ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بازی و سرگرمی کودکان در منزل | سرگرم کردن کودک در خانه با چند بازی ساده

بازی و سرگرمی کودکان در منزل چه فوایدی دارد؟ با توجه به شیوع ویروس کرونا این روزها تفریحات کودکان نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. در نتیجه مشغول کردن کودکان به بازی و سرگرمی در خانه اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. بازی و سرگرمی برای کودکان مزایای زیادی دارد و می تواند زمینه رشد و خلاقیت را برای آنها فراهم کند. علاوه بر این بازی کردن کودکان را از دنیای مجازی و تماشای صرف تلویزیون و بازیهای کامپیوتری رها می کند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.  

تماس با مشاور


بازی و سرگرمی کودکان

یکی از مشکلات اساسی انسان قرن ۲۱ چگونه سرگرم شدن است. آن چیزی که وحشت دارد این است که مردم چیزی برای سرگرم شدن نداشته باشد. در این معنا بازی در مقابل کار قرار می‌گیرد. با اینکه افراد ساعاتی از روز یا شب را برای معیشت و درآمد کار می‌کنند به جز وقت استراحت و خواب دیدن هنوز ساعاتی دارند که نمی دانند با آنها چه کار کنند.
در روزگاران قدیم مردم به شب نشینی ابداع قصه ها و بازی های شبانه می پرداختند و در آن قصه ها و بازی ها به نحوی سرخوردگی ها و تمایلات خود را منعکس می کردند چیزهایی که در ساعات واقعی کار نمی توانستند آنها را بروز دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تربیت فرزند کلیک کنید.

بخش اعظم فرهنگ و افتخارات بشری

بخش اعظم فرهنگ و افتخارات بشری از خلال همین قصه ها و بازی ها قابل تحلیل است. از زمانی که بشر به کمک مطالعه و بررسی و تعمق فلسفی اهمیت بازی را بازشناخت بازی مورد توجه بیشتری واقع شد و در بسیاری از حرفه های بشری مورد استفاده قرار گرفت و توانست در خدمت رشد فردیت فرد، توسعه اجتماعی و حتی درمان بیماری های فردی و اجتماعی قرار بگیرد.
گرچه قبل از افلاطون بازی و سرگرمی وجود داشت و افراد به آن می پرداختند ولی شاید افلاطون اولین کسی بود که به تأثیر بازی پی برد و معتقد بود تحت نظر مربی باید به کودکان فضای بازی کردن داد. از این روز بازی به عنوان یکی از شیوه های تربیتی به رسمیت شناخته شد. از طریق بازی می‌توان بسیاری از صفاتی که در مجموع فرد تربیت شده را می سازند در کودکان پدید آورد.
به شرط آنکه تربیت را مجموعه معلوماتی که فرد در طول دوران مدرسه کسب می‌کند ندانید. از بازی همچنین می توان برای درمان و رفع بسیاری از مشکلات کودکان استفاده کرد.  به دلیل تصور آگاهانه یا ناخودآگاه از بازی که امری غیر رسمی و غیر جدی است کودکان در بازی ها راحت خود را نمایان می سازند و روابط مطلوب خود را بازسازی می‌کند و از آن طریق درمانگر می‌تواند تشخیص دهد که کودک در چه زمینه مشکل دارد. به طور مرسوم افراد چیزهایی را آرزو می کنند و در ذهنشان بازسازی می‌کنند که ندارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.  

فواید بازی با کودکان 

دوران کودکی دوران شکل گیری شخصیت کودک و زمانی است برای یادگیری. در این دوران آنها آمادگی پذیرش محیط را داشته تصویری از خود و دیگران می سازند مشکلات را می‌شناسند و راههای غلبه بر آن را می آموزند. از طرف دیگر شیوه تفکر و عملکرد کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است پس شیوه برقراری ارتباط با کودک و برخورد با او به ویژه در مواقع بحرانی و مشکل نیز باید منعکس کننده این تفاوت‌ها باشد. تحقیقات مختلف ثابت کردند که یکی از پر اهمیت ترین روش های شناخت شخصیت کودکان و پی بردن به آنچه در پس ذهن شان پنهان است بازی می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تربیت کودک کلیک کنید.
درمان به شیوه بازی به تناسب سن کودک هم در تشخیص مشکلات و آنچه در ذهن دارد کمک کننده است و هم شیوه‌ای به جا و مناسب برای درمان آن است.  به کمک بازی میتوان به نارسایی های جسمی کودک پی برد و آشفتگی‌های عاطفی او را مانند خشم اضطراب و افسردگی شناخت و درمان کرد. ناتوانایی های ذهنی او را بررسی کرد و به چگونگی برقراری ارتباط با همسالان یا بزرگسالان پی‌برد. به عقیده برخی از روانشناسان مهم‌ترین فواید بازی با کودکان شامل موارد زیر می شوند:

مهم ترین مزایای بازی

  • بازی به بزرگسالان اجازه می دهد که وارد دنیای کودکان شود و به کودکان نشان دهند که آنها را به رسمیت می‌شناسند و می‌پذیرند. وقتی یک بزرگسال با یک کودک بازی می کند نوعی تصاویر قدرت موقتی وجود دارد و کمتر احتمال دارد که کودک از جانب بزرگسال احساس تهدید کند.
  • مشاهده کودکان در حین بازی به بزرگسالان کمک می‌کند تا آنها را بهتر درک کنند.
  • از آنجا که بازی برای کودکان لذت بخش است کودکان را ترغیب می کند تا آرام باشند و از این رهگذر اضطراب و حالت دفاعی آنان را کاهش می دهد.
  • بازی به کودکان اجازه می دهد تا احساسات خود را به صورتی کارآمد بیان کنند و برای انجام این کار بازی راهی طبیعی است.
  • بازی فرصت هایی را برای رهاسازی احساسات مانند خشم و ترس در اختیار کودکان قرار می‌دهد که بیان آن به شیوه‌ای دیگر دشوار است. بازی به کودکان اجازه می دهد تا بدون ترس از سرزنش بزرگسالان ناکامی خود را بر سر وسایل بازی تلافی کنند.
 بازی و سرگرمی کودکان در منزل

انواع بازی ها برای کودکان در منزل

هنگامی که نمی دانید چه بازی با کودکان تان در منزل داشته باشید با ایده هایی که در ادامه ارائه می دهیم می توانید با کودکتان سرگرم شوید. بهتر است هر روز حداقل یک ساعت از وقتتان را برای بازی با کودک تان اختصاص دهید.

1-شن بازی

این اسباب بازی فقط ابزاری برای بازی نیست بلکه محرک هایی هستند برای نشان دادن و بازسازی کردن تصویر های مشابه با آن چیزی که کودک در ذهن خود دارد. در واقع کودک بخشی از اتفاقات زندگی را به کمک همین عروسک‌ها و اشکال بازسازی می‌کند. هر چه وسعت و تعداد و تنوع این اسباب بازی بیشتر باشد بیشتر می توانند ذهنیت اش را نشان دهد. در شن بازی کودک بدون هیچ قضاوتی در محیطی امن افکار منفی و مثبتش را بروز می دهد و از این جهت است که می توان ادعا کرد شن بازی آرامشی خاص به کودکان می‌دهد.

2-بازی و سرگرمی کودکان در منزل | قطره های خمیر

این بازی بیشتر برای ایجاد محیطی مناسب برای ارتباط با کودک استفاده می شود. ابتدا مادر یک تکه خمیر را کاملا مسطح می کند این کار را باید کودک هم انجام دهد. برای چند بار این کار انجام می‌شود تا چند تکه خمیر مسطح به دست آورد سپس به کودک گفته می‌شود این تکه های بزرگ خمیر را به تکه های کوچک تری تبدیل کند مثلاً ده تکه کوچک. هر تکه را یک قطره خمیر می نامند.
به کودک می‌گویید این تکه ها شبیه چه چیزی هستند. به این نگاه کن شبیه عروسک است، این شبیه آدم است یا این شبیه یک کوه است. در مرحله بعدی یک تکه کاغذ و پاستیل به کودک می دهید. باید با پاستیل روی کاغذ خانه ای را رسم کند. به کودک بگویید این آدمک‌ها یا هر چیز دیگری که همان قطره ها هستند را جایی درون یا بیرون خانه به آنها بدهد. بپرسید چرا عده‌ای درون خانه یا عده ای بیرون خانه هستند. اشکال کار کجاست و چه اتفاقی افتاده است. از این به بعد زمان مناسبی برای حرف زدن با کودک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

3-سیاهی هایت را پاک کن

برای این بازی به چند توپ، یک سپر و یک شمشیر نیاز دارید. این بازی برای کودکی استفاده می‌شود که اعتماد‌ به‌ نفس پایینی دارد. بازی به این ترتیب شروع می‌شود که هر بار کودک کلمه منفی را به زبان آورد مثلاً من ضعیف ام و مادر باید یکی از نقاط قوت او را بگوید مثلا بگوید تو در درس ریاضی خیلی قوی هستی. بازی شروع می‌شود کودک یک شمشیر و یک سپر را در دست می‌گیرد و مادر باید یکی یکی توپ‌ها را به سمت او پرتاب کند.
همزمان با پرتاب هر توپ کودک می گوید من احمقم کودک باید یا با شمشیر توپ را دفع کند و یا با سپر مانع شود که توپ ها به او بخورد و همزمان با آن یکی از نقاط قوت خودش را بگوید مثلا مادر می‌گوید من احمقم کودک می گوید من بسیار بخشنده هستم. به هر حال توپ نباید به بدنش بخورد. در این بازی چون توپ ها کوچک هستند و شمشیرها پهنای کمتری دارند سعی می شود بیش از سپر استفاده شود تا از شمشیر.

4-احساسات مرد بیسکویتی

وسایل مورد نیاز در این بازی بیسکویت های کوچک به شکل آدمک و انواعی از مربا میباشد. این بازی باعث می شود که کودک راحت‌تر احساسات خود را بیان کند. در واقع بازی احساسات مرد بیسکویتی نوعی زنگ تفریح و استراحت بعد از یک بازی سنگین تر است. بیسکویت بزرگی که به شکل انسان است انتخاب می کنید. درون چند ظرف هم انواع مرباها را دارید. با کودک درباره احساسات تان صحبت می کنید و به کودک می‌گویید زمانی که من از موضوعی ناراحت می‌شوم قلبم درد می گیرد و بعد کمی مربا را برداشته و در محلی از بدن بیسکویت که جای قلب است می مالید.
سپس می‌پرسید تو چی ؟ مثلا ممکن است کودک پاسخ دهد من هم وقتی هیجان زده می شوند بپر بپر می‌کنم و بعد کمی مربا را روی پای بیسکویت میمالید. وقتی افسرده می‌شوم سرم درد می گیرد. کمی مربا روی سرش می مالید. دقت کنید که این بازی یک زنگ تفریح برای کودک است. پس  اصرار نکنید که حتما کودک را وادار به صحبت کنید. هرچند که اگر کودک هرچه بیشتر صحبت کند بسیار عالی خواهد بود. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

5-بازی و سرگرمی کودکان در منزل | خودتو نباز

وسایل مورد استفاده در این بازی یک عدد جعبه نظیر جعبه کفش برگهای کوچک کاغذ چسب مایع و یا چسب های بزرگ هستند. از کودک توضیح می خواهید که دلایل و زمان خشمگین شدن و بروز عصبانیت خودش را توضیح دهد و بعد کوتاه و مختصر این توضیحات را روی برگهای کوچک کاغذ نوشته و در سطح داخلی در جعبه کفش می چسبانید.
در مرحله بعد کودک به همراه مادر راه حل هایی برای این مشکل پیشنهاد می‌دهند و بعد در مورد این پیشنهاد صحبت و گفتگو می کنند. هدف از این بازی برای کودکان این است که آنها متوجه شوند در همه جا و همیشه مقابله و جنگیدن راه‌حل درستی نیست بلکه بعضی موارد بهترین راه حل تحمل کردن است.

6-پازل زندگی من

یک برگه آچار را به شکلی نقاشی می کشید که به فرم ۹ تکه پازل درآید. روی هر تکه یک موضوع می‌نویسید مثلاً من... را دوست دارم. یا من دوست داشتم... شکلی باشم. سپس با یک دسته از مدادرنگی و برچسب و یا یک تکه مجله و هرچیز دیگر متناسب با دوست داشتن یا نداشتن موضوع تان آنها را با رنگ های خاصی رنگ آمیزی می کنید یا تصویر آن موضوع را به در قطعه ای از برگه آچار که به شکل پازل نقاشی کرده بودید می چسبانید.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بازی درمانی کودکان کلیک کنید.
در واقع روی هر پازل یک موضوع نقاشی می کشید یا تصویری می چسبانید. سپس برای هر یک از سه نفر یعنی مادر پدر و کودک که یک برگه a۴ دارند نه پازل دارید که نه جمله یا تصویر بر روی آنها دارند. در مرحله بعد این پازل های آچار را با قیچی می برید و تعدادی از پازل ها را به همدیگر می دهید و از همدیگر توضیح می خواهید که چرا از این موضوع خوشتان می‌آید.

7-بازی و سرگرمی کودکان در منزل | جاسوسی و حرکت پنهانی

این بازی طراحی شده تا تعاملات منفی خانواده را به فرم مثبت آن تبدیل کند و اعضای خانواده در یکدیگر شاد تر باشند و از عزت نفس شان افزایش یابد. والدین و رفتارهای کودکانشان را مورد توجه قرار می دهند و برای رفتار خوب آنها پاداش در نظر می‌گیرند. مادر در ابتدا با کودک دیدار می‌کند و به صورت خصوصی از رفتارهای مثبتی که می‌تواند کودک انجام دهد گفتگو می‌کند رفتارهایی که می تواند دیگران را غافلگیر کند.
به کودک گفته می‌شود که با حرکت پنهانی دارند و مثلاً پدرش یک جاسوس است که قصد دارند تا دریابند که چه حرکت پنهانی انجام شده است.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه صمیمیت در خانواده کلیک کنید.

8-پانتومیم

این بازی به کودکان کمک می کند تا به همراه تحرک و تمرین و علیرغم بازیگوش ایشان در گروه خود کنترلی را بیاموزد و با مهارت تمرکز و دقت بهتری بتوانند رفتارشان را کنترل کنند. برای کودکان می توانید در این بازی زمان تعیین کنید و کودکتان فقط یک بار شانس اجرای پانتومیم را داشته باشد.

9-حباب سازی

این بازی تکنیک بسیار مهمی جهت آموزش مهارت‌های تن آرامی به کودکانتان است و به کودک کمک می‌کند تا به صورت ذهنی بر بدن خود آگاهی یابد و در مواقع عصبانیت بتواند با استفاده از این تکنیک به کنترل خشم خود پرداخته و آرامش خود را بازگرداند. شیوه اجرای آن به این شکل است که مادر ابتدا شروع به ساختن حباب می کند اغلب کودکان با دیدن حباب شروع به ترکاندن آن می کنند سپس یک حباب ساز در اختیار کودک قرار داده می‌شود و شروع به ساختن حباب می‌کند. بعد از چند دقیقه از کودک خواسته می‌شود که فقط حباب های بزرگ تولید کند.
مادر به کودک توضیح می‌دهد که با کشیدن نفس های عمیق در درون سینه و شکم و آهسته رها کردن آن چگونه میتوان حباب ساخت. سپس مادر کودک را متوجه می کند که وقتی آنها عصبانی یا مضطرب هستند آنها نیز به هوای بیشتری نیاز دارد اما ریه آنها در آن هنگام به خوبی کار نمی کند.
بازی و سرگرمی کودکان در منزل

10-بازی و سرگرمی کودکان در منزل | زنگ ساعت

این بازی به کودکان کمک کند تا با تمرکز بر روی انجام کاری مهارت خویشتن داری و کنترل تمایلات خود را بیاموزند. این بازی که به صورت تیمی با گروه‌های کوچک قابل اجراست برای درمان کودکان تکانشی و بیش فعال مناسب است.  روند اجرای آن به این شکل است که مادر به توضیح فرآیند بازی برای کودک می‌پردازد. مثلاً ما می‌خواهیم بازی ضربه ساعت را انجام دهیم. من به تو تعدادی مکعب می دهم و یک ساعت رو که تنظیم شده که بعد از ۱۰ دقیقه زنگ بزنه در اختیارتان می گذارم.
همچنین ۱۰ تا ژتون بهت میدهم. تو باید شروع به چیدن مکعب ها روی هم بکنی هر بار که مکعب های چیده شده ریخت باید یک ژتون به من بدهی و بلافاصله شروع به چیدن مجدد مکعب ها روی هم بکنی و این بازی را ادامه بدهی تا زمانی که زنگ ساعت به صدا در بیاید. اگر موفق شدید تمام ۱۰ دقیقه را به انجام این کار ادامه دهید در پایان ۱۰ دقیقه مانده من ده ژتون دیگر به تو می دهم و دوباره بازی از اول شروع می شود. زمانی که توانستی ۵۰ ژتون به دست بیاوری می‌توانی یک جایزه انتخاب کنید که به تو داده شود.

11-قوطی نگرانی

کودکان اغلب در مورد مسائلی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد نگرانی‌هایی دارند. این نگرانی ممکن است ریشه در مسائل محیط اطراف آن ها داشته باشد مانند ترس، مشکلات خانوادگی بد رفتاری و اضطراب جدایی. بازی قوطی نگرانی یک روش مناسب برای کودکانی است که با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال اضطراب جدایی در کودکان کلیک کنید.
روش آن به این شکل است که ابتدا مادر یک بخش از کاغذ را می برد به اندازه ای که قوطی را با آن بپوشاند. سپس از کودک می‌خواهد که چیزهای ترسناک را که می شناسد روی یک طرف کاغذ بنویسند و با ماژیک آن را رنگ کند. سپس شکافی در قوطی ایجاد می‌کند و کاغذهایی که ترس بچه‌ها روی آن نوشته شده داخل قوطی می‌اندازد و به این ترتیب کودک تمام نگرانی هایش را روی کاغذهای می‌نویسند و کاغذها را در قوطی می اندازد و بعد از آن کودک در مورد نگرانی هایی که نوشته با مادر و در صورتی که بازی به صورت گروهی انجام می‌شود با بچه های دیگر صحبت می‌کند.  

سخن آخر درمورد بازی و سرگرمی کودکان در منزل

امروزه در دنیا تحقیقات ثابت کرده که بازی به عنوان امری مهم بهتر است مورد توجه والدین قرار بگیرد چرا که یکی از عوامل تسکین بخش کودکان است. کودکان می توانند انواع مسائل و مشکلات و نگرانی های خود را بروز دهند و علاوه بر این ارتباط شان با پدر و مادر بهتر شود. بازی همچنین راهی را برای خلاقیت و کشف توانایی های بالقوه کودکان فراهم می کند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*