ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

دلایل بچه دار نشدن و راه های کنار آمدن با غم بچه دار نشدن

غم بچه دار نشدن سخت ترین درد یک زوج است. بچه دار شدن و اضافه کردن عضوی جدید به خانواده دو نفرمان مسلما اتفاق هیجان انگیزی است اما چه می شود اگر مدت ها پس از تلاش برای بچه دار شدن، باروری اتفاق نیافتد؟ چه زمانی باید نگران نازا یا عقیم بودن خود بشویم؟ اگر هیچ گاه بچه دار نشویم چه؟ چگونه با چنین غمی کنار بیاییم؟ بچه دار نشدن نگران کننده و حتی برای برخی ترسناک است پس بهتر است راهکارهای مدیریت کردن این بحران را بدانیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان ناباروری کلیک کنید.

 

تماس با مشاور


ناباروری چیست؟

یک تصمیم مهم که هر زوجی در طول زندگی مشترک با آن رو به رو می شوند، تصمیم درباره بچه دار شدن است. بعد از اقدام به اجرای تصمیم بچه دار شدن ممکن است مشکلاتی سر راه هر یک از زوجین قرار گیرد. حدود 70 درصد زوجین پس از شش ماه و بیش از 85 درصد آن ها پس از یک سال نزدیکی باردار می شوند که این زمان به این علت است که در هر چرخه قاعدگی فقط 20 درصد احتمال بارداری وجود دارد. اما ناباروری به چه معناست و چه زمانی یک زوج، نابارور محسوب می شوند؟
ناباروری به معنی عقیم بودن نیست!!! ناباروری به معنی عدم توانایی در تولید مثل است و احتمال وجود ناباروری در یک زوج زمانی مطرح می شود که آن زوج پس از یک سال یا بیشتر، نزدیکی محافظت نشده و بدون جلوگیری صاحب فرزند نشوند. البته باید توجه داشت که افرادی که در گذشته بچه دار شده اند اما اکنون قادر به باروری نیستند یا زنانی که سقط جنین مکرر داشته اند نیز نابارور محسوب می شوند.

اینفوگرافیک دلایل بچه دار نشدن

اینفوگرافیک دلایل بچه دار نشدن

چرا برخی زوج ها بچه دار نمی شوند؟

علت های زیادی برای ناباروری مطرح شده است که می تواند ناشی از محیط یا بیماری های درونی مرد یا زن باشد. این عوامل بر عملکرد دستگاه تولید مثل تأثیر می گذارند و موجب مشکلاتی در مسیر باروری می شوند. می توان علت های نابارور شدن را در سه دسته علل مربوط به مردان، علل مربوط به زنان و علت های کلی بیان کرد. طبق آمار یک سوم مشکلات می تواند ناشی از محیط باشد همچنین یک سوم مشکل ممکن است به مرد و یک سوم نیز ممکن است به زن مرتبط باشد. برای آگاهی بیشتر درباره دلایل ناباروری در مردان و زنان کلیک کنید.

1- علل مربوط به مردان

عوامل زیادی می تواند منجر به ناباروری شود مانند بسیاری از بیماری ها که اختلال در توانایی جنسی اولین آن هاست زیرا که شرط لازم برای بارداری، داشتن رابطه جنسی به صورت منظم است. یکی دیگر از این عوامل، مشکلات مربوط به بیضه در آقایان مانند رشد نامناسب بیضه ها یا کوچک بودن آن هاست.

2- علل مربوط به زنان

علل ناباروری در زنان نیز مانند مردان متعدد است که از آن جمله می توان به اختلال در تخمک گذاری اشاره نمود که به این معناست که تخمک گذاری در رحم یک زن به ندرت اتفاق می افتد یا حتی در مواردی اصلا تخمک گذاری رخ نمی دهد. مشکلات تخمک گذاری ممکن است به علت سندرم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان اتفاق بیافتد.
از دیگر علل می توان به اختلالات هورمونی در غده های هیپوتالاموس یا هیپوفیز و یا اختلالات مربوط به به لوله فالوپ و ناهنجاری های مرتبط با رحم اشاره کرد. سن نیز یکی از فاکتور های مهم در بچه دار شدن است زیرا با افزایش سن تعداد تخمک ها و قدرت باروری فرد کاهش می یابد.باید توجه داشت که چاقی یا لاغری زیاد نیز می تواند بر روند باروری تأثیر بگذارد. باری کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم تخمک گذاری کلیک کنید.
علت های کلی: سبک زندگی افراد با هم متفاوت است که این سبک می تواند بر جنبه های مختلف زندگی از جمله سلامت و نیز باروری فرد مؤثر باشد. سبک زندگی ناسالم که شامل مصرف سیگار و قلیان و الکل است بر قدرت باروری و همچنین بر میزان سقط جنین و نیز بر میزان اثرگذاری درمان های ناباروری تأثیر می گذارد.
عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، امواج مضر و مواد شیمیایی نیز باروری انسان را تحت الشعاع قرار می دهند. همچنین استرس و فشارهای روانی که فرد تحمل می کند نیز می تواند موجب ناباروری گردد. در زندگی شهری و صنعتی نیز استفاده از غذاهای هورمونی و غیر طبیعی نیز می تواند هورمون های زنان و مردان را به هم ریزد و یا بر تخمک ها و اسپرم ها تأثیر گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های افزایش اسپرم در مردان کلیک کنید.  

علائم ناباروری را بشناسیم

معمولا افراد تا زمانی که اقدام به بچه دار شدن نکنند از ناباروری خود مطلع نمی شوند زیرا خیلی افراد علائم خاصی ندارند یا علایم آن ها چیز غیر طبیعی نسیت که متوجه آن شوند. اما می توان علائمی را نام برد که ممکن است ناشی از مشکل در بارور شدن باشد یا منجر به ناباروری گردد. این علائم در زنان و مردان به دلیل تفاوت های سیستم بدن آن ها، با هم فرق می کند. برای اطلاع از دلایل ناباروری در مردان کلیک کنید.

علائم ناباروری در زنان

قاعدگی نامنظم: طول چرخه قاعدگی به طور متوسط 28 روز است اما این چرخه در افراد مختلف با هم تفاوت دارد؛ در برخی افراد کوتاه تر و در برخی نیز طولانی تر است اما مسئله مهم منظم بودن این چرخه است. در هر حال بیشتر افراد چرخه منظمی دارند. چرخه نامنظم به علت عدم تخمک گذاری یا نامنظم بودن تخمک گذاری رخ می دهد. زنی که زمان قاعدگی اش به قدری نامنظم است که نمی تواند وقت تقریبی آن را برای دوره بعدی تخمین بزند دچار قاعدگی نامنظم است. این اتفاق ممکن است به مسائل هورمونی یا تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشد.
قاعدگی سنگین و دردناک: معمولا با شروع قاعدگی، افراد دچار درد و گرفتگی عضلات می شوند که مسئله ای طبیعی است. اما اگر این درد به قدری زیاد باشد که زندگی روزمره را با مشکل مواجه کند می تواند نشان دهنده مشکل خاصی باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است ناشی از مشکلی باشد که به ناباروری ختم گردد.
درد هنگام رابطه جنسی: گاهی یک زن در تمام روابطی که داشته است، درد را تجربه کرده در نتیجه آن را طبیعی می داند؛ اما باید توجه کرد که درد ممکن است نشان دهنده مشکلی در هورمون ها یا بیماری زمینه ای خاصی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق به علت نازایی زن کلیک کنید.

علائم ناباروری در مردان

تغییر در بیضه ها: بیضه های سالم و نرمال نقش مهمی در باروری دارند. کوچکی یا درد و تورم در آن ها می تواند مشکل زا باشد.
اختلال در نعوظ: مشکل در نعوظ ممکن است ناشی از مسائل هورمونی باشد و اگر به دفعات رخ دهد می تواند در رابطه جنسی اختلال ایجاد کرده و در نتیجه منجر به ناباروری شود.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر سن در قدرت باروری مردان کلیک کنید.  
دلایل بچه دار نشدن

غم بچه دار نشدن و سلامت روان

زمانی که یک زوج تصمیم مهم بچه دار شدن را می گیرند، احساسات مثبت و خوبی را تجربه می کنند اما هنگامی که پس از ماه ها تلاش بارداری اتفاق نمی افتد، این زوج نگران شده و به دکتر مراجعه می کنند. اگر این زوج پس از چند سال آزمایش و درمان به هیچ نتیجه ای نرسند مسلما ناامید شده و ممکن است حتی با مشکلات متفاوتی از جمله حرف اطرافیان و سرد شدن زندگی مواجه شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره خانواده کلیک کنید.

1- اضطراب و استرس از غم بچه دار نشدن

هر فردی در رو به رو شدن با مسئله ناباروری ممکن است دچار استرس و اضطراب شود زیرا بچه دار نشدن را به عنوان یک بحران می بیند، بحرانی که هویت و معنای زندگی را برای آن فرد زیر سؤال خواهد برد. البته معمولا زنان بیشتر دچار این استرس و اضطراب می گردند زیرا به طور کلی زنان زودتر و بیشتر از مردان از مشکلات تأثیر می گیرند. این مسئله حتی در مواردی که مرد نیز عامل ناباروری در رابطه است هم به وفور دیده می شود.
مردان در مواجهه با مسئله ناباروری معمولا این احساس را دارند که با دارو و درمان مشکل حل خواهد شد، اما زنان در این مواقع دچار ناامیدی شده و زندگی برایشان سرد و بی روح می شود.برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کنترل استرس کلیک کنید.

2- غم بچه دار نشدن | مشکل ارتباطی بین زوجین

بچه دار نشدن خیلی از ابعاد زندگی از جمله رابطه متقابل زن و مرد را تحت تأثیر خود قرار می دهد. برخی از زوج ها در برخورد با این مشکل، بیشتر از قبل به هم نزدیک شده و رابطه گرم تری را تجربه می کنند اما برخی دیگر به مرور زمان سرد شده و شکافی در رابطه آن ها با هم ایجاد می شود. این شکاف گاهی منجر به طلاق می شود اما در بیشتر مواقع به طلاق عاطفی می انجامد به گونه ای که دو نفر زیر یک سقف زندگی می کنند ولی هیچ گونه رابطه عاطفی یا زناشویی بین آن ها شکل نمی گیرد یا میزان آن به حداقل می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حل مشکلات زوجین کلیک کنید.

3- احساس تنهایی و افسردگی

برای برخی انسان ها به ویژه آن هایی که فکر می کنند هیچ کار مفیدی در زندگی نکرده اند یا هیچ محصولی به دنیا عرضه ننموده اند، بچه دار شدن به نوعی معنای زندگی شده است. اگر این معنای زندگی با ناباروری برای آن ها محقق نشود ممکن است پس از مدتی که از دارو و درمان به نتیجه ای نرسند، دچار یأس و ناامیدی شده و پس از مدتی زندگی برایشان بی معنا شود. این از دست دادن معنی زندگی ممکن است به افسردگی منجر گردد.
گاهی حرف ها و طعنه های اطرافیان، فرد یا زوج نابارور را منزوی کرده و نبود بچه هم منجر به احساس تنهایی در آن فرد می شود. این احساس تنهایی به تدریج می تواند به افسردگی دامن بزند.  
بچه دار نشدن

چگونه می توان با غم بچه دار نشدن کنار آمد؟

همانطور که مطرح شد مشکلات زیادی در مسیر ناباروری وجود دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند و زوج نابارور نتوانند با آن ها کنار بیایند حتی درمان هم تحت تأثیر قرار بگیرد. برای کنار آمدن با این مسائل راهکارهایی و جود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

1- درد دل کردن از غم بچه دار نشدن

اولین و مهمترین مورد شاید داشتن یک همدم است که به درد دل های فرد گوش دهد. اگر این فرد یک مشاور یا روانشناس دلسوز و مهربان و ماهر باشد می تواند در کنار گوش کردن به درد دل های فرد، وی را در جهت بهتر کنار آمدن با سختی های مسیر درمان و یا مشکلات سلامتی روان ناشی از بچه دار نشدن نیز یاری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره تلفنیکلیک کنید.

2- غم بچه دار نشدن | عدم سرزش خود

یکی دیگر از مهمترین مسائل در این مورد این است که فرد خود را مقصر نداند و دست از سرزنش خود بردارد. توجه و اهمیت نشان دادن به افکار منفی نه تنها هیچ کمکی به شرایط نمی کند بلکه همه چیز را بدتر هم می کند. به جای این که فرد خود را با افکار منفی درگیر کند بهتر است به دنبال مدیریت هر چه بهتر بحران پیش آمده باشد. سرزنش خود یا دیگری یا عذاب وجدان هیچ کمکی به حل مشکل نمی کند.

3- همراهی دو جانبه زن و شوهر

همراهی و همدلی هر دو طرف رابطه استرس ها را کاهش می دهد. معمولا در مسئله ناباروری، مردها خود را محکم تر و قوی تر نشان می دهند تا بتوانند از همسر خود حمایت کنند. اما بهتر است که هر دو طرف یکدیگر را درک کنند و در مسیر درمان در کنار هم باشند و به هم کمک کنند.

4- معاشرت با دیگر زوج های نابارور

آشنایی و ارتباط با دیگر زوج های نابارور می تواند کمک کند تا زوج نابارور احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند زیرا در این ارتباطات می توان از تجربیات دیگران استفاده کرد. همچنین دیدن افراد دیگری که مشکل مشابهی دارند مقدار زیادی از حس فاجعه بودن مسئله به وجود آمده در نگاه زوج کم می کند.

5- برآورد هزینه های درمان

از پیش تعیین کردن میزان تلاش و هزینه ای که زوج می خواهند صرف مسیر درمان ناباروری کنند اهمیت دارد. از آن جایی که روش های درمان گوناگون بوده و هزینه های متفاوتی دارند میزان بودجه و تلاشی که زوج می توانند برای درمان صرف کنند، نوع و مسیر درمان را تعیین می کند. همچنین این مسئله احساس کنترل داشتن بر زندگی را به افراد می دهد و آن ها را از سردرگمی و گیر کردن در یک چرخه بیهوده نجات می دهد. برای اطلاع بیشتر در زمینه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

6- ترک محیط های آزاردهنده برای کاهش غم بچه دار نشدن

بهتر است که فرد از کارها و مکان هایی که باعث آزار وی می شود پرهیز کند. اگر رفتن به مهمانی های مربوط به کودکان مانند جشن تولد یا مراسمی که کودکان زیادی در آن هستند فرد را اذیت می کند می تواند در آن مهمانی حضور نیابد. اگر فردی با طعنه و کنایه با فرد نابارور رفتار می کند، بهتر است ارتباط با آن فرد قطع یا کمرنگ شود.  

سخن آخر درباره غم نداشتن بچه

خوش بین بودن به درمان خوب است اما خوش بینی زیاد یا تصورات فراتر از واقعیت داشتن درصورت عدم موفقیت می تواند ضربه بدی به دو طرف وارد کند.بهتر است افراد خود را با کارهای مورد علاقیشان سرگرم کنند. در آخر توصیه می شود که افراد به بدن خود توجه کنند و برای خود ارزش قائل باشند. با انتخاب سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای سالم و انجام ورزش به صورت منظم می توان تآثیر عوامل محیطی بر بدن را کاهش داد. همچنین بهتر است در کنار درمان ناباروری، از یک مشاور یا روانشناس هم کمک گرفته شود تا بار روانی مسئله نیز مدیریت گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*