ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیر الکل بر خون چقدر است و چگونه الکل را ترک کنیم؟

تاثیر الکل بر خون چقدر است؟ متاسفانه مصرف الکل در بین جونان بیش از سایر مواد اعتیاد اور است؛ غافل از این که این ماده هفتمین ماده مرگ آور جهان است که خطرات زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد. الکل علاوه بر تاثیری که بر ذهن و بدن دارد می تواند بر قضاوت جوان و مهارت های مقابله ای او تاثیر منفی بگذارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

انواع نوشیدنی الکلی

الکل به عنوان نوعی ماده روان گردان که با تاثیر بر هشیاری فرد ادراک او را دگرگون می کند. در نتیجه تخمیر از انواع غلاتی مانند جو، گندم و برنج به دست می آید. در فرایند تخمیر یک مخمر هوازی روی مواد پیش نیاز الکل قرار داده می شود و این مخمر مواد قندی را تجزیه می کند و از نشانه موجود در آن استفاده می کند و طی این پروسه الکل تهیه می شود. فراورده های الکی به صورت خوراکی تهیه و مصرف می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به الکل کلیک کنید.

جذب الکل موجود در آن ها نیز از طریق اندام گوارشی صورت می گیرد اما میزان غلظت الکل در نوشیدنی ها متفاوت است و هر کدام تاثیر متفاوتی روی فرد خواهد گذاشت. به طور کلی چهار نوع نوشیدنی الکلی موجود است که شامل موارد زیر می شود.

  • آب جو ( 6تا 9 درصد الکل دارد)
  • شراب و مشروب ( 21 تا 41 درصد الکل دارد) همچنین درمورد مشروب و ترامادول بخوانید.
  • لیکل یا عرق مانند ویسکی، ودکا و جین( 40 تا 50 درصد الکل دارد)

1-با مصرف الکل چه اتفاقی در بدن می افتد

زمانی که شما مشروبات الکلی مصرف می کنید با هر میزان درصد الکل، ده درصد از آن در معده و مابقی آن در روده کوچک و بزرگ جذب می شود بعد از مدت زمانی الکل های جذب شده به وسیله اندام ها به خون راه پیدا می کنند و از طریق عروق بدن به تمام قسمت های بدن رفته و پخش می شوند. بنابراین فعالیت های مربوط به مغز و نخاع دچار کاهش سرعت می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض خوردن الکل طبی کلیک کنید.

45 دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف الکل ، غلظت الکل در خون به حداکثر خود می رسد و فرد مست می شود. رسین به حال مستی اوج غلظت الکل در خون است که به عوامل متعددی از جمله سن، سلامت بدن فرد، میزان تحمل و سوخت و ساز بدن، حالات روحی و میزان مصرف بستگی دارد.

2-حالات پس از مصرف الکل

مصرف الکل فواید ناچیزی دارد که در مقایسه با مضراتی که به بدن می رساند قابل مقایسه نیست و نمی توان صدمات آن را نادیده گرفت . از جمله فواید الکل موارد زیر است

  • ایجاد حس شادی و سرخوشی
  • ایجاد اعتماد به نفس کاذب
  • تاثیر مثبت روی عروق کرونر قلب

درباره تاثیر مثبت الکل بر روی عروق کرونر قلب نظریات متحدی وجود ندارد و پزشکان معتقد هستند که عوارض منفی حاصل از مصرف الکل بر روی قلب بیش از خواص آن است لذا این تاثیر کوچک ارزش چندانی در مقابل آسیب های آن ندارد.

3-مسمومیت با الکل

مسمومیت الکلی یک وضعیت اروژانسی است و زمانی اتفاق می افتد که شما مقادیر بالای الکل مصرف کرده باشید در حدی که بدن قادر به تجزیه آن نباشد. در این حالت الکل می تواند بسیار خطرآفرین باشد. علائم مسمومیت با الکل تجربه حالاتی مانند استفراغ، تنگی تنفس، کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون و حتی بیهوش شدن است. بنابراین در صورت مشاهده چنین وضعیتی در یکی از اطرافیان و مشکوک شدن به مسمومیت با الکل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید و فرد مسموم را به پهلو نچرخانید تا از خفگی ناشی از استفراغ او جلوگیری کنید و تا زمان رسیدن کمک او را ترک نکنید.

 تاثیر الکل بر بدن و خون

عوارض مصرف الکل

بی شک نوشیدن هر میزان از الکل می تواند برای بدن مضر باشد اما عوارض الکل معمولا زمانی خود را نشان می دهد که مصرف متوسط آن را به نوشیدن زیاد تبدیل کنید. تاثیرات منفی الکل بر قسمت های مختلف بدن عبارتند از:

1-آسیب به ارگان های بدن

مصرف شدید الکل می تواند کبد را تحت فشار بگذارد و عملکرد صحیح آن را مختل کند. کبد عضوی از بدن است که الکل را فیلتر می کند و اگر محبور به فیلتر کردن الکل باشد متابولیت هایی تولید می کند که برای سلامتی بدن ضرر دارد و باعث بیماری هایی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که الکل به کل دستگاه گوارش اسیب می رساند. بر اساس تحقیقی که در سال 2014 در مجله جهانی گوارش انجام شد اتانول علاوه بر تاثیر بر کبد و لوزالمعده می تواند به مری، روده و معده نیز آسیب وارد کند. افزایش فشار خون و آسیب به قلب از دیگر آسیب های الکل است.

2-تاثیر الکل بر خون |ایجاد سرطان

مطابق با نتایج  تحقیقات فارماکولوژیک در سال 2017 الکل ممکن است رشد تومورهای سرطانی را تحریک کند و باعث تقویت تهاجمی تومورهای سرطانی شود. همچنین با انجام مطالعه ای در سال 2012 مشخص شد که نوشیدن مقادیر متوسط الکل باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود به خصوص برای کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مبارزه با بیماری سرطان کلیک کنید.

3-پوکی استخوان و چاقی

بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 بر روی مصرف زیاد الکل صورت گرفته نتیجه گرفته اند که مصرف زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان همراه است. این موضوع در مورد افراد مسن با وضوح بیشتری مشخص است. نوشیدن زیاد الکل در سنین بزرگسالی باعث میشود که از رسیدن به اوج توده استخوانی باز بمانند و استخوان آن ها تراکم لازم را پیدا نکند. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

نوشیدنی های الکلی علاوه بر تاثیرات منفی که دارند و باعث آسیب به کبد می شوند به دلیل میزان هفت کالری در هر گرم آن می توانند باعث چاقی در فرد شوند. نوشیدن یک لیوان شراب می تواند 120 کالری به بدن برساند و این میزان کالری در مصرف بیش از حد الکل می تواند به میزان قابل توجهی زیاد شود. عوارض مصرف الکل در مردان و زنان به یک اندازه است و مصرف آن در هر دو جنس می تواند باعث سوءتغذیه شود زیرا وجود الکل در بدن مانع از جذب فولات، تیامین و منیزیم می شود.

4-تاثیر الکل بر خون | آسیب به دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن

اگر چه ارتباط بین دستگاه گوارش و الکل به روشنی مشخص نشده است اما هر چه میزان نوشیدن فرد بیشتر می شود آسیب بیشتری به بدن وارد می کند. مصرف بالای الکل به روده آسیب می زند، هضم غذا و جذب مواد مغذی را با دشوار همراه می کند. ادامه نوشیدن مواد الکلی و انواع مواد اعتیادآور می تواند به حس سیری دائمی، گاز گرفتگی و اسهال منجر شود. اعتیاد به الکل می توان باعث زخم و دفع دردناک مدفوع همراه باشد.

مصرف نوشیدنی های الکلی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر بیماری ها در موقعیت ضعف قرار می دهد. دو بیماری ذات الریه و سل از بیماری هایی هستند که به شدت در حال ازیاد بوده و در بین افرادی که الکل مصرف می کنند شایع تر است و ده درصد افرادی که به سل متبلا هستند الکلی نیز هستند.

5-مختل شدن قضاوت و دهیدراته کردن

از دیگر مضرات مصرف الکل، تاثیر مخرب آن بر مغز است که باعث می شود فرد نتواند به درستی قضاوت و ادراک کند بنابراین دچار تصمیمات اشتباه می شود. مصرف الکل بیش از حد ممکن است باعث مسمومیت با الکل شود و یا حتی کشنده باشد.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر مواد مخدر بر مغز کلیک کنید.

نوشیدن الکل باعث ایجاد کم آبی بدن می شود زیرا مصرف آن ادرار آور است و بدن شما شروع می کند به دفع مایعات بیشتر. هرچه میزان مصرف شما بیشتر باشد با خطر بیشتر کم آبی بدن مواجه می شوید. علاوه بر این الکل به دلیل تاثیراتی که برگوارش دارد می تواند باعث کم آبی بدن در اثر تعریق، اسهال و استفراغ نیز بشود.

میزان ماندگاری الکل در ارگان های بدن

الکل پس از مصرف و در سیر دستگاه گوارش در هر یک از ارگان های بدن برای مدت قابل توجهی قابل شناسایی است و میزان ماندگاری چشمگیری دارد. به عنوان نمونه میزان ماندگاری آن در ارگان های داخلی زیر به شرح زیر است:

1-ماندگاری در ادرار

در آزمایش های ادرار با دنبال کردن متابولیت های الکل میزان ماندگاری الکل را در ادرار به دست می آورند و با تحقیق در این زمینه دریافته اند که این متابولیت ها از 12 تا 48 ساعت بعد از مصرف الکل در ادرار قابل تشخیص است. با انجام آزمایشات پیشرفته تر می توان میزان الکل را تا 80 ساعت پس از مصرف آن تشخیص داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تست اعتیاد کلیک کنید.

2-تاثیر الکل بر خون |ماندگاری الکل در تنفس

برای اندازه گیری و تست میزان ماندگاری الکل در تنفس معمولا از دستگاهای کوچک استفاده می شود و نتیجه حاصل نشان می دهد که الکل حدود 12 تا 24 ساعت در تنفس باقی می ماند و اگر عددی که دستگاه نشان می دهد بالاتر از 0.02 باشد به این معناست که فرد دچار حالت مستی شده و باید کلیه کارهایی را که به تمرکز احتیاج دارد از جمله رانندگی کنار بگذارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ترک الکل کلیک کنید.

3-ماندگاری در بزاق

میزان مانندگاری الکل در بزاق به اندازه ماندگاری آن در تنفس و حدود 12 تا 24 ساعت تشخیص داده شده است.

4-ماندگاری الکل در شیر مادر

درباره مدت ماندن الکل در شیر مادر تصور بر این است که اگر مصرف به میزان اندک باشد تاثیری در شیر مادر ندارد اما واقعیت این است هیچ میزانی از مصرف الکل برای مادر در دوران شیر دهی مجاز نیست و وارد شدن الکل به سیستم بدن نوزاد تاثیرات منفی زیادی دارد و ممکن است باعث کاهش مهارت های حرکتی او  یا تاخیر در جنبه های رشد کودک یا حتی سبب مرگ کودک بشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر الکل بر شیر مادر کلیک کنید.

قابل توجه است که مصرف یک پیمانه الکل با غلظت و درصد پایین دو سه ساعت در شیر مادر می ماند و تصور کنید مقدار بیشتر الکل چه اندازه میزان ماندگاری را بالا می برد. بیشترین میزان دوام الکل در بدن در فولیکول های مو است و می تواند تا 90 روز در فولیکول های مو قابل تشخیص باشد.

 الکل بر خون چه تاثیری دارد

تاثیر الکل بر خون

میزان تاثیر الکل در خون به شرایط بدن فرد، سن، میزان تحمل، سوخت و ساز و میزان مصرف الکل بستگی دارد اما به صورت کلی مدت ماندگاری الکل در خون حدود 6 ساعت تشخیص داده می شود. مدت زمانی که نیاز است تا الکل از بدن پاکسازی شود به حجم مصرفی الکل و قدرت و میزان درصد الکل در بدن بستگی دارد. هرچقدر که نوشیدنی بیشتری مصرف کنید مدت زمانی که طول می کشد تا از بدن تجزیه شده و از بین برود بیشتر می شود. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم الکل در خون به حداکثر غلظت خود می رسد و بعد از آن در بدن تجزیه می شود. نیمه عمر الکل در بدن به طور نسبی  4تا 5 ساعت است. به این معنا که این مدت زمان لازم است تا نیمی از الکل مصرفی در بدن پاکسازی شود. بنابراین در حدود 25 ساعت طول می کشد تا تمام الکل در بدن از بین برود و بدن پاک شود.

کاهش زمان ماندگاری الکل در خون

از نظر علمی هیچ راهی برای کاهش اثر الکل در بدن وجود ندارد و تنها درمان آن گذر زمان است. با گذشت زمان و عبور از روند تجزیه الکل در بدن سطح آن به مرور در بدن کاهش پیدا می کند و از بین می رود. علت آن هم سرعت بالای جذب آن توسط معده و ورود آن به جریان خون از طریق روده است. سرعت جذب الکل نیز به نوبه خود به پر یا خالی بودن معده، وزن بدن و سایر عوامل بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برخی بر این باور هستند که اگر آب زیاد بنوشند یا مواد نوشیدنی از قبیل سم زدا یا دتاکس با افزایش میزان دفعات دفع ادرار می توانند باعث شوند که سرعت دفع سموم الکل از بدن بالا رود که از نظر علمی موضوع اثبات شده ای نیست. اگرچه برخی تحقیقات نظر دیگری دارند. به این صورت که مصرف مایعات واقعاً به کاهش الکل در بدن کمک می‌کند. این فرایند به عنوان تخلیه الکل از بدن شناخته می‌شود و از طریق دو مکانیسم اصلی صورت می‌گیرد:

  1. آبیابی: الکل باعث افزایش دفع آب از بدن می‌شود، که به عنوان یک مواد آب‌افزای شناخته نمی شود. بنابراین، مصرف مایعات به کمک جبران این افزایش دفع آب و جلوگیری از دچار شدن به دهیدراسیون (کمبود آب در بدن) و کمک به اصلاح ترکیبات شیمیایی بدن کمک می‌کند.
  2. تخلیه از طریق ادرار: الکل در ادرار تخلیه می‌شود. مصرف مایعات به بدن کمک می‌کند تا از طریق ادرار الکل را از بدن دفع کند.

بنابراین، مصرف مایعات به ویژه آب، می‌تواند به کاهش غلظت الکل در خون کمک کند. برخی روش های دیگر نیز ممکن است تا حدی صرفا برای مدیریت علائم به کار رود. در ادامه برخی از روش ها نام برده شده است.

روش های مدیریت علائم افزایش الکل در خون

افزایش الکل در خون می‌تواند مشکل جدی‌ای باشد و نیاز به مدیریت مناسب دارد. در ادامه، روش‌های مدیریت علائم افزایش الکل در خون را مرور خواهیم کرد:

1. توقف مصرف الکل: اولین گام در مدیریت افزایش الکل در خون، قطع مصرف الکل است. اگر شما یا کسی دیگری علائمی از مسمومیت الکلی نشان دهید، فوراً مصرف الکل را متوقف کنید.

2. آب و مایعات: برای کمک به افزایش دفع الکل از بدن، مصرف آب و مایعات زیادی را توصیه می‌کنند. این کمک می‌کند که الکل از بدن دفع شود و ممکن است علائمی مانند سردرد یا تهوع را کاهش دهد.

3. خواب و استراحت: استراحت کافی و خواب به بدن کمک می‌کند تا بازیابی خود را آغاز کند و به ترمیم بدن بپردازد. اگر کسی علائم مسمومیت الکلی دارد، بهتر است به او کمک کنید تا بخوابد و استراحت کند.

4. تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی سالم و مغذی می‌تواند به بهبودی سریع تر از مسمومیت الکلی کمک کند. اطمینان حاصل کنید که شخصی که الکل مصرف کرده است، مواد غذایی مناسبی مصرف کند تا بدنش به سرعت بهبود یابد.

5. پیگیری پزشکی: در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک یا مراکز پزشکی داشته باشید. در موارد جدی مسمومیت الکلی، درمان‌هایی مانند تزریق مایعات و داروهایی برای کنترل علائم ممکن است لازم باشد.

این اقدامات بهبودیافته، همچنین باعث کاهش علائم مسمومیت الکلی می‌شود، مانند سردرد، تهوع، و خستگی. اما بهتر است به مصرف معتدل مایعات توجه کنید و از اضافه‌کردن الکل به آن‌ها خودداری کنید، زیرا الکل می‌تواند باعث تشدید عوارض مسمومیت الکلی شود. اگر کسی علائم مسمومیت الکلی نشان دهد، باید به او کمک کنید و در صورت لزوم، کمک پزشکی فوری را فراهم کنید. به یاد داشته باشید که مسمومیت الکلی می‌تواند یک وضعیت خطرناک باشد و نیاز به توجه و مدیریت سریع داشته باشد.

سخن آخر در مورد تاثیر الکل بر خون

استفاده از موادی که موقتا می تواند به شما حال خوش هدیه کند اما عوارض پایدار و خطرناکی برای سلامتی به همراه داشته باشد کار عقلانی نیست و می تواند آسیب های جدی به ارگان ها و مغز وارد کرده و بر افکار و احساسات تاثیر منفی بگذارد. برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*