ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نکات طلایی روتین مراقب

معرفی روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان. نوجوانی دوره ای حساس است که زیبایی و ظاهر اهمیت دوچندانی نسبت به دوران قبل پیدا می کند. به دلیل بلوغ و یکسری تغییرات هورمونی ممکن است برخی نوجوانان جوش های آکنه ای داشته باشند. این تغییرات در چهره بر اعتماد به نفس نوجوانان اثرات بسزایی می گذارد. با توجه به اهمیت این مسئله در مقاله امروز به موضوع روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان پرداخته شده.  

تماس با مشاور

اهمیت ظاهر برای نوجوانان

دوره نوجوانی مرحله ای است که ظاهر برای نوجوانان اهمیت زیادی پیدا می کند. بخشی از اعتماد به نفس نوجوانان وابسته به ظاهر و تیپ شان است. نوجوان بیش از هر دوره دیگری به ظاهر و چهره خود حساسیت پیدا می‌کند و برای ساعتها جلوی آینه زل می زند و خودش را نگاه می کند. کوچکترین جوش یا آکنه در صورتش او را ممکن است ناراحت کند و مدتها به آن فکر کند. بنابراین فرد در این سن احتمال دارد به درمان‌ها و جراحی های زیبایی فکر کند و باشگاه‌های ورزشی مختلف برای  اندامش برود و لباس های مختلفی بخرد و در کل ظاهر و چهره اهمیتش چند برابر میشود.
نوجوان تصور می کند که در معرض دید و توجه بر قرار دارد. او افسانه پردازی و خیال پردازی می کند و خودش را یک قهرمان یا فردی مهم تصور می‌کند. به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی معمولاً ظاهر نوجوانان مورد پسند شان نیست چراکه آنها در این سن دست ها و پاهای دراز پیدا می کنند و یا از لحاظ چهره جوش هایی ممکن است در چهره شان نمایان شود. لذا روش های مراقبت از پوست برای آنان اهمیت پیدا می‌کند.  

روتین پوست صورت

آکنه یکی از رایج ترین شرایط پوستی است که سبب جوش می شود. ی از نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و روش‌های زیادی پیدا می‌کنند. این جوش ها روی قسمتهای مختلف بدن مانند پشت، سینه گردن شانه و بیشتر از همه صورت ظاهر می شود. این قسمت ها بیشتر مستعد آکنه هستند زیرا دارای منافذی می باشند که قدرت تولیدکننده چربی در آنها هست چربی ای که نقش مرطوب کننده طبیعی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ جسمی در دختران کلیک کنید.
در فرایند رشد و بلوغ هورمون‌ها این غده ها را تحریک می نمایند تا چربی زیادی تولید کنند و اغلب مقدار چربی ترشح شده بیش از حد است طوری که سبب بسته شدن منافذ با چربی اضافه سلول های مرده و باکتری می گردند. یک درمان موفق جوش به نوع آن و تنظیم روتین متناسب با آن وابسته است. به طور کلی بهتر است نوجوان از مواد و لوازم آرایشی تحریک کننده پوست بپرهیزد تا پوست لطیف و سالمی را تجربه کند. بهتر از دست زدن به جوش ها و وررفتن با آنها خودداری کنید چراکه گاهی وررفتن با یک جوش باعث به وجود آمدن جوش های زیادی در اطراف آن می شود.
محصولات بدون نسخه زیادی برای پیشگیری و درمان جوش صورت در بازار وجود دارد. محصولاتی که دارای سالیسیلیک اسید هستند و اغلب برای جوش ها استفاده می شود. این محصولات می تواند التهاب جوش ها را کاهش دهند و باکتری های تولید کننده آکنه را از بین ببرند. بهتر است زمانی که یک محصول را مصرف می کنید با مشورت پزشک باشد یا حداقل امکان به دستورالعمل های یک محصول توجه داشته باشید. هر محصولی با هر نوع کیفیتی معمولاً چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد تا اثر کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه جوش صورت در دوران بلوغ کلیک کنید.  
روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

انواع پوست

شناسایی صحیح نوع پوست برای داشتن روتین پوستی ضرورت دارد. بهتر است ابتدا با نوع پوست خود آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را از محصولات مراقبتی داشته باشید. هرچند بدانید که ژنتیک و آب و هوا در نوع پوست شما تا حد زیادی اثرگذار است.

1-پوست نرمال

پوستی که یکنواخت است و خیلی چرب یا خیلی خشک نیست. بنابراین منافذ پوست به سختی قابل مشاهده می باشند. این نوع پوست نفوذ تولید سبوم متعادلی را دارد که همین عامل پوست را سالم و لطیف نگه می دارد.

2-پوست چرب

این نوع پوست مستعد آکنه و جوش می باشد. بنابراین دارای سطحی بزاق است و منافذ آن بیشتر دیده می شوند. پوست چرب سبوم اضافی را تولید می کند که سبب مسدود شدن منافذ پوست می گردد. اکثر افراد در سن نوجوانی به علت تغییرات هورمونی ممکن است دارای این نوع پوست باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ویتامین E پوست را تیره می کند کلیک کنید.
اگر شما دارای پوست چرب و مستعد جوش هستید بهتر است بدانید که علاوه بر انجام روتین پوستی استفاده از ژل های ضد جوش در این روتین کمک زیادی به بهتر شدن انواع جوش های التهابی سر سیاه و سر سفید که بر روی چانه پیشانی و بینی تان قرار دارند می کند. ژل ضد جوش پرودرما به علت داشتن اسید سالیسیلیک خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و با کنترل ترشح چربی از تکثیر باکتری های تولید کننده جوش های پوستی جلوگیری به عمل می آورد و به بهتر شدن انواع جوش های سر سفید  یا سرسیاه کمک می کند.

3-پوست خشک

این نوع پوست معمولاً کدر می باشد و درخشش و شادی یک پوست نرمال را ندارد. افرادی که پوستشان خشک است معمولا روی صورت خود احساس کشیدگی می‌کنند و ممکن است در مواردی که خشکی زیاد است پوست دچار خارش شود. تولید ناکافی سبوم و کمبود آب سبب پوسته پوسته شدن و خشکی پوست می گردد.
این نوع پست ها نیاز به آبرسانی درونی و بیرونی دارند. با نوشیدن مایعات مخصوصا آب پوست به صورت درونی آبرسانی می گردد و استفاده دائم از انواع کرم های مرطوب کننده و ژلهای آبرسان سبب می‌شود تا پوست از نظر بیرونی نیز وضعیت متعادل تر و بهتری پیدا کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سوزن سوزن شدن بدن کلیک کنید.

4-پوست مختلط

هنگامی که پوست شما ترکیبی از انواع پوست خشک و چرب باشد می‌توان گفت که پوستی مختلطی دارید. غالباً کسانی که دارای این نوع هستند تی زون یعنی قسمت پیشانی و بینی چربی زیادی دارد و پوست قسمت گونه ها و چانه شان خشک می باشد.  

نکات مربوط به مراقبت از پوست در نوجوانان

در روتین مراقبت از پوست نوجوانان موارد مهمی وجود دارد که پایه سلامت از آنجا ناشی می شود. سلامت پوست تا حد زیادی به مراقبت و محافظت از پوست در این دوران وابسته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

1-روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان | پاکسازی

اگر شما پوست چربی دارید احتمالاً ژل یا فوم پاک کننده صورت برای مراقبت از پوستتان ضرورت دارد. یک بار در روز پوستتان را پاکسازی نمایید یا اگر در طول روز پوست شما خیلی چرب یا کثیف می شود بهتر است این کار را دو بار در روز انجام دهید. اگر دختر نوجوانی هستید که کمی آرایش ملایم می کنید بهترین راه این است که ابتدا آرایش چشم های خود را به آرامی با دستمال مرطوب کننده مخصوص پاک نمایید و سپس با نوک انگشتان به همراه ژل یا فوم شستشو صورت تان را تمیز نمایید.
اگر به باشگاه یا کلاس های یوگا و مدیتیشن می روید و فعالیت زیادی دارید در صورت امکان قبل از ورزش کردن بهتر است صورت خود را شستشو دهید تا پوست بتوانند تعریق و تنفس مناسبی در حین فعالیت های ورزشی داشته باشد. یا حداقل برای خشک کردن صورت تان دستمال کاغذی داشته باشید. اگر فردی با پوست خشک هستید توصیه می‌شود از شیر پاک کن و مرطوب کننده ها استفاده کنید.

2-مرطوب کردن پوست

استفاده کردن از مرطوب کننده ها حتی برای نوجوانانی که پوست های چرب و مستعد آکنه دارند هم مناسب است. این را بدانید که چربی و رطوبت دو مقوله کاملاً جدا هستند. وقتی شما رطوبت رسانی کافی به پوست تان انجام می دهید سبب می شود که پوست چربی کمتری تولید کند به نوعی مرطوب کردن باعث تنظیم تولید چربی پوست میشود. از لوسیون ها و کرم های فاقد چربی و غیر کومدون زا استفاده کنید زیرا دارای مواد تقویت کننده و ترمیم کننده عملکرد مراقبتی پوست یعنی سرامید ها و نیاسینامید ها می باشند.

3-پاک کردن آرایش قبل از خواب

حتما این جمله را زیاد شنیده اید که یکی از مواردی که نباید آرایش داشته باشید در حین خواب است. حتی اگر روزی از یک مهمانی یا عروسی آمده‌اید و خیلی خسته هستید طوریکه حوصله ندارید موهای خود را به عقب ببندید و میخواهید سریعا یک خواب راحت داشته باشید اما یک نکته مهم را فراموش نکنید و آن این است که حتماً آرایش خود را در اسرع وقت پاک کنید و صورتتان را بشویید. از یک دستمال مرطوب آرایش پاک کن برای تمیز کردن صورتتان و آلودگی و چربی استفاده کنید. کسانی که به خوابیدن با آرایش عادت کرده‌اند احتمال دارد دچار آکنه یا جوش های پوستی برجسته‌ای به نام درماتیت دور دهان یا دور چشمی شوند.

4-کنترل چربی پوست

وقتی می خواهید براقی پوست تان را بدون صدمه زدن به آن کم کنید و چربی پوست خود را کنترل کنید یک روش سه مرحله ای وجود دارد: یک پاک کننده دارای سالیسیلیک اسید انتخاب نمایید. از یک پرایمر فاقد چربی برای کنترل کردن براقی پوستتان استفاده کنید. در طول روز با پارچه یا دستمال های مخصوص چربی پوست خود را پاک نمایید. در این زمینه میتوانید از مشاوره تغذیه نیز کمک بگیرید.

5-روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان | لایه برداری پوست

بهتر است فقط هفته ای یک یا دو بار با استفاده از یک محصول نسبتاً ملایم پوست خود را لایه برداری نمایید. اما توصیه می شود اسکراپ نکنید زیرا باعث از بین رفتن آکنه یا جوش های سرسیاه نمی شود و تاثیری در آن ندارد. هرچند لایه برداری بیش از حد هم مناسب نیست.

6-استفاده هوشمندانه از محصولات ضدآکنه

یکی از هدف های مهم توصیه برای مراقبت از پوست در دوران نوجوانی جلوگیری از ایجاد جوش می باشد. مواد زیادی وجود دارند که در پاکسازی و پیشگیری از جوش ها موثر هستند. یکی از دلایل موثر بودن آن ها قوی بودن شان می باشد و اگر شما در مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت نکنید این موارد حتی بیشتر از خود جوش های قرمز التهابی سبب قرمزی و تحریکی پوست شما می شود.هرچه تحریک و سوزش پوستتان بیشتر شود تمایل برای استفاده از روش درمانی هم کمتر می کردند و بنابراین شما به نقطه اول با جوش های صورتتان برمی گردید.
اگر شما از محصولات موضعی تجویدی استفاده می کنید: بهتر است بدانید که هرچه سد محافظتی پوستتان بیشتر باشد ترکیبات قوی کمتر سبب تحریک آن می شوند. توصیه می‌شود درمان با این نوع داروها را خیلی تدریجی و قدم به قدم روی پوست خود استفاده کنید تا به مرور زمان پوست با آن سازگار شود.

7-نخوابیدن همراه با باکتری های ایجاد کننده جوش

باکتری های تولید کننده جوش معمولاً هر ۱۲ ساعت دوباره تکثیر می شوند. به همین علت فقط یک بار استفاده از روش های درمانی در شبانه روز کافی نمی باشد ولی چون ترکیبات این داروها می توانند باعث تحریک پوست شوند و بعضی از این مواد به قدری قوی هستند که نمی توانند مصرف آنها را دو برابر کرد درمان اصلی خود را در شب استفاده نمایید. روز بعد در اواسط صبح یک داروی بدون نسخه همانند اسپری سالیسیلیک اسید که دارای نقره کلوئیدی هست می تواند انتخاب مناسبی باشد چرا که سبب کاهش ph پوست و کاهش تکثیر باکتریها می گردد.

8-داشتن لوازم آرایشی مخصوص خود

برخی از افراد به هر علتی لوازم آرایشی شان را با دیگران به اشتراک می گذارند و اجازه می دهند هر کسی از محصولات آرایشی چشم و لب آنها استفاده کند و یا خودشان از محصولات آرایشی دیگران استفاده می‌کنند. استفاده مشترک از لوازم آرایشی یکی هست مناسب است که خود سبب ایجاد آکنه و جوش های پوستی میشود. بنابراین اگر یکی از لوازم آرایشی دوستتان برای شما وسوسه انگیز است بهتر است یکی از آنها را برای خود تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های نوجوان کلیک کنید.
روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

9-روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان | تمیز نگه داشتن دستان

یکی از روش های سالم ماندن و مراقبت از پوست در سنین نوجوانی این است که از بوستتان در برابر میکروب ها و هر نوع آلودگی حفاظت کنید. قبل از لمس کردن پوست صورت تان یا حتی آرایشتان دست های خود را حتماً تمیز بشویید و هم چنین سطوحی را که با پوست صورتتان در تماس است مانند موبایل حتما تمیز نمایید.

10-استفاده از ضد آفتاب

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای تمام رده های سنی توصیه می شود. فرقی نمی‌کند هوا بارانی یا صاف یا ابری آفتابی باشد یا برای چه کاری از منزل بیرون می روید. مصرف ضدآفتاب ها نه تنها برای پیشگیری از سرطان پوست اهمیت دارد بلکه سبب کاهش بروز چین و چروک و سایر نشانه های پیری می‌شود. اهمیتی ندارد که پوست شما چقدر تیره باشد در هر صورت ضد آفتاب برای شما واجب است. توصیه می شود که تاحد امکان از ضد آفتاب طیف گسترده و بدون روغن استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه فواید نور خورشید کلیک کنید.

11-روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان | دوری از استرس

نوجوانی سنی پر از هیجان است که خیلی از افراد در این سن مسائل هیجانی و اضطرابی زیادی را تجربه می کنند. اضطراب زیاد نوجوانان و عدم مدیریت آن سبب می شود که بیماری های روان تنی را هم تجربه کنند. استرس و اضطراب باعث جوش روی صورت می شود. بنابراین در هر رده سنی که باشید اگر نتوانسته اید تاکنون اضطراب و نگرانی های خود را کنترل کنید قطعاً پوست شفاف و سالمی را هم تجربه نخواهید کرد. لذا در این زمینه توصیه می‌شود به جای پزشک به روانشناس مراجعه کنید.  

سخن آخر درمورد روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

نوجوانی دوره سنی مهمی است که ظاهر و چهره اهمیت زیادی پیدا می‌کند. وقتی از نوجوانان جوش ها و آکنه های زیادی روی صورت خود دارند که گاهی به علت ژنتیک عدم رعایت موارد بالا و در مواردی هم به علت استرس سبک زندگی ناسالم است. توصیه می‌شود در این زمینه به روانشناس مراجعه کنید. برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره حامی هنر زندگی کنید. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*