ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بی اشتهایی ناشی از افسردگی | دلایل و درمان بی اشتهایی و افسردگی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با بی اشتهایی ناشی از افسردگی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


بر اساس تحقیقات انجام شده، در بسیاری از مواقع بی اشتهایی ناشی از افسردگی است. حدود 50- 75 درصد بیماران افسرده، بی اشتهایی نیز دارند. بی اشتهایی به مرور زمان مشکلات جسمی و روحی را تشدید کرده و اگر درمان اتفاق نیافتد، پیامدهای بسیار خطرناکی برای فرد به وجود می‌آورد. بنابراین، برای درمان بی اشتهایی، باید علت اصلی آن یعنی افسردگی درمان شود. برای درمان افسردگی مسیری طولانی باید طی شود؛ همراهی یک روانشناس متخصص می‌تواند این مسیر را برای شما آسان کرده و مانع از عود بیماری شود. با آگاهی از رابطه بی اشتهایی و افسردگی و راه‌های درمانی می‌توانید گامی موثر در جهت درمان آن بردارید. 

 

گیف بی اشتهایی ناشی از افسردگی


 

بی اشتهایی ناشی از افسردگی | رابطه افسردگی و بی اشتهایی

رابطه افسردگی و بی اشتهایی، چیزی شبیه به مسئله مرغ و تخم مرغ است؛ یعنی همانطور که افسردگی می‌تواند منجر به بی اشتهایی شود، بی اشتهایی نیز می‌تواند ناشی از علائم افسردگی باشد. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که دچار سوء تغذیه هستید، احساساتی مثل خلق پایین یا بی ارزش بودن به شما دست دهد. همین عوامل، روحیه و انگیزه فرد را تخریب کرده و افسردگی را محتمل‌تر می‌کنند. اگرچه اختلالات خوردن و افسردگی دو بیماری مجزا هستند، اما مطمئنا می‌توانند باعث ایجاد و رشد یک دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.

پیامدهای بی اشتهایی ناشی از افسردگی

همانطور که گفته شد، 50 تا 75 درصد افرادی که به اختلالات خوردن مثل بی اشتهایی مبتلا می‌شوند، اختلال افسردگی را نیز تجربه می‌کنند. همزمانی این دو اختلال، بیمار را بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار می‌دهد. بی اشتهایی عصبی، مجموعه ای از اثرات ویرانگر را شامل می‌شود که شدیدترین آن‌ها مرگ است. برخی دیگر از عمده ترین پیامدهای بی اشتهایی و افسردگی به شرح زیر است:

_ صدمه به خود

_ افکار خودکشی

_ تلاش برای خودکشی

_ استفاده و سوء استفاده از مواد مخدر و الکل

_ آسیب به اندام‌های حیاتی

_ حمله و سکته قلبی

_ نارسایی کلیه از پیامدهای بی اشتهایی ناشی از افسردگی

_ آسیب دستگاه گوارش

_ لاغری بیش از حد

_ پوکی استخوان

چه عواملی باعث بی اشتهایی ناشی از افسردگی می شود؟

جدای از افسردگی که اصلی ترین علت بی اشتهایی است، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بی اشتهایی عصبی، تاکید بازار مد برای تثبیت لاغری به عنوان نشانه ای از زیبایی است. این مسئله، به نسبت بیشتری در دختران باعث بی اشتهایی و افسردگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی اشتهایی عصبی کلیک کنید. 

یکی دیگر از علت‌های همراهی بی اشتهایی و افسردگی، دوران دانشجویی و زندگی خوابگاهی است. بسیاری از دانشجویان به دلایلی مثل، دوری از خانواده برای اولین بار، شرایط زندگی خارج از منزل، احساس تنهایی و جدا شدن، فشار علمی، مقایسه زیاد با همسالان و فشارهای مالی، بی اشتهایی و افسردگی به طور همزمان برایشان ایجاد شده و اگر مقابله و درمان صورت نگیرد، تبدیل به آسیبی جدی می‌شود.

وراثت، مشکلات مالی، مشکلات روحی، عادات غذایی بد و روابط آسیب دیده خانوادگی از دیگر دلایل بی اشتهایی عصبی هستند. شما می‌توانید با آگاهی از علائم افسردگی، بی اشتهایی عصبی را تا حدودی کنترل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید. 

درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

با توجه به ماهیت پیچیده افسردگی و اختلالات خوردن و همچنین همپوشانی عوامل ایجاد کننده آن‌ها، درمان این دو به صورت همزمان ضروری است. احتمالا در حین درمان بی اشتهایی و افسردگی علل مشترکی کشف می‌شود. در این زمان با رفع این علل هر دو اختلال بهبود می‌یابند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خوردن کلیک کنید. 

حضور روانشناس در زمینه روان درمانی، پزشک برای درمان مشکلات جسمی ناشی از بی اشتهایی و متخصص تغذیه برای تقویت بیمار در فرایند درمان لازم و ضروری است. برنامه‌های درمان فردی شامل درمان شناختی رفتاری (CBT)، موسیقی یا هنر درمانی، گروه درمانی و حتی گاهی در شرایط حادتر، داروهای ضد افسردگی هم لازم هستند. با دریافت مشاوره افسردگی بهترین درمان برای شما تجویز می‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه هنر درمانی کلیک کنید. 

سخن آخر

لازم است بدانید که افسردگی یک اختلال سخت و شدیدا قابل برگشت است؛ خصوصا زمانی که از راه‌های نادرست درمان شود. درمان روانشناختی افسردگی، شاید زمان بر و طولانی ترین درمان باشد، اما میزان بازگشت بیماری با این روش بسیار کمتر از سایر روش‌های درمانی است. بنابراین با صرف یک بار وقت و هزینه در این درمان‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری سلامت خود را تضمین خواهید کرد و از بی اشتهایی ناشی از افسردگی رهایی می‌یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید. 

بی اشتهایی ناشی از افسردگی | کمک گرفتن از متخصص

توجه داشته باشید که درمان بی اشتهایی و افسردگی بدون کمک فرد متخصص و با استفاده از اصول صحیح قابل درمان نیست و با گذشت زمان شدیدتر و حادتر از قبل می‎‌شود. برای درمان افسردگی باید از کمک روانشناس استفاده کنید تا با ریشه یابی، این مشکل به طور کامل برطرف شود. روانشناسان و متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمتتان هستند تا در این زمینه شما را یاری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره افسردگی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی اشتهایی و افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*