ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

جبران تنبیه بدنی کودک | بعد از کتک زدن کودک چه کنیم؟

جبران تنبیه بدنی کودک چگونه امکان پذیر است؟ در دنیایی زندگی می کنیم، که اثرات مهارت برقراری ارتباط موثر به عنوان راهی برای میل به یک زندگی موفق تر، برای همه روشن است. در عصر ارتباطات تربیت کودکانی که در آینده بیش از ما نیاز به این ارتباط موثر دارند، به شیوه های سنتی و تنبیه آن ها نامعقول ترین کار ممکنی است، که یک والد می تواند در حق فرزند خود بکند. تنبیه فیزیکی فرزندان، اثرات جبران ناپذیری روی آینده آن ها خواهد گذاشت و آن ها را در فراگیری مهارت های اجتماعی عقیم می کند. برای کسب اطلاعات در مورد تربیت کودک کلیک کنید.  

تماس با مشاور


جبران تنبیه بدنی کودک | بعد از کتک زدن کودک چه کنیم؟

برای بسیاری از والدین پیش می آید، که در برخورد با فرزندان خود دچار تعارضات روحی می شوند و بخاطر تنبیه فیزیکی فرزند خود عذاب وجدان تحمل می کنند. اما شاید ندانند، بعد از تنبیه کودک چه باید بکنند. یا چطور می توانند، برای همیشه این مشکل را با خودشان حل کنند و دست از شیوه های غلط تربیتی بردارند. مطالب این مقاله برای والدینی است، که می خواهند بخاطر جبران تنبیه فرزند خود گامی موثر بردارند. درادامه ابتدا با عواقبی که تنبیه فیزیکی کودک به جا می گذارد، آشنا می شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تربیت فرزند کلیک کنید.  

اینفوگرافیک جبران تنبیه بدنی کودک

اینفوگرافیک جبران تنبیه بدنی کودک

عواقب تنبیه بدنی کودک

روی آوردن به پرخاشگری برای مهار کودک و استفاده از تنبیه بدنی برای ترتبیت کودکان، هیچ تاثیر پایداری برای آن ها نخواهد داشت و از جمله اشتباهات تربیتی والدین به شمار می رود. ضمن این که آن ها علاوه بر عادت کردن به تنبیه، تاثیرات نامطوب زیادی از این قبل دریافت می کنند، که می تواند در سرنوشت آینده آنها نقش ناکارآمدی داشته باشد. نمونه های عواقب تنبیه بدنی کودک عبارتند از : برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پرخاشگری کودکان کلیک کنید.

1-عدم ارتباط مناسب با فرزندان خود و اعیاد به مواد مخدر

کودکانی که از سوی والدین تنبیه می شوند، در بزرگسالی ارتباط خوبی با فرزندان خود نخواهند داشت. درواقع آن ها الگوی مناسب رفتاری برای برقراری ارتباط صحیح با فرزند خود نیاموخته اند و مهارت های ارتباطی ضعیفی دارند. از دیگر عواقب تنبیه بدنی کودکان، احتمال سوق ایشان به مصرف مواد مخدر برای آرام کردن آلام روحی و اضطراب درونی شان است. این کودکان بیش از دیگر همسالان خود زمینه ابتلا به افسردگی را دارند و ممکن است دچار نوسان خلق باشند.
جبران تنبیه بدنی کودک

2-احتمال بزهکاری در بزرگسالی و اعمال رفتار های خشونت آمیز

احتمال این که این کودکان در بزرگسالی افرادی بزهکار شوند، بسیار زیاد است. زیرا با پرخاشگری بزرگ شده اند و زمینه اعمال خشونت در روح و روان آن ها است. در میان کودکانی که با تنبیه بزرگ می شوند، رفتارهای خشونت آمیز در محیط خانوادگی شایع است. آن ها به شیوه های آموخته شده با دیگران رفتار می کنند و خشونت و پرخاشگری نهادینه شده وجود خود را به دیگران انتقال می دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تست پرخاشگری بزرگسالان کلیک کنید.

3-تغییرات ژنتیکی در اثر تنبیه و تمایل به روابط جنسی اجباری

تنبیه فیزیکی کودک باعث تغییر در ژن موجود در حلقه فیدبک هورمونی در مغز است، که مسئول پاسخ گویی به استرس است. هر چه تنبیه های فیزیکی دوران کودکی بیشتر می شود، فعالیت این ژن بیشتر شده و باعث ایجاد اختلال در هورمون پاسخ گوی به استرس است. درنتیجه این اختلالات، فرد به بیماری های روانی مبتلا می شود. تغییرات ژنتیکی در دی ان ای کودکان باعث اختلالات روانی کودکان و پیامدهای آن در بزرگسالی است.
یکی از نتایج ناگوار تنبیه بدنی، روی آوردن آن ها در بزرگسالی به روابط جنسی همراه با اجبار و سادیسم گونه است. ممکن است، خشم خود را با آزار جنسی شریک خود تخلیه کنند.

4-جبران تنبیه بدنی کودک | آزار جنسی کودکان

درمیان افرادی که در کودکی مورد آزارهای بدنی قرار گرفته اند و رفتارهای پرخاشگرانه دریافت کرده اند، احتمال گرایش به آزار جنسی کودکان وجود دارد. متاسفانه روان این اشخاص به خاطر تنبیه دوران کودکی آسیب دیده و به اختلالات روانی مختلفی مبتلا می شوند.
در بین افرادی که تنبیه می شوند، احساسات نوع دوستی، همدلی و عواطف انسانی کاهش پیدا می کند و آن ها نمی توانند، با حس شفقت با اطراف خود روبرو شوند. آن ها ممکن است با آزار جنسی کودکان، حقارتی که از کودکی به دوش می کشند، به این شکل التیام دهند.

5-زن ستیزی یا مرد ستیزی

کودکانی که از سوی والد مرد یا زن مورد سرزنش یا آزارهای بدنی قرار می گیرند و به شیوه های تنبیه بدنی تربیت می شوند، ممکن است در بزرگسالی نسبت به همجنس فرد تنبیه کننده، حس انتقام داشته باشند و بخاطر نفرتی که از مادر یا پدر خود دارند، از زنان یا مردان متنفر بوده و با آنها در ستیز باشند. بنابراین سعی می کنند، آن ها را آزار دهند و به این شیوه از هم جنس والد سرزنشگر خود، انتقام بگیرند و دردهای خود را آرام کنند.  

برخورد مناسب بعد از تنبیه با کودک

اگر از آن دست پدر و مادرهایی هستید، که در تربیت کودک خود مهار و کنترل رفتار خود را از دست می دهید و رفتاری غیر منطقی با آن ها دارید و بعضا از تنبیه بدنی برای تربیت و حذف خطای او استفاده می کنید مناسب است، که به یکی از طریق صحیح، در صدد جبران شیوه غلط تربیتی خود برآیید، که در ادامه به راه کارهایی برای این منظور اشاره شده. در این زمینه میتوانید از مشاوره کودک نیز بهره مند شوید.

1-حفظ آرامش

ممکن است شما بلافاصله پس از برخورد پرخاشگرانه یا تنبیه فرزند خود از کارتان پشیمان شوید. اما به علت تجربه احساس خشم و ناراحتی قادر نباشید، در آن لحظه اشتباه خود را جبران کنید. بنابراین از کودکان زمان بخواهید و به او بفهمانید، نیاز به تنهایی و فکر کردن دارید. سکوت بهتر از نشان دادن واکنش بعدی است، که حاصل احساس خشم است.

2-جبران تنبیه بدنی کودک | پذیرفتن اشتباهات

متاسفانه پذیرش این که اشتباه کرده اید، می تواند برای شما سخت باشد و هنوز این موضوع جایگاه خود را به درستی پیدا نکرده است. اما اگر قصد دارید صدمات روحی که به جا گذاشته اید از بین ببرید و ذهنیت فرزند خود را نسبت به اشتباه خود پاک کنید، لازم است مسئولیت خطای خود را بپذیرید. باید به شکلی صادقانه که واقعی بودن معذرت خواهی شما را نشان دهد، از کودک خود بخواهید شما را ببخشد.

3-عذرخواهی ساده و صمیمی

از کودک خود به خاطر عدم کنترل خشم خود عذرخواهی کنید. به خاطر کاری که انجام دادید، عذرخواهی کنید و عملکرد خود را نکوهش کنید نه خودتان را. و سعی کنید این کار را به شکلی صمیمی با در آغوش کشیدن او انجام دهید. در خلال عذرخواهی کردن، با سرزنش کردن کودک، کار خود را توجیه نکنید. چنین عذرخواهی اثر گذار نخواهد بود. در عذرخواهی صادق باشید. کودکان باهوش هستند و صداقت شما را درک می کنند.

4-ارزیابی مشکل پیش آمده

به این فکر کنید به جای درگیری با کودک خود چه کار دیگری می توانستید، انجام دهید. تا اوضاع را بهتر مدیریت کنید. و هر دو از آن سود ببرید. می توانید صادقانه وضعیت موجود را برای کودک خود شرح بدهید و به او بگویید، از کاری که کرده اید راضی نیستید و قلبا دوست نداشتید او را تنبیه کنید. به این طریق دری به قلب او برای عنوان کردن پشیمانی خود باز می کنید. ضمن این که واقعا به راه های جایگزین فکر کنید، که چه راه حل های دیگر قابل انجامی وجود دارد تا در این مواقع به جای توسل به دعوا و تنبیه از آن ها استفاده کنید. در این زمینه میتوانید از مشاوره تلفنی فردی نیز بهره مند شوید.

5-جبران تنبیه بدنی کودک | بخشش خود

به خاطر کاری که انجام دادید، خود را ببخشید. بپذیرید که ممکن است هر کسی اشتباه کند و تنها کسی نیستید که چنین کاری انجام داده. به این خاطر که کودک خود را تنبیه کرده اید، با وسواس و نشخوار ذهنی خود را ازار ندهید. کافی است که نسبت به جبران آن و عدم تکرار تنبیه بدنی به خود متعهد باشید و قول بدهید که رفتار خود را مدیریت کنید.

6-گرامی داشتن شخصیت فرزندتان

پس از این که کودک خود را به واسطه تنبیه، مورد تحقیر قرار دادید. لازم است با تکریم شخصیت او رفتار خود را جبران کنید، تا اثر آن کم کم از بین برود. بنابراین با محترم شمردن شخصیت او به ویژه در جمع سعی کنید، احساس حقارتی که ایجاد کردید از بین ببرید و به عزت نفس و حرمت شخصیت او کمک کنید. باید کاری کنید، که او به خود و قابلیت های خود اعتماد کند و حس بی ارزشی نداشته باشد.

7-دادن آزادی عمل به کودک خود

تنبیه فیزیکی فرزندتان باعث تضعیف روحیه استقلال شده و باعث شکل گیری وابستگی و عدم اعتماد به نفس می شود. برای جبران این موضوع باید به او در امور مختلف میدان بدهید و اجازه دهید تا بعضی تصمیمات را خودش بگیرد. حتی اگر مخالف نظر شما است. اجازه دهید اظهار نظر کند و درحدی معقول بعضی کارها را به صلاحدید خود انجام دهد.

8-ایجاد حس امنیت در کودک

کودکی که به کرات مورد تنبیه قرار می گیرد، دچار اختلالات اضطرابی می شود. برای این که به او کمک کنید، تا اضطرابش کم بشود به او اطمینان بدهید، که از کار خود پشیمان هستید و می دانید، کاری که کردید درست نبوده و به او قول بدهید، که دیگر از تنبیه بدنی استفاده نمی کنید. تا به مرور حس امنیت او تقویت شود و اضطراب او از بین برود.

9-جبران تنبیه بدنی کودک | برخورد منطقی

شیوه پرخاشگرانه والدین در رفتار و واکنش به کودکان، از آن ها افراد زورگو می سازد، که با دیگران به همین شیوه رفتار می کنند. جهت حذف این رفتار سعی کنید، با آن ها به روش های منطقی صحبت و تعامل کنید. تا جایگزین رفتارای غیرمنطقی گذشته باشد و آن ها را به تعاملات منطقی هدایت کند.
جبران تنبیه بدنی کودک

10-جبران تنبیه بدنی کودک | حمایت مالی و تقویت اعتماد به نفس

برای حمایت از آینده او و همچنین بهبود حس عذاب وجدان خود، برای او حساب بانکی باز کنید و حساب مالی او را تامین کنید. پشتوانه کودک بودن، برای والدین می تواند، حس بهتری برای جبران ناراحتی های به وجود امده بدهد. به این صورت سعی کنید، برای او کاری انجام دهید تا به نوعی حمایت خود را به او نشان دهید. با مهربانی با او رفتار کنید. به او مسئولیت بدهید . ارتباط بیشتری با او بگیرید.
سعی کنید در موضوعات مختلف با او مشورت کنید و در بعضی مسائل نظر او را اعمال کنید. به این شکل سعی کنید اعتماد به نفس او را تقویت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کودکان کلیک کنید.

11-توجه به محرک ها و فشار ها

زمانی که شما زندگی پرتنشی دارید و روزهای سختی را پشت سر می گذارید، ذهن شما به دلیل محرک های زیاد تحت فشار است و احتمال این که نتوانید بر اعصاب خود مسلط باشید، زیاد است. ماحصل شرایطی این چنین می تواند، آستانه تحمل پایین شما برای روبرویی با مسائل تربیتی کودک و رفتارهای شیطنت آمیز او است. بنابراین یکی از راهکارهای مناسب برای این که درمقابله با رفتار کودک خود کمتر دچار لغزش شوید، این است که از قبل خود را برای لحظات سخت آماده کنید.
به این شکل که یک راه کاهش استرس برای خود پیدا کنید. ذهن خود را به شیوه ای آرام کنید و از طریق ورزش، استراحت، مدیتیشن یا هر راه دیگری که به نظرتان موثر است، ناراحتی ها و فشارهای خود را کاهش دهید، تا در زمان مواجهه با موضوع کودتان، کمتر مستعد بروز واکنش های هیجانی و پرخاشگری نسبت به رفتارهای او باشید.
می توانید با فرزند خود زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید. با هم به پارک بروید و اجازه دهید، با بازی کردن انرژی خود را تخلیه کند و شما هم از هوای تازه استفاده کنید یا به مهمانی بروید، تا او با کودک میزبان بازی کند و شما هم برای ساعتی از هیاهوی بچه ها دور باشید و با اقوامتان وقت بگذرانید.

12-جبران تنبیه بدنی کودک | سرزنش نکردن خود

ممکن است درزمانی که تصمیم گرفته اید، رفتار خود را با کودکتان اصلاح کنید، به سرعت نتوانید خود را به رفتارهای صحیح عادت دهید و ناخودآگاه دوباره دست به تنبیه او بزنید. در این مواقع بسیار مهم است، که خود را به خاطر اشتباه خود نبازید. ممکن است احساس درماندگی کنید و احساس کنید والد بی کفایتی هستید.
اما دست از سرزنش خود بردارید و به این فکر کنید که شما قلبا تصمیم به جبران خطای خود گرفته اید و همین آگاهی ارزشمند است و فقط کافی است کمی به خود زمان بدهید تا رفتارهای ناخوداگاه خود اصلاح کنید و به تعهد خود پایدار بمانید. بعد از مدت کوتاهی متوجه تغییرات رفتاری خود می شوید و بابت تربیت درست فرزندتان به خودتان افتخار می کنید.  

سخن آخر درمورد جبران تنبیه بدنی کودک

بیشتر رفتارهای شما با اطرافیان به خصوص فرزندتان، نشات از تربیت خانوادگی خودتان دارد. نگاهی به گذشته بندازید و ببینید تحت چه سیستم تربیتی بزرگ شده اید. مرور کودکی به شما کمک می کند، علاوه برتصمیم برای اصلاح شیوه های تربیتی، به این فکر کنید، که مشکلات روحی که والدین شما برایتان ایجاد کرده اند برطرف کنید.
گاهی اصلاح روح و روان خودتان، بقیه راه را هموار می کند. ممکن است شما همان الگوی یادگرفته خودتان را روی فرزندتان پیاده کنید، که نیاز به تغییر داشته باشد. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*