ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیر مصرف الکل بر دیابت | خطرات 7 گانه اعتیاد به الکل در بیماران دیابتی

تاثیر مصرف الکل بر دیابت چیست؟ دیابت یک بیماری مزمن پزشکی است که می تواند اثرات منفی مختلفی بر سلامت و تندرستی شما داشته باشد. بسته به شدت دیابت و سایر ملاحظات مربوط به سلامتی، گاهی لازم است مصرف الکل را ترک کرده یا محدود کنید، زیرا الکل تأثیر زیادی بر سطح قند خون شما دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد دیابت و اثرات الکل بر دیابت، از جمله نحوه تأثیر الکل بر قند خون، شناخت علائم مرتبط با سوء مصرف الکل اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین می توانید از مشاوره ترک اعتیاد در این زمینه مشورت بخواهید. 
 

تماس با مشاور

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن است که کنترل قند خون یا سطح گلوکز خون را دشوار می کند. هنگامی که غذا می خورید، انواع خاصی از غذا به گلوکز تجزیه می شود که در جریان خون آزاد می شود. با افزایش سطح گلوکز خون، لوزالمعده با ترشح انسولین واکنش نشان می دهد که به بدن کمک می کند از گلوکز به عنوان انرژی در سطح سلولی استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت یا در ساخت انسولین خود یا توانایی استفاده مؤثر از انسولین مشکل دارند. این می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون شود که اضافه کاری می تواند منجر به مشکلات عمده سلامتی، مانند بیماری قلبی و کلیوی یا از دست دادن بینایی شود. همچنین دیابت و کرونا می توانند بر هم تاثیر گذار باشند. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد. دو نوع اصلی دیابت یا قندخون عبارتند از:

  • دیابت نوع 1 در صورتی ایجاد می شود که بدن نتواند انسولین کافی تولید کند، زیرا سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس از بین رفته اند. افراد مبتلا به این نوع دیابت معمولاً قبل از 40 سالگی تشخیص داده می شوند و علل آن تا حد زیادی ناشناخته باقی می ماند.
  • دیابت نوع 2 زمانی ایجاد می شود که بدن هنوز بتواند مقداری انسولین بسازد، اما کافی نیست، یا زمانی که بدن در برابر انسولین مقاوم می شود.

1-دیابت نوع یک

تصور می‌شود که بسیاری از موارد دیابت نوع 1 ناشی از یک وضعیت خود ایمنی است که سلول‌های پانکراس را که به طور معمول انسولین می‌سازند، هدف قرار داده و از بین می‌برد و منجر به کمبود شدید انسولین می‌شود. دیابت نوع 1 گاهی اوقات به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شود، زیرا بسیاری از افراد در سنین کودکی یا نوجوانی به این بیماری مبتلا می شوند، اما می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. تصور می شود که هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد دیابت نوع 1 نقش دارند. اگر والدینی مبتلا به دیابت نوع 1 دارید، ممکن است خودتان در معرض خطر ابتلا به این بیماری مزمن باشید. حدود 5 تا 10 درصد از همه افراد مبتلا به دیابت دیابت نوع 1 دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زنده ماندن باید انسولین مصرف کنند. علائم هشدار دهنده جدی دیابت نوع 1 تشخیص داده نشده یا کنترل نشده می تواند به سرعت ایجاد شود و ممکن است شامل علائم و نشانه هایی مانند:

  • گرسنگی و تشنگی زیاد
  • افزایش ادرار
  • تاری دید
  • خستگی
  • کاهش وزن

2-دیابت نوع دو

از سوی دیگر، دیابت نوع 2 در افرادی ایجاد می‌شود که یا انسولین کافی نمی‌سازند یا بافت‌هایشان قادر به استفاده مؤثر از انسولین برای استفاده از قند خون به عنوان انرژی نیستند. اما معمولاً در افراد میانسال و مسن ایجاد می‌شود. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، فعالیت بدنی ندارند یا عوامل ژنتیکی خاصی دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشند. دیابت نوع 2 ممکن است با علائم مشابه دیابت نوع 1 همراه باشد. به دلیل تأثیر منفی افزایش مزمن قند خون بر عروق کوچک (یا رگ‌های خونی کوچک)، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً مشکلاتی مانند بهبود زخم را تجربه می‌کنند و همچنین ممکن است دچار بی‌حسی یا گزگز در اندام‌ها شوند. چنین علائمی ممکن است به آهستگی ایجاد شود، بنابراین افراد ممکن است متوجه نشوند که دیابت دارند تا زمانی که علائمشان بدتر شود یا دچار مشکلات سلامتی مانند کاهش بینایی یا بیماری قلبی شوند.

دیابت نوع 2 ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که افراد دارای اضافه وزن و غیرفعال هستند و ممکن است تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. به عنوان مثال، افرادی که «سیبی شکل» هستند (با مقدار زیادی چربی در اطراف شکم) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. و در بریتانیا، مردم جنوب آسیا، آفریقایی-کارائیب، یا سیاه پوستان آفریقایی در مقایسه با سفیدپوستان، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

3-نوع کمتر شایع دیابت

نوع سوم و کمتر شایع دیابت به نام دیابت حاملگی شناخته می شود که گاهی در دوران بارداری در زنان بدون سابقه قبلی دیابت ایجاد می شود. دیابت بارداری به طور بالقوه می تواند اثرات مضری بر سلامت جنین داشته باشد و بنابراین مادر در تمام دوران بارداری به دقت تحت نظر پزشک است. پس از تولد نوزاد، دیابت بارداری معمولا برطرف می شود. با این حال، می تواند در برخی افراد به دیابت نوع 2 نیز تبدیل شود. لازم به ذکر است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش سن افزایش می یابد. اما در حالی که سفید پوستان بالای 40 سال بیشتر در معرض خطر هستند، افراد آسیای جنوبی، آفریقایی-کارائیب یا سیاه پوستان آفریقایی از سن 25 سالگی و در سطوح پایین تر اضافه وزن بیشتر در معرض خطر هستند.

 
انواع دیابت و تاثیر الکل بر آن

تداخل الکل با بیماری هایی مانند دیابت

مصرف الکل می تواند با مدیریت دیابت تداخل داشته باشد و وضعیت را از چند طریق بدتر کند. در ادامه و بخش بعدی به شرح بیشتری از هر یک از این مشکلات پرداخته شده است.

1. کنترل قند خون:

• الکل می تواند سطح قند خون (هیپوگلیسمی) را با مسدود کردن ترشح گلوکز در کبد کاهش دهد. این می تواند برای افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا سایر داروهای کاهش دهنده قند خون مصرف می کنند خطرناک باشد.
• الکل همچنین می تواند سطح قند خون (هیپرگلیسمی) را با تحریک ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول و گلوکاگون افزایش دهد. این می تواند مدیریت سطح قند خون را به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دشوارتر کند.

2. کم آبی بدن:

• الکل ادرارآور است، یعنی باعث از دست دادن آب بدن می شود. این می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند علائم دیابت مانند تشنگی، خستگی و خشکی دهان را بدتر کند. کم آبی همچنین می تواند کنترل سطح قند خون را دشوارتر کند.

3-افزایش وزن:

• الکل کالری بالایی دارد و می تواند به افزایش وزن کمک کند. افزایش وزن می تواند مدیریت دیابت را دشوارتر کند، زیرا می تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد.

4. آسیب کبدی:

• مصرف مزمن الکل می تواند به کبد که مسئول متابولیسم گلوکز و تولید انسولین است، آسیب برساند. آسیب کبدی می تواند کنترل قند خون را مختل کند و مدیریت دیابت را دشوارتر کند.

5. تداخلات دارویی:

• الکل می تواند با برخی از داروهای دیابت مانند متفورمین و سولفونیل اوره تداخل داشته باشد. این تداخلات می تواند خطر عوارض جانبی مانند هیپوگلیسمی یا آسیب کبدی را افزایش دهد.

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

اگر دیابت دارید، الکل می تواند کنترل قند خون شما را به روش های مختلف دشوارتر کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت که الکل مصرف می کنند و به خوبی تغذیه می شوند، ممکن است سطح قند خون را به طور خطرناکی افزایش دهند. از سوی دیگر، افراد مبتلا به دیابت که اعتیاد به الکل دارند و دچار سوءتغذیه می شوند، ممکن است به طور خطرناکی سطوح قند خون پایین را تجربه کنند. نوشیدن سنگین مزمن می تواند فرآیندهای متابولیک مختلف (از جمله آن هایی که با هموستاز گلوکز خون درگیر هستند) را مختل کند و خود می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت در طول زندگی باشد. نوشیدن الکل همچنین می‌تواند خطرات سایر بیماری‌های مرتبط با دیابت، از جمله مشکلات قلبی عروقی و عصبی را افزایش دهد. به یاد داشته باشید، اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار مصرف بیش از حد الکل هستید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. مصرف الکل زیاد در بیماران دیابتی می تواند عوارض زیادی داشته باشد که مهم ترین آن ها در ادامه بیان می شود.

1-کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز یک عارضه جدی و تهدید کننده زندگی دیابت است. این وضعیت با سطوح بیش از حد اسیدهای خاصی به نام اجسام کتون (مانند استون، استواستات و β-هیدروکسی بوتیرات) در خون مشخص می شود، این وضعیت زمانی ایجاد می شود که بدن شما مقدار کافی انسولین برای اجازه دادن به قند خون به سلول های شما نداشته باشد. به عنوان انرژی زا استفاده کنید در تلاش برای توضیح این کمبود انسولین و انرژی، کبد ممکن است مولکول های اسید چرب در گردش را بیش از حد به اجسام کتونی بیش از حد تبدیل کند که می تواند عواقب شدید سلامتی داشته باشد. کتواسیدوز می تواند منجر به علائمی مانند تشنگی، تکرر ادرار، تنفس سریع یا عمیق، پوست خشک، برافروخته شدن صورت، حالت تهوع، خستگی مزمن، سردرد و درد معده شود. مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به کتواسیدوز را در دیابتی‌ها افزایش دهد و خطرات زیادی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند.

2-تغییرات متابولیسم لیپیدها

مصرف زیاد الکل می تواند برخی از ناهنجاری های چربی مرتبط با دیابت را بدتر کند. به عنوان مثال، مصرف الکل می تواند منجر به افزایش سطح تری گلیسیرید، کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم  و افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا شود. هیپرتری گلیسیریدمی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و پانکراتیت را افزایش دهد. چنین التهابی در لوزالمعده نه تنها می‌تواند دردناک باشد، بلکه می‌تواند تولید انسولین را نیز مختل کند و مشکلات مدیریت قند خون را برای افراد دیابتی پیچیده‌تر کند. برای آشنایی با روش های ترک الکل کلیک کنید.

3-تاثیر مصرف الکل بر دیابت | بیماری قلب و عروقی

بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. مصرف نسبتاً سنگین الکل همچنین می تواند فشار خون را افزایش دهد، که علاوه بر این می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. در این رابطه مقاله تاثیر الکل بر خون پیشنهاد می شود.

4-تاثیر مصرف الکل بر دیابت | رتینوپاتی

مصرف زیاد الکل همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری چشم دیابتی را در فرد افزایش دهد. رتینوپاتی دیابتی یک عارضه شایع دیابت و علت اصلی نابینایی در افرادی است که به این مشکل مبتلا می شوند. رتینوپاتی احتمال از دست دادن دائمی بینایی را به همراه دارد.

5-تاثیر مصرف الکل بر دیابت | نوروپاتی

نوروپاتی محیطی شامل آسیب به رشته های عصبی ظریفی است که هم برای عملکرد عضلات و هم برای احساسات مختلف مانند لمس، درد، لرزش و دما مهم هستند. می تواند منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند سوزن سوزن شدن، سوزش، درد و بی حسی شود که اغلب در پاها یا پاها رخ می دهد و در شب بدتر می شود. نوروپاتی می تواند برای مبتلایان بسیار خطرناک باشد و می تواند خطر بریدگی ها و ساییدگی های مختلف در اندام ها را افزایش دهد. چنین مواردی می توانند پیشرونده باشند و گاهی اوقات قبل از اینکه متوجه شوند به شدت آلوده می شوند. دیابت و مصرف الکل دو شایع ترین علت زمینه ای نوروپاتی محیطی هستند. اگرچه تحقیقات بیشتری باید در مورد تأثیر دیابت و الکل بر نوروپاتی انجام شود، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که نوشیدن الکل و دیابت می‌توانند پتانسیل آسیب‌رسانی به اعصاب دیگر را ترکیب یا بدتر کنند.

6-سردرگمی کربوهیدرات

دلیل دیگری وجود دارد که نوشیدن الکل می تواند چالش برانگیز باشد. برخلاف پروتئین، چربی یا کربوهیدرات، الکل برای تامین انرژی بدن به انسولین نیاز ندارد. با این حال، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نوشیدنی‌های الکلی مملو از کربوهیدرات هستند، غافل از اینکه مقدار کربوهیدرات این نوشیدنی ها بسیار زیاد است. نوشیدنی‌های پر کربوهیدرات ممکن است زمانی که در معرض خطر هیپوگلیسمی هستید، گزینه هوشمندی به نظر برسد، اما این کمی پیچیده‌تر از این است. قندهای مایع به سرعت توسط بدن جذب می‌شوند، بنابراین این کربوهیدرات‌ها برای پیشگیری یا درمان کمبودی که ممکن است ساعت‌ها پس از مصرف نوشیدنی رخ دهد کمک چندانی نکنند. از سوی دیگر، غذا به تدریج هضم می شود، بنابراین محافظت بهتری در برابر کم مصرف می کند.

7-افزایش کالری

با تمام تمرکز روی کربوهیدرات، به راحتی می توان فراموش کرد که الکل نیز کالری دارد. با توجه به اینکه نوشیدن الکل می تواند باعث شود که متوجه نشوید چه می خورید. اما کالری اضافه می تواند به سرعت افزایش یابد. حالت تهوع یک جنبه منفی دیگر نیز دارد که باعث می شود داروها را به راحتی مخلوط کنید یا فراموش کنید که آن ها را به طور کامل مصرف کنید. به یاد داشته باشید، اندازه کالری در مشروبات متفاوت است. این امر می تواند به خصوص درک میزان کربوهیدرات و کالری مصرفی شما را دشوار کند. در این رابطه مطالعه مقاله بعد از مشروب چی بخوریم پیشنهاد می شود.


تاثیر مصرف الکل بر دیابت 

دستورالعمل مصرف الکل برای دیابتی ها

افراد مبتلا به مشکلات قند خون باید از مصرف نوشیدنی ها و کوکتل های مخلوط خودداری کنند. این نوشیدنی ها اغلب مملو از قند و کالری خالی هستند و ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند. ترجیحا الکل مصرف نکنید ولی درصورتی که نمی توانید سعی کنید به کمترین مقدار قناعت کنید. همچنین محققان نکات زیر را برای افراد مبتلا به دیابت هنگام نوشیدن الکل توصیه می کند:

  • زنان نباید بیش از یک شات در روز مصرف کنند.
  • مردان نباید بیش از دو شات در روز مصرف کنند.
  • با معده خالی یا زمانی که سطح قند خون پایین است نوشیدنی نخورید.
  • در برنامه غذایی الکل را جایگزین غذا یا نوشیدنی های دیگر نکنید.
  • با نوشیدنی های بدون کالری مانند آب یا نوشابه رژیمی هیدراته ماندن خود را حفظ کنید.
  • آبجوی سبک یا اسپریسر شراب را امتحان کنید.
  • مراقب آبجوهای دستی سنگین باشید، زیرا ممکن است دو برابر آبجوهای سبک تر حاوی الکل و دو برابر کالری باشد.
  • میکسرهای نوشیدنی بدون کالری مانند نوشابه رژیمی یا آب مقوی رژیمی را انتخاب کنید.
  • نوشیدنی های مختلف از نظر محتوای الکل، کربوهیدرات و قند و نحوه تأثیر آن ها بر سطح قند خون افراد متفاوت است.
  • اگر نوشیدن الکل را انتخاب کردید، این کار را با اعتدال انجام دهید و از خطرات احتمالی آن آگاه باشید.

    • قبل، در طول و بعد از نوشیدن الکل، سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنید.
    • در حین نوشیدن الکل غذا بخورید تا جذب آن را کندتر کرده و خطر هیپوگلیسمی را کاهش دهید.
    • از نوشیدنی ها و کوکتل های شیرین پرهیز کنید، زیرا می توانند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهند.

    مهم است که با پزشک خود در مورد مصرف الکل و مدیریت دیابت صحبت کنید. آن ها می توانند مشاوره شخصی ارائه دهند و به شما کمک کنند تا یک رویکرد ایمن و سالم برای مصرف الکل در پیش بگیرید.

هر چه زودتر برای ترک الکل اقدام نمایید. صحبت با یک مشاوره روانشناسی می تواند روش های بهتری برای ترک الکل در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*