ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مکانیسم برون فکنی | آشنایی با علت و خواص مکانیسم برون فکنی در روانشناسی

مکانیسم برون فکنی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ برون فکنی یا فرافکنی که در اصطلاح تخصصی projection نامیده می‌شود یکی از انواع مکانیسم‌های دفاعی است که از ما در برابر تهدیدهای بیرونی و احساس تنش محافظت می‌کند. در این مکانیسم فرد ویژگی‌های ناخوشایند خود را به افراد دیگر نسبت می‌دهد و به این ترتیب آن‌ها را از خویش جدا می‌سازد. با این حال استفاده افراطی از مکانیسم برون فکنی می‌تواند آسیب زا باشد و سلامت روان فرد را تهدید نماید. ما در ادامه به توضیح بیشتری در مورد مکانیسم برون فکنی، تعریف و عملکرد آن پرداخته‌ایم پس همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.
تماس با مشاور


آشنایی با مکانیسم‌های دفاعی

برای آنکه بتوانید به درک دقیقی از برون فکنی برسید لازم است که ابتدا مکانیسم های دفاعی را به درستی بشناسید. مکانیسم‌های دفاعی اصطلاحی هستند که برای اولین بار به طور گسترده در نظریه روانکاوی فروید مطرح شدند. فروید معتقد بود که روان انسان از نظر ساختاری شامل سه قسمت اید، ایگو و سوپرایگو است. اید مسئول تمام تکانه‌ها و غرایز ابتدایی انسان است.

ایگو که بر اساس اصل واقعیت عمل می‌کند تناسب این امیال با امکانات محیط پیرامونی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت سوپر ایگو از نظر اخلاقی اعمال ما را قضاوت می‌کند. از همین رو می‌توان گفت که سوپرایگو مسئول وجدان اخلاقی و نماینده والدین در بزرگسالی است.  برای آشنایی بیشتر با نظریه زیگموند فروید کلیک کنید.

فروید بر این باور بود که برای برخورداری از سلامت روان ایگو باید بتواند بین ساختارهای اید و سوپرایگو نوعی تعادل ایجاد کند. برای انجام این کار و جلوگیری از فروپاشی روانی مکانیسم‌های دفاعی مختلفی به کار گرفته می‌شوند. این مکانیسم‌ها در حقیقت از خودآگاه ما در برابر اضطراب‌ها و تنش‌های گوناگون مراقبت می‌کنند. فروید در نظریه خود چیزی در حدود 10 مکانیسم دفاعی رایج را شناسایی کرد که برون فکنی یکی از آن‌ها است. برای آگاهی بیشتر درباره روانکاوی کلیک کنید.

مکانیسم برون فکنی چیست؟

مکانیسم دفاعی برون فکنی یا همان فرافکنی که در اصطلاح تخصصی روان شناسی تحت عنوان projection شناخته می‌شود به واکنشی می‌گویند که طی آن فرد افکار، امیال و احساسات ناخودآگاه و ناخوشایند خود را به دیگران نسبت می‌دهد.

برای مثال فردی که از درون و به طور ناخودآگاه از ویژگی حسادت رنج می‌برد ممکن است با نسبت دادن آن به افراد پیرامون و انتقاد از آن‌ها خود را از شر این ویژگی آزاردهنده راحت سازد. طبق نظر متخصصان هنگامی که یک نفر حساسیت بییش از حدی روی یک مسئله‌ نشان می‌دهد و از وجود آن در دیگران انتقاد می‌کند این احتمال وجود دارد که این خصوصیت به طور ناخودآگاه در خود او وجود داشته باشد. با این حال نظر دادن در مورد این که یک رفتار واکنشی دفاعی هست یا نیست را باید به متخصصان واگذار کنید.

چه زمانی استفاده از مکانیسم برون فکنی بیمارگونه است؟

مکانیسم های دفاعی به طور طبیعی امری رایج هستند که همه انسان‌ها برای مراقبت از خودآگاهشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال استفاده افراطی از هر یک از این مکانیسم‌ها از جمله برون فکنی می‌تواند آسیب زا باشد و سلامت روان فرد را تهدید نماید. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه روان کاوی یا روان تحلیلگری می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید دریچه‌ای به سمت ناخودآگاه خود بگشایید و به طور پخته‌تری رفتار نمایید. برای اطلاعات بیشتر درباره مکانیسم های دفاعی کلیک کنید.

مکانیسم برون فکنی در مقابل درون فکنی

درون فکنی و برون فکنی دو مکانیسم دفاعی هستند که عملکردی دقیقا متضاد با یکدیگر دارند. در درون فکنی فرد از طریق همانند سازی شدید با الگوهای زندگی خود تلاش می‌کند کاملا شبیه آن‌ها شده و به نوعی آن‌ها را در ناخودآگاه خود وارد کند. در حالی که در برون فکنی فرد ویژگی‌های منفی خود را نیز به دیگران نسبت می‌دهد و به این ترتیب با راندن آن‌ها از خود احساس رضایتمندی می‌کند و تنش‌ها را دور می‌سازد. برای آن که بتوانید از مکانیسم های بالغانه و موثرتری استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از جلسات روان درمانی استفاده نمایید.

سوالات متداول

- برون فکنی با پرخاشگری چه فرقی دارد؟

پرخاشگری یا درگیر شدن در هرگونه فعالیت فیزیکی برای ابراز خشم به مکانیسم دفاعی برون ریزی مرتبط است. در حالی که برون فکنی به معنای نسبت دادن تکانه‌ها، امیال و خواسته‌های ناخوشایند به دیگران است.

- آیا برون فکنی با فرافکنی فرق دارد؟

خیر، این دو اصطلاح هردو به یک معنا بوده و در واقع ترجمه اصطلاح تخصصی projection هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکانیسم های دفاعی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*