ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

آمپول نالوکسان | موارد مصرف، عوارض مصرف و قطع ناگهانی نالوکسان

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با آمپول نالوکسان پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


آمپول نالوکسان چیست و چه کاربردی دارد؟ نالوکسان یکی از داروهایی است که برای درمان وضعیت اوردوز با مواد مخدر افیونی از جمله هروئین و مورفین و همچنین درمان اعتیاد به مواد مخدر به کار گرفته می‌شود. این دارو که تحت عنوان آنتاگونیست اپیوئیدی شناخته می‌شود می‌تواند با عوارض حاد ناشی از اوردوز نظیر مشکلات تنفسی و کاهش هشیاری مبارزه کرده و در کمک به فرد در بازیابی زندگی سابق موثر باشد. با این حال این دارو نیز با عوارض گوناگونی همراه است که مصرف خودسرانه و یا قطع مصرف آن به صورت ناگهانی می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد. در ادامه این مقاله در مورد این دارو، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن اطلاعات کامل تری ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

آمپول نالوکسان چیست؟

نالوکسان دارویی است که می‌تواند با عوارض ناشی از مصرف مواد افیونی مبارزه کرده و علائمی نظیر مشکلات تنفسی، سرگیجه شدید و کاهش هشیاری را بهبود بخشد. از همین رو از تزریق این دارو در درمان اوردوز با موادی نظیر مورفین و هروئین استفاده می‌شود. نالوکسان یک داروی ایمن و موثر است که جان فرد اوردوز شده را نجات می دهد. مخدرها آگونیست هستند و به گیرنده های خاصی در مغز گره می خورند. یعنی فرد آرامش و لذت را بعد مواد تجربه می کند. سو مصرف مواد مخدر موجب می شود که بسیاری از گیرنده ها فعال شوند که در این حالت تنفس به طرز خطرناکی آهسته یا متوقف شود. این اتفاق همان اوردوز است.
نالوکسان وابستگی شدیدی به گیرنده های مواد مخدر دارد اما یک آنتاگونیست است. به این معنی که به گیرنده های مخدر چسبیده و در هنگام اوردوز آن ها را متوقف می کند. نالوکسان را می توان از طریق تزریق یا اسپری استفاده کرد. در واقع نالوکسان فرآیند اوردوز را به دلیل جلوگیری از اثرگذاری مواد مخدر بر گیرنده‌های مغز معکوس می‌کند. البته مداخلات پزشکی در اوردوز با این مواد تنها به تزریق نالوکسان محدود نمی‌شود بلکه اقدامات فوریتی دیگری نظیر تامین حمایت های بعدی نیز باید حتما در دستور کار قرار بگیرند. برای شناخت بیشتر انواع مواد مخدر کلیک کنید.

اینفوگرافیک آمپول نالوکسان

 اینفوگرافیک آمپول نالوکسان

نکات مهم در مورد نحوه مصرف آموپول نالوکسان

در مورد مصرف نالوکسان توجه به برخی نکات بسیار ضروری است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف الکل باعث تشدید عوارض جانبی نالوکسان می‌شود. در نتیجه از مصرف هم زمان این داروها بپرهیزید.
  • پس از مصرف این دارو ممکن است کاهش هشیاری و خواب آلودگی برای بسیاری از افراد اتفاق بیافتد. در نتیجه تلاش کنید پس از دریافت نالوکسان از انجام فعالیت‌هایی نظیر رانندگی که به هوشیاری بالا نیاز دارند بپرهیزید.
  • در صورت امکان اگر دچار بیماری قلبی خاصی هستید قبل از دریافت نالوکسان این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • تا به حال در مورد عوارض نالوکسان بر جنین اطلاعات دقیقی به دست نیامده است. با این حال لازم است در صورت بارداری این موضوع را قبل از دریافت دارو به پزشک خود اطلاع دهید. بارداری دوره حساسی است و مصرف هرگونه مواد بهتر است با احتیاط صورت گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

نالوکسان و اشکال دارویی آن 

نالوکسان بیشتر در شکل آمپول در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. البته امروزه اشکال دیگر آن نظیر اسپری بینی نیز طراحی شده است. تزریق این دارو به صورت عضلانی، زیر پوستی و وریدی انجام می‌شود و این کار می‌تواند توسط پرستاران یا توسط افراد آموزش دیده در خانواده که در مورد علائم اوردوز آگاهی دارند انجام گیرد. علاوه بر این از کپسول خوراکی و آمپول آن برای ترک اعتیاد نیز استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع داروهای ترک اعتیاد کلیک کنید.

تداخلات دارویی

مصرف هم زمان نالوکسان با برخی داروها عوارض جانبی آن را تشدید کرده و می‌تواند منجر به بروز وضعیت‌های پیچیده‌ای شود. برای مثال افرادی که در حال استفاده از داروهای ترک اعتیاد بوده و دچار سندروم محرومیت از مواد هستند در صورت استفاده از این دارو مشکلشان تا حد زیادی تشدید شده و نیاز به دریافت خدمات اورژانسی پیدا می‌کنند. از جمله مهم ترین داروهایی که استفاده هم زمان آن‌ها با نالوکسان مجاز نمی‌باشد می‌توان به هیدرومورفین، متادون و فنتانیل اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با ترک متادون کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف آمپول نالوکسان

تزریق نالوکسان منجر به بروز علائم محرومیت از مواد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اضطراب احساس بی قراری، عصبی بودن، تحریک پذیری مفرط، احساس درد در قسمت های مختلف بدن، احساس ضعف، سرگیجه، اسهال، حالت تهوع، دردهای شکمی، تب، لرز و آبریزش بینی اشاره کرد. از همین رو لازم است که پس از دریافت این دارو سایر مراقبت‌های پزشکی برای کمک به رفع این علائم در اختیار بیمار قرار بگیرد.

با توجه به عوارضی که نالوکسان برای افراد می‌تواند به وجود آورد بهتر است قبل از هر گونه مصرف خودسرانه با یک متخصص و مشاور برای درمان اعتیاد صحبت کنید تا دچار مشکلات جسمی و روانی نشوید و بهترین روش درمانی را نیز انتخاب نمایید.

برای آشنایی بیشتر با بهترین روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید.

موارد منع مصرف

استفاده از نالوکسان در برخی شرایط پزشکی ممنوعیت مصرف دارد و می‌تواند منجر به تشدید عوارض جانبی شود. از جمله مهم ترین شرایطی که مصرف نالوکسان در آن‌ها اغلب دردسر ساز می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد. در نتیجه در صورت امکان اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید قبل از دریافت دارو پزشک خود را مطلع سازید. این دارو مشکلاتی در هشیاری و تمرکز به وجود می آورد. بنابراین در انجام کارهایی که نیاز به توجه و دقت بالا دارد از مصرف آن بپرهیزید. مصرف نالوکسان با الکل هم منجر به مشکلات تنفسی می شود که بسیار خطرناک می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ترک الکل کلیک کنید.

- داشتن بیماری‌های قلبی-عروقی

- دچار بودن به بیماری‌های کبدی

- ابتلا به بیماری‌های کلیوی

- شوک سپتیک

نالوکسان همان نالتروکسان است؟

نالترکسون معمولاً برای درمان اعتیاد به مواد افیونی و وابستگی به الکل استفاده می شود. در حالی که به افراد کمک می کند از این مواد دوری کنند، ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی گزارش شده نالترکسون عبارتند از تهوع، سردرد، سرگیجه، خستگی، بی خوابی، اضطراب و دردهای عضلانی. این عوارض معمولاً خفیف و گذرا هستند و اغلب با تطبیق بدن با دارو فروکش می‌کنند.

از سوی دیگر، نالوکسان یک آنتاگونیست مواد افیونی است که عمدتاً برای معکوس کردن یا جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد افیونی استفاده می شود. این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی عمل می کند، بنابراین به سرعت اثرات مصرف بیش از حد را معکوس می کند. نالوکسان معمولاً به صورت تزریقی یا اسپری بینی تجویز می شود. زمانی که نالوکسان در حالت مصرف بیش از حد مصرف می شود، می تواند به طور ناگهانی میزان بالای ناشی از مواد افیونی را معکوس کند و منجر به علائم ترک شود. این علائم ممکن است شامل ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، حالت تهوع، تعریق، لرزش و بی قراری باشد. با این حال، اولویت دادن به فواید نجات فوری نالوکسان در شرایط مصرف بیش از حد مواد افیونی مهم است.

به یاد داشته باشید، اینها توضیحات کلی از عوارض جانبی احتمالی است و تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد. اگر با نگرانی مواجه شدید یا عوارض جانبی را تجربه کردید، بسیار مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید که می تواند بر اساس وضعیت خاص شما راهنمایی کند.

استفاده به شیوه ایمپلنت نالتروکسون

ایمپلنت‌های نالترکسون، گلوله‌ها یا کپسول‌های کوچکی هستند که با جراحی در زیر پوست، معمولاً در قسمت تحتانی شکم یا باسن قرار می‌گیرند. این ایمپلنت ها به آرامی دارو را در طی چند هفته یا ماه در بدن آزاد می کنند و دوز مداوم و کنترل شده نالترکسون را فراهم می کنند.

ایمپلنت نالترکسون معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که سایر اشکال درمان نالترکسون، مانند قرص‌های خوراکی یا تزریقی، مؤثر نبوده و یا نگرانی در مورد رعایت دارو وجود دارد. ایمپلنت ها می توانند با کاهش تمایل به استفاده از این مواد به افراد کمک کنند تا از مواد افیونی یا الکل خودداری کنند.

ترک اعتیاد به مواد مخدر با آموپول نالوکسان

توجه داشته باشید که درمان اعتیاد به مواد مخدر نیاز به برنامه جامعی دارد و تنها با استفاده از داروی نالوکسان نمی‌توان به بهبود وضعیت فرد کمک کرد. با این حال مصرف آن می‌تواند برای افراد زیر مفید و موثر باشد. بهتر است برای مصرف یا عدم مصرف این دارو با یک مشاور و متخصص مشورت نمایید.

- افرادی که مدت زمان طولانی مقادیر زیادی از مواد مخدر را مصرف می‌کنند. 

- افرادی که سابقه اوردوز با مواد مخدر را داشته‌اند. 

- افرادی که در حال سم زدایی هستند و یا سم زدایی مواد مخدر را به تازگی به پایان رسانده‌اند.

- افرادی که مواد مخدر را برای دردهای مزمن به طور مرتب و مکرر مصرف می‌کنند.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سوالات متداول

- از کجا می توان فهمید که فردی دچار اور دوز شده و به دریافت آموپول نالوکسان نیاز دارد؟

اوردوز با مواد مخدر افیونی علائم خاصی دارد که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به کاهش سرعت تنفس یا قطع نفس کشیدن، کوچک شدن مردمک چشم ها، کاهش ضربان قلب، گیجی بسیار شدید و ناتوانی فرد از بیدار شدن اشاره کرد. در این شرایط لازم است حتما فرد مصرف کننده مواد مخدر را به اورژانس منتقل نمایید تا دارو و مراقبت‌های حیاتی را دریافت نماید. برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*