ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

گریه بعد از رابطه جنسی طبیعی است یا نه؟ (۷ دلیل اصلی)


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با گریه کردن بعد از رابطه جنسی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

آیا شما هم گریه کردن بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده‌اید؟ گریه بعد از رابطه با عنوان PCD یا Post Coital Dysphoria شناخته می‌شود. این حالت امری نادر نیست و طبیعی است. درواقع اشک در طول یا بعد از رابطه جنسی یک واکنش فیزیکی است و جای نگرانی نیست. به طور کلی این حالت ممکن است از روی خوشحالی، خیالات یا حتی برای تسکین یافتن باشد. همینطور ممکن است هم مردان و هم زنان آن را تجربه کنند. در واقع گریه کردن در مردان بعد از رابطه جنسی اگرچه کمتر دیده می‌شود اما می‌توان آنرا طبیعی محسوب کرد. در ادامه به برخی از دلایل گریه در رابطه جنسی پرداخته ایم. شما می‌توانید راجع به مسائل جنسی خود از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

تماس با مشاور

 

گریه بعد از رابطه جنسی : دلایل اصلی

 

گریه بعد از رابطه جنسی می تواند یک تجربه پیچیده و فردی باشد و به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در حالی که به صورت کلی می توان مساله را تحلیل کرد، مهم است که به یاد داشته باشید احساسات و واکنش های هر شخص منحصر به فرد است و آنچه برای یک فرد صدق می کند ممکن است در مورد دیگری صدق نکند. اگر بعد از رابطه جنسی گریه می کنید و موضوع برای شما نگران کننده است، فکر کردن به احساسات و کمک گرفتن از یک متخصص امور جنسی یا مشاور سلامت روان ممکن است مفید باشد.

بهتر است عوامل و علل‌گریه خود بعد از رابطه جنسی را بشناسید و چنانچه اسباب ناراحتی و نگرانی شده است آگاهانه در جهت درمان آن اقدام کنید. از جمله مهم ترین علل گریه کردن بعد از رابطه جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت. ضمن اینکه ممکن است مورد شما خاص باشد و باید راجع به جزئیات آن با مشاور خود صحبت کنید. برای کسب اطلاع از رابطه جنسی کلیک کنید.

اینفوگرافیک گریه بعد از رابطه جنسی
 

اینفوگرافیک گریه بعد از رابطه جنسی

1. گریه بعد از رابطه جنسی به خاطر شادی 

شما ممکن است به دلایل زیادی گریه کرده باشید اما لزوماً نباید به دلیل احساسات بد و منفی باشد. افراد در زمان‌هایی که خیلی خوشحال هستند هم گریه می‌کنند. در مراسم عروسی یا تولد یک نوزاد می‌توان شاهد اشک شوق افراد بود. این مسئله می‌تواند هنگام رابطه جنسی هم رخ دهد. همینطور اگر برای مدت طولانی رابطه نداشته باشید، این احساسات شدت بیشتری پیدا می‌کند.

2. واکنش بیولوژیکی بدن

یکی از دلایل شایع گریه بعد رابطه جنسی تغییرات بدن است. خانم‌های زیادی PCD را تجربه می‌کنند. یکی از علت‌های آن می‌تواند تغییرات هورمون‌ها در رابطه جنسی باشد. نوسانات هورمونی مانند افت اکسی توسین (هورمون پیوند و صمیمیت) یا افزایش پرولاکتین (مرتبط با آرامش و رضایت) می تواند پس از ارگاسم رخ دهد و در بروز تغییرات احساسی از جمله گریه موثر باشد.

در آستانه یائسگی، واژن خشک شده و ممکن است باعث کاهش انرژی جنسی و افت کلی خلق و خوی شود. این تغییرات موجب تحریک احساسات می‌شود و گریه کردن بعد از آن کاملا طبیعی است.

3. نارسایی پس از مقاربت

برخی افراد دچار نارسایی پس از مقاربت می شوند که یک احساس موقتی غمگینی، اضطراب یا تحریک پذیری پس از فعالیت جنسی است. علت دقیق آن به خوبی شناخته نشده است اما ممکن است به تغییرات هورمونی، عوامل عاطفی یا شرایط روانی زمینه ای مرتبط باشد

4. احساس شرم و گناه

خجالت زنان از رابطه جنسی حتی با شوهر از مواردی است که در فرهنگ های سنتی دیده می‌شود. شاید در گذشته شخصی به شما گفته باشد که رابطه جنسی عملی بسیار زشت و ناپسند است. برای اطلاع بیشتر از خجالت زنان از رابطه جنسی کلیک کنید.

به همین دلیل ممکن‌ است شما از این که به صورت عریان دیده شوید یا در صورت داشتن مشکلات فیزیکی یا حتی مواردی که از آن به عنوان رابطه جنسی فانتزی یاد می‌شود احساس شرم و گناه کنید. برای از بین بردن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی کلیک کنید.

5. گریه بعد رابطه جنسی | سردرگمی

گاهی اوقات مسائل حل نشده احساسی در رابطه جنسی نمایان می‌شود. رابطه جنسی همیشه خوب پیش نمی‌رود. ممکن است به اين فکر کنید که رابطه جنسی شما در چه جایگاهی قرار دارد و یا اینکه چه احساسی به شریک جنسی خود دارید. گاهی ممکن است یک نفر یا هر دو نفر در این رابطه سردرگم باشند. برای کسب اطلاعات در زمینه گریه کردن در مردان کلیک کنید.

6. اضطراب و افسردگی

با وجود استرس و اضطراب نمی‌توانید رابطه جنسی خوبی داشته باشید. شاید به ظاهر حرکات بدن به خوبی پیش برود اما فکر مدام درگیر است. شاید هم نگران شوید که مبادا نیازهای همسر برآورده نشده باشد. اضطراب و نگرانی در اولین رابطه جنسی بسیار شایع است. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه اولین رابطه جنسی کلیک کنید.

اگر همیشه هنگام رابطه جنسی گریه می‌کنید، ممکن است افسردگی داشته باشید و حتما باید به یک مشاور مراجعه نماید. برخی از نشانه‌های افسردگی عبارتند از:
- خشم
- ناراحتی
- عدم تمرکز
- افزایش یا کاهش اشتها
- نداشتن تمایل به رابطه جنسی

7. آسیب‌های گذشته یا محرک‌های عاطفی

برای برخی افراد، جنبه‌های خاصی از تجربه جنسی مانند احساسات خاص، موقعیت‌ها یا ارتباطات عاطفی، می‌توانند باعث ایجاد خاطرات یا بازگشت هیجانات و احساسات مرتبط با آسیب‌های گذشته یا تجربیات ناراحت‌کننده باشند. گریه ممکن است پاسخی به آن احساسات تحریک شده باشد.

8. ارتباط عاطفی و رهایی عاطفی

رابطه جنسی می تواند روابط عاطفی را با شریک زندگی عمیق تر کند. احساسات شدید عشق، صمیمیت یا احساس نزدیکی شدید عاطفی گاهی اوقات می تواند به عنوان راهی برای بیان این احساسات و در نهایت منجر به اشک شود.

رهایی عاطفی در پی داشتن ارتباط عاطفی خوب یک نتیجه قابل پیش بینی است. رابطه جنسی می تواند یک تجربه بسیار صمیمی و دارای بار احساسی باشد. گریه کردن راهی برای برخی افراد برای رهاسازی احساسات شدید مانند شادی، آرامش، آسیب پذیری یا حتی غم است. گریه بعد از رابطه جنسی می تواند یک پاسخ طبیعی به بروز شدت عاطفی در لحظه باشد.

گریه بعد رابطه جنسی | راهکارها 

اگر گریه شما دلیل فیزیکی دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. اما اگر گریه شما به علت مشکل در روابط است چه باید کرد؟

1- به خود زمان بدهید: کمی به خود فرصت دهید و روز دیگری از خود سوال کنید که آیا علائم ذکر شده در بالا را دارید یا خیر. ممکن است به علت تغییر در احساسات پاسخ شما هم به سوالات عوض شده باشد.

2- با شریک جنسی خود صحبت کنید: مشکلات خود را با کمک یکدیگر حل کنید. نگذارید این مشکلات در روابط جنسی شما اثر منفی بگذارد.

3- درباره رابطه جنسی با همسر صحبت کنید: از ایده‌های خود بگویید. فانتزی‌ها و مواردی که دوست دارید یا دوست ندارید در رابطه جنسی خود تجربه کنید را با او در میان بگذارید. این کار باعث بهبود روابط و همینطور احساس شما می‌شود.

با دیدن گریه همسر بعد رابطه جنسی چه باید کرد؟

دیدن گریه همسر بعد رابطه جنسی می‌تواند باعث نگرانی و یا آشفتگی طرف مقابل شود. در این شرایط بسیار مهم است که آرامش خود را حفظ کرده و با مهربانی علت گریه همسر را جویا شوید. اگر در آن شرایط مایل به صحبت کردن نبود، اصرار نکنید و صرفا اجازه تخلیه احساسات را بدهید. سپس در صورت لزوم کمی تنهایش بگذارید. توجه داشته باشید که سرزنش او به خاطر گریه می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند.

سخن آخر

اگر گریه کردن بعد رابطه جنسی مداوم است و باعث نگران شده باشد ضروری است که با یک روانشناس صحبت کنید. مهم است که به احساسات و واکنش های خود گوش دهید و در نظر بگیرید که آیا عوامل عاطفی یا روانی زمینه ای وجود دارد که ممکن است در تجربه شما نقش داشته باشد. اگر متوجه شدید که گریه بعد از رابطه جنسی باعث ناراحتی یا تداخل در آرامش یا رابطه شما می شود، در مورد آن با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، درمانگر یا مشاور صحبت کنید که می تواند راهنمایی، پشتیبانی و کمک کند تا عوامل زمینه ای را عمیق تر بررسی کنید. با کمک یک فرد متخصص، می‌توانید علت را پیدا کرده و به رفع و درمان آن بپردازید. با اتخاد چنین تصمیمی کیفیت رابطه جنسی‌ بالاتر رفته و رضایت بیشتری را تجربه خواهید کرد. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*