ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته نوزدهم بارداری | علائم و تغییرات جنین در هفته نوزدهم

هفته نوزدهم بارداری اغلب هیجان زیادی برای والدین به همراه دارد. اکثر بانوان در این هفته برای معاینات سونوگرافی نزد پزشک خود می‌روند. سونوگرافی در هفته نوزدهم نه تنها می‌تواند جنسیت فرزند را نشان دهد بلکه می‌تواند شما را از تغییرات شگفت انگیز جنین نیز آگاه کند. او در این زمان بیش از پیش به یک نوزاد شباهت پیدا کرده و بسیاری از اندام‌های او شکل گرفته است. اگر مشتاق هستید تا در مورد هفته نوزدهم بارداری بیشتر بدانید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

تماس با مشاور

                                            

علائم مادر در هفته نوزدهم بارداری

علائم بارداری در هفته نوزدهم معمولا شدید نیستند اما در هر صورت همچنان علائم ناخوشایندی وجود دارد که کنار آمدن با آن‌ها برای بسیاری از مادران دشوار است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

دردهای شکمی از علائم مادر در هفته نوزدهم بارداری

بزرگ‌تر شدن هرچه بیشتر جنین به ماهیچه‌های شکم فشار وارد می‌کند که این امر می‌تواند سبب بروز دردهایی در ناحیه شکم بشود. این دردها اغلب طبیعی هستند و به عنوان علامتی از رشد جنین و تلاش کودک برای جایگیری در رحم تلقی می‌شوند. با این حال اگر درد در ناحیه شکم موجب ناراحتی بسیاری در شما شده بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

احساس ضعف و سرگیجه

اگر در این هفته دچار ضعف و سرگیجه شدید، باید بدانید که تنها نیستید بلکه بسیاری از بانوان در هفته نوزدهم بارداری خود تجربه مشابهی را گزارش می‌دهند. علت بروز سرگیجه در هفته نوزدهم بارداری این است که با افزایش حجم رحم فشار بیشتری به رگ‌های خونی وارد می‌شود. همچنین فضای کم‌تری برای ریه‌های شما وجود دارد و در نتیجه اکسیژن کم‌تری به اندام‌ها می‌رسد که این امر در نهایت منجر به بروز سرگیجه می‌شود. البته کم آبی و گرسنگی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در پیدایش این حالات ناخوشایند داشته باشد. در نتیجه تلاش کنید که در طول روز مایعات بیشتری بنوشید و خود را گرسنه نگه ندارید.

گرفتگی عضلات پا از علائم مادر در هفته نوزدهم بارداری

گرفتگی عضلات پا در هفته نوزدهم بسیار شایع است و تا حد زیادی مادران را آزار می دهد. انجام حرکات کششی در طول روز و داشتن فعالیت‌های ورزشی نظیر برخی تمرین‌های یوگا به شما کمک می‌کند تا بتوانید درد خود را کاهش دهید و با سهولت بیشتری این دوران را پشت سر بگذارید.

درد لگن و باسن

بسیاری از مادران در این هفته بارداری از درد در ناحیه باسن شکایت می‌کنند. این درد می‌تواند هنگام دراز کشیدن بیشتر احساس شود و در نتیجه خواب شما را به هم بریزد. برای آنکه بتوانید با این مشکل کنار بیایید بهتر است شب‌ها به پهلو بخوابید و بالش کوچکی را بین زانوهای خود قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

تغییرات جنین در هفته نوزدهم بارداری

فرزند شما در این هفته به نیمه دوران بارداری نزدیک می‌شود و رشد مضاعفی را تجربه می‌کند. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین تغییرات کودک در هفته نوزدهم بارداری اشاره کرده‌ایم.

تشکیل لایه پوستی محافظ

در هفته نوزدهم پوست جنین شروع به تولید یک پوشش مومی مانند به نام ورنیکس می‌کند. این پوشش که از سلول‌های مرده، موهای روی پوست و ترشحات پوستی کودک تشکیل می‌شود، از او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند. ورنیکس به تدریج تا زمان به دنیا آمدن نوزاد از بین می‌رود در حالی که روی بدن نوزادان نارس اغلب مقداری ورنیکس دیده می‌شود.

چرخه خواب کودک

در این هفته فرزند شما الگوی خواب منظم‌تری پیدا می‌کند. جالب است بدانید که در این هفته باید بیشتر مراقب سر و صداهای اطراف خود باشید چرا که او قادر است صداهای پیرامون خود را بشنود و گاهی از سر و صدای زیاد بیدار می‌شود.

شکل گیری اندام تناسلی مردانه 

اگر فرزند شما پسر باشد رشد بیضه‌ها و ترشح تستوسترون در او که از هفته دهم بارداری آغاز شده است، در این زمان به تکامل دست می‌یابد اما اندام تناسلی خارجی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

تکامل یافتن دستگاه تناسلی زنانه

اگر فرزند شما دختر باشد سیستم تولید مثل کوچک او اکنون به میزان رشد کافی دست می‌یابد. در این زمان واژن، رحم و لوله فالوپ همگی در جای درست خود قرار دارند و تخمدان‌ها بیش از 6 میلیون تخمک اولیه دارند که این تعداد در زمان تولد به یک میلیون کاهش می‌یابد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

کارهایی که در هفته نوزدهم بارداری باید انجام دهید

برای اینکه این دوران را با آسانی بیشتری پشت سر بگذارید رعایت برخی توصیه‌ها ضروری است. ما در ادامه به ارائه برخی از توصیه‌های ضروری در این زمینه پرداخته‌ایم.

به میزان کافی فعالیت داشته باشید

ورزش در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است. البته توجه به این نکته ضروری است که در این زمینه افراط نکنید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید. ورزش‌هایی نظیر شنا، پیاده روی، یوگا و پیلاتس در این زمان می‌توانند برای شما سودمند باشند.

هفته نوزدهم بارداری زمان مناسبی است تا به کمک ورزش عضلات کمر خود را تقویت کنید تا در ادامه با مشکلات کم‌تری مواجه شوید. داشتن سطح مناسبی از فعالیت‌های ورزشی در طول روز به تقویت روحیه شما نیز کمک خواهد کرد و در کاهش استرس تأثیر بسزایی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش در بارداری کلیک کنید.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

افزایش وزن، بزرگ‌تر شدن جنین و بالا رفتن سطح اضطراب می‌تواند خوابیدن را برای شما دشوار کند. از آنجایی که خواب می‌تواند در روحیه و سلامت شما تأثیر بسزایی داشته باشد لازم است که تلاش کنید تا راه حل‌های بهبود کیفیت خواب در این دوران را بیاموزید. برای مثال تلاش کنید تا به جای اینکه به پشت دراز بکشید، به پهلو بخوابید و بالش کوچکی را بین زانوهای خود قرار دهید.

دراز کشیدن به پشت در هفته نوزدهم و بعد از آن باعث می‌شود که فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد شده و در نتیجه دچار کمر درد شوید. همچنین در این موقعیت رگ‌های خونی نیز فشار بیشتری را تحمل می‌کنند که می‌تواند باعث احساس سرگیجه در شما بشود.

مراجعه به موقع به پزشک

شناخت علائم نرمال حاملگی و مراجعه منظم به پزشک در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر در هفته نوزدهم بارداری کمر درد یا دردهای شکمی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنید حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین بروز علائم جانبی دیگری نظیر تب و سوزش ادرار نیز باید جدی گرفته شود در نتیجه در صورت مشاهده موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

تغذیه مناسب

در هفته نوزدهم بارداری، تغذیه مناسب نقش حیاتی در حمایت از رشد و تکامل جنین دارد. در اینجا برخی از مواد مغذی کلیدی و توصیه های غذایی برای این مرحله آورده شده است:

1. فولات: فولات برای رشد جنین، به ویژه در تشکیل لوله عصبی کودک ضروری است. غذاهای غنی از فولات مانند سبزیجات سبز برگ، حبوبات، مرکبات، غلات غنی شده و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. کلسیم: کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک بسیار مهم است. غذاهای غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست)، توفو، شیر گیاهی غنی شده و سبزیجات سبز برگ را هدف قرار دهید.

3. آهن: آهن برای تولید گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری مهم است. از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات، غلات غنی شده و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. ترکیب این غذاها با منابع غنی از ویتامین C، مانند مرکبات یا فلفل دلمه ای، می تواند جذب آهن را افزایش دهد.

4. پروتئین: پروتئین برای رشد و نمو بافت های نوزاد ضروری است. گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا نیازهای پروتئینی خود را تامین کنید.

5. اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، از رشد مغز و چشم کودک حمایت می کنند. ماهی های چرب (مانند سالمون، ساردین و قزل آلا)، گردو، دانه چیا و بذر کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر ماهی مصرف نمی کنید، مکمل DHA را که توسط پزشک توصیه می شود مد نظر قرار بدهید.

6. فیبر: فیبر به جلوگیری از یبوست، یک مشکل رایج در دوران بارداری، کمک می کند. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا فیبر دریافتی خود را افزایش دهید.

7. هیدراتاسیون: با نوشیدن آب فراوان در طول روز به اندازه کافی هیدراته بمانید. روزانه حدود 8 تا 10 فنجان (64 تا 80 اونس) مایعات مصرف کنید.

8. وعده های غذایی متعادل: بر مصرف انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از گروه های غذایی مختلف تمرکز کنید. غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا از مصرف مواد مغذی کامل اطمینان حاصل کنید.

9. مکمل های قبل از تولد: با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های دوران بارداری که می توانند مواد مغذی اضافی مانند اسید فولیک، آهن و کلسیم را فراهم کنند، مشورت کنید.

سؤالات متداول

- اندازه جنین در هفته نوزدهم بارداری چقدر است؟

فرزند شما در هفته نوزدهم بارداری تقریبا اندازه یک انبه متوسط است! او در این زمان چیزی حدود 15 سانتی متر قد و 250 گرم وزن دارد.

- تشخیص داده نشدن جنسیت جنین در هفته نوزدهم بارداری طبیعی است؟

بله. ممکن است جنین شما در هفته نوزدهم به رشد کافی برای تعیین جنسیت دست یافته باشد اما نحوه قرار گیری او در رحم به صورتی باشد که پزشک نتواند آن را تشخیص دهد. همچنین فرزند شما یک یا دو هفته دیگر برای رشد دستگاه جنسی زمان دارد. در نتیجه بهتر است کمی دیگر صبر کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*