ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

فرزند معتاد | با جوان معتاد چگونه برخورد کنیم؟

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با فرزند معتاد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


داشتن فرزند معتاد یکی از سخت‌ترین شرایطی است که ممکن است پدر و مادرها با آن روبه‌رو شوند. در واقع یک فرزند یا جوان معتاد می‌تواند آرامش را از والدین بگیرد و بهداشت روانی و حتی سلامت جسمانی خانواده را به خطر بیاندازد. در این شرایط اغلب والدین نمی‌دانند که باید چه برخوردی با فرزند خود داشته باشند. از آنجایی که نحوه برخورد والدین با اعتیاد فرزند یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرآیند ترک محسوب می‌شود، آموزش دیدن پدر و مادرهایی که دارای جوان یا فرزند معتاد هستند بسیار اهمیت دارد. از همین رو ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه برای شما فراهم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

تماس با مشاور

توصیه‌هایی در مورد نحوه برخورد با فرزند معتاد

اعتیاد فرزند آنقدر برای والدین بار هیجانی منفی دارد که بسیاری از آن‌ها در این شرایط احساس ناتوانی می‌کنند و در بسیاری از موارد کنترل هیجانات خود را از دست می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که به خاطر فشار بسیاری که احساس می‌کنند به رفتارهایی نظیر طرد فرزند یا اعمال پرخاشگرانه روی بیاورند. این در حالی است که نحوه برخورد والدین با اعتیاد فرزند یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرآیند ترک محسوب می‌شود. نقش خانواده در ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور بسیار حائز اهمیت است و می تواند موجب تحول بزرگی باشد.

در نتیجه اگر نگران فرزند خود هستید و می‌خواهید به او کمک کنید تا مصرف را کنار بگذارد لازم است که در مورد مهارت‌های ارتباطی آموزش ببینید و از متخصصین در این باره کمک بخواهید. نقش والدین در ترک اعتیاد آنقدر پررنگ است که در برخی موارد روانشناسان برای درمان اعتیاد جلسات خانواده درمانی را ترتیب می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند با اصلاح واکنش‌ها و ارتباطات موجود در خانواده به بهبود اعتیاد فرد بیشتر کمک کنند. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله خانواده درمانی را مطالعه فرمایید.

اینفوگرافیک فرزند معتاد

 اینفوگرافیک فرزند معتاد

1- تقویت رابطه والد فرزندی هنگام برخورد با فرزند معتاد

افراد هنگامی‌ که درگیر اعتیاد می‌شوند بیش از هر زمان دیگری از نظر روانی آسیب‌پذیر هستند و به حمایت اطرافیان خود نیاز دارند. این در حالی است که مصرف مواد توسط آن‌ها و بی‌توجهی به پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر معمولاً خشم خانواده را برمی‌انگیزد و باعث ایجاد شکاف بین والدین و فرزند می‌شود.

در این شرایط برای اینکه بتوانید ارتباطات خود را با فرزند جوانتان حفظ کنید این مسئله را به یاد داشته باشید که کاهش حمایت‌های اجتماعی و طرد شدن از جانب عزیزان با افزایش فشار روانی بر فرد معمولاً به شدت گرفتن اعتیاد سرعت می‌بخشد. در نتیجه تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند محیط خانه را امن بپندارد و در مورد نگرانی‌ها و مشکلات خود با پدر و مادر صحبت کند. برای اینکه بتوانید چنین ارتباطی را در این شرایط دشوار پرورش دهید لازم است که با مهارت جرات مندی آشنا باشید و رابطه خود را بر این اساس استوار کنید. این مهارت به شما می‌آموزد که در عین حال که به فرزندتان کمک می‌کنید بتوانید بدون خشونت و به طور منطقی با خواسته‌های نا به جای او مخالفت نمایید و از این طریق نوعی تعادل در میزان حمایت خود ایجاد کنید. برای آشنایی و تمرین این مهارت در این شرایط مراجعه به یک روانشناس می‌تواند کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جرات مندی را مطالعه فرمایید.
همچنین توجه به نکات زیر نیز می‌تواند در تقویت ارتباط شما مؤثر باشد.

- حفظ احترام و خودداری از رفتارهای توهین‌آمیز

- تمرکز کردن به نقاط قوت فرد و بازخورد دادن به فرزند یا جوان معتاد در مورد آن‌ها

- نشان دادن پذیرش و درک متقابل در برابر مشکلات فرزند یا جوان معتاد

- تلاش برای به حداقل رساندن پرخاشگری نوجوانان (پرخاش کلامی و غیرکلامی )

علاوه بر این ها لازم است به فرزندتان کمک کنید تا دوستان خود را تغییر دهند. چرا که دوستان و هم نشینان تاثیر زیادی در علاقه و گرایشات فرزندان دارند. بیشتر مصرف کنندگان مواد مخدر تجربه های اول شان را به اصرار دوستان داشتند. بنابراین رابطه صمیمانه با والدین و نظارت آنان بر فرزندانشان در جلوگیری از مصرف دوباره مواد مخدر موثر است. 

2- تمرکز بر توانمندی‌های فرزند معتاد و ترغیب او برای استفاده از درمان‌های نوین  

بسیاری از والدین که با اعتیاد فرزند خود دست و پنجه نرم می‌کنند نمی‌دانند که با چه روشی می‌توانند فرزند خود را برای ترک و دریافت درمان مناسب متقاعد کنند چراکه اغلب افرادی که مواد مصرف می‌کنند اعتیاد خود را منکر می‌شوند و یا از روش‌های ترک می‌هراسند. در حالی که امروزه روش‌های نوینی در ترک اعتیاد استفاده می‌شود که در آن فرد علائم ترک کمتری را تجربه می‌کند و درنتیجه مانند سابق دچار دردهای جسمانی و علائم آزاردهنده نمی‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی سم‌زدایی برای ترک اعتیاد اشاره کرد.

قرار گرفتن این درمان‌ها در کنار روش‌های روانشناختی نظیر درمان‌های شناختی رفتاری آسیب‌های روانی ناشی از اعتیاد را جبران می‌نماید و در نتیجه با کاهش میزان ولع و وسوسه در فرد به او کمک می‌کند تا بتواند پرهیزی ماندگار را تجربه کند. به همین منظور لازم است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و با تمرکز بر توانایی‌های فرزندتان او را به امتحان درمان‌های نوینی که در زمینه اعتیاد وجود دارد سوق بدهید. روانشناسان متخصص در حیطه اعتیاد می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید و در مورد نحوه ترغیب فرزندتان برای مراجعه به مراکز درمانی آگاهی بیشتری کسب نمایید. برای آموزش چند راهکار عملی در خصوص اینکه چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک کنیم کلیک کنید.

3- خودداری از زور و اجبار هنگام برخورد با فرزند معتاد

بسیاری از پدر و مادرها بدون اینکه بدانند رفتار آن‌ها چه تأثیری بر فرزندشان می‌گذارد برای ترک دادن فرد از روش‌هایی استفاده می‌کنند که احتمال آسیب را دو چندان می‌کند. برای اینکه شما نیز در این تله گرفتار نشوید این مسئله را در نظر بگیرید که اعتیاد اغلب از مسائل روانی و اجتماعی نشات می‌گیرد و به نوعی بیماری مغزی منجر می‌شود. در نتیجه برای دست یابی به یک ترک موفق، علل گرایش به اعتیاد باید تحت درمان قرار بگیرد و به تاثیر مواد مخدر بر مغز نیز پرداخته شود.

استفاده از روش‌های زوری و اجباری نظیر بستن فرد و یا فرستادن او به کمپ‌های اجباری تنها باعث سم‌زدایی یا پاک شدن بدن از مواد می‌شود اما تأثیری بر ریشه‌های روانی اعتیاد نمی‌گذارد و پیامدها و آسیب‌های آن را جبران نمی‌کند. در نتیجه فرد پس از هر بار ترک مجدداً به سمت مواد کشیده می‌شود و شما را بیش از پیش ناکام و ناامید می‌سازد. از همین رو امروزه این روش‌ها منسوخ شده و دیگر استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. به همین خاطر لازم است که از انجام این رفتارها و این روش‌ها بپرهیزید و به فکر جایگزین‌های مفیدتر و پایدارتری باشید. برای آشنایی درباره رفتار با معتاد کلیک کنید.

4- مراقبت از خود

یکی از مهم‌ترین مسائلی که والدین اغلب در این شرایط آن را فراموش می‌کنند مراقبت از خود است. در واقع بسیاری از آن‌ها آنقدر درگیر مشکلات فرزندشان می‌شوند که به طور کل خود را فراموش می‌کنند. همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که برای کمک به دیگران ابتدا باید بتوانید از خودتان مراقبت کنید و در جهت حفظ روحیه خود تلاش نمایید.

به همین خاطر فراموش نکنید که شما در این موقعیت بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به مشکلات روانی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی هستید و این مسئله می‌تواند کانون خانواده شما را با بحران‌های بیشتری مواجه کند و توانایی شما را برای کمک به فرد معتاد نیز کاهش دهد. در نتیجه در کنار پیگیری وضعیت اعتیاد فرد، سلامت روان خود را نیز جدی بگیرید. شما باید بتوانید برای کاهش اضطراب خود اقدامات موثری انجام دهید. کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس یا شرکت در گروه‌های خودیاری و جلسات خانواده درمانی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

5- از سرزنش و انتقاد مخرب بپرهیزید

این مسئله قابل درک است که شما از دست فرزندتان خشمگین باشید اما برای اینکه بتوانید به او و خانواده تان کمک کنید لازم است که مهارت‌های رفتاری جدیدی را اتخاذ کنید و از انجام برخی رفتارهای مخرب بپرهیزید. سرزنش دائمی جوانی که به اعتیاد مبتلا شده نه تنها هیچ تأثیری بر روند بهبودی او ندارد بلکه با تخریب هرچه بیشتر اعتماد به نفس او باعث می‌شود هرچه بیشتر در باتلاق اعتیاد فرو رود. در نتیجه از پیامدهای سرزنش‌های خود آگاه باشید تا ناخواسته باعث تشدید اوضاع نشوید. به جای این کار تلاش کنید تا به دنبال راه حلی برای مشکل پیش آمده برای جوان معتاد خود باشید و از متخصصین برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. این موارد را بهتر است در مورد هر فرد معتادی حتی همسر خود جدی بگیرید. برای آشنایی بیشتر در باب مقوله همسر معتاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول درباره فرزند معتاد

- من متوجه شده‌ام که فرزندم ماده مخدر گل مصرف می‌کند. برای ترک دادن او باید چه کاری انجام دهم؟

از آنجایی که ماده مخدر گل بیشتر بر روان افراد تأثیر می‌گذارد، برای درمان آن هم دریافت درمان‌های روان شناختی اولویت دارد. اگر فرزندتان از عوارض ترک می‌هراسد باید به او اطمینان دهید که ترک این ماده اغلب علائم جسمانی خاصی را به همراه ندارد و علائم روانی آن نیز با استفاده از جلسات روان درمانی قابل کنترل است.

در حالی که ادامه مصرف می‌تواند پیامدهای روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد و حتی منجر به بروز مشکلاتی نظیر روان پریشی در دراز مدت شود. متأسفانه عدم آگاهی بسیاری از جوانان از این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها پیامدهای روانی این ماده را نادیده بگیرند و تنها به احساسات خوشایند ناشی از مصرف آن توجه داشته باشند. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد به جوان معتاد کمک می‌کند تا از طریق یک متخصص با پیامدهای اعتیاد آگاه شده و بیشتر برای ترک ترغیب شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان اعتیاد کلیک کنید.

- متادون درمانی چیست؟ آیا مصرف این ماده می‌تواند باعث شود که فرزندم اعتیاد به تریاک را کنار بگذارد؟

متادون نوعی ماده شبه افیونی است که در سم‌زدایی مواد مخدری نظیر تریاک، هروئین، شیره و سوخته تریاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با اتصال به گیرنده‌های افیونی می‌تواند از بروز علائم ناخوشایند مرتبط با ترک جلوگیری کند و در نتیجه فرآیند درمان اعتیاد را تسهیل بخشد. با این حال مصرف متادون حتماً باید تحت نظارت پزشک صورت بگیرد. پزشک دوز این دارو را بر اساس شرایط جسمانی و میزان مصرف روزانه مواد فرد تعیین می‌کند. از آنجایی که این ماده نوعی داروی شبه افیونی است، مصرف خودسرانه آن می‌تواند اعتیاد به متادون را ایجاد کند و فرد را در مشکل دیگری درگیر نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمپ ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*