ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تجربه اولین پریود | اولین قاعدگی، اولین رفتار


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با تجربه اولین پریود پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

تجربه اولین پریود یا قاعدگی یکی ازمهم ترین اتفاقات زندگی در دوران نوجوانی است و از آن جهت که نشانه عبور از کودکی و حرکت به سمت بزرگسالی می‌باشد نقطه عطف زندگی نوجوانان دختر محسوب می‌شود. دختران لازم است که قبل از وقوع قاعدگی آگاهی کامل و جامع در مورد این پدیده طبیعی بدن خود داشته باشند. همچنین والدین نیز با دادن اطلاعات مناسب می‌توانند ازمشکلات احتمالی پیشگیری کنند. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که برای والدین و فرزندان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین برای ارتقاء سطح آگاهی در خصوص مسائل جنسیتی و مربوط به زنان می توانید با مرکز مشاوره حامی هنر زندگی تماس بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره جنسی کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

قاعدگی یا پریود چیست؟

تخمدان‌ها با فعالیت و ترشح هورمون‌های زنانه هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند. با حرکت تخمک از لوله‌های فالوپ، پوشش داخلی رحم شروع به رشد می‌کند و با ریزش دیواره رحم، پوشش آن تجزیه می‌شود. سپس تخمک از طریق واژن خارج می‌شود که به این چرخه، قاعدگی یا پریود می‌گویند. قبل از اولین دوره برخی از افراد ممکن است علائمی مانند رشد سینه، جهش رشد، رشد موهای ناحیه تناسلی و ترشحات واژن را تجربه کنند. این تغییرات معمولاً ماه ها تا یک سال قبل از اولین دوره اتفاق می افتد.  اولین قاعدگی اغلب با خونریزی خفیف و نامنظم شروع می شود. میزان و مدت خونریزی می تواند متفاوت باشد. ممکن است مدتی طول بکشد تا چرخه قاعدگی تنظیم و به صورت مرتب سازگارتر شود.

چرخه قاعدگی به تغییرات و فرآیندهای هورمونی مکرر اشاره دارد که بدن را برای بارداری آماده می کند. معمولاً حدود 28 روز طول می کشد اما می تواند بین 21 تا 35 روز باشد. در ابتدا، چرخه های قاعدگی نامنظم است و با تغییرات در طول و جریان سیکل مشخص می شود. ممکن است چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد تا چرخه منظم تر شود. برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه سیکل قاعدگی و روش محاسبه چرخه قاعدگی کلیک کنید.

اینفوگرافیک تجربه اولین پریود

اینفوگرافیک تجربه اولین پریود

چرا اولین پریود در دختران اهمیت دارد؟

دوران پریودی یک نقطه عطف درزندگی دختران به شمار می رود. با شروع قاعدگی مرحله‌ جدیدی از زندگی را تجربه خواهند کرد. چرا که دنیای متفاوت‌تری پیش روی آن‌ها قرار می گیرد. نکته مهم این است که در اولین پریود والدین چه رفتاری با دختر نوجوان خود خواهند داشت و نحوه برخورد آن ها با این موضوع چگونه خواهد بود. همچنین تغذیه دخترانی که برای اولین بار پریود را تجربه می کنند بسیار مهم است. در این دوره دختران با کمبود آهن مواجه می شوند و مصرف غذاهای حاوی آهن و ویتامین C به تقویت قوای جسمانی و کاهش درد کمک خواهد کرد.

اولین پریود در چه سنی اتفاق می افتد؟

بیشتر دختران در سنین 11 تا 14 سالگی پریود می‌شوند ولی در افراد مختلف شروع این دوره متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. به طور معمول دختران تا قبل از 15 سالگی پریود شدن را تجربه خواهند کرد. اما در صورتی که بلوغ جنسی دختران و سن پریودی آن ها بیش از حد به تاخیر افتاد، می توان با مراجعه به پزشک متخصص مشکل را حل کرد. البته باید توجه داشت سن شروع قاعدگی معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد؛

سابقه خانوادگی در تجربه اولین پریود

اگر شما به عوان مادر در سن کمتر از 15 سالگی قاعدگی را تجربه نکرده‌اید، احتمال دارد دختر نوجوان شما مانند خود شما درسنین بالاتر با این موضوع مواجه شود. دراین صورت جای نگرانی نیست. مخصوصاً اگر مادر، خواهر یا حتی خواهرزاده شما در سنین بالا قاعده شده‌ باشند. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های و درمان بلوغ دیررس کلیک کنید.

وزن پایین اولین پریود را به تعویق می اندازد

وزن کمتر از حد نرمال و پایین می‌تواند روی هورمون‌ها اثر بگذارد و مانع شروع قاعدگی شود. اگر وزن دختر شما 10 درصد کمتر از وزن مناسب بدن او باشد، می‌تواند مانع فعالیت مناسب قاعدگی و ترشح هورمون‌ های زنانه شود.

اگر دختر دچار اضافه وزن است احتمالا اولین پریود خود را دیرتر تجربه خواهد کرد. بدن دختران نوجوان برای ترشح هورمون‌های زنانه، نیاز به حد متعادل چربی دارد. میزان چربی بالا یا پایین می‌تواند عملکرد هورمون‌هایی مانند استــروژن را مختل کند.

فعالیت بدنی زیاد

قرار دادن بدن در شرایط سخت و سنگین و انجام دادن فعالیت هایی مانند رقص یا ورزش‌های سنگین مانند دو میدانی می‌تواند باعث تأخیر در اولین قاعدگی شوند. حرکات تند و سریع بدن، چربی‌های بدن را می‌سوزاند و کالری کم می‌کند که این امر موجب به هم ریختن تعادل بدن می‌شود. به طور کلی دختران ورزشکار دیرتر از دخترانی که فعالیت ندارند، پریود می‌شوند. اگر قاعدگی تا سنین بالاتر از 16 سالگی به تاخیر بیفتد آمنوره اولیه اتفاق افتاده است. برای کسب آگاهی در خصوص تشخیص و درمان انواع آمنــوره کلیک کنید.

مصرف برخی دارو ها

استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد سرطان، ضد آلرژی، داروهای تنظیم کننده فشار خون و افسردگی می توانند تعادل هورمونی بدن را برهم بزند و می تواند علت پریود نشدن بانوان باشد. معمولاً پزشکان به عوارض جانبی این داروها در به تعویق افتادن قاعدگی اشاره می کنند.

استرس بیش از حد اولین پریود را به تاخیر می اندازد.

فشا‌ر‌های استرسی و تنش‌های روحی روانی می‌تواند باعث به تأخیر انداختن اولین قاعدگی شود. به این معنا که فرد مدام تحت استرس شدید باشد. این استرس ممکن است ناشی از مسائل درسی مدرسه یا خانوادگی باشد. در چنین شرایطی ممکن است پزشک متخصص برای ایجاد تعادل هورمون ها قرص های باز شدن پریود تجویز نماید.

 

چگونه دخترم را برای اولین پریود آماده کنم؟

سعی کنید با صحبت کردن و دادن هدیه مثل کتاب یا سی دی آموزشی اطلاعات کافی را در خصوص قاعدگی و رعایت بهداشت در اختیار او قرار دهید. سعی کنید با آرامش و ایجاد یک فضای صمیمی و دوستانه به او توضیح دهید که  یک مرحله رشدی است و هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد. لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید و نگذارید از این بابت دچار شرم و خجالت شود. توصیه می کنیم مقاله رفتار با دختر 11 ساله را مطالعه فرمایید.

1-آشنا کردن با محصولات قاعدگی

محصولات مختلف قاعدگی از جمله پد، تامپون، فنجان قاعدگی و شورت پریود در دسترس هستند. انتخاب محصول مناسب یک اولویت شخصی است و ممکن است برای یافتن اینکه چه چیزی برای هر فردی بهترین کار را انجام می دهد کمی آزمایش لازم داشته باشد.

2-نحوه استفاده از پد بهداشتی

بهتر است قبل از آن که خانمی اولین پریودی خود را تجربه کند، نحوه استفاده از پد بهداشتی را یاد بگیرد. برای این منظور مادر می تواند در حضور او نحوه استفاده را نشان دهد و یا از فیلم های آموزشی استفاده نماید. در برخی از مدارس نیز مشاوران تمامی نکات مربوط به قاعدگی را آموزش می دهند.

3-اهمیت یادداشت کردن تاریخ های قاعدگی

از همان اولین پریود بهتر است با نوشتن تاریخ‌های شروع و پایان قاعدگی یک الگوی ماهانه در اختیار داشته باشید، تا بتوانند تاریخ پریود بعدی خود را پیش بینی کنید. البته توجه داشته باشید که در ماه‌های اول ممکن است زودتر یا دیرتر پریود شوید. معمولا تاخیر در پریود برای چند روز جای نگرانی ندارد و ممکن است بارها اتفاق بیفتد و دلایل گوناگونی داشته باشد.

4-دردهای قاعدگی

مادران باید فرزند خود را با دردهای عضلانی و دردهایی که در زیر شکم خواهند داشت، آشنا کنند تا دچار استرس نشوند. به او بگویید که در چنین مواقعی می‌تواند از قرص‌های مسکن برای تکسین پریود دردناک استفاده کند. گرفتگی عضلات ممکن است برای اولین بار باعث درد شدیدی شود. استفاده از کیسه آب گرم، ماساژ شکم و کمر، نوشیدن مایعات می تواند در کاهش درد مفید باشد.

5-سندرم قاعدگی چیست؟

با دختر خود درباره این موضوع صحبت کنید که ممکن است چند روز قبل از شروع پریود به سندروم پیش از قاعدگی pms دچار شود. به همین دلیل احساساتی مانند حالت افسردگی، ناراحتی و زودرنجی، درد در ناحیه کمر و نوسانات خلقی را تجربه خواهد کرد. اما جای نگرانی نیست و این حالات کاملا طبیعی بوده و به زودی مرتفع می شود.

6-دوره‌های نامنظم

به او بگویید در صورتی که متوجه عقب افتادن پریود و ترشحات سفید شد حتما به شما اطلاع بدهد تا هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

چند دلیل برای دوره های نامنظم

  • در دوران بلوغ و قبل از یائسگی (دوره گذار به یائسگی): نوسانات هورمونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود. طبیعی است که چرخه های قاعدگی در این مراحل زندگی نامنظم باشد.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS یک اختلال هورمونی است که می تواند تخمک گذاری را مختل کرده و منجر به پریودهای نامنظم شود. اغلب با علائمی مانند پریودهای نامنظم یا غایب، رشد بیش از حد مو، آکنه و افزایش وزن مشخص می شود.
  • عدم تعادل هورمونی: عدم تعادل در هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون می تواند بر منظم بودن چرخه های قاعدگی تأثیر بگذارد. عواملی که می توانند به عدم تعادل هورمونی کمک کنند عبارتند از استرس، ورزش بیش از حد، افزایش یا کاهش قابل توجه وزن، برخی شرایط پزشکی و برخی داروها.
  • اختلالات تیروئید: شرایطی مانند کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) یا پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) می تواند بر نظم قاعدگی تأثیر بگذارد. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم سطح هورمون ها در بدن دارد.
  • فیبروم های رحمی: فیبروم های رحمی توده های غیرسرطانی هستند که می توانند در رحم ایجاد شوند. بسته به اندازه و محل آن ها، می توانند باعث پریودهای نامنظم، خونریزی شدید و درد لگن شوند.

 

سخن آخر

سیستم طبیعی بدن بانوان به گونه ای است که باید ماهانه سیکل قاعدگی را تجربه کنند. هرگونه اختلال در چرخه قاعدگی می تواند سندروم ملال پیش از قاعدگی PMDD را تشدید نماید. در این صورت فرد با اختلالات افسردگی روبرو می شود و تکرار هر ماه این اختلالات، مشکلات فزاینده ای را به همراه خواهد داشت. تمرینات روان درمانی می تواند علاوه بر رژیم غذایی مناسب و ورزش های سبک راهکار مناسبی برای درمان سندروم ملال باشد. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با کادر مجرب خود آماده خدمت رسانی به کسانی است که هر ماه با تنش های روانی ناشی از قاعدگی دست و پنجه نرم می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*