ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

پذیرش بیماری اعتیاد | پذیرش اعتیاد اولین مرحله برای درمان آن!


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با پذیرش بیماری اعتیاد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


پذیرش بیماری اعتیاد تا چه حد اهمیت دارد؟ هنگامی که زندگی شما تحت تأثیر اعتیاد قرار گرفته است به راحتی می توانید خود را سرزنش کنید و احساس شرم بیش از حد داشته باشید. اما چنین رفتاری هرگز شما را وادار نمی کند که به فرایند مادام العمر غلبه بر اعتیاد متعهد شوید. به جای سرزنش، شما باید بر هنر پذیرش شخصی از واقعیت اعتیادتان، تسلط پیدا کنید. پذیرش به شما این قدرت را می دهد که دست بی رحم اعتیاد را از تمام جنبه های زندگیتان دور کنید. قبول کردن واقعیت بیماری اعتیاد یعنی شما مهم ترین گام  را در جهت درمان اعتیاد به مواد مخدر برداشته اید.  
 

تماس با مشاور

                                            

پذیرش چیست؟

پذیرش، اقدام شجاعانه درونی است برای قبول واقعیت های زندگی و روش هایی که در نتیجه انتخاب های اشتباه در زندگی تحت تأثیر قرار گرفته اند. این بدان معناست که واقعیت های موجود زندگی خود را انکار نمی کنید و قصد مبارزه با آن ها را ندارید. بلکه همانطور که هستند آن ها را می پذیرید و برای رشد به عنوان یک شخص و پیشرفت در مسیر بعدی زندگی استفاده می کنید.
این بخش مهمی از تبدیل شدن به یک فرد بهتر از نظر روحی و روانی و سلامت روان است و می تواند به عنوان یک پیشرفت بزرگ در بهبود از اعتیاد عمل کند. هیچ چیز به اندازه پذیرش، دیوارهای بلند واقعیت را خراب نمی کند. این کلمات زیبا می تواند نقطه عطفی برای تسلط بر هنر پذیرش باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد سلامت روان کلیک کنید.

 

اینفوگرافیک پذیرش بیماری اعتیاد

اینفوگرافیک پذیرش بیماری اعتیاد

کارکرد قدرت پذیرش

با قدرت پذیرش، شما با چشمان دقیق تری به اعتیاد خود نگاه خواهید کرد. دقتی که می تواند نقاط ضعفی را که در اعتیاد شما نقش داشته اند و نقاط قوتی را که می تواند به شما در غلبه بر آن کمک کند، شناسایی کند. همه افراد دارای نقاط قوت شخصی هستند که می توانند از آن ها برای بهبود زندگی خود استفاده کنند. پذیرفتن این نقاط می تواند به شما عزت نفس و شجاعت لازم برای بازیابی سلامتی را بدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد عزت نفس کلیک کنید.
پذیرش را به عنوان راهی برای بخشیدن خود به خاطر مشکلات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر در نظر بگیرید. در اینصورت شما دیگر از اشتباهاتی که مرتکب شده اید، افرادی که به آن ها صدمه زده اید و به اصطلاح شکست هایی که احساس می کنید ناشی از اعتیاد شما بوده اند، رنج نمی کشید. با پذیرش می توانید خود را برای این نگرانی ها ببخشید و قلب خود را شفا دهید.  

شفابخشی پذیرش

یادگیری نحوه پذیرش اعتیاد به عنوان بخشی از زندگیتان می تواند کمک کند تا علل معتاد شدن را از هویت خود جدا کرده و با آن ها با دید بازتری مواجه شوید. مواجه شدن با اعتیاد به عنوان چیزی که باید از آن شرم داشته باشید یا مساله ای که از کنترل شما خارج است، فقط به اعتیاد شما این قدرت را می دهد که بر شما بیش از پیش مسلط شود. پذیرش با ارزیابی صادقانه از ماهیت اعتیاد، این قدرت و کنترل را از بین می برد.
زخم های روحی را که متحمل شده اید التیام می بخشد و باعث تخلیه روانی می شود. درد شما و مشکلات اعتیاد شما بسیار واقعی است. پذیرش، شدت این مشکلات را به حداقل نمی رساند اما به شما کمک می کند تا بفهمید که می توان آن ها را شکست داد. چند نمونه از مهارت ها به شرح زیر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تخلیه روانی کلیک کنید.  

مهارت هایی که در اثر پذیرش اعتیاد بهبود می یابد

  • گذراندن مراحل پذیرش کمک می کند صادقانه زندگی خود را ارزیابی کنید.
  • احساس گناه، عصبانیت و افسردگی را کنار بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید.
  • آن درس ها را در تصمیمات آینده اعمال کنید.
  • احساس همدلی قوی تر با خودتان را بیاموزید.
  • آغوش خود را برای بخشیدن خودتان باز کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد بخشش خود کلیک کنید.

 پذیرش-بیماری-اعتیاد

چالش های موجود در مسیر پذیرش اعتیاد

تصور کنید به عنوان یک شخص، هرگز با آنچه هستید و تاکنون بوده اید احساس راحتی نمی کنید. حس می کنید در هر کاری که برایش تلاش کرده اید شکست خورده اید و هرگز از میزان موفقیتی که به دست آورده اید راضی نبوده اید. شما افکار و احساساتی داشته اید که منجر به متفاوت شدن از جمع شده است. به ویژه اگر حس کنید که مانند دیگران خوب یا دوست داشتنی نیستید این تصور متفاوت بودن شدیدتر می شود.
احتمالا با شما به گونه ای رفتار شده است که گویی به قدر کافی خوب و با ارزش نیستید یا اینکه فقط برای برآوردن نیازهای دیگران است که وجود دارید. هیچ یک از چیزهایی که اطرافیان شما از آن لذت می برند برای شما احساس خوبی ندارد و تجربیاتی که باعث رضایت دیگران می شود برای شما پوچ و ناراضی کننده است. همه این ها منجر به بروز احساس گوشه گیری و انزوا طلبی و جدایی از جامعه و در نهایت عدم پذیرش اعتیاد و تلاش برای بهبودی خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد گوشه گیری و انزوا طلبی کلیک کنید.

1-احساس تعلق داشتن یکی از چالش های مسیر پذیرش بیماری اعتیاد

شما تجربه هایی از قبیل مصرف بی رویه الکل و دارو، اعتیاد به قمار، تجربه جنسی پرخطر، پرخوری کردن، اقدام به خرید تکانشی بزرگ و ناگهانی کردن دارید و همه چیز عالی به نظر می رسد. احساس می کنید موفقیت برای شما آسان و راحت شده است. شاید دیگران آن را درک نکنند اما اکنون زنده بودن احساس خوبی برای شما دارد. چرا که چیزی وجود دارد که می توانید به آن احساس وابستگی داشته باشید. 
به دست آوردن هایی که احساس خوبی برایتان دارد ممکن است آسان باشد. اما در واقعیت حفظ عادات می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد. خطرات قابل توجهی را در پی داشته باشد و شامل تعامل با افرادی شود که واقعا قابل اعتماد نیستند. اما برای شما، در مقایسه با احساس پوچی که با آن سروکار داشتید، سرمایه گذاری روی این بخش که بتوانید دوباره احساس خوبی نسبت به خود و زنده بودن داشته باشید، مهم است.

2-متحمل شدن هزینه

برای اعتیاد باید هزینه زیادی پرداخت کنید. ممکن است وزن اضافه کنید یا وزن کم کنید. مشکلات سلامتی را تجربه کنید. پول زیادی از دست بدهید و روابطتان را خراب کنید. اما استدلال شما همچنان این است که هیچ چیز در گذشته به شما احساس خوشبختی نمی داده و حداقل برای مدت کوتاهی اعتیاد شما منجر به احساس خوبی شده است. 
هرچه بیشتر اطرافیان از شما انتقاد کنند. به دنبال کسب آرامش هرچند تصنعی و فرار از انتقادها، بیشتر در دام اعتیاد فرو می روید. هرچه دیگران بیشتر در مورد آنچه با زندگی خود کرده اید سخنرانی می کنند، بیشتر متقاعد می شوید که درک تان نمی کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه آرامش کلیک کنید.

3-تجربه پیامدها

مطمئناً اطرافیان شما نمی فهمند چرا کاری را که مشغول انجامش هستید را انجام می دهید. همین امر باعث می شود ترغیب شوید با افرادی که علت رفتار شما را درک می کنند یا شبیه شما رفتار می کنند وقت بگذرانید. چرا که اعتیاد آن ها احساس مشابهی با شما ایجاد می کند.
شما حتی لازم نیست در مورد دلیل رفتارها با آن ها صحبت کنید و چیزی را برایشان توضیح دهید. بین شما یک تفاهم وجود دارد. با وجود آن افراد، شما احساس نمی کنید که یک فرد بیگانه با جمع و عجیب هستید. بلکه خود را عضو یک گروه مخفی و متفاوت می دانید که برای شما رضایت بخش است. درک آسیب های عضویت در این گروه از چالش های پذیرش خواهد بود.

4-خودباوری ضعیف

شما می خواهید خود را از اعتیاد رها کنید و با تمام ضررهایی که در دوران سختی خود متحمل شده اید به همان جایی که شروع کرده اید باز گردید. آرزو می کنید که بتوانید از چیزهایی که دیگران را خوشحال می کند، مانند فارغ التحصیلی، شغل و خانواده رضایت داشته باشید. اما برای به دست آوردن آن چیزها یا تجربه آن ها به شکلی که می خواهید، باید خودتان را باور داشته باشید و این خودباوری همیشه از شما دور شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خودباوری کلیک کنید.

5-ناتوانی در بازیابی سلامتی از اعتیاد

اکثر افراد مبتلا به اعتیاد با یک زندگی دوگانه دست و پنجه نرم می کنند. سعی می کنید اعتیاد خود را در اکثر مواقع از چشم افراد پنهان نگه دارید. حتی زمانی که برای اطرافیان شما کاملاً آشکار است که اعتیاد دارید. به سختی می توانید به خودتان اعتراف کنید که فردی معتاد هستید، زیرا هر چقدر لحظه خوشی زودگذر باشد قدرت القای این تصور را دارد که همه چیز خوب است.  

روش های بالا بردن قدرت پذیرش

هر کسی می تواند پذیرش لازم را برای تغییر زندگی و ترک اعتیاد خود کسب کند. تنها چیزی که لازم است یک ذهن متعهد و سخت کوش است. شاید شما نیاز به کمی راهنمایی داشته باشید تا در جهت درست گام بردارید. برای تسلط بر مهارت های لازم برای کسب پذیرش شخصی، این شیوه ها را دنبال کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد ترک اعتیاد کلیک کنید.

1-مدیتیشن ذهن آگاهی

این تمرین به گونه ای طراحی شده است که خودتان را در زندگی روزمره با دقت و تمرکز بیشتری تماشا کنید. به عبارت دیگر بتوانید ببینید چگونه مینشینید، چگونه راه می روید و چگونه نفس می کشید و چگونه فکر می کنید. با اندیشیدن به خود و کشف نواقص، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تمرینات مدیتیشن و ذهن آگاهی کلیک کنید.

2-ایجاد ذهن مبتدی | پذیرش بیماری اعتیاد

ذهن مبتدی شیوه ای است که هنگام شروع یک کار جدید، بدون شناخت کافی و درک درست ابعاد مختلف آن، فکر و احساس می کنید. به این معنا که هنگام روبرو شدن با یک چالش جدید، در وهله اول چه حسی و چه افکاری به سراغ ذهنتان می آید. هنگام برخورد اولیه، مانند یک فرد مبتدی تازه کار، ذهن شما عاری از تعصب و نظر درباره آن وظیفه و چالش خواهد بود. دستیابی به این حالت روحی برای پذیرش بسیار مهم است.

3-فروتنی را تمرین کنید

فروتنی این است که بدانید محدودیت هایی دارید و ممکن است به کمک نیاز داشته باشید. پذیرش این بخش از زندگی می تواند به شما حس قوی تری از نقاط قوت شما بدهد و شما را در دریافت کمک های لازم برای بهبودی راحت کند.

4-خطا و اشتباه خود را بپذیرید | پذیرش بیماری اعتیاد

همه آدم ها اشتباه می کنند. اشتباه کردن بخشی از زندگی است. اعتیاد شما نیز یک اشتباه است. اما مانند همه اشتباهات، راه حلی برای آن وجود دارد. پذیرفتن این که شما اشتباهی مرتکب شده اید و با مسئولیت پذیری درمان آن را بر عهده خواهید گرفت به بهبود شما کمک می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

5-خود را وقف تسلط بر پذیرش واقعیت اعتیاد کنید

تا بدین جا مسلم شده است که پذیرش برای مسیر بهبودی شما کاملاً ضروری است. در حالی که واضح است شما عنصر مهم و اولیه هستید که قدرت انجام این کار را به تنهایی دارید، ممکن است آنقدر اعتماد به نفس نداشته باشید که خودتان آن را به عهده بگیرید. اینجاست که می توانید از مراکز متخصص و حمایت کننده بخواهید وارد عمل شوند. 
آن ها ابزارهایی را در اختیار دارند که برای درمان اعتیاد نیاز دارید. به آن ها اعتماد کنید و همکاری لازم را به عمل آورید. از هزینه هایی که در مسیر بهبودی ممکن است متحمل شوید نترسید و به استقبال چالش ها بروید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد اعتماد به نفس کلیک کنید.  

چه چیزی می تواند پذیرش شما را از بین ببرد؟

در مسیر کشف و درک پذیرش، به راحتی می توانید از مسیر خارج شوید. این امر به ویژه اگر در حال مبارزه با شرایط ناتوان کننده مانند اعتیاد هستید صادق است. مشکلات زیر اغلب افرادی را که در حال بهبودی از اعتیاد هستند تهدید می کنند و پذیرش مساله را برای آن ها دشوارتر می کند.

  • عود مجدد و بازگشت به استفاده
  • نارضایتی های شخصی از دوستان یا اعضای خانواده آسیب دیده
  • افسردگی بالینی و اضطراب. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد کاهش اضطراب کلیک کنید.
  • وجود چالش های حرفه ای و تحصیلی
  • احساس گناه
  • قرار گرفتن در معرض منفی گرایی
  • مشکل در سازگاری با زندگی خارج از دوره توانبخشی

 پذیرش اعتیاد

امکان بهبودی نهایی از اعتیاد با پذیرش بیماری اعتیاد

تجربه هر فردی از اعتیاد منحصر به فرد است. بهبودی برای هر فرد مبتلا به اعتیاد امکان پذیر می باشد. اما روبرو شدن با مشکلاتی که در وهله اول باعث اعتیاد شده است ترسناک است. کنار آمدن با نارضایتی عمیق از زندگی و پذیرفتن مسئولیت تأثیر رفتار فرد معتاد بر دیگران آسان نیست. 
تسلط بر پذیرش اعتیاد به عنوان بیماری بدان معناست که چگونه می توانید با قبول تمام آن دشواری ها، کمی احساس لذت بابت مسائل کوچک زندگی را تجربه کنید. با چالش ها و نواقص متعدد زندگی خود کنار بیایید. آن هم بدون بازگشت و یا وسوسه به اعتیاد دوباره. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد غلبه بر وسوسه بعد از ترک کلیک کنید.  

سخن آخر در باب پذیرش بیماری اعتیاد

کلید بهبودی از این مشکلات اعتیاد با پذیرش آن ها ممکن می شود. در اینصورت به سادگی به مسیر خود بازمی گردید. بله، به احتمال زیاد با هر یک از مشکلات آزاردهنده ناشی از شناخت و پذیرش روبه رو می شوید. اما در عین حال قادر به کنار آمدن نیز خواهید بود. پذیرش اعتیاد به عنوان یک بیماری، آرامش بخش است. پذیرش باعث می شود با خودتان بخشنده تر رفتار کنید. 
مانند هر سوارکار سخت کوشی، اسب سرکش اعتیاد را می توان با استفاده از قدرت پذیرش و اراده فردی رام کرد. و در آخر این که ترک اعتیاد به تنهایی و به صورت خودسرانه امری غیر ممکن است که اغلب با شکست مواجه می شود به همین دلیل مراجعه به مشاوره ترک اعتیاد الزامی است. در راستای این موضوع می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*