ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بدترین نوع افسردگی کدام است و چه علائمی دارد؟

بدترین نوع افسردگی کدام است؟ تمامی انسان ها در طول زندگی خود، عواطف منفی مانند غم و غصه و ناامیدی را تجربه می کنند اما زمانی که از افسردگی سخن به میان می آید موضوع فقط یک غم و غصه ی ساده نیست بلکه فرد افسرده حالات روانی و جسمی شدید و متعددی را تجربه می کند که با انزوا و غم یا احساس دلتنگی در حالت عادی، تفاوت بسیاری دارد.  

تماس با مشاور


افسردگی

افسردگی یک اختلال روان شناختی حاد است که تمام زندگی فرد را تحت کنترل خود گرفته و جنبه های مختلف زندگی او اعم از مسائل مالی، شغلی، تحصیلی، عاطفی را دچار عدم تعادل می کند. افسردگی انواع مختلفی دارد و به شکل های گوناگون می تواند زندگی عاطفی و شغلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. کسب آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به این مسئله می تواند افراد را برای غلبه بر آن یاری دهد.  

اینفوگرافیک بدترین نوع افسردگی

اینفوگرافیک بدترین نوع افسردگی

تفاوت افسردگی با غم و غصه ی گذرا

تمام افراد در طول زندگی خود گاهی به صورت موقت دچار غم و غصه ی گذرا می شوند. ممکن است یک شکست عاطفی یا مالی را از سر گذرانده و مدتی در لاک خود فرو بروید. این مسئله هر چقدر هم برای شما طاقت فرسا باشد بالاخره پس از مدتی کوتاه به روال عادی زندگی خود بر می گردید. اما میانِ تجربه یک غم و غصه ی عادی با اختلال افسردگی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.
فردی که به اختلال افسردگی مبتلا می شود علائم بسیار شدید روانی و جسمی را به صورت دراز مدت تجربه می کند. به گونه ای که حتی تصور میزان ناامیدی یک فرد افسرده برای افراد عادی بسیار سخت است. فرد افسرده تمام زندگی خود را از دست رفته می بیند، هیچ احساس لذت و سرزندگی و شادی در او وجود ندارد و تمام علایق و خواسته های خود را بی دلیل رها می کند. دست از تلاش برای بهبود زندگی خود یا پرداختن به علایق شخصی خود بر می دارد و می توان گفت هیچ چیز در زندگی او اهمیت چندانی برایش ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

بدترین نوع افسردگی | احساس سرخوردگی

احساس سرخوردگی و غم به قدری در او بالا می رود که علائم جسمی مانند اختلال در خواب، مشکلات عدم تمرکز، پرخوری یا کم خوری، افزایش یا کاهش وزن ناگهانی، بیماری های قلبی عروقی و گوارشی نیز در او بروز پیدا می کند. از آن جایی که فرد نسبت به خود و اطرافیانش دچار نوعی بی تفاوتی و بی اهمیتی شده است، این موضوع منجر به بروز مشکلات عاطفی و کاری در زمینه روابط فردی و اجتماعی نیز می شود.
در نهایت، اختلال افسردگی فرد را منزوی و گوشه گیر می کند و در موارد شدید ممکن است فرد دست به خودکشی زده و به حیات خود پایان دهد. با این حال خوشبختانه افسردگی یک بیماری روانی درمان پذیر است و در صورتی که از یک پزشک متخصص کمک بگیرید می توانید اختلال افسردگی را به طور کلی ریشه کن کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه گوشه گیری و انزوا طلبی کلیک کنید.  
بدترین نوع افسردگی

انواع افسردگی

افسردگی بسته به شرایط زندگی و علائم هر فرد می تواند انواع مختلفی داشته باشد. هر کدام از انواع افسردگی علائم و نشانه های خاص خود را دارند و به شکل متفاوتی بروز می کنند اما آن چه که در تمامی موارد افسردگی مشترک است احساس ناامیدی و فقدان حس لذت و احساس رضایت از زندگی است. در تمامی انواع افسردگی فرد، مبتلا به نوعی اختلال در خلق و خو و نحوه ی فکر کردن می شود تا جایی که حس شادی و لذت خود را به طور کلی از دست می دهد.
این موضوع گاهی اوقات پس از تجربه ی یک شوک عاطفی یا بروز اتفاقات ناگوار در زندگی فرد و گاهی بدون هیچ علت مشخص بروز پیدا می کند. در صورتی که این حالت ها بیش از دو هفته طول بکشد احتمال ابتلا به افسردگی در فرد بالا می رود. البته برای تشخیص قطعی افسردگی و به کارگیری راهکارهای درمانی فرد حتما باید به روانپزشک مراجعه کند. در زیر به بررسی انواع اختلالات افسردگی پرداخته شده و سپس بدترین نوع افسردگی معرفی شده است.

1-افسردگی اساسی

افسردگی اساسی بدترین نوع افسردگی است. طول مدت بیماری و شدت آن معمولا بیشتر از سایر انواع افسردگی است. بیمار به مدت طولانی و به شدت دچار غم و اندوه شده و نسبت به زندگی و علایق شخصی خود بی تفاوت می شود و حتی کار و تحصیل و امور مهم زندگی خود را ممکن است رها کند. افسردگی اساسی در اکثر موارد چندین سال به صورت مداوم، روحیات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد تا جایی که تبدیل به یک اختلال همیشگی می شود و فرد معمولا از وجود این اختلال به طور کلی ناآگاه است یا بروز علائم افسردگی را در خود انکار می کند.
در صورت عدم درمان ممکن است در تمام طول زندگی فرد همراه او باشد و تمام جنبه های زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. علت قطعی ابتلا به افسردگی اساسی نامشخص است اما عوامل ژنتیکی و محیطی، عدم تعادل هورمونی، مصرف دارو های اعصاب و اتفاقات ناگوار زندگی می تواند فرد را مستعد ابتلا به افسردگی کند یا علائم آن را افزایش دهد.

2-افسردگی ماژور

افسردگی ماژور یا بالینی نوعی اختلال در خلق و خوی فرد است. برای تشخیص قطعی بودن ابتلا به افسردگی ماژور علائم آن باید بیش از دو هفته به طول بینجامد. علائم و نشانه های بروز افسردگی ماژور در افراد مختلف متفاوت است اما عدم تمرکز خواس، اختلال خواب، تغییر در سبک تغذیه، تحریک پذیری عصبی و درگیری و مشاجره ی مداوم با اطرافیان، احساس گناه و سرزنش مداوم خود و دیگران، افکار خودکشی و غم و غصه ی شدید علائمی هستند که در اکثر افراد مبتلا به افسردگی ماژور دیده می شوند.
افسردگی ماژور به صورت دوره ای زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی ممکن است برای مدتی بهبود یافته و پس از مدتی دوباره و چند باره در زندگی فرد ظاهر شود. در صورت گذراندن یک دوره افسردگی ماژور شانس ابتلای دوباره به آن بالا می رود. در هر حال افسردگی ماژور قابل درمان است و در صورت استفاده از راهکارهای درمانی، جای نگرانی نیست.

3-افسردگی دیستایمیا

افسردگی مداوم یا دیستایمیا، نوعی اختلال خلقی است که علائم آن بسیار شبیه به افسردگی اساسی می باشد. معمولا از دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود  و تا بزرگسالی ادامه دارد. این نوع از افسردگی با کمبود عزت نفس و احساس خودارزشی رابطه بسیار نزدیکی دارد تا جایی که ممکن است با کمبود اعتماد به نفس اشتباه گرفته شود. از آن جایی که فرد حالت های افسردگی را به صورت مداوم از کودکی و نوجوانی با خود دارد، علائم افسردگی را با ویژگی های تیپ شخصیت خود اشتباه می گیرد.
از نشانه های افسردگی دیستیمیا انزوای اجتماعی و شرکت نکردن در دورهمی ها و جمع های دوستانه، کمبود اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی، خستگی و کمبود انرژی، انجام ندادن فعالیت های اجتماعی و به طور کلی وجود نداشتن هیچ گونه برنامه ریزی و هدف گزاری برای رشد و زندگی بهتر است. فرد باورهای منفی در مورد خود دارد و به هیچ عنوان تلاشی برای بهتر شدن انجام نمی دهد. در این زمینه میتوانید از مشاوره افسردگی نیز بهره مند شوید.

4-بدترین نوع افسردگی | افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان نوعی اختلال در خلق و روحیات مادر پس از زایمان است. نشانه های آن معمولا چند روز یا چند ماه پس از زایمان بروز می کند. ممکن است در طول بارداری نیز فرد علائم افسردگی را تجربه کند و پس از زایمان، وضعیت روانی و جسمی او بدتر شود. مادری که دچار افسردگی پس از زایمان می شود ممکن است به دلیل این که روند زندگی او دچار تغییرات فراوان شده است بسیار عصبی و مضطرب باشد. در ابتدا کودک خود را دوست نداشته باشد و از این موضوع احساس گناه و عذاب وجدان کند.
ممکن است از این که به نوزاد خود آسیب وارد کنند وحشت داشته باشد و به خوبی نتواند از عهده مراقبت از او بربیاید. تمامی این موارد به همراه دوره ی نقاحت پس از زایمان و تغییرات جسمی می تواند مادر را در شرایط سختی قرار دهد و او را مستعد ابتلا به افسردگی خفیف یا شدید کند. معمولا چند ماه پس از تولد نوزاد نشانه های افسردگی پس از زایمان فروکش می کند و مادر به روال عادی زندگی خود باز می گردد. همراهی همسر و همدلی او نقش تعیین کننده ای در بهبود حال مادر پس از زایمان دارد.

5-افسردگی فصلی

افسردگی فصلی معمولا با شروع فصل پائیز و زمستان در برخی افراد روی می دهد. فرد به علت های نامشخص دچار تپش قلب، اضطراب، دلتنگی و غصه می شود و در اکثر اوقات میل به گریه کردن دارد و دلیل غم و غصه ی خود را نمی داند. این حالت بسته به شخصیت و شرایط زندگی هر فرد  ممکن است خفیف یا شدید باشد و فرد را از انجام فعالیت های روزمره ی خود بازدارد. طول دوره افسردگی فصلی حدودا یک تا چند ماه است و با اتمام فصل قبلی و آغاز فصل جدید نشانه ها به ارامی از بین می روند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

6-بدترین نوع افسردگی | افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی نوعی از افسردگی است که به دنبال تجربه ی یک اتفاق ناگوار و ناگهانی مانند تصادف یا قطع عضو، شکست عاطفی، مرگ عزیزان، ورشکستگی مالی و... رخ می دهد. ناراحتی و احساس غم و غصه پس از وقوع یک تجربه ی تلخ در زندگی برای هر انسان کاملا طبیعی است اما زمانی که این حالت ها در فردی بسیار شدید بوده و به صورت طولانی مدت ادامه یابد احتمالا چنین فردی دچار افسردگی موقعیتی شده است.
درمان افسردگی موقعیتی راحت تر از سایر انواع افسردگی است اما درمان آن به تغییر طرز فکر و تلاش خود فرد بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از مرگ عزیزان کلیک کنید.

7-افسردگی شیدایی

افسردگی شیدایی نوعی اختلال روانی شدید است و بیشتر به نام اختلال دوقطبی (افسردگی _ شیدایی) شناخته می شود. اختلال دوقطبی در صورتی که در کودکی درمان نشود تا بزرگسالی ادامه داشته و تا مرز خودکشی نیز پیش می رود. زمانی که فردی دچار افسردگی شیدایی است در واقع زندگی بیمار به دو دوره ی افسردگی و شیدایی تقسیم شده است. چنین فردی احساسات و عواطف انسانی را به صورت بسیار هیجانی و شدید تجربه می کند.
بخشی از زندگی خود را به طور کامل و بدون هیچ علت مشخص افسرده، نگران و مضطرب است و بخش دیگر آن را در حالت سرخوشی و نشاط و سرزندگی به سر می برد تا جایی که به دلیل انرژی زیاد تمام فعالیت های روزانه مانند تغذیه و خواب او نیز مختل می شود.  

بدترین نوع افسردگی

تمامی انواع افسردگی بسته به مدت زمان ابتلا و شدت بروز علائم در فرد می تواند بسیار آزار دهنده بوده و زندگی فرد را از تعادل خارج سازد. به طور کلی برای پاسخ به این سوال که بدترین نوع افسردگی کدام است نمی توان هیچ نظر قطعی ارائه داد. زیرا تمامی موارد افسردگی بسته به روحیات و میزان انعطاف پذیری و قدرت تحمل هر فرد می تواند مشکلات روانی و حالت های ناهنجار در خلق و خوی افراد ایجاد کرده و زندگی آن ها را مختل کند.
اما در یک بررسی کلی می توان گفت که اختلال افسردگی اساسی می تواند جزو بدترین نوع افسردگی ها باشد چرا که فرد علائم شدیدتری را نسبت به سایر انواع افسردگی تجربه می کند و هم چنین طول مدت افسردگی در آن بیشتر است. بنابراین می توان گفت افسردگی اساسی شدیدترین نوع افسردگی می باشد چرا که نشانه های بروز آن بسیار آزاردهنده تر و شدیدتر از سایر انواع افسردگی است. به گونه ای که در صورت ادامه یافتن آن، تمام جنبه های فردی و اجتماعی زندگی فرد دچار مشکل شده و حتی اسیب های جسمی نیز به او وارد می شود.
افسردگی و ادامه دار بودن حالات روانی منفی منجر به ایجاد برخی عادت های منفی ناسالم و نامتعادل شدن سبک زندگی فرد می شود تا جایی که شانس ابتلا به بسیاری از بیماری های اعصاب، بیماری های قلبی عروقی و گوارشی به میزان قابل توجهی در فرد بالا می رود. هم چنین شکست های زناشویی، از دست دادن ارتباط نزدیک با  دوستان و آشنایان و انزوای اجتماعی نیز از تاثیرات منفی افسردگی اساسی است که بروز همین عوامل نیز به شدت یافتن علائم و نشانه های افسردگی دامن می زند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه طول درمان افسردگی کلیک کنید.  
بدترین نوع افسردگی

راهکار برای غلبه بر بدترین نوع افسردگی

خوشبختانه تمام انواع افسردگی درمان پذیر هستند و راهکارهای دارویی و غیردارویی برای درمان انواع افسردگی مثمر ثمر واقع می شود. افسردگی تنها زمانی درمان پذیر نیست که فرد به طور کلی وجود آن را در خود انکار کند و از مراجعه به پزشک یا متخصص خودداری نماید.
در این صورت نه تنها افسردگی درمان نمی شود بلکه خطر عود آن و شدت یافتن بیماری نیز بالا می رود. اگرچه بدترین نوع افسردگی نیز قابل درمان است اما در صورتی که با مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص اقدامات لازم صورت نگیرد نمی توان امید چندانی به بهبودی بیمار داشت زیرا در اکثر موارد افراد از افسردگی خود مطلع نیستند و به همان روال زندگی با افکار منفی و افسرده عادت کرده اند و در صورت کسب آگاهی نیز آن را کتمان کرده و مراجعه به روانپزشک را بی اهمیت می پندارند. غافل از این که افسردگی به مرور زمان مانند خوره روح و روان و حتی جسم آن ها را می خورد.

بدترین نوع افسردگی | درمان افسردگی اساسی

درمان افسردگی اساسی حتی اگر خفیف هم باشد نیازمند کمک گرفتن از یک فرد متخصص است. بنابراین در صورتی که علائم و نشانه های افسردگی را به مدت بیشتر از دو هفته در خود احساس می کنید بهتر است در اسرع وقت به یک مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید. برای درمان افسردگی، پزشک متخصص از دو روش تجویز دارو و راهکارهای روان درمانی استفاده می کند. بسته به شدت افسردگی و طول دوره ی آن ممکن است از هر دو روش به صورت همزمان نیز استفاده شود.
در عین حال، تلاش خود فرد برای بهبود و تقویت روحیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نقش تعیین کننده ای در روند درمان و کنترل بیماری دارد. از آن جایی که افراد افسرده عموما از کمبود عزت نفس و کمبود آرامش و عدم احساس خوددوستی رنج می برند افزایش آرامش درونی و تقویت احساس خود ارزشی مواردی هستند که روند درمان را به میزان شگفت انگیزی سرعت می بخشند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*