ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

داروهای ترک اعتیاد | معرفی بهترین داروهای ترک اعتیاد

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با داروهای ترک اعتیاد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

امروزه با پیشرفت خدمات درمانی از داروهای ترک اعتیاد به عنوان درمان کمکی برای ترک استفاده می‌شود. با این حال در صورت مصرف خودسرانه، داروی ترک اعتیاد باعث وابستگی و اعتیاد مجدد می‌شود. اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است که هم بیمار معتاد و هم خانواده او را درگیر می‌کند. برای ترک اعتیاد لازم است که هم جسم و هم روح فرد سم زدایی شود تا فرد دوباره به سمت مخدر گرایش پیدا نکند. سم زدایی روان توسط روانشناس متخصص انجام می‌شود و سم زدایی بدن با روش‌های ترک جسمانی به کمک داروهای ترک اعتیاد در کلینیک صورت می‌گیرد. اغلب داروهای ترک، جایگزین ماده مخدر مصرفی می‌شوند و به مرور دوز آن‌ها کم می‌شود تا جایی که بدن دیگر نیازی به مصرف مخدر نداشته باشد. در ادامه مقاله به بررسی داروهای ترک اعتیاد، عوارض و تداخلات دارویی می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

تماس با مشاور

داروهای ترک اعتیاد

داروهای ترک اعتیاد اغلب به عنوان جایگزین انواع مواد مخدر استفاده می‌شوند. برخی از آن‌ها نیز تنها عوارض جانبی ترک اعتیاد را کاهش داده و باعث از بین رفتن علائم ترک و درد جسمانی می‌شوند. هر کدام از این داروها با هدف اثر بخشی نوعی از روش درمانی و ترک وارد بازار شده‌اند اما با گذشت زمان با مصرف خودسرانه، عدم کنترل بازار دارو و فرصت طلبی سودجویان؛ برخی از این داروها خود به عنوان دارویی مخدر سوءمصرف می‌شوند. برخلاف باور بسیاری از افراد، داروهای ترک اعتیاد نیز بدون تجویز متخصص می‌توانند تبدیل به یک ماده اعتیاد آور شوند. این داروها به همراه اثراتی که دارند به شرح زیر می‌باشند.

  • بوپرنورفین (ب 2): ضددرد، مسکن و جایگزین مواد مخدر
  • متادون: داروی مهار اعتیاد به هروئین و سایر مواد مخدر
  • نالوکسان: برای تشخیص و درمان مسمومیت های ناشی ازمواد مخدر و کمای ناشی از آن استفاده می‌شود.
  • نالتروکسان: داروی کمکی برای ترک اعتیاد و مسکن
  • حب الشفاء: مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد
  • شربت تریاک: جایگزین ماده مخدر و مسکن درد
    برای آگاهی بیشتر در خصوص انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

اینفوگرافیک داروهای ترک اعتیاد

اینفوگرافیک داروهای ترک اعتیاد

1-انواع داروی ترک اعتیاد | بوپرونورفین

بوپرنورفین یا ب2 یک داروی ترک اعتیاد است که برای ترک مواد سنگین مثل هروئیین و کوکایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای تسکین دردهای شدید نیز استفاده می‌شود. باید توجه داشت که مصرف خودسرانه این دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که مصرف بیش از حد و بدون برنامه باعث وابستگی شده و دیری نمی‌گذرد که برای ترک بوپرنورفین نیز دچار مشکل می‌شوید. در واقع مواد مخدر محرک اثرات شدیدتری دارند. مانند کوکایین و سایر مواد محرک دیگر. برای کسب اطلاع از چگونگی ترک اعتیاد به مواد محرک کلیک کنید.

1-عوارض بوپرونورفین

در صورت بروز عوارض جانبی قرص ب2 حتما باید به متخصص ترک اعتیاد مراجعه نمایید. برخی از این عوارض شامل تهوع، استفراغ، یبوست، آبریزش بینی، سردرد، معده درد، کمردرد، مشکلات تنفسی، احساس گرما و تعریق، ضعف و خستگی، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی می‌باشد.

2-تداخلات دارویی بوپرونورفین

- داروهای بیهوش کننده

- تیوپنتال

- ریفامپین

- فنیتوئین

- دیگوکسین

- مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

نکته مهم: از تزریق قرص بوپرونورفین در داخل رگ به شدت خودداری کنید چرا که این کار ممکن است منجر به مرگ شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص ترک اعتیاد به ب2 کلیک کنید.

 

2-متادون یکی از داروی ترک اعتیاد
 

علیرغم اینکه متادون یکی از محبوب ترین روش های درمانی برای وابستگی به مواد افیونی است، هنوز چندین ابهام در مورد استفاده از متادون وجود دارد. با توجه به اینکه همه با اجرای درمان با متادون موافق نیستند وجود چنین ابهاماتی قابل درک است. متادون یک داروی صنعتی و شبه افیونی است که برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساساً متادون نه تنها برای درمان اعتیاد به مواد افیونی بلکه برای تسکین درد نیز استفاده می شود. ذکر این نکته ضروری است که متادون برای اعتیاد مرتبط با مواد افیونی استفاده می شود و برای انواع دیگر مانند کوکائین، ماری جوانا یا الکل در میان سایر موارد کاربرد ندارد.

این دارو بدون تاثیر مخرب مواد مخدر، جایگزین آن‌ها می‌شود و از علائم ترک اعتیاد نیز جلوگیری می‌کند. متادون، توسط پزشک به عنوان مسکن برای دردهای مزمن تجویز می‌شود. باید توجه داشت که متادون به تنهایی باعث ترک اعتیاد نمی‌شود و فقط جزء مهمی از روند درمان به شمار می رود. فرد معتاد هوس های مصرف مجدد و علائم ترک را کاهش می دهد که خطر عود را کم می کند. این کار با شبیه‌سازی همان حس سرخوشی که مواد افیونی ایجاد می‌کنند، اما با اثرات طولانی‌تری انجام می‌شود. به طوری که یک دوز واحد در روز برای اکثر معتادان کافی است. در صورت مصرف خودسرانه احتمال اعتیاد به متادون بسیار بالا است.

1-موارد منع مصرف متادون

در برخی از مواقع مصرف متادون ممکن است با خطرات جدی همراه باشد. در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر درمانگر خود را مطلع کنید. بیماری آسم، مشکلات تنفسی شدید، انسداد روده

2-عوارض جانبی متادون

مصرف متادون به خصوص در اوایل مصرف و پس از تغییر دوز با عوارض جانبی همراه است. این عوارض باید توسط پزشک بررسی شوند.

  • کاهش و سنگینی تنفس
  • سردرد و سرگیجه
  •  تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  •  دردهای شکمی
  • اختلالات فشار خون،مطالعه مقاله ترک متادون برای آشنایی بیشتر با بهترین روش ترک اعتیاد به این دارو می تواند مفید باشد.

3-تداخلات دارویی متادون

مصرف برخی داروها به همراه متادون ممکن است باعث تداخلات جدی شود. در صورت مصرف داروهای دیگر حتما متخصص را در جریان قرار دهید. برخی از بیماری‌ها که ممکن است با متادون تداخل دارویی داشته باشند موارد زیر را در بر می‌گیرد.

  •  بیماری‌های روانی
  •  افسردگی
  •  پارکینسون
  •  میگرن
  •  عفونت‌های شدید

برای کسب اطلاعات در خصوص میگرن و درمان آن پیشنهاد می کنیم مقاله درمان میگرن را مطالعه فرمایید.

 

3-نالوکسان یکی از داروهای ترک اعتیاد
 

نالوکسان یک آنتاگونیست مواد افیونی است که عمدتاً برای معکوس کردن یا جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد افیونی استفاده می شود. این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی عمل می کند، بنابراین به سرعت اثرات مصرف بیش از حد را معکوس می کند. نالوکسان معمولاً به صورت تزریقی یا اسپری بینی تجویز می شود. زمانی که نالوکسان در حالت مصرف بیش از حد به کار می رود، می تواند به طور ناگهانی میزان بالای ناشی از مواد افیونی را معکوس کند و منجر به بروز علائم ترک شود. با این حال، اولویت دادن به فواید نجات فوری نالوکسان در شرایط مصرف بیش از حد مواد افیونی مهم است.

نالوکسان به عنوان یک داروی ترک اعتیاد، طبق مشاهدات برای درمان بسیار موثر واقع شده است. این دارو مستقیم جذب گیرنده‌های عصبی مغز می‌شود و سیستم عصبی را از مواد مخدر پاک می‌کند. همچنین از ورود مواد مخدر جدید جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل با مصرف دوباره مواد مخدر، فرد دچار تهوع و استفراغ می‌شود. همچنین فرایند ترک اعتیاد با استفاده از این دارو بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. نالوکسان برای تشخیص و درمان مسمومیت و کمای ناشی از مواد مخدر به کار می رود.

1-عوارض جانبی نالوکسان

نالوکسان ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در فرد شود که پس از مشاهده باید توسط متخصص ترک اعتیاد بررسی شود.

_ تهوع

_ استفراغ

اختلال حافظه و تمرکز

_ بی اشتهایی

_ تغییرات فشار خون

 

4-داروهای ترک اعتیاد | نالتروکسان

نالتروکسان یک دارو از دستۀ داروهای آنتاگونیست‌های مورفینی می‌باشد که برای درمان اعتیاد به الکل و مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نالتروکسان با مهار گیرنده‌های اوپیوئیدی میل به مصرف مواد مخدر را در فرد کاهش می‌دهد. تا زمانی که نالتروکسان در بدن باشد، اگر فرد دوباره مواد مخدر مصرف کند، احساس خوب ناشی از مواد را تجربه نمی‌کند.

عوارض جانبی نالتروکسان

نالترکسون معمولاً برای درمان اعتیاد به مواد افیونی و وابستگی به الکل استفاده می شود. در حالی که به افراد کمک می کند از این مواد دوری کنند، ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی گزارش شده نالترکسون عبارتند از تهوع و استفراغ، سردرد، سرگیجه، خستگی غیر معمول، بی خوابی، اضطراب بی قراری و دردهای عضلانی. این عوارض جانبی عموماً خفیف و گذرا هستند و اغلب با تطبیق بدن با دارو فروکش می‌کنند. سایر علائم عبارتند از:

  •  درد در ناحیه شکم
  •  عصبانیت
  •  کاهش اشتها
  •  عفونت دستگاه تنفسی
  •  خشکی دهان
  •  حساسیت محل تزریق (خارش، درد، التهاب)

به یاد داشته باشید، این ها توضیحات کلی از عوارض جانبی احتمالی است و تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد. اگر با نگرانی مواجه شدید یا عوارض جانبی خارج از این لیست را تجربه کردید، بسیار مهم است که با یک متخصص تماس بگیرید. آن ها می توانند بر اساس وضعیت خاص شما راهنمایی و مراقبت لازم را به عمل آورند. برای کسب اطلاعات در خصوص ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

 

5-انواع داروی ترک اعتیاد | شربت تریاک

این دارو در کنار دیگر داروها برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مثبت شربت تریاک این است که بدن افرادی که به مواد مخدر افیونی اعتیاد دارند، راحت تر با آن تطبیق پیدا می‌کند. طول عمر، عوارض و خواص آن شبیه تریاک است. افراد معتاد با آن آشنایی دارند و فرایند ترک را برای آن ها آسان تر می‌کند. با این حال مصرف خودسرانه شربت تریاک خطرناک است و منجر به وابستگی می‌شود.

به طور کلی باید در نظر داشت که داروهای اعتیاد آور نمی توانند به تنهایی در ترک اعتیاد موثر باشند. مصرف داروی ترک باید در کنار گذراندن مراحل سم زدایی و ترک و همچنین درمان روانی صورت گیرد تا موثر واقع شود.

 

6-حب الشفا یا حب جدوار

حب الشفا یک داروی گیاهی است که در کنار داروهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو علاوه بر ترک اعتیاد برای درمان دردهای مزمن و ضعف جنسی و دردهای ناشی از التهاب نیز تجویز می‌شود. درد جسمانی ترک اعتیاد آزاردهنده است. استفاده از داروهای تسکین دهنده می توانند مفید باشند.
بر خلاف باور عموم که تصور می کنند داروهای گیاهی هیچ گونه عوارضی ندارد. باید اذعان داشت که داروهای گیاهی بعضا از داروهای شیمیایی قوی تر عمل می کنند. از آنجا که داروهای گیاهی تحت نظر پزشک مصرف نمی شوند، لذا در استفاده آن باید دقت بیشتری داشت.

کلام آخر

داروهای فوق به هیچ وجه نباید خودسرانه مصرف شوند و فقط در صورتی مجاز به استفاده می‌باشید که توسط متخصص ترک اعتیاد تجویز شده باشند. مصرف خودسرانه این داروها باعث وابستگی و اعتیاد مجدد می‌شود. متذکر می‌شویم که هیچ کدام از داروهای فوق به تنهایی درمان قطعی اعتیاد محسوب نمی‌شوند بلکه به درمان کمک می‌کنند. بنابراین برای ترک حتما از مشاوره ترک اعتیاد استفاده نمایید. برای بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می‌تواند به شما کمک کننده باشد. این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه ترک اعتیاد به فرد مبتلا و خانواده کمک خواهد کرد تا فرآیند ترک بدون هرگونه سختی و با حمایت کامل روانی انجام گیرد. برای کسب اطلاع از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

سوالات متداول درباره داروی ترک اعتیاد

آیا روش‌های سنتی مانند ماساژ درمانی و روغن تراپی می‌تواند در ترک اعتیاد کمک کننده باشد؟

روش‌های سنتی از جمله بادکش، ماساژ و یا روغن درمانی در فرآیند سم زدایی می‌توانند کمک کننده باشند اما به عنوان یک روش جامع و کامل اصلا نمی‌توان به آن‌ها اکتفا کرد. روش‌های تخصصی و جدیدی توسط متخصصان وجود دارد که فرآیند ترک را برای افراد آسان کرده و بدون هیچ گونه مشکلی ترک اعتیاد به انواع مختلف مواد مخدر انجام می‌گیرد. روش‌های جدید هر دو بعد جسمی و روانی را در نظر می‌گیرد که این مسئله در عدم بازگشت مجدد فرد به مصرف و پاکسازی کامل بسیار موثر است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*