ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با قرص اورژانسی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده پر تکرارترین سوال و دغدغه اصلی مصرف کنندگان قرص های اورژانسی می باشد. قرص اورژانسی به عنوان یکی از روش های جلوگیری از بارداری، مناسب استفاده بانوانی می باشد که رابطه جنسی محافظت نشده داشته و یا از اثربخشی روش های استفاده شده در حین رابطه اطمینان کافی نداشته اند. استفاده از قرص های اورژانسی برای برخی از مواقع ضروری مناسب می باشد اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث به خطر انداختن سلامتی افراد شود. در این مطلب قصد داریم که شما را با قرص اورژانسی آشنا کرده و به پاسخ این سوال بپردازیم "از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟" برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره جنسی راهنمایی بگیرید.

تماس با مشاور

 

 

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • قرص اورژانسی چیست؟
  • انواع قرص های اورژانسی
  • طریقه ی مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟
  • در ماه باید چه تعداد از قرص های اورژانسی را مصرف کرد؟
  • قرص اورژانسی چه عوارضی دارد؟
  • از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟
  • در مصرف قرص اورژانسی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
  • چه افرادی نباید قرص های اورژانسی را مصرف کنند؟
  • جمع بندی

مطالعه مقاله درمان زود انزالی پیشنهاد می شود.

اینفوگرافیک از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی دارویی است که مصرف آن به منظور جلوگیری از بارداری در زمان بسیار کوتاه می باشد. کاربرد این قرص ها بیشتر برای خانم هایی است که رابطه ی جنسی محافظت نشده داشته و یا در هنگام رابطه ی جنسی از روش های محافظتی مورد استفاده اطمینان کامل نداشته اند. به عبارت دیگر باید قرص های اورژانسی را تنها می توان در مواقع بسیار ضروری استفاده کرد و استفاده ی آن به عنوان یک روش پیشگیری بارداری دائمی توصیه نمی شود و کارکردی ندارد. روش عملکردی قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری با به تاخیر انداختن روند تخمک گذاری عادی بدن خانم ها می باشد.

مطالعه مقاله ترک خود ارضایی پیشنهاد می شود.

نکته قابل ذکر اینکه قرص اورژانسی حاوی پروژسترون زیادی است و این هورمون در بدن خانم ها باعث تغییرات خاصی می شود و به همین دلیل باعث تأخیر در روند تخمک گذاری می شود. مصرف قرص های اورژانسی در مواقعی توصیه می شود که افراد در دوران بارداری و تخمک گذاری می باشند.

1-مصرف قرص اورژانسی و سقط جنین

به هیچ وجه مصرف قرص های اورژانسی باعث سقط جنین نشده و یا در صورتی که بارداری اتفاق افتاده باشد از آن جلوگیری نمی کند. به عبارت دیگر باید گفت که قرص های اورژانسی تا قبل از لقاح اسپرم با تخمک کارایی دارند و در صورت مخلوط شدن اسپرم و تخمک دیگر قابلیت پیشگیری از بارداری نخواهند داشت. به این ترتیب باید اشاره کنیم که مکانیسم کلی قرص های اورژانسی جلوگیری از آزادسازی تخمک ها بوده تا عملکرد آن را متوقف کند و به این ترتیب از بارور شدن آن ها توسط اسپرم جلوگیری به عمل می آورد.

پزشکان در مورد قرص های اورژانسی توصیه می کنند که در صورتی که خانم ها تا 2 هفته پس از مصرف قرص های اورژانسی پریود نشدند به آزمایشگاه مراجعه کرده و نسبت به تعیین وضعیت بارداری خود اقدام کنند. قرص های اورژانسی معمولا به سه دسته ی LD، HD و لوونورژسترل تقسیم می شوند.

2-انواع قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی دارای انواع مختلفی هستند و در داروخانه ها عرضه می شوند. روش مصرف و اثر گذاری هر کدام از این قرص های اورزانسی با یکدیگر متفاوت می باشد و می توان بدون داشتن نسخه از داروخانه تهیه کرد. البته در برخی از کشور ها به افراد زیر 17 سال قرص های اورژانسی ارائه نمی شود. در ادامه ی مطلب انواع مختلف قرص های اورژانسی را به شما معرفی کرده و سپس به جواب این سوال می پردازیم که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

  • قرص مای وی یا My Way
  • قرص پلن بی وان استپ یا Plan B One Step
  • قرص پرونتزا یا Preventeza
  • قرص تیک اکشن Take action
  • قرص الا یا Ella

از سایر قرص های ضد بارداری نیز با استفاده از دستورالعمل های ویژه می توان به عنوان قرص های اورژانسی استفاده کرد. همچنین باید گفت که برخی از کشور ها ممکن است که این قرص ها را بدون نسخه به مشتریان ارائه نکنند. در صورتی که از قرص های ضد بارداری دیگر به عنوان قرص اورژانسی استفاده و در هر بار یک یا دو عدد قرص مصرف شود، اثر گذاری کم تری داشته و برخی از مواقع باعث ایجاد حالت تهوع در افراد خواهند شد.

3-طریقه ی مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟

قرص های اورژانسی همانطور که اشاره کردیم از آزاد شدن تخمک ها جلوگیری می کند و باعث توقف باروری می شوند. حال شیوه های مصرف هر کدام باعث اثرگذاری به طریقه متفاوتی می شود. در ادامه به روش مصرف هر یک اشاره شده است.

طریقه مصرف قرص های اورژانسی به این صورت می باشد که ابتدا باید دوز مصرفی مشخص شود و سپس یک یا دو عدد قرص همراه با آب مصرف شود. قرص های اورژانسی هر چقدر که زودتر مصرف شوند، احتمال پیشگیری آن ها از بارداری بیشتر می باشد. در صورتی که تا 72 ساعت پس از برقراری رابطه جنسی این قرص ها را مصرف کنید، احتمال پیشگیری از بارداری بیشتر از 90 درصد خواهد بود. البته این زمان ممکن است برای قرص های مختلف متفاوت باشد. به طور مثال از تاثیر قرص Ella تا 120 ساعت بعد از رابطه ی جنسی نیز می توان بهره برد.

به طور کلی باید اشاره کرد که طریقه ی مصرف قرص های اورژانسی بسیار حائز اهمیت می باشد. به عبارت دیگر باید قرص های اورژانسی در زمان معین و صحیح و همچنین در دوز مصرفی مناسب استفاده شود تا تأثیر خود را بگذارند. برای این امر باید به سه نکته ی مهم توجه داشت. ابتدا باید یکی از انواع قرص های اورژانسی را انتخاب کرده و سپس دوز مصرفی آن تعیین گردد و سپس به این نکته توجه کرد که داروی انتخابی تا چند ساعت بعد از رابطه ی جنسی تأثیر گذار خواهد بود.

4-مصرف چه تعداد از قرص های اورژانسی در ماه مجاز است؟

همانطور که اشاره کردیم مصرف بیش از حد قرص های اورژانسی می تواند عوارضی را برای افراد ایجاد کند. اما برای جلوگیری از ایجاد این عوارض باید به تعداد قرص های مصرفی و همچنین دوز مصرف آن ها توجه کرد. باید توجه داشت که پزشکان توصیه می کنند که افراد هر ماه از این قرص ها استفاده نکنند.

تعداد زیادی از پزشکان متخصص پیشنهاد می کنند که برای جلوگیری از بارداری در طول یک سال حدود 2 الی 3 مرتبه از این قرص ها استفاده کرد. به دلیل این که استفاده ی بیشتر از این تعداد می تواند سلامتی افراد را با خطر مواجه کند.

قرص اورژانسی چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی قرص های اورژانسی به صورت بلند مدت نیست اما باید اشاره کرد که مصرف بیش از حد قرص های اورژانسی عوارض جانبی زیادی را به همراه خواهند داشت. همانطور که از نام این قرص ها پیداست، تنها برای مواقع حساس و بحرانی تولید شده اند و هیچ گاه به عنوان گزینه مناسبی برای مصرف دائمی شناخته نمی شود.

به دلیل عوارض جانبی که در پی مصرف بیش از حد قرص های اورژانسی جانبی به وجود می آید، بهتر است افراد از سایر روش های پیشگیری استفاده کرده و صرفا در شرایط حاد و مواقع ضروری از این قرص ها استفاده کنند. در ادامه ی مطلب برخی از عوارض جانبی مصرف قرص های اورژانسی را به شما معرفی می کنیم.

1-عوارض جانبی قرص اورژانسی

معمولا یکی از اولین عوارض جانبی که پس از مصرف بیش از حد قرص های اورژانسی نمایان می شود حالت تهوع می باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که با مصرف دوز کم از این قرص ها و در زمان کم پس از مصرف دچار حالت تهوع شوید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. همانطور که اشاره کردیم مصرف این قرص ها باعث ایجاد برخی از تغییرات در چرخه قاعدگی افراد می شود. یکی از عوارض جانبی مصرف این قرص ها ایجاد لکه بینی می باشد که تا قبل از شروع قاعدگی بعدی می باشد. در برخی از افراد پس از مصرف پشت سر هم تعداد زیادی از قرص ها درد های شکمی ایجاد می شود.

  • سردرد، خستگی
  • درد لگن
  • درد عضلانی
  • درد کمر
  • نوسانات خلقی
  • آسیب به رحم

این عوارض برای همه ی افراد یکسان نیست و اتفاق نمی افتد. همچنین شدت و نوع این عوارض ممکن است که در افراد متفاوت باشد.

 

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

یکی از سوالات رایجی که بسیاری از خانم ها پس از مصرف قرص های اورژانسی ایجاد می شود این است که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است. همچنین افراد پس از برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده ممکن است قرص اورژانسی را مصرف کرده و در باره عدم بارداری خود اطمینان نداشته باشند. اما در پاسخ به این سوالات باید گفت که در صورتی که تا دو هفته پس از مصرف قرص اورژانسی افراد دچار خونریزی قاعدگی نشوند، احتمال این وجود دارد که افراد باردار شده باشند و باید هر چه سریع تر برای انجام آزمایش بارداری اقدام کنند. اما در صورتی که در مدت دو هفته پس از مصرف این دارو ها دچار خونریزی قاعدگی شوند به این معنی می باشد که قرص اورژانسی به خوبی اثر کرده و از بارداری جلوگیری شده است.

برای اطمینان از اثربخشی قرص ضد بارداری اورژانسی چند نکته مهم وجود دارد:

1-مصرف به موقع

قرص اورژانسی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که در اسرع وقت پس از مقاربت محافظت نشده یا شکست روش های پیشگیری از بارداری مصرف شود. توصیه می شود ظرف 72 ساعت (3 روز) پس از حادثه مصرف شود. برخی از اشکال پیشگیری از بارداری اضطراری، مانند اولیپریستال استات، ممکن است تا 120 ساعت (5 روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده موثر باشند. هر چه زودتر مصرف شود، احتمال جلوگیری از بارداری بیشتر می شود.

2-دنبال کردن دقیق دستورالعمل مصرف

دستورالعمل های ارائه شده همراه با قرص اورژانسی را با دقت بخوانید و دنبال کنید. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی مختلف ممکن است دستورالعمل‌های دوز خاصی داشته باشند، بنابراین مهم است که بدانید چه تعداد قرص مصرف کنید، چه زمانی آن ها را مصرف کنید و آیا اقدامات اضافی لازم است یا خیر.

3-دسترسی به داروی معتبر

اطمینان حاصل کنید که قرص ضد بارداری اورژانسی را از یک منبع معتبر مانند داروخانه یا پزشک تهیه کرده اید. به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که داروی معتبر را با مواد تشکیل دهنده صحیح و شرایط نگهداری مناسب دریافت می کنید که برای اثربخشی آن بسیار مهم است. در خرید قرص از منابع نامطمئن یا اشخاص در بازار سیاه تا جای ممکن خودداری کنید که علاوه بر بی اثر بودن مخاطرات جانی برای شما به وجود می آورد.

4-ملاحظات در مورد وزن بدن

برخی از قرص های ضد بارداری اورژانسی ممکن است در افرادی که وزن بدن یا شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند، اثربخشی کم تری نشان دهند. اگر اضافه وزن دارید یا نگرانی هایی در مورد اثربخشی قرص بر اساس وزن خود دارید، توصیه می شود با یک متخصص مشورت کنید که شما را در مورد گزینه های مناسب یا روش های جایگزین پیشگیری از بارداری اضطراری راهنمایی کند.

5-پیگیری بعد از مصرف

حتی پس از مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی، مهم است که با یک متخصص زنان اوضاع را پیگیری کنید. آن ها می توانند راهنمایی های بیشتری ارائه دهند، در صورت نیاز یک آزمایش بارداری انجام دهند و در مورد گزینه های پیشگیری از بارداری مداوم برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در آینده صحبت کنند.

به یاد داشته باشید که قرص های ضد بارداری اورژانسی 100% موثر نیستند و همان طور که گفته شد نباید به عنوان یک روش معمول پیشگیری از بارداری استفاده شوند. این دارو برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است و نباید جایگزین روش‌های منظم و قابل اعتماد پیشگیری از بارداری برای محافظت مداوم در برابر حاملگی‌های ناخواسته شود.

در مصرف قرص اورژانسی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خانم هایی که پس از رابطه ی جنسی از قرص های اورژانسی استفاده می کنند، باید توجه داشته باشند که قرص های اورژانسی به صورت کامل نمی توانند از ایجاد بارداری پیشگیری کنند. به این ترتیب بهتر است که در کم ترین زمان ممکن پس از برقراری ارتباط این قرص ها را مصرف کنند تا احتمال بارداری کم تر شود.
افراد باید توجه داشته باشند که مصرف قرص های اورژانسی برای بارداری های بعدی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

بانوانی که از دارو های ضد باردای و اورژانسی استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که هرکدام از این دارو ها کاربرد خاصی داشته و باید در مصرف آن ها دقت داشت. برخی از اقراد ممکن است که این شایعه را شنیده باشند که مصرف همزمان قرص های ضد بارداری و اورژانسی به صورت 100 درصدی احتمال باردار شدن را بر طرف می سازد. اما باید توجه داشت که این قضیه هیچ پایه ی علمی نداشته و مصرف همزمان این دو دارو با هم ممکن است که عوارض جانبی را حتی بیشتر کند.

عدم مصرف همزمان قرص های اورژانسی

یکی از نکات بسیار مهم در مورد قرص های اورژانسی متنوع این است که قرص های مختلف دارای مکانیسم عمل های متفاوتی می باشند که باعث می شود که مصرف همزمان آن ها باعث خنثی شدن آن ها شود. به عبارت دیگر توصیه می شود که قرص های اورژانسی متنوع با فاصله ی 5 روزه از یکدیگر مصرف شوند.
یکی از نکات مهم دیگر نیز این است که می توان از قرص های اورژانسی قبل از برقراری ارتباط جنسی نیز استفاده کرد. البته باید توجه کرد که در صورت امکان بهتر است که از روش های دیگر پیشگیری که عوارض جانبی کم تری دارند استفاده شود.

یکی از نکاتی که بانوان شیرده باید توجه داشته باشند، این است که در زمان شیردهی نیز می توانند از قرص های اورژانسی استفاده کنند. البته برخی از پزشکان توصیه می کنند که در صورتی که از قرص Ella استفاده می کنند تا یک هفته پس از مصرف به نوزاد خود شیر ندهند.

چه افرادی نباید قرص های اورژانسی را مصرف کنند؟

همانطور که می دانیم مصرف برخی از داروها برای برخی از افراد با شرایط خاص مناسب نمی باشد. مصرف برخی از دارو ها برای برخی از افراد ممکن است که حساسیت ایجاد کند. در ادامه ی مطلب موارد منع مصرف قرص های اورژانسی شرح داده شده است.

در صورتی که خانم ها با مصرف یک بار قرص های اورژانسی دچار حساسیت شده اند، بهتر است از مصرف مجدد این دارو خودداری کنند.
مصرف قرص های اورژانسی به افراد باردار توصیه نمی شود.
افرادی که دارو های سل و کاهش دهنده ی اسید معده را مصرف می کنند، بهتر است که از مصرف قرص های اورژانسی خودداری کنند.

سخن آخر

در این مطلب قرص اورژانسی را به شما معرفی کردیم و انواع مختلف آن را نام بردیم. همانطور که اشاره کردیم قرص اورژانسی یکی از روش های پیشگیری از بارداری می باشد که مناسب افرادی است که روابط جنسی محافظت نشده داشته باشند. همچنین به این سوال که " از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است" پاسخ دادیم. همانطور که اشاره کردیم در صورتی که تا دو هفته پس از مصرف قرص خونریزی های قاعدگی در خانم ها مشاهده شود به معنی اثر بخشی قرص اورژانسی می باشد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*