ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

افسردگی آتیپیک | با علائم و درمان افسردگی غیر معمول آشنا شوید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با افسردگی آتیپیک پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


در روزگاری که امروز انسان در آن زندگی می کند با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین با توجه به مدرنیته شدن وضعیت زندگی افراد، تمایل انسان ها به انزوا طلبی و همچنین تنهایی و دوری از معاشرت ها و دوری از بودن در گروه های مختلف اجتماعی باعث شده است، بیماری های روانی و اختلالات بسیاری شناسایی و افراد زیادی را درگیر خود کنند. از جمله این اختلالات روانی، اختلالات خلقی هستند که مهم ترین آن ها افسردگی است. افسردگی، اختلال خلقی بسیار معمول در بین انسان ها در همه ی جوامع مختلف است که انواع متفاوتی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد یکی از انواع اختلال افسردگی به نام افسردگی آتیپیک صحبت کنیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.  

تماس با مشاور


افسردگی چیست؟

افسردگی احساس غمگینی، ناکامی و نا امیدی درباره ی زندگی، همراه با از دست دادن علاقه به اغلب فعالیت ها و اختلالات در خواب، اشتها و تمرکز و انرژی است که می تواند شایع ترین اختلال روانشناختی باشد. امروزه افراد بسیاری در جهان وجود دارند که به افسردگی مبتلا هستند. البته باید این نکته ذکر شود که امروزه و در نسل نو این بیماری به نوجوانان نیز سرایت کرده و نوجوانان اغلب واکنش شدیدتری با توجه به ویژگی سنی و همچنین با توجه به بحران های هویتی که درگیر آن هستند، خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه افسردگی در جوانان کلیک کنید.
البته افسردگی امروزه به اجزائی از ویژگی های انسان ها در برخی از سنین تبدیل شده است و به نوعی یک ویژگی طبیعی محسوب می شود. اما باید این اختلال بررسی و منجر به درمان شود تا به فرد مبتلا آسیبی وارد نکند. در غیر این صورت به مرور این ویژگی گسترش یافته و بیماری تشدید خواهد شد که در این صورت فرد دچار افسردگی جدی شده که می تواند دروازه ی ورود به اختلالات روان پریشی نیز باشد و فرد را از زندگی روزمره ی خویش باز دارد. در نتیجه لازم است که افراد مبتلا به افسردگی فصلی تا زمانی که این بیماری گسترش نیافته به درمان بیماری خویش روی آورند.

اینفوگرافیک افسردگی آتیپیک

اینفوگرافیک افسردگی آتیپیک

خلق و خو و افسردگی

غم و اندوه اولین احساس مادرزادی است که با از دست دادن ارتباط و یا فقدان ارتباط ظاهر می شود. جلوه ی غم و اندوه در همه ی فرهنگ ها یکسان است و از نظر تحولی، غم و اندوه را می توان واکنش روانی زیستی برای برقراری ارتباط گروهی در جدایی در نظر گرفت. معمولا هر انسانی در زندگی خود در واکنش به رویداد ها و اتفاقات غم انگیز همچون از دست دادن عزیزان، تصادفات شدید و اتفاقات ناگوار مانند تحمیل تجاوز، دچار افسردگی می شود که این افسردگی طبیعی خواهد بود.
اگر افسردگی بدون دلیل واضحی به وجود آید و خلق و خوی فرد تناسبی با واقعیت پیرامون وی نداشته باشد، برای مثال بیش از اندازه خوشحال باشد یا بیش از اندازه اندوهگین و غمگین باشد، در این صورت فرد به افسردگی به اصطلاح مرضی مبتلا شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت افسرده خویی و افسردگی کلیک کنید.
افسردگی در واقع جزئی از اختلال های خلقی محسوب می شود که در به وجود آمدن آن احساسات و هیجان ها نقش قابل توجهی را ایفا می کنند. این احساسات اغلب با وقایع و رویداد های پیرامونی انسان ها ارتباط دارند. اما موقعی وجود اختلالات عاطفی و همچنین زمانی افسردگی خود را نشان می دهد که ارتباط با واقعیت دنیای پیرامون قطع می شود به طوری که خلق و خو و هیجان های فرد تناسبی با واقعیت های پیرامون ندارد. یکی دیگر از انواع اختلالات خلقی اختلال دو قطبی است.  
افسردگی

انواع افسردگی

اختلال افسردگی به دو نوع افسردگی تک قطبی و افسردگی دو قطبی طبقه بندی می شود. اختلال دو قطبی با دوره های آشفتگی افسردگی مشخص می شود. دوره ی آشفتگی ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. غالبا دوره ی افسردگی سه برابر طولانی تر از دوره ی آشفتگی است. این اختلال در مردان و زنان به طور یکسان شیوع دارد ولی افسردگی یک قطبی که صرفا حالت غمگینی فرد را دارا می باشد در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.
افراد مبتلا به این افسردگی احساس بی ارزشی و احساس گناه می کنند، از انرژی کمتری برخوردارند، به آهستگی حرکت کرده یا سخن می گویند، برخی اوقات بی وقفه و بی هدف در اطراف قدم می زنند، نمی توانند از زندگی لذت ببرند، تمایل خود را نسبت به تغذیه و رفتار جنسی از دست می دهند، خواب آن ها مختل می گردد، معمولا به موقع می خوابند ولی بسیار زود تر بیدار می شوند و دیگر نمی توانند بخوابند، دچار یبوست می شوند و ترشح بزاق آن ها کاهش می یابد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد انواع افسردگی کلیک کنید.  

افسردگی آتیپیک

افسردگی آتیپیک نیز در واقع نوع دیگری از افسردگی محسوب می شود که به افسردگی غیر معمول نیز شناخته می شود. در این نوع اختلال علائم افسردگی معمولا حالات روانی فرد همانند سایر اختلالات افسردگی خواهد بود. اما در این نوع افسردگی افراد مبتلا غالبا از حالات جسمانی نامناسب که در آن ها به وجود آمده است شکایت می کنند. از جمله احساسات نامناسب جسمانی که بخشی از علائم افسردگی آتیپیک را در بر می گیرد احساس سنگینی در پاها و بازو های افراد است. به این گونه که این افراد برای برخاستن به وجود مشکل خود آگاهی می یابند و توانایی برخاستن برایشان کاهش می یابد و به نحوی دچار حالت فلجی میشوند.
در افسردگی آتیپیک در واقع اشتهای افراد زیاد شده و تمایل به پر خوری افزایش می یابد و همچنین افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک غالبا در همه ی ساعات شبانه روز احساس کسالت کرده و نیاز به خواب دارند و معمولا به طور دائم در خواب به سر برده و پرخواب می شوند. از این جهت درمان افسردگی آتیپیک ساده تر از سایر اختلالات افسردگی است که در این نوع افسردگی با توجه به وجود وقایع مثبت در زندگی فرد، روند تشدید بیماری کند شده و حتی می تواند متوقف شود و به این صورت بهبودی نیز تسهیل خواهد شد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.  

علائم افسردگی آتیپیک

بسیاری از علائم این نوع افسردگی مانند سایر اختلالات افسرگی است و در واقع علائمی مانند عدم احساس لذت، غمگین بودن، انرژی کم و همچنین احساس گناه و نا امیدی در موارد وقوع اتفاقاتی ناگوار و عدم متوازن بودن احساسات و هیجان ها در افراد می تواند جزئی از علائم افسردگی باشد. این علائم نه تنها صرفا در علائم افسردگی آتیپیک بلکه در علائم سایر اختلالات افسردگی نیز وجود خواهند داشت. اما افسردگی آتیپیک به خودی خود دارای علائم منحصر به فردی نیز می باشد که در ادامه به علائم منحصر به فرد این اختلال روانی اشاره خواهد شد. پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله افسردگی اساسی را نیز مطالعه فرمایید.

1-احساس سنگینی دست و پا

از جمله مهم ترین علائم منحصر به فرد در اختلال افسردگی آتیپیک می توان به احساس سنگینی در دستان و پاها اشاره کرد. در این نوع احساس، افراد به نحوی برای راه رفتن و همچنین انجام دادن کار های روزمره به وسیله ی دستان خود دچار ناتواتی شده و در این صورت نمی توانند کار های خود را به شکلی مناسب انجام دهند.
افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک به نحوی احساس فلج بودن می کنند و از احساس سنگینی و کندی واکنش در دستان و پاهای خود شکایت می کنند. این نوع علائم در افسردگی آتیپیک در حقیقت علائم جسمی اختلال افسردگی شناخته می شوند و نیاز به درمان خواهند داشت. زیرا وجود این اختلال و دوام آن در دستان و پا ها باعث می شود افسردگی فرد با مشاهده ی این حالت بدنی خود، تشدید شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیرات جسمی افسردگی کلیک کنید.

2-هیجانات خلقی

همان طور که در افسردگی قابل مطالعه است افراد افسرده در حقیقت در مقابل رویداد های شادی آور و مثبتی که در اطرافشان به وجود می آید واکنش های مرتبط با رویداد مثبت را از خود نشان نمی دهند و غالبا یا با حالتی غمگین و با اندوه به رویداد مثبت واکنش نشان می دهند و یا به گونه ای کاملا خنثی بوده و واکنش خنثی از خود نشان خواهند داد.
اما افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک به نحوی در هنگام واکنش به رویداد های مثبت می توانند از این اتفاق انرژی مثبتی دریافت و همچنین واکنش مثبتی از خود نشان دهند. این گونه است که میزان واکنش پذیری و هیجانات خلقی در افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک می تواند با توجه به روند اتفاقات روزمره و با توجه به انرژی که به فرد می دهد اعم از انرژی مثبت و انرژی منفی، متفاوت بوده و همانند یک فرد معمولی باشد. این نوع واکنش پذیری عادی در بیماری افسردگی صرفا مختص به اختلال افسردگی آتیپیک خواهد بود.جهت دریافت اطلاعات بیشتر در حوزه ناتوانی در کنترل هیجانات کلیک کنید.

3-اختلال شخصیت

از جمله علائم منحصر به فرد در افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک می تواند علائمی برای به وجود آمدن اختلالات شخصیت باشد. به گونه ای که بررسی ها و پژوهش ها مشخص کرده اند که وجود شخصیت مرزی می تواند به دلیل وجود افسردگی آتیپیک بوده به گونه ای که این افسردگی تحت درمان قرار نگرفته و به همین دلیل با توجه به تشدید افسردگی آتیپیک شخص مبتلا به تدریج دچار اختلالات شخصیت شده که از مهم ترین این اختلالات شخصیت مرزی است که پژوهش ها نشان داده اند که شخصیت مرزی در واقع بعد از وجود افسردگی آتیپیک در افراد به وجود خواهد آمد‌. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.  

علل ابتلا به افسردگی آتیپیک

همان طور که بیان شد افسردگی آتیپیک جزئی از انواع اختلالات افسردگی است و همچنین افسردگی خود نیز جزئی از اختلالات عاطفی محسوب می شود. به این صورت اختلال افسردگی آتیپیک نیز جزئی از اختلالات عاطفی محسوب خواهد شد. پس در نتیجه علل افسردگی آتیپیک می تواند همان علل اختلالات و یا بی ثباتی عاطفی باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی علت اصلی اختلالات عاطفی پرداخته خواهد شد.

1-کارایی مغز

همان طور که در بالا نیز گفته شد مواردی از جمله ناراحتی و غم و اندوه می توانند موجب بروز افسردگی در افراد شوند. همچنین جدایی های عاطفی مانند از دست دادن عزیزان که باعث جدایی بین افراد می شود و همچنین جدایی های زناشویی می توانند از علل بروز افسردگی در افراد باشند. اما علت همه ی این حالاتی که برای انسان به وجود می آید در کارایی مغز انسان ها هستند. برای مطالعه مقاله تاثیر افسردگی بر مغز کلیک کنید.

2-بیماری پذیریِ ارثیِ استرس

بسیاری از یافته های پژوهشی مبین این است که اختلال عاطفی فامیلی غالبا پیش می آید و ژن ها در این نوع بیماری نقش دارند. مفهوم بیماری پذیری ارثی این است که سوء مصرف یا کوتاهی در دوره ی تحول و فشار زندگی مهم ترین عوامل خطر برای توسعه ی اختلال عاطفی در بزرگ سالی به شمار می آید.
بر اساس وراثت در اختلال افسردگی، نظام هیپوتالاموس در مغز و غده ی هیپوفیز باعث نگهداری عوامل ارثی منفی و شرایط نا مناسب محیطی شده که ممکن است اختلالات عاطفی را ایجاد کند. به این صورت نقش عوامل ارثی در پدیداریی اختلالات عاطفی که در زیر مجموعه ی آن افسردگی آتیپیک قرار خواهد گرفت، بسیار زیاد مهم است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری های ژنتیکی کلیک کنید.

3-فرضیه مونو آمینی

در واقع با توجه به مشاهداتی که از مصرف برخی دارو ها برای فشارخون از جمله داروی رزرپین و همچنین دارویی برای درمان سل به وجود آمده، این داروها باعث منع ترشح آنزیم مونو آمینو اکسیداز خواهند شد که هورمون سروتونین که هورمونی شادی آور محسوب می شود را تجزیه می کند و باعث وجود افسردگی در انسان می شوند. با توجه به این یافته ها محققان این فرضیه را مطرح کردند که حالت روانی و همچنین خلق و خو به سطح غلظت ناقل منو آمین، نورآدرنالین و سروتونین در مغز بستگی دارد. بنابراین فرضیه وجود افسردگی ناشی از منع آنزیم مونو آمینو اکسیداز خواهد بود. در نتیجه از جمله علل های مغزی دیگر در وجود افسردگی در افراد که افسردگی آتیپیک را نیز در بر می گیرد فرضیه ی مونو آمینی خواهد بود.
افسردگی

درمان اختلال افسردگی آتیپیک

در واقع برای درمان افسردگی آتیپیک غالبا با مشاوره و روان درمانی میزان بهبودی تا اندازه ای افزایش خواهد یافت. اما در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که روان درمانی نمی تواند افسردگی افراد را درمان کند و در این صورت از دارو درمانی برای درمان افسردگی این افراد استفاده می شود. در دارو درمانی از دارو های مناسبی استفاده می شود که می توانند با تاثیر بر فعالیت مغز بتوانند به نحوی حالات غم و اندوه را از بین برده و شادی را به فرد مبتلا برگردانند.
معمولا مشاوران و روانشناسان تا جایی که در توان دارند خواستار این هستند که به روش های روان درمانی بتوانند اختلال افسردگی را درمان کنند اما اگر روان درمانی جواب ندهد به دارو درمانی روی خواهند آورد.
به منظور درمان افسردگی و همچنین افسردگی آتیپیک از دارو های ضد افسردگی سه حلقوی، ضربه ی الکتریکی و نمک لیتیوم استفاده می شود. استفاده از ضربه ی الکتریکی برای مبتلایان به افسردگی عمیق که با خطر خودکشی رو به رو هستند در موارد خاص مفید گزارش شده است، اما استفاده ی مکرر آن به اختلال حافظه منجر می گردد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

دارو های سه حلقوی

از جمله دارو های سه حلقوی ایمی پرامین است که از بازجذب نورآدرنالین و سروتونین جلوگیری می کند. فلوکستین که فقط بر روی ناقل سروتونین موثر است، ربوکستین که به عنوان بازجذب کننده ی انتخابی نورآدرنالین عمل می کند، فنل زین بازدارنده  آمینواکسید از که موجب بازداری آنزیم تجزیه کننده ی نورآدرنالین و سروتونین می شود. تمام این دارو ها سطح غلظت ناقل مونوآمین را در مغز افزایش می دهند و اثر درمانی آن ها پس از چند هفته ظاهر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درحوزه ضد افسردگی های سه حلقه ای کلیک کنید.  

سخن آخر در مبحث افسردگی آتیپیک

در انتها باید بیان شود که افسردگی آتیپیک در واقع نمونه ای از انواع افسردگی های خفیف به شمار می رود و به این دلیل بسیار مشاهده شده است که افرادی که به افسردگی آتیپیک مبتلا شده اند و پیش از تشدید بیماری خود به روانشناسان و مشاوران مراجعه کرده اند، توانسته اند به موقع به خود کمک کنند و در حقیقت با توجه به درمان به وسیله ی روش های روان درمانی به بهبودی دست یافته اند.
بر این اساس بهترین و مناسب ترین روش برای درمان این بیماری ابتدا داشتن آگاهی از شرایط بیماری و همچنین در مرحله ی بعد مراجعه به روانشناسان و مشاوران جهت روان درمانی است. اما اگر روان درمانی جوابگو نباشد، افراد باید به دارو درمانی روی آورده و بتوانند بیماری خود که تشدید شده است را به طور کامل درمان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*