ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

رهایی از احساس پشیمانی بیش از حد | راهکارهای مؤثر


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با رهایی از احساس پشیمانی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


رهایی از احساس پشیمانی چگونه ممکن است؟ همه افراد ممکن است در زندگی شان اتفاقاتی برایشان افتاده باشد یا کارهایی را انجام دادند که بعد از آن بسیار پشیمان شده اند. در این مواقع احساس پشیمانی امری کاملاً طبیعی است اما گاهی اوقات افراد چنان گرفتار پشیمانی از رفتارهای شان می شوند که به جای درس گرفتن از گذشته مشکلات متعددی برایشان ایجاد می شود. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.  

تماس با مشاور


احساس پشیمانی

پشیمانی از جمله احساساتی است که افراد از آن رنج می‌برند. وقتی کسی خودش را برای یک اتفاق بد سرزنش می کند و یا به خاطر نتیجه یک انتخاب نادرست نگران می شود و غصه می خورد یعنی پشیمان شده است. پشیمانی چندین نوع دارد: کیست با خط بعد از شکست یک رابطه، ناامیدی بعد از شکست در به دست آوردن یک فرصت کاری و احساس غم و اندوه شدید بعد از ندیدن پدر و مادر در آخرین روزهای زندگی. طبق تحقیقات انجام شده ۹۰ درصد افراد درباره مسئله ای در زندگی شان دچار پشیمانی شده اند.
رایج‌ترین پشیمانی مربوط به مسائل عاطفی و به‌دنبال آن خانواده، آموزش، شغل و مسائل مالی است. احساس پشیمانی زمانی ایجاد می شود که انسان مرتکب اشتباه فکر و عمل نادرست می شود. در این زمان است که عادل ترین و دقیق ترین قاضی که همان وجدان است از خودش واکنش نشان می دهد و به سرزنش و هشدارهای درونی می پردازد که سبب شکل‌گیری چنین حالات و احساسات ای در افراد می شود.
در واقع این احساسات بیانگر بیداری و عملکرد درست وجدان انسان است. اگر فرد نسبت به آن بی تفاوت باشد یا از آن بیزار می‌شود در حقیقت نسبت به عملکرد وجدانش اعتراض نشان داده و در نتیجه خواهان نبود چنین حالاتی یعنی خاموشی وجدان می شود.  

از بین بردن احساس پشیمانی

همه افراد بهتر است یاد بگیرند که چگونه با احساس پشیمانی و عذاب وجدان و حسرت در زندگی مقابله کند. پشیمانی بیش از حد باعث احساس ناامیدی و ناراحتی در افراد می گردند باورهای آنها را دچار تغییر می کند و اگر مراقب نباشند انگیزه و شادی آنها را برای مدت زمان طولانی از بین می برد. بعضی از راه حل های رهایی از احساس پشیمانی شامل موارد زیر می شوند:

1-استفاده از فرصت های جدید

زمانی که از فرصت های از دست رفته نترسید قطعاً حال درونی و سلامت روان شما بهتر خواهد شد چرا که میدانید هر فرصتی نشان‌دهنده شروعی جدید است. هر موقع فرصت‌هایی را از دست داده‌اید دوباره می توانید از نو شروع کنید. بنابراین حسرت و پشیمانی برای تان دیگر معنایی نخواهد داشت. افرادی که به جاهای خوبی رسیده اند قطعاً چیزهایی را از دست دادند و از همان مسیر توانستند به جاهای بهترین دست پیدا کند. شما هم اگر پستی را در زندگیتان از دست داده اید فکر کردن مدام به آن و نگران بودند چیزی را حل نمی کند.

2-رهایی از احساس پشیمانی | افتخار به خود

سعی نکنید که هر تعریفی که به شما گفته شده را بی چون و چرا قبول کنید. شما باید باورها و عقاید خودتان را داشته باشید نه اینکه هرچه دیگران و جامعه می گویند بپذیرید. این را بدانید که هر کسی در زندگی ممکن است دچار اشتباهاتی شود و حتی از او سر بزند اما سرزنش کردن و انتقاد کردن مدام از خود کاری را حل نمی‌کند بلکه فقط اوضاع را پیچیده تر می کند.
در نتیجه بهتر است دیگر به خود برچسبی نزنید و بدونید که در کنار اشتباهاتی که داشته این موارد زیادی هم بوده که رفتارهای عاقلانه انجام دادید و به موفقیت رسید. پس آنها را به خاطر بسپارید و به خودتان افتخار کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مبانی موفقیت کلیک کنید.
رهایی از احساس پشیمانی

3-پشیمانی

پشیمانی هرچند دردناک و عذاب آور است اما گاهی اوقات مقدار کمی از آن در هر انسان نرمال دیده می شود و سبب می شود که انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا کند. چرا که می‌خواهد بهتر از قبل ظاهر شود و اشتباهاتش را در اسرع وقت جبران کند. آنچه که مهم است این است که اجازه ندهید پشیمانی بیش از حد تمام وجود شما را احاطه کند و هرگونه حرکت و انگیزه برای ادامه راه را از شما بگیرد. اما کمی مقدار پشیمانی امری کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بی انگیزگی کلیک کنید.
اشتباهات واقعی هستند پس آنها را کتمان نکنید. اشتباهات اتفاق می‌افتد و شما نمی توانید جلوی آنها را بگیرید یا دوباره از اول آنها را اصلاح کنید. نمی توانید به گذشته برگردید و تمام روش‌های خود را تغییر دهید بنابراین تلاش برای نپذیرفتن اشتباه و مسئولیت آن کاری هست که سرقت پشیمانی شما را بالا می برد. لذا واقعیت را قبول کنید و بدانید که اشتباه کرده اید تا راحت تر با آن روبرو شوید.

4-رهایی از احساس پشیمانی | بخشش خود

اول از همه بهتر است خودتان با خودتان آشتی و صلح داشته باشید. از سرزنش کردن خودتان دست بکشید و خودتان را ببخشید و بیش از اندازه در گذشته. به نوعی به گذشته به عنوان یک درس عبرت بنگرید. کاری را انجام دهید که حس خوبی را در شما ایجاد می‌کند. بخشش خودتان به معنی نادیده گرفتن مشکل و اشتباه نیست بلکه صرفاً به شما اجازه می دهد تا از این به بعد برای بهبود اوضاع تان چاره‌ای بیندیشید. کسی که بتواند اشتباهات خودش را ببخشد مطمئناً اشتباهات دیگران را هم راحت می تواند ببخشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بخشش خود کلیک کنید.

5-اصلاح کردن و فراموش کردن گذشته

اگر کاری که انجام داده اید باعث جراحت در احساسات و قلبتان شده است بدون هیچ گونه توجیهی معذرت خواهی کنید و قلبتان را از کینه و نفرت پاک کنید. به دنبال ایجاد راه هایی برای اصلاح کارتان باشید و جبران کردن را در اولویت قرار دهید. مهم این است که بدانید برای بهتر شدن حالتان چه کارهای دیگری است که می توانید انجام دهید و این امر کاملاً دست خودتان است.
بگذارید گذشته‌ها در همان گذشته ها دفع شود و مدام در مورد شکست ها و اشتباهات خودتان با دیگران صحبت نکنید. حتی بهتر است که گفتگوی درونی با خودتان را کنار بگذارید. بیشتر افراد وقتی فرصت را از دست می دهند یا اشتباهی را انجام می‌دهند و مدام گفت و گوی درونی با خود دارند که بیشتر محتوای منفی دارد. این امر باعث می‌شود که مشکلات در نظر شما بزرگ تر جلوه کند. بنابراین سعی کنید که هر چیزی که روح و روان شما را آشفته می‌کند فراموش کنید و به دنبال ایجاد تصمیمات بهتری برای بهبود حال و بهداشت روان خودتان باشید تا بتوانید تلخی گذشته را از بین ببرید.
شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید اما کارهایی که انجام می دهید روی زندگی کنونی تاثیرگذار است و می‌توانید آن را کنترل کنید. پسمانی هرچند دردناک است اما راه جبرانی برای آن وجود دارد. بنابراین باید کاری انجام دهید که حسی متضاد با پشیمانی را در شما ایجاد کند. کاری را به انجام برسانید که تحسین را در شما بالا ببرد و دوباره به خودتان و توانایی هایتان باور پیدا کنید.

6-استفاده از اشتباهات به عنوان ابزاری برای یادگیری

را بدانید که بیشتر یادگیری و بصیرت و بینش های عمیق در انسانها زمانی اتفاق می‌افتد که دچار اشتباهات و خطاهای بزرگ در زندگی می شوند یا فرصت های مهمی را از دست می‌دهند. بنابراین شما می توانید از دل دردها و گرفتاریهایتان طلایی پیدا کنید اگر که فرد متفکری باشید. اگر بدانید که چرا و کجا اشتباه کرده اید چند بار آن را در طول زندگی تکرار کرده‌اند حالا می‌توانید به این فکر کنید که چگونه دیگر آن اشتباه را انجام ندهید. خطاها و اشتباهات ما بهترین ابزار های یادگیری هستند.

7-استفاده از فرصت ها برای تغییر

بیشتر اشتباهات بزرگ تغییراتی در زندگی افراد ایجاد می‌کند. هر چند این تغییرات ممکن است ابتدا به ساکن شما را شوکه کند اما کم کم می توانید با آنها کنار بیایید. این تغییرات را بهبود ببخشید و تلاش کنید که ظرفیت سازش پذیری خود را افزایش دهید. شاید نتوانید اصل آن اتفاق را تغییر دهید اما می توانید تحمل خود را برای آن بالا ببرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر رفتار کلیک کنید.

8-تقویت توانایی تمرکز بر روی داشته و نترسیدن از ناپایداری ها

شاید گاهی اوقات اشتباهاتی را مرتکب شده اید که تا حد زیادی تحت کنترل شما بودند مانند رد شدن در یک آزمون مهم، چرا که شما می توانید زمان مطالعه و تمرکز خود را بالا ببرید تا به موفقیت دست پیدا کنید اما گاهی اوقات اتفاقاتی مانند خیانت برای شما اتفاق می افتد که قطعاً به این دلیل که روی آنها کنترل ندارید هرگز نباید تمرکز خود را به آن اختصاص دهید. پس سعی کنید تمرکز خود را روی چیزهایی تقویت کنید که برای شما قابل کنترل باشد.
زندگی قطعاً فراز و نشیب هایی دارد و هیچ چیزی ثابت نیست اما این ناپایداری ها نباید شما را بترساند. بلکه باید باعث شود تا شکر گذار چیزهای خوب و موهبت های زیبا در زندگیتان باشید. هیچ اصلی برای زندگی هیچ کس در دنیا وجود ندارد. گاهی ناپایداری ها و مشکلات زندگی از شما می‌تواند فردی قوی تر بسازند.
رهایی از احساس پشیمانی

9-ارزیابی روابط

به لحظات زندگی به عنوان لحظات زیبا بنگرید. شما آسیب پذیر هستید اما همراه با آن می‌توانید خوش‌شانسی زیادی را تجربه کنید. بهتر است بدانید که همه افراد در زندگی محدود هستند اما در کنار آن روابط خود را با اعضای خانواده دوستان و همسر خود تقویت کنید و روابط مسموم و ناسالم را از زندگی تان حذف کنید تا بیشتر از این دچار پشیمانی نشوید. گاهی ممکن است افرادی سر راه شما سبز شوند و با احساسات و افکار منفی خود، احساسات پشیمانی شما را تشدید کند. از این افراد حد الامکان دوری کنید.

10-افزایش مسئولیت پذیری و به چالش کشیدن افکار خود

مسئولیت‌ پذیری باعث می شود که انسان ها از اشتباه کردن هراسی نداشته باشند و به خودشان پشیمانی و حسرت راه ندهند زیرا زمانی که مسئولیت انجام کاری را به عهده می گیرید کمتر ازهمیشه حس پشیمانی و حسرت به سراغتان می آید. از همین حالا این نظام ارزشی را در خودتان پایه گذاری کنید که مسئول تمام رفتارها و کارهای تان خودتان هستید نه دیگران.
موفقیت نتیجه قدم های کوچک است که در جهت درست برداشته می‌شوند. همین قدم های کوچک گاهی اوقات به اشتباه برداشته می شود اما در نهایت چالشی که در زندگی شما ایجاد می کند سبب تقویت ذهن و جسم تان می شود. بنابراین سعی کنید همیشه به دنبال به چالش کشیدن افکار و باورهای تان باشید و زندگی راحت و یکنواخت را کنار بگذارید. دوباره افکار و باورها به شما اجازه می دهد که از اشتباهات خود درس بگیرید و کمتر از گذشته حس پشیمانی و حسرت به سراغتان بیاید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

11-رهایی از احساس پشیمانی | نوشتن نامه برای خود

ممکن است در گذشته خود کارهایی انجام داده باشید که نه تنها به آن افتخار نکنید بلکه حس شرم و خجالت به شما دست دهد. این کار ممکن است شما را به هراس بیاندازد. یک روش عالی برای رهایی از احساس پشیمانی و تخلیه هیجانات و احساسات منفی این است که برای خود نامه بنویسید.
این یک نامه شخصی است که شما بزرگترین پشیمانی ها و دلایل آن را بیان می کنید و قرار نیست که کس دیگری جز خودتان از آن مطلع شود. پشییمانی بعد از عشق دومین احساس مهم در انسان‌ها است. این را در نظر بگیرید که همین احساس پشیمانی چقدر شما را می تواند از زندگی عقب بیاندازد و مانع پیشرفت تان شود پس بهتر است در سرع وقت برای رهایی از آن اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نوشتن کلیک کنید.  

سخن آخر درمورد رهایی از احساس پشیمانی

احساس پشیمانی حسی است که همه افراد در جنبه های مختلف زندگی آن را تجربه کردند. اما گاهی اوقات بعضی ها آنقدر در این احساسات غرق می‌شوند که دیگر از هرگونه فرصت و حرکت برای زندگی باز می مانند. از طرفی دیگر احساسات منفی و افکار و باورهایی که با این احساسات زنده میشوند خود حال روحی و روانی را آشفته تر می کنند.
اگر شما هم مدتی به خاطر اشتباهات و خطاهای تان در گذشته دچار احساس پشیمانی شده اید بهتر است به دنبال راه هایی برای رهایی از آن باشید. در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*