ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلو زایی

نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دو قلو زایی را در این مقاله بیاموزید. کلومفین دارویی است که باعث تقویت و تحریک تخمدان برای آزاد کردن تخمک می شود. این دارو گاهی باعث آزاد شدن چندین تخمک می شود که شانس بارداری دو یا چند قلویی را در شما افزایش می دهد. در صورتی که از ان دارو برای باداری چند قلویی استفاده می کنید لازم است با متخصص زنان یا مشاوره جنسی تماس بگیرید.

تماس با مشاور

                                              

چرا دوقلو زایی اتفاق می افتد؟

پزشکان دلایلی را که چرا گاهی اوقات بارداری دوقلو اتفاق می افتد، به طور کامل درک نمی کنند. با این حال، برخی از عوامل می توانند احتمال تولد دوقلو را افزایش دهند، از جمله سن زن، داشتن سابقه خانوادگی دوقلو، داشتن درمان ناباروری. لقاح زمانی اتفاق می افتد که اسپرم تخمک را بارور می کند تا جنین تشکیل شود. با این حال، اگر در زمان لقاح دو تخمک در رحم وجود داشته باشد یا تخمک بارور شده به دو جنین جداگانه تقسیم شود، زن می‌تواند دوقلو باردار شود. دو نوع دوقلو وجود دارد:

  • دو قلوهای همسان: این نوع بارداری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به دو جنین مجزا تقسیم شود. این جنین ها تک تخمکی هستند، به این معنی که ژن های یکسانی دارند. دوقلوهای همسان همجنس هستند و خیلی شبیه هم هستند.
  • دوقلوهای غیر همسان: این نوع بارداری زمانی اتفاق می افتد که در زمان لقاح دو تخمک در رحم وجود داشته باشد و اسپرم هر دوی آنها را بارور کند. این جنین ها دو تخمکی هستند، به این معنی که ژن های یکسانی ندارند و ممکن است همجنس نباشند.

دوقلوهای غیر همسان پس از درمان ناباروری رایج هستند زیرا متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب دو جنین بارور شده را در رحم زن قرار می دهند تا شانس بارداری موفق را افزایش دهند.  

کلومفین و موارد تجویز آن

کلومید، که با نام کلومیفن سیترات نیز شناخته می شود، یکی از قابل اعتمادترین داروهای باروری در بازار است. در بیشتر موارد، این دارو به عنوان داروی "خط اول" باروری در نظر گرفته می شود و برای درمان طیف وسیعی از دلایل ناباروری و معمولاً آنهایی که به تخمک گذاری نامنظم مربوط می شوند استفاده می شود. ابتدا بیایید به سرعت یادآوری کنیم که تخمک گذاری چیست و چگونه با بارداری ارتباط دارد.
حدود یک بار در ماه، یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود و در انتظار لقاح است. این به عنوان تخمک گذاری شناخته می شود و به دلیل ترشح دو هورمون اصلی به نام های هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) رخ می دهد. گاهی اوقات تخمک گذاری در طول سیکل قاعدگی اتفاق نمی افتد. این به عنوان عدم تخمک گذاری شناخته می شود و گاهی اوقات اتفاق می افتد.
همچنین اگر فردی دارای سطوح غیرطبیعی هورمون، وضعیتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سایر شرایط باشد، عدم تخمک گذاری ممکن است رخ دهد. همه نمی توانند از داروهای القای تخمک گذاری سود ببرند، اما کسانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند یا با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است کاندیدهای خوبی برای کلومید یا سایر داروها باشند.

نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی | مکانیسم دارو

داروهای القای تخمک گذاری به روش های مختلفی کار می کنند، همه با هدف مشترک تحریک تخمدان ها برای تولید و آزادسازی یک یا چند تخمک بالغ. کلومیفن یک قرص خوراکی است که برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود، یکی دیگر از داروهای رایج مورد استفاده لتروزول است، گزینه‌های تزریقی نیز وجود دارد که اغلب اثرات قوی‌تری دارند و برای شرایط خاصی در نظر گرفته شده‌اند. کلومیفن سیترات چیزی است که ما آن را تعدیل کننده استروژن می نامیم و با مسدود کردن گیرنده های استروژن در مغز عمل می کند. این به بدن می گوید که سطح استروژن پایین است و تولید هورمون های تقویت کننده استروژن (LH و FSH) باید افزایش یابد. سپس این هورمون ها به بدن کمک می کنند تا تخمک های بالغ را از تخمدان تولید و آزاد کند.  
نحوه مصرف کلومیفن برای دوقلو زایی

نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دو قلوزایی

تخمدان ها حاوی صدها هزار فولیکول و هر فولیکول حاوی سلول های تخمک نابالغ است. هر ماه یک بار، چندین فولیکول شروع به رشد می کنند. معمولاً فقط یک فولیکول به طور کامل رشد می کند و یک تخمک آزاد می کند. این به این دلیل است که هنگامی که یک فولیکول به خودی خود به اندازه کافی بالغ می شود، فولیکول هورمون هایی را در جریان خون ترشح می کند که به بدن سیگنال می دهد که تولید هورمون های محرک تخمک را کاهش دهد. 
کلومید با فریب دادن بدن به افزایش هورمون‌های محرک تخمک عمل می‌کند و باعث می‌شود فولیکول‌های تخمدان‌ها به بلوغ خود ادامه دهند. این به نوبه خود، احتمال رشد بیش از یک تخمک را افزایش می دهد و در طی تخمک گذاری آزاد می شود. اگر قصد دارید کلومید را برای بارداری دوقلو مصرف کنید، بدانید که هیچ تضمینی وجود ندارد. دوقلوها به جای هدف، خطر احتمالی مصرف این دارو محسوب می شوند.
بیشتر متخصصان غدد تولید مثلی به دلیل خطرات مرتبط سعی می‌کنند از بارداری چند قلو اجتناب کنند. اکثر دوقلوهایی که با کلومفین باردار می شوند یکسان نخواهند بود. در طول کارآزمایی‌های بالینی حاملگی‌های دوقلو، از هر پنج یک نفر دوقلوهای همسان و 80 درصد از حاملگی‌ها دوقلوهای غیر همسان بودند. کلومفین شانس شما برای دوقلو شدن را افزایش می دهد زیرا تخمدان های شما ممکن است بیش از یک تخمک را تخمک گذاری کنند. دوقلوهای همسان از یک تخمک می آیند نه دوتا. برای آشنایی با علائم تخمک گذاری کلیک کنید.
 

1-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی در پریود های منظم

اگر پریودها منظم باشد در روز سوم سیکل خود (روز اول روزی است که جریان قاعدگی دارید و نه فقط لکه بینی خفیف) کلومفین را با 50 میلی گرم (یک قرص) در روز به مدت پنج روز شروع کنید. شما باید یک روز در میان از روز 10 تا 16 سیکل قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید. در روز 21 سیکل آزمایش خون بدهید. این آزمایش پروژسترون روز 21 نام دارد. فرم درخواست آزمایش خون به شما داده می شود. اگر نتیجه آزمایش خون شما نشان داد که تخمک گذاری نمی کنید (تخمک آزاد نکرده اید) منتظر قاعدگی بعدی خود باشید.
اگر پریود شده‌اید، مصرف کلومید را دوباره شروع کنید، این بار به‌جای 50 میلی‌گرم به مدت پنج روز از 100 میلی‌گرم (دو قرص) استفاده کنید. اگر بعد از مصرف 100 میلی گرم کلومید هنوز تخمک گذاری ندارید، این بار تکرار کنید، این بار 150 میلی گرم (سه قرص) به مدت 5 روز مصرف کنید. اگر قاعدگی بعدی شما تا 40 روز نرسیده است، تست بارداری بدهید. اگر تست بارداری منفی بود و پریود نشدید، می توانید از قرص های باز شدن پریود یا قرص پروورا برای شروع پریود استفاده کنید. اگر آزمایش خون پروژسترون روز 21 شما تخمک گذاری را تأیید کرد، اما باردار نشدید، پس با همان دوز کلومید تا 6 سیکل ادامه دهید.

2-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی در پریود نامنظم

اگر پریودها نادر یا نامنظم باشد، اگر در 40 تا 45 روز گذشته پریود نشده اید، آزمایش بارداری بدهید. اگر تست بارداری منفی بود، می توانید قرص پروورا را 10 میلی گرم دو بار در روز به مدت پنج روز شروع کنید. این برای تحریک پریود است تا بتوانید مصرف کلومید را شروع کنید. خونریزی باید پنج تا ده روز پس از پایان مصرف پروورا شروع شود. در صورت عدم خونریزی، آزمایش بارداری را تکرار کنید. در صورت منفی بودن، قرص پروورا را مجدداً با 10 میلی گرم دو بار در روز به مدت پنج روز مصرف کنید. کلومید نباید بیش از شش دوره در زندگی شما استفاده شود، زیرا در صورت استفاده بیش از 12 دوره، خطر سرطان تخمدان کمی افزایش می یابد.  
عوامل موثر در دوقلوزایی

سایر عوامل موثر بر دوقلوزایی

عوامل دیگری نیز ممکن است شانس دوقلو را افزایش دهند. روش های کمک باروری یکی از دلایل اصلی حاملگی های چند قلو است، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند شانس داشتن دوقلو را افزایش دهد. این عوامل عبارتند از:

1-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی | سن

احتمال باردار شدن چند قلوها بیشتر از کسانی است که در سنین بالاتری باردار می شوند. این احتمالاً به دلیل افزایش هورمون هایی مانند FSH است. مشابه آنچه در مورد کلومیفن سیترات و سایر داروها اتفاق می افتد، سطوح بالای هورمون ها باعث آزاد شدن چندین تخمک می شود.

2-سابقه خانوادگی

آیا تا به حال توجه کرده اید که گاهی اوقات دوقلوها در برخی خانواده ها بیشترند؟ این تصادفی نیست؛ داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سابقه خانوادگی دوقلوهای غیر همسان شانس باردار شدن و پدر شدن دوقلوهای غیر همسان را افزایش می‌دهد. به طور دقیق، این میزان در زنان حدود یک در 60 نفر و در مردان با سابقه خانوادگی یک در هر 125 است، در حالی که برای جمعیت عمومی یک در هر 250 نفر است. برخی تحقیقات نشان داده اند که تفاوت در پیشینه قومی می تواند بر شانس شما برای داشتن دوقلو تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان سیاه پوست و سفیدپوست غیر اسپانیایی بیشتر از زنان اسپانیایی تبار دوقلو دارند. زنان نیجریه ای بالاترین میزان دوقلوزایی را دارند در حالی که زنان ژاپنی کمترین میزان را دارند.

3-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی | وزن

برخی از تحقیقات نشان می دهد که احتمال باروری در افراد دارای اضافه وزن کمی بیشتر از افراد دارای وزن متوسط است. چربی اضافی بدن ممکن است بر سطح هورمون تأثیر بگذارد و باعث آزاد شدن بیش از یک تخمک در طول تخمک گذاری شود. همانطور که قبلا ذکر شد، فناوری کمک باروری یکی از علل اصلی حاملگی های چند قلو است. این امر به ویژه با IVF یا لقاح مصنوعی در سال‌های گذشته که بیش از یک جنین به رحم منتقل می‌شد، رایج بود. اکنون کمتر رایج است که ارائه دهندگان پیشنهاد انتقال بیش از یک جنین را بدهند. سایر داروها و درمان های باروری ممکن است شانس دوقلو یا سه قلو را از طریق تحریک تخمدان افزایش دهند.  

چطور شانس دوقلو زایی را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

مردم برای همیشه مادران دوقلو را در مسیر خود متوقف می کنند تا چیزهایی را به آنها بگویند. ممکن است شما خودتان یکی از آنها باشید که به داشتن دوقلو علاقه دارید. در ادامه نکاتی که ممکن است در داشتن دوقلو موثر باشد بیان می شود. اما به یاد داشته باشید این فقط در مورد دوقلوهای غیر همسان صدق می کند، هیچ راهی برای تأثیرگذاری بر شانس دوقلوهای همسان وجود ندارد.

1-سبک زندگی سالم

زنانی که به طور طبیعی دوقلو باردار شده اند، زندگی طولانی تر و سالم تری داشته اند. این احتمال وجود دارد که زنان سالم بیشتر دوقلو داشته باشند. آیا می خواهید پتانسیل دوقلویی خود را تقویت کنید؟ دویدن را در برنامه روزانه تان اضافه کنید و سیگار، مشروبات الکلی و تنقلات را کنار بگذارید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله اثرات مصرف الکل والدین روی جنین مراجعه نمایید.

2-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی | تغذیه

ظاهرا زنانی که لبنیات می خورند شانس بیشتری برای داشتن دوقلو دارند. سیب زمینی شیرین: در آفریقا، مناطقی وجود دارد که از هر 22 زن، یک زن دوقلو دارد (در هلند این تعداد یک در 80 یا 90 است). برخی افراد معتقدند که مصرف زیاد سیب زمینی شیرین دلیل آن است. چه کسی می داند، اما مطمئناً این یک دلیل خوشمزه است. اگر قبل از بارداری اسید فولیک مصرف کنید، شانس دوقلوزایی خود را دو برابر می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله تاثیر اسید فولیک بر بارداری ایمن پیشنهاد می شود.

3-نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی | باروری بیشتر

هر چه تعداد فرزندان شما بیشتر باشد، احتمال دوقلو شدن برخی از آنها بیشتر است. این احتمال ساده است اما اینکه قبلا باردار بوده اید به این معنی است که احتمال دوقلوزایی بیشتر است. یک واقعیت جالب دیگر اگر قبلاً دوقلو دارید، احتمالاً یک سری دوقلو دیگر نیز خواهید داشت.

4-سن بالاتر

زنان بین 35 تا 39 سال سه برابر بیشتر احتمال دارد که دوقلو داشته باشند. از سوی دیگر، با افزایش سن، باروری کاهش می‌یابد، بنابراین نمی‌خواهید برای مدت طولانی تلاش کنید که باردار شوید. چه برسد به اینکه این نکته را با تقویت اسپرم ترکیب کنید و تا 40 سالگی به تلاش خود ادامه دهید. مراقب باشید: این علاوه بر تقویت پتانسیل دوقلوها، شانس شما را برای داشتن یک فرزند بزرگ نیز افزایش می دهد.

5-تقویت اسپرم

شما ممکن است دو تخمک تولید کنید، اما از طرف دیگر شما باید اسپرم درجه یک داشته باشد تا بتواند هر دوی آنها را بارور کند. آن سبک زندگی سالم شما باید در مورد او نیز صدق کند. سبزیجات سبز حاوی انبوهی از روی هستند و به عنوان تقویت کننده تولید اسپرم در نظر گرفته می شوند. ناگفته نماند خواب کافی، ورزش و تا حد امکان استرس کمتر همه اینها باعث ایجاد اسپرم سالم می شود. وقتی در انتظار داشتن دوقلو باشید لازم است برای داشتن سبک زندگی سالم و ارتباط درست زناشویی با مشاوره روانشناسی مشورت کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*