ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تقلید از دیگران | با دلایل تقلید کردن، معایب و مزایای آن آشنا شوید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با تقلید از دیگران پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


تقلید از دیگران به چه منظور است؟ آیا این یک رفتاری طبیعی است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که رفتار یک انسان را که از منظرتان رفتار خوب و قابل توجهی است را تقلید کنید؟ تقلید تنها در رفتار خلاصه نمی شود بلکه انسان ها می توانند در هر زمینه ای از دیگران تقلید کنند و سعی بر آن کنند تا ویژگی انسان را در خود به وجود آورند و تلاش کنند تا به یکی از ویژگی های خود نیز تبدیل شود. تقلید علاوه بر مزایایی از جمله آموزش، معایبی هم دارد که در این مقاله بررسی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تقلید کودکان کلیک کنید.  

تماس با مشاور

تقلید از دیگران به چه معنی چیست؟

مفهوم تقلید در واقع می تواند خاصیتی باشد که انسان ها به وسیله ی مشاهده ی ویژگی مثبت دیگران خواستار باشند این ویژگی را در درون خود نیز ظهور دهند و به این وسیله تصور می کنند با ظهور این ویژگی در درونشان، پیشرفت در شخصیت این افراد به وجود می آید و با پیشرفت شخصیتشان می توانند به گونه ای مثبت تر در معرض دید اطرافیان قرار بگیرند.
تقلید همیشه به طور خود آگاه صورت نمی گیرد و در مواقعی پیش می آید که تقلید از دیگران و ویژگی های دیگران به نحوی به صورتی ناخود آگاه خواهد بود. دلیل این موضوع که در بسیاری از مواقع انسان ها به طور ناخود آگاه در معرض تقلید ویژگی از دیگران قرار می گیرند به صورت علمی به اثبات رسیده است که در ادامه به بررسی آن پرداخته خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه  مکانیسم همانند سازی کلیک کنید.
همانطور که می دانید تقلید همیشه از رفتار های مثبت دیگران سر چشمه نمی گیرد و در بسیاری از مواقع پیش می آید که تقلید از ویژگی های منفی و رفتار های ناپسند افراد صورت می پذیرد. مانند کودکانی که پدران آن ها سیگار می کشند و این کودکان از نحوه ی سیگار کشیدن پدران خود تقلید کرده و با نماد سازی به وسیله ی یک مداد یا خودکار و یا بیسکوییت هایی که تقریبا در اندازه ی سیگار هستند، این عمل ناپسند را انجام می دهند. در ادامه به بررسی دلایل تقلید از دیگران پرداخته می شود.  

اینفوگرافیک تقلید از دیگران

 اینفوگرافیک تقلید از دیگران

دلایل تقلید از دیگران

هر انسانی در هنگام تقلید خود آگاه از ویژگی های انسان هایی دیگر، این تقلید ها را به دلایلی انجام می دهد. در حقیقت دلایل می تواند پاسخگوی خواسته ی افرادی باشد که خواستار این موضوع هستند که از ویژگی های دیگران تقلید کنند و بخواهند به طور خود آگاه این ویژگی افراد دیگر را در درون خود به وجود آورند.

1.علاقمند بودن

اولین و شاید بتوان گفت مهم ترین دلیل برای تقلید خود آگاه از دیگران که از طرف افراد به وجود می آید علاقه مند بود است. به این صورت که در هنگامی که انسان ها به انسانی دیگر علاقه داشته باشند سعی می کنند تا بتوانند برای افزایش نقاط مشترک شخصیتی و رفتاری با طرف مقابل خود، از رفتار ها و ویژگی های طرف مقابل خود تقلید کرده و بتوانند به این صورت نشان دهند که تا چه میزان رفتار و ویژگی های مشترک با یکدیگر خواهند داشت.
علاقه مند بودن می تواند باعث شود که افراد حتی از ویژگی های منفی طرف مقابل خود نیز استقبال کرده و خواستار این باشند که حتی ویژگی های منفی طرف مقابل خود را نیز تقلید کنند. به این دلیل می توان این گونه نتیجه گیری کرد که از مهم ترین دلایل تقلید افراد از دیگران و اطرافیان خود می تواند در میزان علاقمه مندی به آن فرد باشد به نحوی که هر چقدر میزان علاقه مندی بیشتر باشد، به همان نسبت نیز میل به تقلید از طرف مقابل بسیار زیاد خواهد بود و این باعث می شود که انسان ها خواستار شبیه شدن به فرد مورد علاقه ی خود باشند. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه و مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

2. وجود شهرت

از جمله دلایل دیگری که باعث می شود انسان ها خواستار تقلید از ویژگی ها و رفتار افراد دیگر شوند، مشهور بودن افراد است. معمولا افراد مشهور تا قدر خیلی زیادی به عنوان یک الگو ی قابل مشاهده در تمام جوامع از طرف افراد دیگر قابل شناخته شدن و قابل تقلید خواهند بود. این گونه افراد می توانند به نحوی بسیار در ویژگی های جامعه اثر گذار باشند به این گونه که با نوع پوشش، نوع حرف زدن و حتی نوع رفتار خود همه ی این ویژگی ها را در جامعه مرسوم کرده و به این صورت بتوانند باعث شوند که این ویژگی ها در جامعه بسیار به وجود آید.
افراد مشهور مانند بازیگران بسیار زیاد می توانند الگو های قابل مشاهده ای در جامعه برای دامنه های سنی مختلف باشند. به این صورت که این افراد با توجه به نوع پوشش خود و با توجه به نوع رفتار و نوع صحبت کردن خود، به افرادی که در جامعه از آن ها الگو می پذیرند این گونه ویژگی ها را آموزش می دهند و این افراد خواستار تقلید از بازیگران هستند. در نتیجه بازیگران باید بر نوع پوشش و رفتار خود بسیار با اهمیت جلوه دهند تا بتوانند به عنوان الگوی مناسب در جامعه مورد تقلید طرفداران خود به نحوی که در راستای چهار چوب و هنجار ها باشد، حضور یابند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شخصیت کاریزماتیک کلیک کنید.

3. انسان های مثبت

شاید تا به حال به این موضوع دقت کرده باشید که بعضی از انسان ها به نحوی خوب هستند که شما خواستار این موضوع هستید که خود را شبیه به ایشان کنید. به نظر شما دلیل این چیست؟ بسیاری از انسان ها در همه ی دنیا وجود دارند که به گونه ای از خود انرژی مثبت منتشر می کنند و انسان ها با مشاهده ی رفتار های این افراد و این که تا چه میزان می توانند از نظر دیگران جذاب باشند اندیشیده و طبق اندیشه ی خود تلاش می کنند که بتوانند همانند ایشان باشند. پس شروع به تقلید از رفتار های این افراد کرده و سعی بر آن دارند که این رفتار ها را در درون خود به گونه ای تحکیم کنند.
لبخند زدن در هنگام صحبت کردن، خوش رویی و خوش رفتاری و بیان زیبا از جمله ویژگی هایی هستند که باید در رفتار انسان ها با توجه به نوع تفکر مثبتی که از زندگی دارا می باشند، پدیدار شده و زندگی انسان ها را به بهترین شکل خود تحت تاثیر قرار دهند. تفکر مثبت می تواند از جمله دلایلی باشد که افراد را ملزم به تقلید می کند. به این گونه که مواقعی که مشاهده می شود افرادی را که انرژی مثبت دارند این افراد را تحت الگو و رفتار آن ها را تحت تقلید قرار خواهند داد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت های ارتباطی کلیک کنید.  


تقلید

تقلید ناخود آگاه

نمونه ی دیگر تقلید، تقلیدی به این صورت است که فرد خواستار تقلید از شخص نیست اما در ناخود آگاه خود از ویژگی های آن فرد تقلید می کند. موقعی که هنوز ثابت نشده بود که انسان ها در مغز خود نورون هایی با عنوان نورون آینه ای دارا می باشند که می تواند رفتار و ویژگی های قابل مشاهده را دیده و آن ها را در مغز ذخیره کند، تصور می کردند که تنها به صورت خود آگاه و با میل خود شخص می توان از او تقلید کرد.
امروزه با توجه به این که علم وجود چنین نورون هایی را درون مغز انسان ها ثابت کرده است افراد با توجه به یک دلیل بسیار مهم در این زمینه که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود، در ذهن و مغز خود از ویژگی افراد دیگر تقلید کرده و به این صورت ویژگی آن افراد را در ذهن خود ثبت و در واقع حک می کنند. تقلید ناخود آگاه از دیگران یک دلیل بسیار مهم دارد که در این بخش از مقاله به آن پرداخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر  و مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

نزدیک بودن

نزدیک بودن به این معنی است که افرادی که در طول عمر خود به افرادی نزدیک هستند همانند پدر و مادر و همچنین خانواده و دوستان نزدیک خود که وقت زیادی را با آن ها سپری می کنند می توانند مقدار زیادی از شخصیت این افراد و از ویژگی این افراد را تقلید کرده و به این منظور بتوانند خود را به طور ناخود آگاه شبیه به نزدیکان خود کنند. کودکان به طور بسیار زیادی از والدین خود تقلید می کنند و حتی نوع راه رفتن، نوع برخورد با بقیه و همچنین نوع صحبت کردن خود را با بقیه ی افراد تقلید خواهند کرد. تقلید کودکان نیز به طور ناخود آگاه است زیرا کودکان تصور می کنند که پدر و مادرشان قهرمان است و به همین جهت است که مخصوصا برای کودکانی که دختر هستند بسیار از طرف ایشان مشاهده می شود که پدر خود را قهرمان زندگی خود می دانند.

تقلید کردن پسر از پدر

کودکان پسر بیشتر از پدران خود به صورت ناخود آگاه تقلید می کنند و همه ی کار های پدر خود را کار درست در نظر گرفته و سعی بر آن دارند تا دقیقا همان کار را به درستی انجام دهند. در مقابل دختران نیز به صورت ناخود آگاه سعی می کنند تا مادر خود را و همه ی رفتار و و ویژگی های مادر خود را تقلید کرده و در تلاش هستند تا از خود در حقیقت یک مادر دوم بسازند. این گونه و در اینطور مواقع است که نورون های آینه ای دست به کار شده و تقلید را به گونه ای ناخود آگاه انجام می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلیک کنید. برای مطالعه بیشتر درباره رفتار پدر با پسر کلیک کنید.  

مزیت های تقلید از دیگران به ویژه پدر و مادر

تقلید از مزیت های بسیار زیادی بر خوردار است به این گونه که در حقیقت در همه ی جوامع چهار چوب ها و هنجار هایی وجود دارد و این چهار چوب ها باید به طور کلی به نسل بعدی منتقل شود. بهترین و موثر ترین شیوه برای انتقال این هنجار ها به نسل های بعدی شیوه ی تقلید از دیگران است.
در این شیوه همان طور که در بالا نیز گفته شد کودکان از بزرگتر ها و همچنین والدین خود تقلید کرده و سعی می کنند همانند آن ها زندگی کنند. به این گونه کودکان یاد می گیرند که از پدر و مادر خود تقلید کرده و به این وسیله می توانند هنجار ها را نیز یاد بگیرند و در جامعه از آن ها لذت ببرند. در ادامه به بررسی مزیت هایی که در تقلید وجود دارد پرداخته خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شباهت فرزندان با پدر و مادر کلیک کنید.

1.تقلید باعث یادگیری می شود

تقلید یکی از موثر ترین روش ها برای یادگیری است. در حقیقت در تقلید افراد به این گونه عمل می کنند که با مشاهده ی کاری که یک فرد انجام می دهد و این که بتوانند این کار ها در ذهن خود بسپارند، می توانند آن کار را انجام دهند و در واقع مهارت انجام آن کار را به این وسیله یاد می گیرند. برای مثال در هنگام نواختن موسیقی هنر جو ها این گونه عمل می کنند که پس از آشنایی با مسائل تئوری آموزش، در هنگام نواختن موسیقی با دقت و توجه زیاد به استاد خود نگاه کرده و به این صورت می توانند مهارت نواختن را به گونه ای که استاد می نوازد کسب کرده و خود بتوانند این مهارت را به انجام برسانند.
در واقع هنر جویان به این وسیله از روش تقلید استفاده کرده و می توانند این گونه مهارت نواختن موسیقی را یاد بگیرند. پس می توان نتیجه گیری کرد که بسیاری از مهارت ها وجود دارند که انسان ها می توانند با تقلید از دیگران آن ها را یاد بگیرند و بتوانند در زندگی خود از آن ها استفاده کنند. بتوانند به این وسیله هنجار ها را شناخته و در زندگی خویش هنجار ها را به جا آورده و از آن ها استفاده کنند و تقلید یکی از روش هایی است که به این وسیله انسان ها می توانند به یادگیری برسند.

2.آموزش صحبت کودکان

کودکان از طریق تقلید می توانند صحبت کنند. در حقیقت کودکان برای حرف زدن خود نیاز دارند تا این حرف زدن را از والدین خویش آموزش ببینند. سپس هنگامی که کودک مشاهده می کند که پدر یا مادرش به چه گونه صحبت می کند تلاش می کند تا با مشاهده ی پدر یا مادر خویش شکل لب هایش را تغییر داده، همچنین زبانش را تکان داده و به این صورت می تواند هجا هایی را بیان کند.
در ادامه با مشاهدات دقیق تر و گوش سپردن به صدای والد خود تلاش می کند که بتواند همان صدا ها را بیان کند و به این ترتیب پس از تمرین های گسترده برای حرف زدن می تواند اولین کلمات را به صورت درست و کامل بیان کند. کلماتی مثل مامان یا بابا اولین کلماتی هستند که کودکان فرا می گیرند و این کلمات را از طریق تقلید فرا خواهند گرفت. برای کسب مهارت های بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.  


تقلید

معایب تقلید از دیگران

تقلید از دیگران معایبی را نیز به همراه دارد. مهم ترین عیبی که تقلید از دیگران می تواند برای افراد داشته باشد این است که انسان ها در برخی مواقع از افرادی شروع به تقلید می کنند که رفتار و ویژگی های نه چندان خوبی را دارند. این گونه تقلید یک تقلید کاملا منفی بوده و افراد بسیاری وجود دارند که با تقلید های منفی شخصیت خود را پایین آورده و باعث می شوند نگاه جامعه به آن ها تغییر کرده و قضاوت بدی از طرف جامعه به این افراد تحمیل شود. کودکان بسیاری وجود دارند که در خانواده به تماشای فیلم ها و سریال هایی می پردازند که به هیچ نحو مناسب سن این افراد نخواهد بود.
برای مثال فیلم هایی که در آن ها سیگار کشیدن امری طبیعی تلقی می شود و بازیگران به شدت به سیگار کشیدن علاقه نشان می دهند. تماشای این نوع فیلم ها به کودکان این امکان را می دهد که بخواهند این عمل ناپسند بازیگران را تقلید کنند و این تقلید در ضمیر ناخود آگاه کودکان ذخیره شده و امکان دارد در هنگام نوجوانی بروز کرده و باعث شود نوجوان خواستار این باشد که به استعمال سیگار روی آورد و به این ترتیب تقلیدی منفی تلقی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روان شناسی رفتار انسان ها کلیک کنید.  

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تقلید و دلیل های تقلید پرداخته شد و به مزایا و معایب تقلید اشاره گردید. اما در بسیاری از مواقع تقلید های خوب می توانند به انسان در رشد و شکوفایی وی کمک کرده و باعث پیشرفت او شوند. در مواقعی هم پیش می آید که با الگو قرار دادن انسان های اشتباه و تقلید از ویژگی های منفی این افراد، انسان ها گذر از دروازه های در واقع ناکامی کرده و می توانند به خود و به شخصیت و حتی انسانیت خود آسیب وارد کنند.
والدین باید به خصوص در سنین نوجوانی که افراد برای خود الگو انتخاب می کنند بتوانند باعث شوند الگوی مناسبی را فرزندشان برای تقلید از او انتخاب کند‌. به این صورت والدین می توانند از مشاوران و روانشناسان کمک گرفته و به این طریق می توانند به فرزندشان در انتخاب الگوی مناسب کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روانشناسی

کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*