ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

سوالات رایج درباره بارداری | بخوانید و بپرسید

 


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با سوالات رایج درباره بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید معمولا سوالاتی ذهن شما را درگیر خواهد کرد. سوالات رایج درباره بارداری مسائل مختلفی را شامل می‌شود. افراد معمولاً در مورد نکات و مراقبت‌های قبل از بارداری گرفته تا مسائل پس از زایمان سوال می‌پرسند و نسبت به جنبه‌های گوناگون حاملگی کنجکاو هستند. ما در این مقاله قصد داریم که به تعدادی از مهم‌ترین این سوالات پاسخ دهیم. همچنین می توانید از طریق مشاوره جنسی و زناشویی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

تماس با مشاور

 

 

سوالات رایج درباره بارداری

ما با بررسی متداول‌ترین سوالاتی که درباره بارداری مطرح می‌شود و جویا شدن نظر متخصصین در ادامه به پاسخگویی در این زمینه خواهیم پرداخت.

1. اقدامات لازم قبل از بارداری از سوالات رایج درباره بارداری
 

امروزه متخصصان توصیه می‌کنند قبل از بـــارداری به ارتقای سلامت جسمی و ذهنی خود بپردازید تا بتوانید فرزندان سالم‌تر و شاداب‌تری را به دنیا بیاورید. از جمله مهم‌ترین کارهایی که در این زمینه باید انجام دهید، می‌توان مراجعه به پزشک و انجام چکاپ‌های عمومی، دریافت مشاوره ژنتیک، دریافت واکسن‌های مورد نیاز و محدود کردن مصرف سیگار و الکل را برشمرد.

البته اقدامات لازم قبل از بارداری تنها به مراقبت‌های جسمی و پزشکی محدود نمی‌شود بلکه مراقبت‌های روانی نیز برای مادر و همچنین پدر بسیار اهمیت دارد. بسیاری از زنان به دلیل اختلالات هــورمونی در حین بارداری یا پس از آن دچار افسردگی می‌شوند. افسردگی نه تنها رنج روانی بسیاری برای مادر به همراه می‌آورد بلکه می‌تواند سلامت کودک را نیز به مخاطره بیندازد چرا که مــادر افسرده انرژی کم‌تری برای مراقبت از خود و کودک دارد و این مسئله می‌تواند سلامت جسم و روان نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد.

به همین منظور بهتر است در کنار پرداختن به مسائل جسمانی به بهداشت روان خود نیز اهمیت دهید. ضرورت پرداختن به این موضوع زمانی که مادر سابقه تجربه دوره‌هایی از افسردگی را داشته دو چندان خواهد شد. در نتیجه توصیه می‌کنیم در این شرایط برای بررسی وضعیت روحی خود به یک روانشناس مراجعه کنید. برای آگاهی بیشتر در زمینه مراقــبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

2. آیا امکان بارداری بدون داشتن دخول امکان‌پذیر است؟
 

بسیاری از افراد نگران بارداری ناخــواسته هستند به این ترتیب ممکن است روش‌هایی غیر از دخول را برای ارضای جنسی امتحان کنند. با این حال برخی افراد با وجود داشتن رابطه جنسی بدون دخول همچنان در این باره نگران هستند و می‌خواهند بدانند که احتمال بارداری در این وضعیت تا چه حد امکان‌پذیر است. در جواب به این سؤال باید گفت که این امر بستگی به آن دارد که انزال در کجا صورت می‌گیرد. اگر انزال در نزدیکی دهانه واژن انجام شود بارداری غیرممکن نیست. اما به طور کل می‌توان گفت احتمال بارداری بدون دخــول بسیار کم‌تر از حالت عادی است.

3. ویار و تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی در دوران بارداری به چه علت است؟

این مسئله معمولاً به کمبودهای بدن مادر برمی‌گردد. برای مثال ممکن است شما در دوران بارداری تمایلاتی برای خوردن خاک، گچ یا مواد این چنینی داشته باشید. در این شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را در مورد سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع ویــار بارداری کلیک کنید.

4. خطرات دیابت دوران بارداری برای جنین از سوالات رایج درباره بارداری

دیابت دوران بارداری یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که زنان در زمان حاملگی آن را تجربه می‌کنند. اگر بیماری تحت کنترل قرار بگیرد، شما می‌توانید نوزاد سالمی را به دنیا بیاورید اما اگر آن را جدی نگیرید و درمان‌های لازم را در این زمینه دریافت نکنید ممکن است فرزند با عوارض جبران ناپذیری روبه‌رو شود. از جمله این عوارض می‌توان به سقــط جنین، زایمــان زودرس و دچار شدن جنین به عفونت اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیــابت بارداری مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

5. چه عواملی احتمال افسردگی دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند؟

عواملی مانند سن کم مادر، افسردگی قبل از زایمان، استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر، زایمان قبل از موعد و مشکلات خانوادگی در بروز افــسردگی پس از زایمان نقش دارند. به همین خاطر اگر در طول دوران بارداری با اخــتلالات خلقی، روحی و روانی زیادی مواجه شدید کمک گرفتن از یک مشاور روان شناس کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد.

6. در دوران بارداری از چه زمانی می‌توانیم حرکات جنین را حس کنیم؟
 

جنین از هــفته هشتم بارداری شروع به حرکت در رحم می‌کند. اما این حرکات برای شما محسوس نخواهند بود. در ماه چهارم حاملگی یا همان هفته شانزدهم حرکات جنین برای شما قابل لمس می‌شود. علت این امر محکم شدن استخوان‌های جنین در این زمان است.

7. خطر پاره شدن کیسه آب از سوالات رایج درباره بارداری

پاره شدن کیسه آب معمولاً در اواخر دوران بارداری رخ می‌دهد و علامتی از نزدیک بودن زایمان است. اما اگر این اتفاق خیلی زود رخ دهد می‌تواند برای مادر و کودک خطرناک باشد و احتمال ابتلا به عفونت‌ها را افزایش دهد. در این شرایط پیش از هر چیز لازم است که با پزشک خود تماس گرفته و تحت نظارت قرار بگیرید. برای آگاهی بیشتر در زمینه عوامل پاره شدن کیــسه آب کلیک کنید.

8. علت سوزش معده و تنگی نفس در اواخر دوران بارداری چیست؟

اکثر مادران در اواخر دوران بارداری این احساسات ناخوشایند را تجربه می‌کنند. علت این امر وزن گرفتن جنین و بزرگ‌تر شدن رحم است که به معده و قفسه سینه فشار وارد می‌کند. این مسئله می‌تواند از هفته سی و دوم بارداری آغاز شود و تا زمان بارداری باقی بماند. با این حال اگر احساس تنگی نفس بسیار شدیدی دارید که شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده برای کسب اطمینان در مورد سلامت خود و جنین به یک پزشک مراجعه کنید.

9. ورزش کردن در دوران بارداری از سوالات رایج درباره بارداری

ورزش کردن در دوران بارداری فواید بسیاری دارد. برای مثال از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های دوران بارداری نظیر دیابت و فشار خون در بارداری را کاهش می‌دهد. با این حال زنان باردار مجاز به انجام هر نوع ورزشی نیستند. برای مثال روش‌های رزمی نظیر کاراته یا جودو و ورزش‌هایی با حرکات بدنی سنگین نظیر اسب سواری و کوهنوردی نیز برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. برای مطالعه مقاله ورزش در بــارداری کلیک کنید.

10. سیگار کشیدن در بارداری چه خطری دارد؟

در دوران بارداری باید تا حد امکان سیگار کشیدن را محدود کنید. چراکه سیگار کشیدن در بارداری می‌تواند عوارض زیادی برای شما و جنین به همراه بیاورد. از جمله این عوارض می‌توان به زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد، سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن جنین و نقایص هنگام تولد اشاره کرد.

11. درمان های خانگی برای افزایش احتمال بارداری تاثیر دارد؟

وقتی صحبت از افزایش احتمال بارداری می شود، هیچ روش خانگی اعم از درمان های گیاهی و خوراکی خاصی وجود ندارد که از نظر علمی ثابت شده باشد که باروری را تضمین یا به طور قابل توجهی افزایش دهد. با این حال، برخی از روش ها وجود دارد که می تواند از سلامت کلی باروری حمایت کند و شانس باروری را افزایش دهد. از جمله:

1. حفظ یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم باشد، می تواند مواد مغذی لازم برای سلامت باروری را فراهم کند. این شامل ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند اسید فولیک، آهن، ویتامین D و آنتی اکسیدان ها است.

2. مصرف ویتامین های دوران بارداری

ویتامین های دوران بارداری به طور خاص برای حمایت از نیازهای تغذیه ای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند یا در حال حاضر باردار هستند، فرموله شده اند. آنها معمولاً حاوی اسید فولیک، آهن، کلسیم و سایر مواد مغذی مهم هستند که برای رشد اولیه جنین ضروری هستند.

3. هیدراته ماندن

نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامت کلی از جمله سلامت باروری مهم است. هیدراتاسیون مناسب از تولید مخاط دهانه رحم پشتیبانی می کند، که می تواند حرکت اسپرم را تسهیل کرده و شانس لقاح را افزایش دهد.

4. مدیریت استرس با روش های مقابله ای سالم

استرس مزمن می تواند در تنظیم هورمون ها و عملکرد تولید مثل اختلال ایجاد کند. یافتن راه‌های سالم برای مدیریت استرس، مانند تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب، ورزش منظم و استراحت کافی، می‌تواند به حمایت از سلامت باروری کمک کند.

5.حفظ وزن مناسب

هم زنان دارای اضافه وزن و هم زنان کم وزن می توانند مشکلات باروری را تجربه کنند. دستیابی و حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند عملکرد مطلوب تولید مثل را ارتقا دهد.

6. محدود کردن مصرف کافئین

در حالی که مصرف متوسط ​​کافئین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، سطوح بالای مصرف کافئین با کاهش باروری مرتبط است. توصیه می شود مصرف کافئین را به سطوح متوسط ​​محدود کنید یا برای توصیه های شخصی با یک متخصص زنان و تغذیه مشورت کنید.

سخن پایانی

توجه به سلامت جسمانی در دوران بارداری یکی از شروط اصلی تولد یک نوزاد سالم است. اما نباید سلامت روان را نادیده گرفت. خصوصا در جوامع امروزی که میزان استرس افراد بسیار بالا است. بنابراین در دوران بارداری بهتر است با آموزش تــکنیک های آرام سازی خود و انجام مدیتیشن از میزان استرس کم کرد. در این راه مشاوراه حامی هنر زندگی همراه شما خواهند بود. در صورت تمایل برای اطلاع از مشاوره روانشناسی این مرکز کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*