ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

با سرطان چطور زندگی کنم؟

تا به حال فکر کرده‌اید زندگی با سرطان چطور می‌تواند باشد؟ شنیدن واژه سرطان چه حسی به شما دست می‌دهد؟ یک هیولای کوچک درون بدن که کم کم رشد می‌کند و تمام وجود شما را فرا می‌گیرد. تا حدودی همینطور است اما چرا خود فرد سرطانی، نیروی بزرگتری برای زمین زدن این بیماری نباشد؟ سرطان مثل همه بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان است اما به علت فشار روحی زیاد، فرد از نظر روانی به مشکل بر می‌خورد. نیاز است خود بیمار و اطرافیان ساز و کار‌های تقویت ذهن و روحیه خود در مقابل این بیماری را بدانند و در جریان درمان‌های مشخص، درمان روانشناختی را نیز دنبال کنند. از هزاران نفری که با همین روحیه خوب بیماری سرطان را شکست داده‌اند نیز می‌توانید سوال کنید.

با سرطان چطور زندگی کنم؟


سرطان آخر زندگی نیست

بیماری و بحران همیشه وجود دارد. یا برای خودمان یا برای یکی از عزیزانمان. اما واکنش شما چگونه باید باشد؟ احساس غم و خشم مهمترین احساسات شما بعد از شنیدن این خبر است. هر دو با این سوال آغاز می‌شود که چرا من؟ چرا ما؟ چرا او؟

اینفوگرافیک با سرطان چطور زندگی کنم

اینفوگرافیک با سرطان چطور زندگی کنم

چرا شما نه؟

خب ما به این سوال شما اینگونه پاسخ می‌دهیم. چرا شما نه؟ شما در این جهان چه تفاوتی با دیگران دارید؟ بدانید که هر لحظه برای هر کس می‌تواند این اتفاق رخ دهد. بنابراین در مرحله اول باید پذیرش اتفاق بیفتد. بپذیرید که این تقدیر است و می‌تواند سراغ هر کسی برود. جدای از اینکه سبک زندگی نا سالم یا ژنتیک نیز در این اتفاق مؤثر است. ناراحتید از اینکه مگر چه اشتباهی کردید که خود یا عزیزتان دچار این اتفاق شده‌اند. خشمگین از خدا، دنیا و سرنوشت...

حالا برای زندگی با سرطان چکار کنیم؟

آرام باشید، با سرطان زندگی به پایان نمی‌رسد، بلکه مرحله و مسیر دیگری در زندگی ایجاد می‌شود. قرار نیست سرطان شما را از لذت‌ها و تفریحاتتان دور کند. می‌توانید هم دچار این بیماری باشید و هم رانندگی کنید، شنا کنید، ورزش کنید، با همسرتان عشق بازی کنید، سفر بروید و ... . هیچ لذتی بخاطر داشتن سرطان شما را محروم نمی‌کند. شاید بخاطر شرایط بدنی در مراحلی از بیماری نتوانید فعالیت سنگین بکنید اما مشکلی نیست، فعالیت سبک بکنید.

مفاهیم مهم در جنگ روانی و زندگی با سرطان

پذیرش و سازگاری، دو مفهوم مهم در مسئله سرطان است. پذیرش به این معنا که شما نباید خود را از دیگران جدا کنید و بدانید که درگیر شده‌اید، بپذیرید و سعی کنید با آن کنار بیایید. پذیرش به شما کمک می‌کند تا راه حل‌های مناسب را بیابید و برای «خوب بودن» در هر شرایطی تلاش کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مبارزه با بیماری سرطان را مطالعه کنید.

مرحله دوم سازگاری است. ما بسیار تاکید داریم که توانایی سازگاری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت روان است. اختلال عدم سازگاری به این معناست که فرد نتواند نسبت به یک عامل تنش زا و استرسی، واکنش مناسب داشته باشد. فرد باید بتواند رفتار و زندگی خود را نسبت به شرایط جدید تغییر دهد تا توازن بین مشکل پیش آمده و زندگی برقرار شود. سازگاری به معنای رضایت از شرایط نیست، بلکه به شما کمک می‌کند که کیفیت زندگی خود را کاهش ندهید و بتوانید مثل گذشته، حتی بهتر از آن با چالشی مثل سرطان کنار بیایید. برای درمان اضطراب کلیک کنید.

زندگی با سرطان | نگاه به سرطان را تغییر دهیم

سرطان هیولا نیست. یک بیماری است و به مدد پیشرفت علم مثل همه بیماری‌ها هم قابل پیشگیری و هم با استفاده از روش‌هایی از جمله جراحی راديوتراپی (پرتو درمانی) و خصوصا شيمی درمانی قابل درمان است. البته که پیشگیری خیلی مهم‌تر و بهتر است و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که اگر مردم در سبک زندگی و تغذیه خود تجدید نظر نکنند، سرطان مثل سرماخوردگی بین مردم پخش می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک زندگی کلیک کنید.

با یک سرچ ساده می‌توانید بفهمید که چندین نفر، با تغییر نگاه به سرطان از یک هیولا به یک دوست ناخوانده، توانسته‌اند با او زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و این دوست و مهمان ناخوانده به مرور زمان میزبانش را ترک کرده است.

سلامت روان و داشتن روحیه، فرشته نجات شماست

از تمام کسانی که روزی درگیر سرطان بوده‌اند و الان نجات پیدا کرده‌اند بپرسید، همه می‌گویند روحیه و انگیزه ما را به زندگی برگرداند. همه اینقدر در زندگی محرک‌هایی دارند که بتوانند به آن‌ها متوسل شوند و از پس این دوست بدقلق ناخوانده بر بیایند. بسیار لازم است که عزیز درگیر با چالش سرطان، با یک روانشناس در ارتباط باشد. حتی مشاوره تلفنی فردی نیز می‌تواند در افزایش روحیه به شما کمک کننده باشد.

شاید این مشکل، چشم او را در مقابل زیبایی‌های زندگی‌اش بسته و راه پیش روی او تاریک است. شاید کسی باید باشد که چراغ قوه‌ای به روی دیوار زندگی فرد بیاندازد و چیزهایی که بخاطر آن می‌توان با سرطان مقابله کرد را به او نشان دهد.

شایع‌ترین مسائل روانی در سرطان، افسردگی، ناامیدی، انزوا و ترس است. شاید سخت باورش سخت باشد اما این مسائل، ساده‌ترین مسائل روحی و روانی است و حل کردن آن خیلی در دسترس است. هیچکس نمی‌تواند سختی و فشار سرطان را انکار کند، اما هر مشکلی راه حل دارد و هرقدر بزرگ باشد، نیرویی بزرگتر وجود دارد تا او را تسلیم کند. بهتر است هر چه زودتر برای درمان افسردگی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش‌های درمان افسردگی کلیک کنید.

تاثیر سرطان بر اطرافیان

سرطان علاوه بر فشاری که به خود فرد وارد می‌کند، تمام اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر احساس خشم و غم، اضطراب، وسواس، ترحم بیش از حد نیز می‌تواند واکنش‌های اطرافیان باشد. در کنار درمان‌های جسمی و جراحی، امروزه روان درمانی در بهبود زندگی مبتلایان به سرطان و اطرافیان آن‌ها بسیامر موثراست.

خانواده‌هایی که ارتباط موثر با یکدیگر داشته باشند، حمایت آنه‌ا جنبه دلسوزی نداشته باشد و بتوانند مانع از انزوا و تنهایی بیمار شوند، می‌توانند در بهبود وضعیت مبتلا به سرطان موثر باشند. همچنین اقوام درجه دو و دوستان نیز می‌توانند نقش مهمی داشته باشند؛ در زمان‌هایی خستگی خانواده و اقوام درجه یک را کم کرده و برای آرامش آنها و بیمار نقش پررنگی ایفا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه صحیح رفتار با بیماران سرطانی کلیک کنید.

اطرافیان لازم است که به بیماری به چشم یک فاجعه نگاه نکنند و در مقابل تلاش نکنند که بیماری را بی اهمیت و ساده جلوه بدهند. گاهی با جابجایی نقش‌ها، بیمار باید به خانواده دلداری بدهد. باید دقت کنید که این اتفاق نیفتد و خانواده نقش حامی را بر عهده بگیرند. اطرافیان سعی می‌کنند با دلسوزی یا حتی ترحم به عزیز مبتلا به سرطان دلداری دهند. ترحم برای فرد مبتلا، بسیار آزاردهنده است و او و انرژی اش را زیر سوال می‌برد.

نقش مشاوره در درمان و زندگی با سرطان

روش‌های روان درمانی زیادی در جلسات مشاوره‌ وجود دارند که به شما در بهبود کیفیت زندگی در مقابل بیماری سرطان و پیامدهای روانی آن کمک می‌کنند. ارتباط مستقیم بین جسم و روان موضوع مهمی را یادآور می‌شود؛ این که افزایش سلامت جسمانی در گرو سلامت روانی است. هر چه روحیه خود را بالاتر ببرید و بر جنبه‌های مثبت زندگی تمرکز کنید، راحت‌تر می‌توانید با این بیماری زندگی کنید هر چند با وجود عوارض و پیامدهای عینی سرطان، روحیه داشتن کاری سخت به نظر می‌رسد. به همین خاطر می‌توانید همواره از وجود اعضای خانواده و حمایت آن‌ها و همچنین یک مشاور و روانشناس در کنار خود بهره‌مند باشید و از راهنمایی‌های او استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان روانشناختی سرطان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*