ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مزایای یادگیری از طریق همیاری | معرفی مزایا و معایب یادگیری مشارکتی

مزایای یادگیری از طریق همیاری چیست؟ یادگیری مشارکتی یک روش آموزشی جدید است که در آن افراد در گروه‌ها یا تیم‌های کوچک یاد می‌گیرند و به آنها اجازه می‌دهد تا دانش خود را در مورد مفهوم مورد بحث ادغام کنند. ما قبلاً در وبلاگ خود توضیح داده ایم که یادگیری از طریق همیاری چیست. این روش یادگیری از طریق همیاری مزایا و معایب زیادی دارد. در ادامه قصد داریم مزایا و معایب این روش یادگیری را توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از مشاوره تحصیلی کلیک کنید.  

تماس با مشاور

مزایای یادگیری از طریق همیاری

دانش آموزان مهارت های زندگی ارزشمند را از طریق یادگیری از طریق همیاری، توسعه طیف گسترده ای از مهارت ها یاد می گیرند. هنگامی که یک کار یا یک ایده به یک گروه ارائه می شود، اغلب فرآیند شفاف سازی، بحث و ارزیابی ایده ها وجود دارد.
در حالی که می توان ادعا کرد که همه اینها می تواند توسط یک فرد انجام شود، به طور کلی پذیرفته شده است که دو نفر که برای حل یک مشکل یا تکمیل یک کار با هم کار می کنند شانس موفقیت بسیار بیشتری نسبت به یک نفر به تنهایی دارند "دو سر بهتر از یک». مزایای تحصیلی، اجتماعی و روانی متعددی برای یادگیری از طریق همیاری شرح داده شده است:

1-مزایای یادگیری از طریق همیاری | گوش دادن

یادگیری گوش دادن به آنچه دیگران می گویند یک مهارت حیاتی است، به اشتراک گذاری دانش و ایده ها با سهولت بیشتری کمک می کند و افراد یاد می گیرند که بیشتر در مورد آنچه دیگران فکر می کنند درک کنند. در کار گروهی، دانش آموزان از دانش آموزان خود یاد می گیرند. گاهی اوقات همسالان بهتر از یک مدرس یا معلم می توانند مفاهیم یا ایده ها را برای دانش آموزان خود توضیح دهند.

2-ترویج تفکر انتقادی

دانش‌آموزان در طول رویکرد دانش‌آموز محور مشارکتی فعال‌تر در فرآیند یادگیری مشارکت می‌کنند، زیرا با هم کار می‌کنند تا مشکلات و وظایف را حل کنند و به نوبه خود مهارت‌های تفکر انتقادی خود را ارتقا دهند. در حالی که در محیط سنتی، دانش آموزان منفعلانه دانشی را که از رهبرشان به آنها منتقل می شود جذب می کنند.
در طول فرآیند کار گروهی، دانش‌آموزان نظرات یا ایده‌های خود را با سایر دانش‌آموزان گروه بیان می‌کنند که بازخورد ارائه می‌کنند. این بازخورد به هر دانش آموز شامل نقد و همچنین تفسیر نظرات یا ایده های بیان شده خواهد بود. قطعه نهایی کار گروهی بر اساس کل نظرات و ایده های مورد بحث خواهد بود.
مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد. کار گروهی برای یادگیری افراد را تشویق می کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه نظرات یا ایده های خود را بیان کنند، چگونه به نظرات یا ایده های دیگران گوش دهند و بازخورد ارائه دهند.
یادگیری از طریق همیاری می تواند شرکت کنندگان را به تفکر در سطح بالا تشویق کند. آنها باید اطلاعات را تجزیه و تحلیل و بحث کنند تا به بهترین تصمیم یا حل مشکل برسند. افراد با توضیح ایده های خود و تفسیر و ارزیابی ایده های دیگران، می توانند مهارت های تفکر انتقادی خود را بهبود بخشند. تفکر انتقادی برای حل تعارضات، ایجاد ایده و اطمینان از اینکه پروژه ها به طور روان و کارآمد تکمیل می شوند، مهم است. در این رابطه مطالعه مقاله اهمیت خودارزیابی پیشنهاد می شود.

3-مزایای یادگیری از طریق همیاری | نوبت گرفتن

یادگیری اینکه نوبت خود را صبر کنید در حالی که به اندازه کافی قاطع باشید تا صدایتان شنیده شود یک توانایی مفید است، توسعه این مهارت در یک گروه کوچک به جای کل اتاق آسان تر است.

4-همکاری و اشتراک گذاری

یادگیری کار در یک گروه و به اشتراک گذاشتن ایده ها یک نقطه قوت بزرگ است که از سنین پایین شروع می شود و به زندگی بزرگسالی و محل کار منتقل می شود. تئوری توسعه اجتماعی لو ویگوتسکی پیشنهاد می کند که جامعه و همکاری نقش اصلی را در فرآیند یادگیری و همچنین تعامل و روابط اجتماعی ایفا می کنند.
با این حال، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها برای همه آسان نیست، به خصوص زمانی که تداخل پیچیده تیپ‌های شخصیتی متفاوت وجود دارد - خجالتی، برون‌گرا، پرحرف یا عدم تمایل به صحبت در مقابل گروه، یا افرادی با شخصیت‌های قوی‌تر که به دیگران اجازه نمی‌دهند. به شرکت. از طریق یادگیری مشارکتی، افراد می توانند یاد بگیرند که تحمل بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند و از طریق همکاری و تشویق، همه اعضا می توانند با موفقیت یاد بگیرند که ایده ها را به اشتراک بگذارند.
مزایای یادگیری از طریق همیاری

5-حمایت از سایر اعضای گروه

ایمنی در تعداد - برای برخی، کار به تنهایی می تواند منجر به افزایش استرس، گوشه گیری و انزوا طلبی و آسیب پذیری شود. با درگیر شدن در کار گروهی، همه اعضای گروه احساس مسئولیت مشترک دارند و از حمایت بقیه گروه بهره مند می شوند. گروه ها اغلب دارای سطوح مختلفی از توانایی در درون خود هستند، تفویض وظایف مناسب و شناخت نقاط قوت و ضعف بخش بسیار زیادی از کار مشترک است.

6-مزایای یادگیری از طریق همیاری | تحمل مخالفان

دیپلماسی و درگیر شدن در انتقاد سازنده نیز یکی دیگر از مهارت های مفید است - ایجاد ارتباطات زیرکانه انتقال نظرات صادقانه را امکان پذیر می کند و در عین حال روابط و اعتبار را در یک تیم حفظ می کند. افراد با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف ممکن است روش‌های متفاوتی برای یادگیری و همچنین نظرات یا ایده‌های متفاوتی نسبت به سایر افراد گروه داشته باشند. با کار گروهی، این تفاوت ها برجسته می شود و آگاهی مردم را بهبود می بخشد.

7-ارزش گذاری برای مشارکت همه

رویکرد دانش آموز محور می تواند به بهبود عزت نفس کمک کند، زیرا دانش آموزان اعتماد به نفس را در گروه ایجاد می کنند، یاد می گیرند برای مشارکت دیگران ارزش قائل شوند و همچنین احساس ارزشمندی می کنند. برای همکاری مؤثر، دانش آموزان باید به یک چیز، فکر کردن و کار کردن با هم توجه کنند تا به صورت موازی. اعضای گروه نیز در درون گروه پاسخگو هستند.

8-مزایای یادگیری از طریق همیاری | افزایش مهارت حل مسئله

پروژه های یادگیری از طریق همیاری اغلب به گروه ها نیاز دارند تا یک کار را تکمیل کنند یا یک مشکل را حل کنند. در این فرآیند، شرکت‌کنندگان راه‌حل‌های ممکن مختلف را از افراد با نظرات و دیدگاه‌های متفاوت می‌شنوند. افراد ممکن است ایده های منحصر به فردی ارائه دهند که هم تیمی هایشان فکرش را نمی کردند. سپس گروه باید برای یافتن بهترین راه حل هر یک را مورد بحث و تحلیل قرار دهد.
کار کردن روی یک مشکل یا یک تکلیف به صورت گروهی می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهند یا راه های جدیدی برای رسیدگی به انواع موقعیت ها در محل کار کشف کنند. هر قطعه از کار گروهی که برای یادگیری از طریق همیاری ارائه می شود، نیازمند حل مسئله است. هر یک از اعضای گروه برای تکمیل کار باید به حل مشکل کمک کند.

9-تعامل اجتماعی را تشویق می کند

برای مؤثر بودن، اعضای یک گروه یادگیری مشارکتی باید به صورت تیمی کار کنند. این گروه ها ممکن است شامل افرادی با تیپ های شخصیتی مختلف باشد. با همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده ها، آنها می توانند مهارت های اجتماعی مانند مهارت گوش دادن فعال، همدلی و احترام را تمرین کرده و توسعه دهند. مهارت‌های اجتماعی قوی می‌تواند به افراد کمک کند تا روابط شخصی و حرفه‌ای قوی داشته باشند.

10-تنوع را ترویج می کند

یادگیری از طریق همیاری اغلب افراد با پیشینه ها، عقاید، سطح تحصیلات و سنین مختلف را گرد هم می آورد. آنها ممکن است ایده ها و دیدگاه های جدیدی را ارائه دهند که منحصر به فرهنگ یا تربیت آنهاست. در نتیجه، یادگیری مشارکتی می تواند ذهن باز و پذیرش را در محل کار تشویق کند.

11-مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد

یادگیری از طریق همیاری به برقراری ارتباط موثر برای تکمیل یک کار بستگی دارد. شرکت کنندگان از مهارت های کلامی میان فردی خود برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، توضیح مفاهیم و ارائه بازخورد به روش های واضح و مختصر استفاده می کنند. اگر تکلیف شامل کارهایی مانند نوشتن گروهی یا ویرایش همتا باشد، ممکن است از مهارت های ارتباطی نوشتاری نیز استفاده کنند. هرچه افراد بیشتر مهارت های ارتباطی خود را در این نوع تنظیمات تمرین کنند، قوی تر می شوند.

12-الهام بخش خلاقیت است

ترکیب دیدگاه ها و ایده های مختلف می تواند به راه حل های خلاقانه برای تکالیف یادگیری از طریق همیاری منجر شود. ایده یا پیشنهاد یک فرد ممکن است الهام بخش یک ایده جدید و خلاقانه از اعضای تیم باشد. یادگیری مشارکتی این نوع تفکر خلاق را تشویق می کند زیرا دیدگاه ها و تیپ های شخصیتی را با هم ترکیب می کند. برای آشنایی با تیپ های شخصیتی MBTI کلیک کنید.

13-مزایای یادگیری از طریق همیاری | اعتماد سازی

گروه های یادگیری مشارکتی باید با هم کار کنند تا به هدف خود برسند. آنها برای موفقیت به یکدیگر متکی هستند. بنابراین، آنها باید یاد بگیرند که به یکدیگر اعتماد کنند. این اعتماد می تواند به تعاملات آینده در محل کار منتقل شود که می تواند منجر به افزایش بهره وری و روحیه شود.

14-اعتماد به نفس را بهبود می بخشد

هنگام کار گروهی، اعضای تیم به حمایت از یکدیگر در حرکت به سمت یک هدف مشترک کمک می کنند. یادگیری از طریق همیاری می تواند به ویژه برای افرادی که خجالتی، مضطرب یا درونگرا هستند مفید باشد. یک جو گروهی حمایتی می تواند به آنها در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. اعضای تیم می توانند آنها را تشویق کنند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در بحث ها مشارکت کنند. در نتیجه، با درک ارزش خود برای گروه، اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد.

15-مشارکت را تشویق می کند

یادگیری مشارکتی موفق مستلزم مشارکت همه شرکت کنندگان است. افراد منفعل را تشویق می کند تا در پروژه یا بحث بیشتر درگیر و فعال باشند. این یک راه خوب برای جلب علاقه و مشارکت همکاران ساکت یا غیرفعال در یک پروژه است. افرادی که درگیر کار خود هستند اغلب بازدهی بیشتری دارند و نگرش مثبت تری دارند.

16-به مردم اجازه می دهد تا سرگرم شوند

یادگیری به صورت گروهی اغلب از خواندن مطالب آموزشی، گوش دادن به یک سخنرانی یا تماشای یک فیلم آموزشی به تنهایی لذت‌بخش‌تر و کمتر خسته‌کننده‌تر است. بسیاری از آنها حتی شامل کارهای سرگرم کننده ای مانند حل پازل، نقش آفرینی و بازی می شوند. در طول تمرینات یادگیری مشارکتی، تیم ها اغلب احساس راحتی، آرامش بیشتری می کنند و می توانند بخندند و سرگرم شوند. هنگامی که تجربیات یادگیری سرگرم کننده هستند، افراد به احتمال زیاد آموخته های خود را به یاد می آورند و مشتاق هستند که در آینده بیشتر بیاموزند.

17-مزایای یادگیری از طریق همیاری | شبکه سازی

یادگیری مشارکتی می تواند دوستی های جدیدی ایجاد کند و روابط موجود را تقویت کند. اغلب افرادی را گرد هم می آورد که در شرایط عادی با یکدیگر ملاقات یا کار نمی کردند. از آنجایی که اعضای تیم زمانی را صرف کار روی یک پروژه یادگیری مشارکتی می کنند، یکدیگر را بهتر می شناسند. این می تواند به روابط شخصی و حرفه ای مثبت و روحیه بالاتر منجر شود. اگر یک سرپرست یا معلم در تلاش یادگیری از طریق همیاری شرکت کند یا رهبری کند، می تواند به آن فرد کمک کند تا کارکنان خود را بهتر درک کند و روابط حرفه ای خود را تقویت کند. برای آشنایی بیشتر مطالعه مقاله مهارت ارتباط موثر با دیگران پیشنهاد می شود.  
مزایای یادگیری از طریق همیاری

معایب یادگیری مشارکتی

وقتی با هم کار می کنیم، تجربه یادگیری بهتری ایجاد می کنیم. همکاری معلمان بر پیشرفت دانش‌آموز تأثیر مثبت می‌گذارد و به ما به عنوان مربی اجازه می‌دهد تا قلمرو جدیدی را کشف کنیم. اما این شیوه هم مشکلاتی دارد که در این قسمت به بررسی مشکلات یادگیری مشارکتی پرداخته می شود.

1-افراد با سرعت های مختلف یاد می گیرند.

افراد تمایل دارند با سرعت های متفاوتی یاد بگیرند، به همین دلیل است که کار گروهی گاهی بیشتر از مراحل یادگیری فردی طول می کشد. با این حال، با فراهم کردن فرصت برای یادگیری گروهی، ممکن است فردی در گروه این فرصت را داشته باشد که چیزی را برای دانش‌آموز دیگر توضیح دهد که معلم یا مدرس برای توضیح دادن به همان دانش‌آموز تلاش کرده است.

2-سرپرستی گروه

در موقعیت های گروهی بهترین حالت این است که هیچ کس مسئول نیست و همه با هم کار می کنند تا کار را کامل کنند. در برخی از گروه ها ممکن است فردی تصمیم بگیرد که مسئول یا رهبر گروه شود که می تواند باعث تنش گروهی شود. معلمان و استادان می توانند با بیان آن در ابتدای کار و با تشویق سایر افراد گروه به مشارکت، از قرار گرفتن دانش آموزان در گروه ها جلوگیری کنند.

3-عدم مهارت در کارگروهی

اگر افراد قبلاً هرگز به صورت گروهی کار نکرده‌اند، مهارت‌های لازم برای همکاری با یکدیگر را نخواهند داشت. معلمان و مدرسان باید در ابتدا با توضیح وظایف و اهداف کار گروهی مورد نیاز کمک کنند. این باید به جرقه گفتگو در مورد وظیفه مورد نیاز کمک کند.

4-مشکلات درونگرا ها

طفره رفتن اجتماعی زمانی است که فردی در موقعیت های کاری گروهی نسبت به بقیه اعضای تیم تلاش کمتری می کند. این اغلب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که افرادی هستند که مسئول (گروه) هستند که با آنها خوب نیست یا افراد در داخل گروه با آنها رفتار خوبی ندارند. درونگراها همچنین می توانند در گروه ها برای شنیدن صدای خود مبارزه کنند. به معلمان یا سخنرانان گفته می شود که افرادی را که درون گرا هستند یا تمایل به انحراف اجتماعی دارند در گروه هایی قرار دهند که در آنها خوب کار می کنند، اما در طول مسیر نیز آنها را تشویق کنند.برای آشنایی با درونگرایی کلیک کنید.  

مزایای یادگیری از طریق همیاری | سخن آخر

یادگیری مشارکتی نباید مختص به محیط مدرسه باشد. فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که به دانش آموزان فرصت کار و همکاری برای یادگیری و رشد از یکدیگر را می دهد.
نشان داده شده است که یادگیری از طریق همیاری نه تنها مهارت های تفکر سطح بالاتر را در دانش آموزان ایجاد می کند، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها نیز می شود. پروژه های گروهی می توانند تجربه آموزشی را با نمایش مطالب به حداکثر برسانند و در عین حال مهارت های اجتماعی و بین فردی را بهبود بخشند. دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه با انواع مختلف یادگیرندگان کار کنند و مهارت های رهبری خود را توسعه دهند.
برای درک بهتر یادگیری به صورت همیاری و روش های انجام آن، از مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی راهنمایی بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*