ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قطع شدن حالت تهوع بارداری | علت قطع حالت تهوع در هفته ششم


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با قطع شدن حالت تهوع بارداری  پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


قطع شدن حالت تهوع بارداری اگرچه می‌تواند یکی از مراحل طبیعی بارداری شما باشد بااین‌حال ممکن است نشانه اتفاقات ناگواری مانند سقط‌جنین یا بروز سایر مشکلات نیز باشد. به همین خاطر بهتر است نسبت به شرایط جسمی خود در این دوره حساسیت کافی داشته باشید و با دقت تغییرات پیش‌آمده را دنبال کنید. همچنین بدانید که نگرانی شما از بابت قطع علائم جسمی و استرسی که در این شرایط تجربه می‌کنید می‌تواند بر سلامت جسم و روان جنین شما تأثیر بگذارد. در واقع بروز استرس و ترشح هورمون‌های مربوط به آن در طول دوران بارداری، با توجه به اینکه جنین از خون مادر تغذیه می‌کند می‌تواند بر سلامت وی تأثیرگذار باشد. به همین خاطر بهتر است در طول دوران بارداری علاوه بر مراقبت‌های جسمی نسبت به شرایط روحی خود نیز حساسیت داشته باشید. در ادامه به طور کامل درباره قطع شدن حالت تهوع در بارداری توضیح خواهیم داد.
تماس با مشاور

حالت تهوع در بارداری

تهوع در بارداری که از آن به‌عنوان بیماری صبحگاهی نیز یاد می‌شود یکی از علائم رایج بارداری است که در برخی افراد صرفاً به‌صورت حالت تهوع و در برخی دیگر همراه با تجربه استفراغ خواهد بود. اصلی‌ترین دلیل بروز این نشانه را می‌توان تغییرات هورمونی دانست که به علت بارداری رخ می‌دهد. علاوه بر این حساسیت خانم‌ها نسبت به بوهای مختلف یا مشکلات گوارشی نیز می‌توانند باعث بروز حالت تهوع شوند. این شرایط معمولاً در نخستین ماه‌های بارداری اتفاق افتاده و در بسیاری از خانم‌ها با عبور از سه‌ماهه نخست کاهش می‌کند و از بین خواهد رفت.

برخی پژوهش‌ها نشان‌دهنده این است که میان شدت حالت تهوع در بارداری و میزان هوش جنین در آینده ارتباط مستقیمی وجود دارد. به این معنا که مادرانی که این نشانه را شدیدتر تجربه می‌کنند در آینده فرزندان باهوش‌تری خواهند داشت و همچنین برخی نیز معتقدند که تهوع شدیدتر بارداری با تولد فرزند دختر ارتباط دارد. البته برای پذیرش چنین نتایجی می‌بایست تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره حالت تهوع در بارداری کلیک کنید.

اینفوگرافیک قطع شدن حالت تهوع بارداری

اینفوگرافیک قطع شدن حالت تهوع بارداری

قطع شدن حالت تهوع در بارداری

قطع حالت تهوع در بارداری به همان اندازه که می‌تواند موضوعی ساده در طول روند بارداری باشد می‌تواند نشانه‌ای از سقط‌ جنین و مشکلاتی ازاین‌ دست نیز باشد به همین خاطر لازم است تا نسبت به این موضوع مانند سایر ویژگی‌های جسمانی خود در دوران بارداری حساسیت کافی داشته باشید.

جریان طبیعی بارداری

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین علت بروز تهوع در دوران بارداری تغییرات هورمونی است که برای محافظت از جنین بروز پیدا می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت زمانی که بدن و به‌خصوص دستگاه گوارش با این تغییرات منطبق شود بسیاری از این مشکلات خاتمه پیدا خواهد کرد. به‌طور میانگین با رسیدن به هفته 16، بدن بسیاری از خانم‌ها با این شرایط هماهنگ شده و شدت حالت تهوع در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر اگر علی‌رغم تشخیص متخصص مبنی بر سلامت شما و فرزندتان احساس تهوع نمی‌کنید بهتر است نگرانی خاصی را به خود راه ندهید. برای آگاهی بیشتر درباره بارداری کلیک کنید.

سقط‌جنین

قطع حالت تهوع در بارداری درعین‌حال می‌تواند نشانه‌ای از سقط‌جنین باشد. با توجه به اینکه در صورت بروز مشکلاتی نظیر سقط‌جنین ترشح هورمون‌های مربوط به دوره بارداری به‌تدریج کاهش‌ یافته و قطع می‌شود، درنتیجه حالت تهوع نیز در این مادران کاهش یافته و پایان پیدا می‌کند. به‌ویژه در شرایطی که این قطع حالت تهوع همراه با کاهش سایر نشانه‌ها مانند درد یا احساس سنگینی در سینه‌ها باشد بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به شرایط پیش‌آمده از یک متخصص کمک بگیرید.

توجه داشته باشید بسیاری از مواقع ممکن است سقط‌جنین صرفاً همراه با این نشانه‌ها و بدون خونریزی یا دردهای چندان شدید اتفاق افتاده باشد. به همین خاطر بهتر است نبود خونریزی را دلیلی بر سلامت جنین در نظر نگرفته و حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

قطع شدن حالت تهوع در بارداری | مراقبت‌های روانی لازم

بسیاری از خانم‌ها از زمانی که متوجه نشانه‌هایی مثل قطع حالت تهوع یا کاهش سایر نشانه‌های بارداری می‌شوند تا زمانی که بتوانند راجع به وضعیت پیش‌آمده از متخصصین کمک بگیرند استرس بسیاری را تحمل خواهند کرد. علاوه بر این درصورتی‌که آن‌ها متوجه شوند جنین دچار مشکلات جدی شده اضطراب و افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند. در این شرایط بهتر است علاوه بر مراقبت از سلامت جسمی، به سلامت روان خود و دیگر اعضای خانواده به‌ویژه همسرتان نیز توجه داشته باشید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مشکلات روحی نظیر افسردگی یا اضطراب باعث ترشح هورمون‌هایی در خون مادر می‌شود که می‌تواند سلامت روحی و حتی رشد مغز جنین را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر بهتر است برای حفظ آرامش خود و گذشتن بهتر از شرایط سخت پیش‌آمده از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. همچنین سایر اعضای خانواده نیز می‌توانند با کمک گرفتن از روانشناسان اطلاعات مفیدی راجع به چگونگی سلامت نگه‌داشتن فضای خانواده و همین‌طور برخورد با مادر باردار را آموزش ببینند.

همچنین افسردگی می‌تواند مشکلاتی را در موفقیت‌آمیز بودن لقاح و ایجاد بارداری به همراه داشته باشد. به همین خاطر به‌خصوص برای مادرانی که تجربه سقط را پشت سر می‌گذارند لازم است تا بررسی‌های تخصصی راجع به سلامت روان آن‌ها صورت بگیرد. این جلسات علاوه بر اینکه برای بهبود وضعیت روحی مادر مفید خواهد بود می‌تواند احتمال بروز مشکلاتی مانند افسردگی‌های پس از زایمان را نیز کاهش دهد. در همین راستا شما می‌تواند مشاوره‌های لازم را به صورت تلفنی و حضوری دریافت نمایید.

برای اطلاع بیشتر درباره روند دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

راهکارهایی برای کاهش و قطع شدن حالت تهوع بارداری

بروز تهوع‌های بارداری به‌ویژه در افرادی که این موضوع را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند می‌تواند ناراحتی بسیاری را به همراه داشته باشد و به همین خاطر بسیاری از خانم‌های باردار به دنبال راهکارهایی برای کاهش ناراحتی‌های گوارشی مربوط به دوران بارداری هستند. ازجمله مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کوچک و محدود کردن وعده‌های غذایی

یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها برای کاهش احساس تهوع در دوران بارداری این است که حجم غذا را در هر وعده کاهش داده و به‌جای آن تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید. همین‌طور می‌توانید با شناسایی غذاهایی که بیشتر باعث بدحالی شما می‌شوند آن‌ها را از برنامه خود حذف کرده یا میزان استفاده از آن را کاهش دهید. البته بهتر است این کار را زیر نظر متخصص انجام دهید تا دچار مشکلاتی مانند کمبود برخی مواد لازم برای بدن نشوید.

استفاده از تنقلات

برخی پژوهش‌ها معتقدند استفاده از تنقلاتی مانند یک‌تکه شیرینی یا خوراکی‌های شور که بدن شما نسبت به آن گرایش بیشتری دارد می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش احساس تهوع در دوران بارداری باشد.

استفاده از ویتامین‌ها

بعضی از انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های گروه ب، تأثیر بسیاری در کاهش احساس تهوع دارند. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌های این گروه می‌تواند نقش بسیاری در بروز یا تشدید ناراحتی‌های گوارشی دوره بارداری داشته باشد. به همین خاطر می‌توانید استفاده از ویتامین‌های گروه ب یا سایر مکمل‌ها را به‌عنوان راهی برای کاهش تهوع‌های دوران بارداری با متخصص در میان بگذارید. برای آگاهی بیشتر درباره بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

استراحت مناسب برای قطع شدن حالت تهوع بارداری

یکی از راهکارهایی که می‌تواند تا حد زیادی باعث بهبود شرایط گوارشی شما باشد این است که علاوه بر خواب شبانه کافی زمان‌هایی در طول روز را نیز به استراحت اختصاص دهید. برای مثال در زمان‌هایی که دچار احساس تهوع می‌شوید برای مدتی دراز بکشید و چند نفس عمیق بکشید.

پرت کردن حواس

در شرایطی که دچار احساس تهوع می‌شوید بهتر است به‌جای تمرکز بر روی درد و ناراحتی جسمی، حواس خود را از شرایط موجود پرت کرده و به وضعیت جسمی خود توجه نکنید. برای آشنایی با سایر تغییرات طبیعی در هفته ششم بارداری کلیک کنید.

سؤالات متداول

1. دلیل قطع حالت تهوع در دوران بارداری چیست؟

قطع حالت تهوع می‌تواند نشانه هماهنگی بدن شما با شرایط جدید بوده و به‌عنوان بخشی از بارداری طبیعی تلقی شود. درعین‌حال می‌تواند دلیلی برای سقط یا آسیب دیدن جنین نیز باشد.

2. چطور می‌توان فهمید که قطع حالت تهوع به دلیل سقط‌جنین بوده است؟

تنها راه قطعی تشخیص مراجعه به متخصصین و انجام بررسی‌های مربوطه است. بااین‌حال درصورتی‌که در طول سه‌ماهه اول بارداری حالت تهوع و سایر نشانه‌های بارداری به‌صورت هم‌زمان کاهش پیدا کند احتمال سقط وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع شدن حالت تهوع در بارداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*