ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

انتخاب رشته نهم | انتخاب درست آینده (راهنمای کامل + شرایط قانونی)

انتخاب رشته سال نهم به دهم تحصیلی یکی از مهم ترین تصمیمات در دوران تحصیل فرد محسوب می‌شود و نقش زیادی در موفقیت تحصیلی دارد. بسیاری از دانش آموزان در این دوره احساس سردرگمی می کنند و نمی دانند به چه رشته‌ای علاقه دارند یا در کدامیک از آنها می توانند موفق شوند. اگر شما هم برای انتخاب رشته خود هنوز به تصمیم قاطعی دست نیافته‌اید، در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد انتخاب هریک از این رشته‌ها ارائه خواهیم کرد که مطالعه آن می‌تواند در انتخاب رشته به شما یاری برساند. همچنین در این موقعیت حساس مشاوره تحصیلی هم تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند. 

تماس با مشاور

شرایط انتخاب رشته علوم تجربی برای دانش آموزان سال نهم

به دلیل آینده بهتری که در رشته های علوم پزشکی متصور می شود افراد زیادی به این رشته گرایش پیدا می کنند. برای اینکه بتوانید در این رشته موفق شوید باید از روحیه رقابتی بالایی برخوردار باشید تا رقابت تنگاتنگی که بین افراد در این رشته وجود دارد به شما آسیب نزند. اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی در نظر بگیریم، تنها برای حداکثر 2 الی 4 درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد.

در نتیجه شما باید خود را برای یک رقابت حرفه ای آماده کنید. علاوه بر این از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی علوم پزشکی با دروس زیست‌شناسی، شیمی و تا حدی ریاضی فیزیک در ارتباط است بهتر است شما به این دروس هم علاقه‌مند باشید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه موفقیت تحصیلی کلیک کنید.

اینفوگرافیک انتخاب رشته نهم

اینفوگرافیک انتخاب رشته نهم

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته تجربی

از نظر شرایط تحصیلی برای انتخاب رشته علوم تجربی  باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک برای دانش آموزان سال نهم

اگر شما درک و علاقه خوبی  به درس های ریاضی و فیزیک دارید می توانید آینده خوبی را در این رشته برای خود متصور باشید. رشته های دانشگاهی ریاضی اکثراً به رشته های مهندسی مربوط می شود.  به همین خاطر شما باید از تونایی های تجسمی بالایی برخوردار باشید.

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته ریاضی 

برای ورود به این رشته باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

شرایط انتخاب رشته انسانی برای دانش آموزان سال نهم 

برای این که رشته انسانی را انتخاب کنید باید قبل از آن از خود بپرسید که می خواهید در آینده چه رشته ای را انتخاب کنید. موفقیت در رشته های دانشگاهی علوم انسانی نظیر حقوق و روانشناسی به مهارت های ارتباطی و قابلیت های سخنور بالایی نیاز دارد. در نتیجه تنها قبولی در کنکور را مد نظر قرار ندهید. حتی اگر در حفظیات مهارت بالایی دارید به سایر مهارت های مورد نیاز برای این رشته نیز توجه کنید.از مهم ترین مزیت های انتخاب رشته علوم انسانی این است که شما با رقابت کم تری مواجه هستید و احتمال بیشتر برای قبولی در رشته مورد نظر خود دارید.

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته انسانی 

اگر کسی بخواهد رشته انسانی را در انتخاب رشته دبیرستان برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی برای دانش آموزان سال نهم

مشاوران معمولا این رشته را به کسانی پیشنهاد می کنند که به مسائل حوزوی، فقهی، ادبیات عرب و علوم قرآنی علاقه زیادی دارند.
موفقیت در این رشته نیز مانند علوم انسانی بر حافظه خوب تکیه دارد. فارغ التحصیلان این گروه می توانند دردانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه به تحصیل خود ادامه دهند.

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود. نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی اگر نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 

شرایط انتخاب رشته فنی و حرفه ای برای دانش آموزان سال نهم 

رشته فنی حرفه ای چهار زیر گروه هنر ،مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی را شامل می شود. درست است که شما با انتخاب این رشته امکان راه یابی به تمام رشته ای مربوط به گروه ریاضی دست پیدا کنید، اما به دلیل ضعف علمی  و دریافت آموزش کمتر عملا فرصت رفتن به دانشگاه های خوب را از خود می گیرید.

با این حال انتخاب این رشته برای کسانی که قصد تحصیلات عالی دانشگاهی ندارند و ورود سریع به بازار کار برایشان اهمیت دارد مزیت محسوب می شود چرا که در زمان تحصیل رشته های فنی و حرفه ای دانش آموزان با مهارت های عملی بیشتر مواجه خواهند شد.

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته‌های فنی و حرفه ای 

برای وارد شدن به رشته های فنی حرفه ای شود باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

نمره درس ریاضی (1) اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حد اقل 120 و معدل آن ها کمتر از 12 نباشد.

 

شرایط انتخاب رشته کار و دانش برای دانش آموزان سال نهم 

تفاوت رشته های کار و دانش با رشته های فنی و حرفه ای این است که شما در رشته های کار و دانش امکان انتخاب رشته ا و زیرگروه های جزئی تری دارد هم چنین می تونید برای اخذ مدرک دیپلم به مدرسه مراجعه نکنید و به جای آن به مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراجعه کنید.

انتخاب این رشته نیز ماند رشته فنی و حرفه ای به کسانی توصیه می شود که به دنبال ورود سریع به بازار کار باشند و تحصیلات دانشگاهی برای آن ا در اولویت نباشد.

قانون آموزش و پرورش برای انتخاب رشته کار و دانش

برای انتخاب رشته کارودانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.

نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*