ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بهترین سبک مدیریتی | آشنایی با انواع سبک های مدیریت

بهترین سبک مدیریتی مشخص نیست. موفق ترین مدیران می دانند که برای سناریوهای مختلف در محل کار و پروژه های متفاوت در دست کارکنان به سبک های متفاوتی از کنترل و مدیریت سازمان نیاز دارند. حتی ممکن است برای اعضای مختلف تیم خود به از سبک های متناسب همان تیم استفاده کند. به کار بردن سبک های مختلف مدیریتی معمولا به بالا رفتن بازدهی نیروی کار و بهره وری اقتصادی می انجامد. برای کسب آگاهی بیشتر از مشاوره شغلی کلیک کنید.  

تماس با مشاور

بهترین سبک مدیریتی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مؤثرترین و بهترین سبک مدیریتی به شکل خاص وجود ندارد بلکه مدیران از مجموعه‌ای از سبک‌های رهبری متمایز استفاده می‌کنند که هر کدام به اندازه‌ای درست و در زمان مناسب به کار می روند. عمل کردن به چنین انعطاف ‌پذیری سخت است اما در عملکرد نتیجه های موثری می‌دهد. مساله مهم این است که این سبک ها آموختنی است. این باوری است که دانیل گولمن در کتاب خود "رهبری که نتیجه می گیرد" نیز بر درستی آن صحه می گذارد. در این رابطه مطالعه مقاله مهارت های رهبری پیشنهاد می شود.  

اهمیت سبک مدیریتی

اینکه چرا سبک مدیریت شما به عنوان یک رهبر ارگان یا سازمان تجاری مهم است به میزان پیشرفت کاری شما و کارکنان مرتبط است. به عنوان یک رهبر تجاری شما می خواهید بهترین بهره را از کارکنان خود ببرید و بزرگترین رهبران می دانند چگونه کارکنان خود را تشویق و ترغیب کنند تا آن ها وادار به انجام وظایف با میل شخصی به شکلی کارآمد و مؤثرتر کنند.  یک سبک مدیریت عالی شما را به آنچه می خواهید می رساند. کارکنان شما را توانمند می کنند و رضایت شغلی بالاتری برای طرفین ایجاد می شود. سبک شما ممکن است دستوری یا مشارکتی و یا هر سبک دیگری از مدیریت باشد. برخی از افراد وقتی با کسی وارد مراودات کاری می شوند به همان سبک کلی می‌پیوندند که مدیر بروز می دهد. برخی دیگر بسته به شخص مورد نظر سبک خود را تطبیق می‌دهند. به همان اندازه که توانایی، مهارت ها و هوش ذاتی بر میزان خوب انجام کار یک کارگر، میزان اعتماد به نفس او تاثیر زیادی می گذارد شما می توانید با اتخاذ سبک مدیریتی مناسب بهترین تیم دنیا را داشته باشید اما اگر سبک مدیریتی شما ضعیف باشد بر عملکرد کلی سازمان و نحوه کار زیردستان نیز تأثیر می گذارد.  

سبک های مدیریتی و نحوه استفاده از آن ها 

قبل از اینکه یک کسب و کار شخصی را اداره کنید در طول کار کردن خود با بسیاری از مدیران مختلف روبرو شده اید. برخی خوب، برخی نه چندان خوب و در این مسیر تعدادی از مهارت های مدیریتی آن ها را  به دست آورده اید. شخصیت‌های مختلف افراد را به روش‌های مختلف مدیریت می‌کنند. اما مهم است سبکی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد و با بکار بردن آن بهترین بهره را از کارکنان ببرید زیرا نحوه مدیریت آن ها می‌تواند کسب و کار شما را رونق دهد و یا با رکود مواجه کند.

1- مدیریت دموکراتیک

همانطور که از نام آن پیداست سبک مدیریت با روش دموکراتیک در مورد این است که (کارمند،کارگر) چه فکر می کنند؟ مدیر زیردستان خود را در تصمیم گیری مشارکت می دهد و نظر آن ها را در تصمیم گیری ها دخالت می دهد. این نوع مدیریت ارتباط، همکاری و مشارکت را تسهیل می کند. سبک مدیریت دموکراتیک برای آن دسته از محیط‌ های تجاری مناسب است که اعضای تیم دارای شایستگی هستند اما انگیزه زیادی ندارند.
دادن فرصت به کارمندان برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود می تواند به تقویت روحیه، افزایش اعتماد به نفس و در نهایت بهره وری کمک کند. این سبک مدیریتی زمانی مناسب است که تیم شما متشکل از کارمندان توانمندی باشد که می توانند بینش های ارزشمندی را ارائه دهند؛ یا برای زمانی مفید است که به اجماع کارکنان خود برای اجرای یک استراتژی خاص نیاز دارید. سبک مدیریت دموکراتیک برای زمانی که بخواهید کاری را سریع انجام دهید مناسب نیست زیرا وقت گیر است.

2-مدیریت مربیگری

این سبکی است که در آن مدیر به عنوان یک مربی با کارکنان خود رفتار می کند و مهارت های جدید را به آن ها آموزش می دهد و مهارت های موجود آن ها را بهبود می بخشد. گاهی اوقات برخی کارمندان نیازی به راهنمایی مستقیم و آموزش ندارند. اما برخی دیگر از کارمندان نیاز به مشاوره دارند و این زمانی است که این سبک مدیریت به بهترین نحو عمل می کند و بین سایر سبک های مدیریتی می درخشد.
اگرچه این سبک به اندازه سبک های دیگر رایج نیست اما همچنان مهم است. سبک مدیریت کوچینگ  شغلی به ایجاد یک فضای داخلی از استعدادها کمک می کند که می توانند برای انجام پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار گیرند. ارتقای کارمندان شایسته همیشه کمتر از استخدام کارمندان جدید هزینه می برد و آسان تر است.
بهترین سبک مدیریتی

3- مدیریت وابسته

مدیر وابسته معتقد است که کارمندان در اولویت هستند. آن ها روی شاد نگه داشتن تیم تمرکز می کنند و خود را جزئی از تیم می دانند و خود را یک پله بالاتر از آن ها تصور نمی کنند. مدیران وابسته، از قدرت پیوندهای عاطفی برای حل تعارضات، بازسازی اعتماد و گرد هم آوردن تیم در مواقع پر استرس استفاده می کنند. آن ها انعطاف پذیرتر بوده و می توانند قوانین را تغییر دهند، اگر به این معنی باشد که تیم شادتری داشته باشند. در صورت لزوم، آن ها ساختارهایی را که توانایی تیم را برای عمل به عنوان یک گروه محدود می کند نادیده می گیرند یا به طور کامل حذف می کنند(به عنوان مثال، کانال های ارتباط رسمی سختگیرانه). برای آشنایی با رازهای موفقیت کارآفرینان کلیک کنید.

4-سبک مدیریت تنظیم سرعت

شعار یک مدیر تنظیم سرعت این است که از دستورات من پیروی کنید و همین الان آن ها را دنبال کنید. مدیر تنظیم سرعت استانداردهای بالایی را برای تیم بر اساس میل خود برای دستیابی به اهداف بزرگتر و سخت تر تعیین می کند. این سبک مدیریت تنها زمانی خوب عمل می کند که تیم انگیزه بالایی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است کارمندان نتوانند اهداف مدیر را ببینند و در نتیجه نتوانند به آن دست یابند.
ادامه دادن و اصرار بر سبک مدیریت تنظیم از بالا گاهی اوقات به فاجعه ازهم پاشیدن سازمان می انجامد. سبک مدیریت تنظیم سرعت همه چیز را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین باید تنها زمانی استفاده شود که یک چالش بزرگ باید به سرعت حل شود و شما یک تیم شایسته داشته باشید.  تنظیم مداوم استانداردهای بسیار بالا می تواند به یک محیط منفی منجر شود.

5- مقتدرانه

برخلاف تصور عمومی نه تنها یک مدیر معتبر و موفق یک مدیر قهری یا تنظیم کننده سرعت نیست بلکه آن ها در واقع کاملاً متفاوت هستند. مدیر مقتدر کسی است که چشم انداز بزرگی برای تیم سازمانی خود دارد. این افراد دارای انگیزه و اعتماد به نفس بالایی هستند. با استفاده از سبک مدیریت مقتدرانه یک مدیر می‌تواند برنامه نهایی خود را به تیم خود نشان دهد و اینکه آن ها چگونه می‌خواهند آن برنامه را با هم به انجام برسانند.
این سبک مدیریتی باید در مواقعی که نیاز به تغییر بزرگی در سازمان وجود دارد و به ویژه زمانی که برنامه ها بلندپروازانه هستند و تیم از دوام آن مطمئن نیست استفاده شود. شعار سبک مدیریت مقتدرانه «با من بیا» می باشد. از نمونه های محبوب مدیران مقتدر می توان به ایلان ماسک و استیو جابز اشاره کرد.

6-بهترین سبک مدیریتی | اجباری

هر مدیری در مقطعی از شغل خود با کارمندی روبرو می شود که برای آن ها سخت می گیرد. این زمانی است که مدیر باید سبک آنطور که می‌گویم را انجام بده یا با عواقب مواجه شو را انتخاب کند.  این ایده آل نیست اما یک شر ضروری است.  اگرچه ممکن است کلیت فضای مثبت را پایین بیاورد اما می تواند به دور کردن شرکت از یک رکود یا یک چالش غیرقابل جبران کمک کند. به شرط اینکه مدیر انگیزه داشته باشد و انگیزه لازم برای دستیابی به آن را داشته باشد.

7-سبک مدیریت Laissez-Faire

برخی از مدیران دوست دارند به کارمندان خود یک سلطنت مطلق برای تکمیل وظایف خود بدهند. مدیر کارمندان خود را کنترل نمی کند یا به آنها نمی گوید که چه کاری انجام دهند، اما پس از اتمام کار بازخورد می دهد. بسیاری از مدیران به این سبک شک دارند اما بسیار رایج و موثر است. سبک مدیریت لایسرفر بر آزادی کارکنان تاکید دارد. Laisswz-Faire از فرانسوی سرچشمه می گیرد و در انگلیسی مستقیماً به "اجازه دهید" ترجمه می شود.
به عبارت دیگر مدیران لایسه‌ فر به کارمندان خود اجازه می‌دهند آنچه را که می‌خواهند انجام دهند؛ بدون هیچ دخالتی. در سبک مدیریت لایسرفر، هیچ نظارتی در طول فرآیند ایجاد یا تولید وجود ندارد. مدیران لایسه فر تیم‌های خودگردان را ترجیح می دهند و معمولاً فقط در صورتی درگیر می‌شوند که مشکلی پیش بیاید یا تیم آن را درخواست کند.
سازمان‌هایی مانند گوگل به دلیل ۲۰ درصد زمان خود محبوب هستند. جایی که هر کارمند مجاز است ۲۰ درصد از زمان خود را برای کار بر روی پروژه‌هایی غیر از پروژه‌هایی که توسط رئیس تعیین شده است استفاده کند. کارمندان آزادند که هر چیزی را دنبال کنند. این رویکرد منجر به نوآوری های خیره کننده ای مانند Gmail، Google Maps، Twitter، Slack و بسیاری دیگر شده است. البته تنها در صورتی کارساز خواهد بود که نیروی کار شما صلاحیت داشته باشد و همه بدانند که چه کاری باید انجام دهند. هدف از انتخاب چنین سبکی ارتقای خلاقیت و افزایش مسئولیت پذیری است.

8-سبک مدیریت متقاعد کننده

به عنوان یک مدیر شما همیشه مسئول و همیشه در قدرت خواهید بود. اما گاهی اوقات مدیران با مشکلاتی مواجه می شوند که با زور و قدرت نمی توان آن ها را حل کرد. به عنوان مثال، ممکن است یک قانون جدید در سازمان اجرا شود و اکنون شما خطر از دست دادن بخشی از نیروی کار خود را دارید. در چنین سناریوهایی مدیر باید از سبک مدیریت متقاعدکننده استفاده کند تا بتواند مزایا یا دلایلی مانند چرایی تصمیم ها را به کارکنان منتقل کند. این سبک مدیریتی با متقاعد کردن دیگران می تواند به حفظ صلح و هماهنگی در نیروی کار و همچنین دستیابی به اهداف سازمانی کمک کند.  

سبک های مدیریتی و استخدام

تحقیقات گالوپ نشان داد که سازمان ها در ۸۲ درصد مواقع مدیر اشتباهی را انتخاب می کنند. انتخاب مدیر یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یک شرکت می تواند بگیرد با این حال از هر ۱۰ بار انتخاب ۸ بار اشتباه می کنند. به راحتی می توان فرض کرد که ۸۲ درصد از مدیران در موقعیت مدیریتی مناسب قرار نگرفته اند. اما یک مطالعه چهار ساله که توسط Leadership IQ انجام شد نشان داد که بیشتر اوقات برخی از اشتباهاتی که سبک مدیر برای فرهنگ خاص حاکم بر سازمان آن ها نامناسب است. برای آشنایی با اشتباهات در محیط کار کلیک کنید.
پروژه‌ها، تیم‌ها، وظایف و مشاغل مختلف به سبک‌های مدیریتی متفاوتی نیاز دارند. اگر نتوانید با نیازهای موقعیت و سازمان خود سازگار شوید، محکوم به شکست هستید. ناتوانی در انطباق نه تنها می تواند منجر به تنزل رتبه یا رها کردن شما بشود، بلکه به کل شرکت نیز آسیب می رساند. تنها ۳۰ درصد از کارمندان ایالات متحده و ۱۳ درصد از کارمندان در سراسر جهان در محل کار مشغول هستند و حداقل ۷۰ درصد از واریانس در نمرات پایین مشارکت کارکنان را می توان مستقیماً به مدیران کارکنان نسبت داد.  
بهترین سبک مدیریتی

انتخاب بهترین سبک مدیریتی برای رهبری موثر

به منظور مدیریت موثر نیروی کار، یک مدیر باید از یک سبک به سبک دیگر و با سهولت تغییر کند. هیچ کارمندی رئیس سختگیر نمی خواهد که هرگز به پیشنهادات گوش ندهد یا رئیسی که آنقدر آرام باشد که به تنهایی کاری انجام ندهد. تعادل کامل زمانی حاصل می‌شود که مدیر بتواند محیط کار، کمبودهای آن و آنچه را که برای انتخاب سبک مدیریتی که به دستیابی به اهداف به مؤثرترین شکل ممکن نیاز دارد، درک کند.

1-پیاده سازی سبک های مدیریتی

شما ممکن است با یک سبک مدیریتی خاص بیشتر از سایر روش هااحساش راحتی کنید. اما مجبور نیستید فقط به یک سبک مدیریت پایبند باشید. از خود بپرسید که کدام یک با سبک رهبری شما مناسب تر است اما همچنین در نظر داشته باشید که چه سبکی برای کارکنان شما مناسب تر است. برخی تحت سبک دستورالعمل و نظارت مدام بهتر عمل خواهند کرد و برخی دیگر با رویکرد مربیگری پیشرفت خواهند کرد.
با این حال باید انعطاف پذیر باشید و سبک خود را متناسب با کارمندان و موقعیتی که با آن سر و کار دارید تطبیق دهید. رهبران باهوش می‌دانند که یک شیوه برای همه مناسب نیست و در آن سبک‌های مختلف کار می‌کنند تا بهترین بهره را از کارکنان خود ببرند.

2-عواقب سبک مدیریتی نامناسب

سبک مدیریتی نامناسب باعث شکل گیری یک تیم غیرفعال می شود که علی رغم صرف بودجه و هزینه هنگفت به اهداف و چشم انداز شرکت دست پیدا نمی کند. تیم غیرفعال یعنی:
  • بهره وری پایین تر و کار بی کیفیت تر
  • افزایش چشمگیر گردش مالی
  • مشکلات بیشتر در مورد سرقت و غیبت
  • کاهش سودآوری
  • نکته اصلی این است که سبک مدیریت نادرست انگیزه کارکنان را از بین می برد، بهره وری را از بین می برد و کارکنان را تشویق می کند که از کار استعفا بدهند و این یعنی صدمه زدن به کل سازمان. برای کسب آگاهی بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*