ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

طالع بینی | طالع بینی از منظر علم

طالع بینی برای بسیاری از افراد جذابیت زیادی دارد. پیش بینی آینده، بازگو کردن صفات شخصیتی افراد بر اساس عواملی مانند ماه و سال تولد از جمله دلایلی است که باعث می‌شود مردم به سمت طالع بینی بروند. خیلی از این افراد تنها به چشم سرگرمی به این قضیه نگاه می‌کنند. در حالی که برخی دیگر آن را حقیقتی مسلم می‌دانند و سخت به آن معتقدند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با نگاهی واقع بینانه و علمی به بررسی این موضوع بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تماس با مشاور

 


 

ریشه طالع بینی

تاریخچه طالع بینی به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در واقع به زمانی که مردم متوجه تغییر شکل ماه و آسمان در طول زمان شدند و نقوش ستارگان توجه آن‌ها را جلب کرد. طالع بینی یا همان ستاره شناسی که امروزه مردم می‌شناسند ابتدا در تمدن بابل رایج شد.

این مسئله بعدها در تمدن مصر، یونان و رم نیز ترویج یافت. آنچه از الگوی ستاره‌ها و آسمان توسط ستاره شناسان کشف می‌شد در سرنوشت اقوام در طول تاریخ تأثیر زیادی گذاشته است چراکه در گذشته درباریان برای پیش بینی وقایع از ستاره شناسان استفاده می‌کردند که بتوانند رقبا و دشمنان خود را پیشاپیش بشناسند. همین امر باعث می‌شد که پادشاهان به خاطر این پیش‌بینی‌ها دستور قتل یا تبعید برخی افراد را صادر کنند تا پیش از زمان موعد دشمنان را از بین ببرند.

 

طالع بینی چیست؟

طالع بینی به این مسئله اشاره دارد که نحوه قرارگیری اجرام آسمانی نظیر ماه، ستاره‌ها، خورشید و سیارات می‌توانند بر شخصیت زندگی و آینده ما تأثیر بگذارند. عقیده‌ای که پشت این مسئله قرار دارد این بوده است که خدایان در آسمان‌ها حضور دارند. برای مثال سیارات مختلف به عنوان نمادی از الهه‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود. تفاسیری که امروزه نیز از ستاره شناسی می‌شود، ریشه در همین عقاید دارد. برای مثال اگر فردی بسیار دوست داشتنی باشد ستاره شناسان می‌گویند که او تحت تأثیر سیاره زهره قرار گرفته است. دلیل این امر آن است که زهره الهه عشق محسوب می‌شود.

 

بررسی طالع بینی از منظر علم

با وجود آنکه خود ستاره شناسان طالع بینی را امری علمی می‌دانند، دانشمندان معتقدند که طالع بینی موضوعی علمی و دقیق نیست. البته بسیار اهمیت دارد که ستاره شناسی را از علم نجوم جدا کنید چراکه نجوم علمی دقیق است و ربطی به پیش‌بینی‌های مطرح شده در طالع بینی ندارد. در ادامه به دلایل غیرعلمی بودن طالع بینی اشاره کرده‌ایم. از منظر روانشناسی نیز افرادی که بیش از حد به این موضوعات باور دارند و تمام ابعاد زندگی آن ها را در بر می گیرد، شخصیت اسکیزوتایپال می نامند.

ستاره‌ها نمی‌توانند کره‌ زمین را تحت تأثیر خود قرار دهند

تأثیر گرانشی ستاره‌ها تقریبا با تأثیر گرانشی کیف پولی که روی کمد گذاشته باشید برابر است! در واقع می‌توان گفت تأثیرات گرانشی ستارگان بر ما تقریبا مساوی با هیچ است و این مقدار بسیار ناچیز نمی‌تواند اثر شگرفی بر شخصیت ما داشته باشد.

اگر قرار باشد که نیرویی تغییرات جدی در شخصیت انسان، خصوصیات و رفتارهای او ایجاد کند لازم است که این نیرو، به میزان کافی قدرتمند و دقیق باشد. در حالی که در مورد ستارگان این مسئله صدق نمی‌کند. همچنین الگوها و شکل‌هایی که ستاره شناسان در ستارگان مرتبط با هر فصل مشاهده می‌کنند در همه جای کره زمین یکسان نیست. برای مثال مردمی که در نیمکره جنوبی کره زمین زندگی می‌کنند شاهد الگوهای متفاوتی هستند در نتیجه چگونه می‌توان گفت که آن‌ها نیز تحت تأثیر همین الگوها قرار دارند؟

تفاوت جغرافیایی

تغییرات فصلی در همه جای کره زمین یکسان نیست. کسی که در ایران متولد می‌شود نسبت به کسی که در کانادا متولد شده است، بهارو تابستان، پاییز و زمستان متفاوتی را تجربه می‌کند. در واقع نمی‌توان انتظار داشت که مثلا کودکی که در منطقه‌ای گرمسیر متولد شده با کودکی که در منطقه‌ای سردسیر به دنیا آمده صرفا به خاطر تولد در فصلی یکسان دارای خصوصیات همسانی باشد.

تغییرات کره زمین

حتی اگر قبول کنیم که زمانی کره زمین تحت تأثیر آسمان قرار داشته، باید این را بپذیریم که در طول 4000 سال گذشته زمین دچار تغییراتی شده است، برای مثال شیب آن تغییر کرده و موقعیت آن نسبت به ستارگان دستخوش تحولات مختلفی شده است. در حالی که قواعد و توصیفات طالع بینی همچنان ثابت مانده است.

نداشتن پشتوانه علمی

با تمام اعتقادات و ادعاهایی که در مورد طالع بینی وجود دارد، حقیقت این است که هیچ پشتوانه علمی در مورد این مسئله وجود ندارد. در حقیقت تحقیقی وجود ندارد که به ما نشان دهد طالع بینی حتی به میزان کم از اعتبار علمی برخوردار است. همین مسئله باعث می‌شود که شک و شبهه‌ها در مورد صحت آن همچنان وجود داشته باشد.

 

سؤالات متداول

- آیا موقعیت ستارگان زمانی که فرد متولد می‌شود می‌تواند روی او تأثیر بگذارد؟

همان‌طور که در طول متن گفته شد موقعیت ستارگان در زمان خاصی از سال در همه جای جهان یکسان نیست. در حالی که طالع بینی نسخه‌ای ثابت را برای همه افراد متولد شده در آن تاریخ در نظر می‌گیرد. حتی اگر بخواهیم الگوهای آب و هوایی را به عنوان عامل تأثیرگذار روی شخصیت فرد در نظر بگیریم آب و هوای تجربه شده در هر نقطه از کره زمین در زمان‌های یکسان بسیار متفاوت است و نمی‌تواند به عنوان عامل دقیق در نظر گرفته شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تاثیر آب و هوا بر انسان کلیک کنید.

- چرا دانشمندان با آسترولوژی یا همان طالع بینی مخالفند؟

دانشمندان برای بررسی مسائل اعتقادات و باورها را در نظر نمی‌گیرند بلکه آن‌ها با استفاده از یکسری روش‌های دقیق تلاش می‌کنند تا درستی یا نادرستی یک مسئله را به چالش بکشند. پژوهشگران در حوزه ستاره شناسی به ما می‌گویند که در طول 4000 سالی که از عمر طالع بینی می‌گذرد موقعیت ستارگان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. در نتیجه اگر ستاره‌ها قرار بود تأثیر بسیار زیادی روی انسان بگذارند باید این تأثیر امروزه بسیار متفاوت و زیاد بود. در حالی که قواعد طالع بینی همچنان ثابت و بدون تغییر هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طالع بینی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*