ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

عاشقی قبل از ازدواج | ۶ نکته (مهم) که می‌خواستید بدانید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با عاشقی قبل از ازدواج پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


عاشقی قبل از ازدواج یکی از موضوعات بحث برانگیز در میان جوانان است. در گذشته افراد باور داشتند که عشق و علاقه بعد از ازدواج به‌وجود می‌آید.اما امروزه بسیاری از افراد معتقدند که حتما باید عاشق شوند و بعد ازدواج کنند. آیا واقعا عشق قبل از ازدواج ضروری است و یا بعد از آن نیز می‌توان در طول زندگی مشترک عاشق شد؟ در واقع ممکن است عاشق شدن پیش زمینه‌ مناسبی برای ازدواج باشد اما پس از آن نیز باید روی تداوم آن تلاش کرد. عاشقی قبل از ازدواج تنها در صورتی می‌تواند به ازدواج موفق کمک کند که درست و اصولی شکل بگیرد. البته در ابتدای امر ضروری است معیارها و ملاک های تشخیص یک ازدواج موفق را شناخت و با راهکارهای اصولی آن آشنا شد. برای رسیدن به این اهداف مشاوره با مشاورین خانواده بهترین گزینه است.  برای کسب اطلاع از روند مشاوره خانواده کلیک کنید. تماس با مشاور

عاشقی قبل از ازدواج لازم است یا نه

بسیاری از افراد بیش از اینکه به فکر ازدواج باشند، به دنبال عــشق واقعی هستند و معتقدند تا عاشق نشوند ازدواج نمی‌کنند. ابتدا لازم است تا واژه عشق را به درستی تعریف کنیم و به روانشناسی عشق بپردازیم. عشق معناهای متفاوتی دارد؛ در معنای اولیه عشق به معنای دوست داشتن و خواستن ساده است. اما در معنای دیگر نوعی محبت شدید و اغراق آمیز است که در بسیاری موارد با وابستگی همراه می‌شود و ممکن است نشانه‌ی بی‌ثباتی خُلق و خو و اشکال در شناخت و تفکر باشد.

عشق در معنای اولیه برای ازدواج لازم و ضروری می‌باشد. اما در معنای دوم ممکن است حتی مضر باشد و افراد را به سمت ازدواج با وجود تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و در تعریفی ساده‌تر به ازدواج کورکورانه سوق دهد. تجربه عاشقی قبل از ازدواج لزوما با خوشحالی و رضایت بیشتر بعد از ازدواج همراه نیست. اما عاشقانه زندگی کردن می‌تواند موجب پایداری زندگی زناشویی شده و اثرات مطلوبی را به همراه داشته باشد. 

اینفوگرافیک عاشقی قبل از ازدواج

 اینفوگرافیک عاشقی قبل از ازدواج

عاشقی قبل از ازدواج | فایده عشق چیست؟

در علوم انسانی درباره عناصر عشق مطالب بسیاری مطرح شده است. پدیده‌ی عشق سه جزء اصلی تعهد، شهوت و صمیمیت را در برمی‌گیرد. عاشقی قبل از ازدواج زمانی می‌تواند باعث یک ازدواج موفق شود که هر سه جزء آن را در بربگیرد. در ادامه لزوم هر کدام از این سه جزء را در عاشقی قبل از ازدواج بیان کرده‌ایم. 

1. عاشقی قبل از ازدواج | شهوت در عشق

واقعاً از کجا بفهمیم عاشق شده‌ایم؟ بسیاری از افراد تنها گمان می‌کنند که عاشق شده‌اند اما درواقع آنچه که آن‌ها را به سمت خواستن و دوست داشتن فردی دیگر سوق می‌دهد، تنها شهوت و میل جنسی است. روابط عاشقانه که تنها بر اساس شهوت شکل می‌گیرد و تعهد و صمیمیت در آن‌ها نادیده گرفته می‌شود، با اسم «شیدایی» شناخته می‌شوند. دوستی‌های قبل از ازدواج اگر به درستی پیش نروند، بیشترین زمینه برای چنین ارتباطاتی می‌باشند.

چنین عشقی بعد از ازدواج و درست زمانی که از کشش و جذابیت زوج‌ها کاسته شد و به نوعی برای یکدیگر تکراری شدند، از بین می‌رود و چون صمیمیت و تعهدی نیز وجود نداشته، در اغلب موارد چالش‌ها و اختلافات بروز می‌کنند. البته شهوت و کشش جنسی افراد به یکدیگر در پایداری ازدواج ضروری است به شرطی که صمیمیت بین زوجین و تعهد را نیز همراه داشته باشد.

2. عاشقی قبل از ازدواج | صمیمیت در عشق

روابط عاشقانه که تنها بر اساس صمیمیت شکل می‌گیرند، روابط دوستی ساده‌ای هستند که شهوت در آن‌ها وجود ندارد و به دلیل عدم وجود تعهد تداوم هم نمی‌یابند. عدم وجود کشش نسبت به رابـطه جنسی به دلیل عدم وجود تعهد، می‌تواند بسیاری از ازدواج‌ها را به سمت روابط فرازناشویی و مسموم بکشاند. درچنین حالتی زوجین ممکن است دلبسته فرد دیگری غیر از همسر خود شده و با او وارد رابطه عاشقانه شوند. از طرف دیگر صمیمیت زناشویی در روابط ضروری است و نبود آن باعث عدم علاقه افراد در زندگی مشترک می‌شود.

3. عشق قبل از ازدواج | تعهد در عشق

تعهد در عشق و ازدواج برای تمامی افراد مسئله‌ای مهم و از معیار‌های ازدواج است. تمام افراد دلشان می‌خواهد که شریک زندگی‌شان تنها به او متعهد باشد و عشق خود را در رابطه با فرد دیگری خرج نکند. اما تعهد به تنهایی «عشق پوچ» را می‌سازد. رابطه‌ای که فاقد شهوت و صمیمیت باشد، رابطه‌ای بی‌معنی است که زن و شوهر هیچ علاقه روحی و کشش جنسی نسبت به یکدیگر ندارند.‌ شروع رابطه عاشقانه از همان ابتدا می‌تواند به طریقی باشد که تعهد را شکل دهد.

4. شهوت به همراه صمیمیت

رابطه‌هایی که صرفا بر اساس میل و کشش جنسی و صمیمیت شکل می گیرند و افراد تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند، معمولا به عنوان یکی از انواع عشق به نام «عشق رمانتیک» شناخته می‌شوند و نمونه‌ بارز آن‌ها ازدواج‌ ســفید است. نبود تعهد باعث می‌شود افراد تعلق خاطری نسبت به یکدیگر نداشته باشد و همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد افراد به سادگی و با بروز کوچکترین اختلاف به سمت جدایی و یا خیانت می‌روند. معمولا ترس از تعهد در رابطه موجب می شود کسانی که قصد ازدواج دارند با بهانه تراشی های متعدد از زیر بار تعهد و مسئولیت زندگی مشترک فرار کنند. اصولا اعتماد به این افراد می تواند تاوان سنگینی داشته باشد.

5. عاشقی قبل از ازدواج | شهوت به همراه تعهد

عشق‌هایی که فاقد جزء صمیمیت هستند به نام «عشق سراب گونه» شناخته می‌شوند. در این شرایط تعهد برپایه شور و کشش جنسی شکل می‌گیرد. این عــشق اشتباه که قبل از ازدواج به وجود می‌آید ممکن است پس از مدتی به سردی روابط منجر شود. چرا‌ که زوجین علایق و مسائل مشترکی که صمیمیت در آن‌ها به وجود بیاورد را در خود نمی‌یابند.

6. صمیمیت همراه با تعهد

روابط جنسی جزء جدانشدنی از روابط زوج‌هاست. عامل نارضایتی جنسی آمار زیادی از طلاق را به خود اختصاص می‌دهد. احساسی که قبل از ازدواج تنها بر پایه صمیمیت و تعهد شکل گرفته و افراد کشش جنسی نسبت به یکدیگر ندارند، «عشق ترحم انگیز» نامیده می‌شود و ممکن است در آینده با رضایت زناشویی چندانی همراه نباشد. پس ازدواج نکردن با کسی که احساس واقعی نسبت به او ندارید، مسلما بهتر از ازدواج بدون عشق باشد.

تاثیر خدمات روانشناسی بر عاشقی قبل از ازدواج

عشق در ازدواج یک اصل ضروری است که باعث پایداری و موفقیت رابطه می‌شود. اما عاشقی قبل از ازدواج نباید به گونه‌ای باشد که افراد را به سمت ازدواج کورکورانه و در نهایت تجربه تلخ شکست هدایت کند. به همین منظور توصیه می‌شود که افراد از مشاوره قبل ازدواج کمک بگیرند تا تمام جوانب را با کمک روانشناس بررسی کرده و با چشمان بسته و صرفا از روی علاقه وارد زندگی مشترک نشوند. متخصصان و روانشناسان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*