ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

سونوگرافی | هر آنچه که باید در مورد سونوگرافی بدانید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با سونوگرافی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


سونوگرافی یک ابزار تصویر برداری از اندام‌های داخلی بدن است. این دستگاه امواج را با فرکانس بالا به داخل بدن می‌فرستد و از این طریق اندام‌های داخلی بدن را مورد مشاهده قرار می‌دهد. اکثر افراد این آزمایش را مربوط به دوران بارداری می‌دانند که در آن حرکات و رشد جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد اما سونوگرافی در موارد دیگر نیز کاربرد دارد و با انواع گوناگون مانند واژینال، معمولی و تخصصی امکان بررسی بسیاری از اندام‌ها در شرایط مختلف را امکان پذیر کرده است. در ادامه مقاله به بررسی هر آنچه که باید در مورد سونوگرافی بدانید خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.
تماس با مشاور

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یک دستگاه تصویر برداری است که برای تشخیص در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه امواج را با فرکانس بالا (فراصوت) به داخل بدن می‌فرستد و از این طریق اندام‌های داخلی بدن را مورد مشاهده قرار می‌دهد. در دوره بارداری با استفاده از آن جنین را در داخل شکم مادر مشاهده کرده و وضعیت سلامت او را بررسی می‌کنند. البته سونوگرافی تنها مختص دوره بارداری نیست و پزشکان برای تشخیص مشکلات اندام‌هایی همچون کلیه، کبد و قلب هم از آن استفاده می‌کنند. در حین این آزمایش فرد بر روی تخت دراز می‌کشد و پزشک یک وسیله کوچک را بر روی اندام مورد نظر حرکت می‌دهد و اطلاعات دریافت شده از طریق امواج فراصوت بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

 

آزمایش سونوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش توسط یک پزشک یا تکنسین انجام می‌گردد. برای انجام آن از شما خواسته می‌شود که به پهلو یا به پشت بر روی تخت دراز بکشید و تا جایی که نیاز است لباس خود را بالا بزنید. پزشک یک ژل مخصوص را بر روی پوست شما می‌زند و دستگاه مخصوص سونوگرافی را بر روی بدن حرکت می‌دهد. ممکن است در حین حرکت کمی آن را فشار دهد به طوری که درد بسیار خفیفی ایجاد کند. در سونوگرافی‌های بارداری شما می‌توانید جنین خود را بر روی مانیتور مشاهده کنید.

 

انواع سونوگرافی

واژینال

این سونوگرافی به منظور تصویربرداری از داخل واژن استفاده می‌شود و بیشتر در ماه‌های اول بارداری کاربرد دارد و به تشخیص قطعی بارداری کمک می‌کند.

معمولی

در این نوع سونوگرافی با استفاده از یک مبدل بر روی پوست، از داخل بدن تصویر برداری می‌شود. تصویرهای دوبعدی رایجی که از جنین گرفته می‌شود از نوع سونوگرافی معمولی است.

تخصصی

مکانیزم این سونوگرافی نیز مانند سونوگرافی معمولی می‌باشد. اما در این نوع، پزشک نسبت به وجود یک مشکل مشکوک می‌شود و با استفاده از ابزار تخصصی‌تر اندام مورد نظر را بررسی می‌کنند.

سونوگرافی رنگی

هر تغییر کوچکی که در امواج فراصوتی اتفاق بیفتد در این روش ثبت گشته و مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش نسبت به هر جسم متحرکی همچون سلول خونی حساس است و از آن تصویربرداری می‌کند.

3 بعدی و 4 بعدی

در این نوع سونوگرافی از اسکنرهای مخصوصی در دستگاه استفاده شده است که با آن‌ها می‌توان حرکات کودک و صورت او را به دقت بررسی کرد.

اکوکاردیوگرافی جنینی

این سونوگرافی برای بررسی مشکلات قلبی مادرزادی جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های مورد استفاده در این زمینه بسیار پیشرفته و تخصصی هستند.

 

اهمیت سونوگرافی در دوره بارداری

در دوره بارداری لازم است که روند رشد جنین به خوبی بررسی شود. به همین دلیل در دوره‌های مختلف بارداری این آزمایش انجام می‌شود.

سه ماه اول

در سه ماه اول بارداری سونوگرافی برای بررسی موارد زیر انجام می‌گیرد.

_ تشخیص قطعی بارداری

_ بررسی شکل گیری قلب جنین و شنیدن ضربان قلب

_ مشخص شدن سن جنین و تعیین تقریبی زمان زایمان

_ بررسی رحم، جفت و بارداری چند قلویی

_ بررسی رشد غیرطبیعی و مشکلاتی همچون حاملگی خارج از رحم

سه ماه دوم و سوم بارداری

مواردی که در سه ماه دوم و سوم باردری در سونوگرافی بررسی می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

_ تعیین جنسیت

_ رشد کافی جنین و موقعیت قرارگیری او

_ بررسی اکسیژن دریافتی جنین و میزان مایع آمینیوتیک

_ بررسی مشکلات و ناهنجاری‌های احتمالی همچون نقص‌های مادرزادی، سندروم داون، وجود تومور در رحم و...

برای آگاهی بیشتر در زمینه غربالگری جنین کلیک کنید. 

 

آیا سونوگرافی خطرناک است؟

ممکن است برخی‌ها فکر کنند که امواج فراصوت خطرناک هستند و به فرد یا جنین آسیب وارد می‌کنند. اما سونوگرافی یک روش کاملا ایمن، بدون ضرر و بدون درد می‌باشد. دستگاه آن از طریق پوست، تصویربرداری را انجام می‌دهد و به همین دلیل اندام‌های داخلی درگیر نخواهند شد پس می‌توان گفت که این آزمایش یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های عکس برداری محسوب می‌شود.

 

آمادگی برای سونوگرافی

_ به طور معمول سونوگرافی‌ها به همراه آزمایش خون انجام می‌شود. به همین دلیل در مورد آمادگی‌های خاص قبل آزمایش مانند غذای مصرفی با پزشک خود مشورت نمایید.

_ در برخی موارد گفته می‌شود که قبل از سونوگرافی آب زیادی میل نمایید و در برخی مواقع دیگر لازم است که تا چند ساعت قبل از آن غذا نخورید. بهتر است این توصیه‌ها را رعایت کنید تا آزمایش به خوبی انجام شود و نتایج آن صحیح باشد.

_ در حین انجام این آزمایش یک لباس راحت بپوشید. برای سونوگرافی‌های معمول تنها کافی است لباس خود را کمی بالا دهید تا پوست بدن مشخص شود. اما در سونوگرافی واژینال لازم است که لباس زیر خود را نیز دربیاورید.

 

انجام سونوگرافی چه قدر طول می‌کشد؟

با توجه به نوع آن زمان ممکن است کم یا زیاد باشد اما به طور کلی بیش از 30 دقیقه زمان نمی‌برد. در صورتی که تمام موارد گفته شده را رعایت کنید انجام آن به سرعت تمام خواهد شد اما مثلا اگر دکتر آزمایش را انجام دهد و متوجه خالی بودن مثانه بشود از شما می‌خواهد که بازهم مایعات مصرف کنید و پس از مدتی دوباره بیاید. در این صورت میزان معطلی بیشتر می‌شود.

 

سونوگرافی برای کدام قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همان طور که گفته شد سونوگرافی تنها مختص به دوره بارداری نیست و برای بررسی بسیاری از اندام‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندام‌ها موارد زیر را شامل می‌شود.

  • شکم و اندام‌های مربوط به آن مانند کلیه و کبد
  • بافت سینه
  • قفسه سینه مانند قلب و رگ‌های قلبی
  • سیستم تناسلی زنان
  • عضلات و ماهیچه‌ها
  • گردن و تیروئید

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

هزینه سونوگرافی

سونوگرافی‌های معمول و رایج هزینه آنچنانی ندارند و حتی بسیاری از بیمه‌ها هزینه آن را قبول می‌کنند. البته برخی از انواع سونوگرافی‌ها همچون نوع 3 بعدی یا 4 بعدی هزینه نسبتا زیای دارند چرا که این آزمایش به درخواست خود افراد انجام می‌شود و معمولا (به جز در موارد خاص) لزومی در انجام آن وجود ندارد. به همین دلیل بیمه هزینه این نوع تصویربرداری‌ها را قبول نمی‌کند. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*