ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مصرف مواد و ایست قلبی | تأثیر انواع مواد مخدر بر قلب

براساس تحقیقاتی که درباره مصرف مواد و ایست قلبی انجام شده نشان داده شده در سال های اخیر به علت ازیاد مصرف مواد مخدر میزان مرگ و میر به علت ایست قلبی افزایش پیدا کرده است. سوء مصرف مواد اعتیادآور چه از مواد مجاز مانند داروهای اعصاب و روان باشد و چه از جمله مواد غیرمجاز مانند تریاک، هروئین و.... اثرات منفی بسیار زیادی بر روی سلامت روح و جسم می گذارد و آسیب زایی این مواد حتی می تواند تهدیدی برای جان افراد باشد و منجر به ایست قلبی ایشان گردد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره ترک اعتیاد راهنمایی بخواهید.

 

تماس با مشاور

تاثیر مواد مخدر بر سیستم قلبی عروقی

استفاده طولانی مدت از مواد مخدر درصد ابتلای فرد به بیماری قلبی را افزایش داده و سیستم قلبی عروقی بدن را با مشکلات قابل توجهی مواجه می کند. از جمله تاثیرات منفی مواد مخدر بر سیستم و عملکرد قلب موارد زیر است

  • آریتمی یا ریتم غیرطبیی ضربان قلب
  • تاکی کاردی به معنای ضربان تند و نامنظم قلب
  • برادیکاردی به معنای ضربان کند و نامنظم قلب
  • فشار خون بالا
  • حملات قلبی که میتواند منجر به ایست قلبی شود
  • ضخیم شدن عضلات قلب که باعث ایجاد اختلال در پمپاژ خون در بدن می شود
  • نارسایی قلبی که در اثر ناتوانی در پمپاژخون در بدن رخ می دهد
  • سکته مغزی

 

تاثیر انواع مواد مخدر بر قلب

به طور کلی مواد مخدر تاثیرات مخربی بر سلامتی روح و جسم و همچنین سیستم قلبی عروقی فرد می گذارد اما میزان تاثیرگذاری هر یک بر روی مغز و عملکرد قلب متفاوت است که در ادامه خواهید دید.

1-تاثیر هروئین بر قلب

اغلب آنچه افراد را به استفاده از این مواد ترغیب می کند اثرات کوتاه مدت هروئین از جمله سرخوشی و حالت آرام بخش موقتی است که این ماده به جا می گذارد اما تاثیرات منفی زودگذر و طولانی مدت این ماده مخدر بسیار بیشتر از سرخوشی اولیه آن است. استفاده طولانی مدت از هروئین باعث اعتیاد، اختلال در عملکرد کبد و نارسایی کلیوی است. همچنین مصرف هروئین موجب عفونی شدن پوشش قلب و دریچه های قلب می شود. ادامه مصرف این ماده افیونی می تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود. برای آشنایی کامل با عوارض اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

در افرادی که به هروئین معتاد هستند باکتری های موجود در هروئین به وسیله سوزن ها و وسایل غیراستریل منتقل می شوند بافت های قلب را مورد تهاجم قرار می دهند و باعث نابودی این بافت ها می شوند و قلب را دچار عفونت آندوکاردیت می کنند و این احتمال نیز وجود دارد که دریچه های قلب بر اثر این عفونت از بین بروند.

2-مصرف مواد و ایست قلبی | شیشه

شیشه یا مت آفتامین یکی از مواد مخدری است مصرف اتفاقی و کم آن باعث افزایش هوشیاری و انرژی در بدن شده، مقاومت بدن را بالا می برد اما مصرف دائمی آن باعث جنون، تحریک پذیری بالا، افسردگی، اضطراب و بی قراری و تمایل به خودکشی در فرد می شود. همچنین اعیتاد به شیشه باعث نارسایی احتقانی قلب،  آسیب به ماهیچه قلب و رگ های خونی، ابتلا به پارکینسون و حتی آسیب های مغزی می شود. تاثیرات مخرب شیشه بر قلب باعث افزایش فشار وارده بر قلب، نارسایی قلبی  و افزایش ضربان قلب می شود.

3-مصرف مواد و ایست قلبی | کوکائین

مصرف کوکائین و علت انگیزه بالا برای مصرف آن، سرعت اثرگذاری آن بر بدن و ایجاد توهم، سرخوشی و حس انرژی بخشی آن است. اما متاسفانه با کاهش اثر این ماده در بدن، شخص دچار پارانویا و اضطراب شدید می شود. مصرف این ماده توهم زا باعث در گذر زمان باعث افزاش ضربان قلب، فشار خون و تنگی نفس و احتمال حمله قلبی می شود. مصرف طولانی مدت و اعتیاد به کوکائین باعث کم آبی بدن و آسیب به دندان ها، نارسایی کلیوی، بیماری های خودایمنی و سکته مغزی است. مصرف کوک می تواند باعث حملات قلبی شده و زندگی فرد را به خطر بیندازد. برای آشنایی با نحوه ترک اعتیاد به کوکائین کلیک کنید.

اکستازی نیز قرص های روانگردانی هستند که مصرف آنها به ویژه در میان جوانان بیشتر است و عوارض مخرب زیادی بر مغز و سلامت بدن و قلب دارد. برخی عوارض مصرف اکستازی افسردگی، ضعف و خستگی مزمن شدید، کخ خلقی، پارانویا، کم آبی بدن، تپش قلب و آسیب به ماهیچه قلب، فشار خون، حملات شدید قلبی و سکته مغزی است.

4-مصرف مواد و ایست قلبی | متادون

متادون یکی دیگر از انواع مواد مخدر و اعتیادآور است که یک ماده افیونی مصنوعی است و در آزمایشگاه ها تولید می شود و اغلب افراد معتاد به هروئین و تریاک در صورت عدم دسترسی به تریاک و هروئین به مصرف متادون روی می آورند. استفاده از متادون در درازمدت عوارض جانبی و تاثیرات منفی زیادی به جا می گذارد. که از جمله آنها می توان به رخوت، یبوست، تعریق بدن و عدم توانایی گرما، اختلالات روانی، افسردگی، عدم ثبات شخصیتی، وقفه تنفسی و  ضربان قلب نامنظم، میل به خودکشی است. در صورت مصرف بیش از حد متادون فرد ممکن است دچار اختلالات تنفسی شده و حتی به کما برود.

5-مصرف مواد و ایست قلبی | لورازپام

لورازپام نیز یک داروی ضد اضطراب جزئی از خانواده بنزودیازپین است که عملکرد آن تاثیر بر سیستم عصبی و مغز است. سوء مصرف این ماده در بدن عوارض بسیاری به همراه دارد از جمله تهوع، نوسانات خلق، آسیب جدی به قلب و کندی عملکرد قلب می شود و می تواند فرد را تا کما و مرگ پیش ببرد.

6-مصرف مواد و ایست قلبی | آل اس دی

آل اس دی یا اسید لایزرژیک دی اتیل آمید نیز در دسته روان گردان ها و نوع معروف سایکواکتیو هست که مصرف درمانی و تفریحی زیادی دارد. از اثرات آل اس دی می توان به ایجاد تغییرات هیجانی در مصرف کنندگان اشاره کرد و باعث می شود شخص ابتدا دچار احساسات شدید و متفاوتی شود و این احساسات به سرعت تغییر کرده و جایگزین می شوند. مصرف بالای این ماده باعث ایجاد توهم و اختلال در حواس پنجگانه و در نهایت باعث ایجاد وحشت می شود.

آل اس دی همچنین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و احتمال نارسایی قلبی و مرگ را بالا می برد. از دیگر عوارض آن بالا رفتن دمای بدن، نوسانات خلقی و گشاد شدن مردمک چشم است. برایی آشنایی با عوارض اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

7-مصرف مواد و ایست قلبی | الکل

اگر از الکل به میزان کمی استفاده شود می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، اما مصرف الکل در مقادیر بالا بر سلامت قلب و عروق تاثیرات منفی دارد. مصرف الکل به کرات و به صورت مداوم باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی عروقی متعددی می شود. اشخاصی که مدام الکل مصرف می کنند متاسفانه دچار بیماری های مختلفی از قبیل فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته قلبی، آریتمی، نارسایی قلبی و ایست قلبی می شوند

 مواد مخدر و تأثیر بر قلب

ایست قلبی و نشانه های آن

ایست قلبی به توقف ناگهانی عمکرد قلب انسان در اثر بیماری، سوابق ناراحتی قلبی، مصرف مواد مخدر و... گفته می شود که علت آن ایجاد اختلال الکتریکی در قلب و مختل شدن عمل پمپاژ و عمل خون رسانی به اندام های بدن است. ایست قلبی می بایست به سرعت درمان شود درغیراینصورت منجر به مرگ فرد می شود. همچنین برای آشنایی با تاثیر مواد مخدر بر مغز کلیک کنید.

ایست قلبی همانطور که تعریف کردیم توقف ناگهانی قلب به دلیل ایجاد اختلال الکتریکی در قلب است که این خود به دلایل مختلفی می تواند وابسته باشد اما آنچه مسلم است از اولین نشانه های ایست قلبی سرگیجه، درد قفسه سینه و غش کردن است و بعد از آن نشانه های دیگری نیز به دنبال دارد از جمله

  • نداشتن نبض
  • قطع تنفس
  • تپش قلب
  • از دست دادن هوشیاری

1-عوامل افزاینده ریسک ایست قلبی

اغلب یک ایست قلبی حاصل آریتمی های تهدید کننده اتفاق می افتند که در برخی شرایط و با وجود برخی بیماری ها احتمال وقوع آن بیشتر است. ازجمله محرک ها و عوامل خطری که ریسک ایست قلبی را افزایش می دهند عبارتند از

  • سابقه ی خانوادگی بیماری سرخرگ کرونری: که یکی از مهم ترین عوامل خطر برای ایست قلبی به شمار می رود
  • فشار خون بالا
  • دیابت یا قندخون
  • سیگار کشیدن
  • کلسترول بالا
  • عدم تحرک: تحرک پایین و عدم انجام فعالیت  فاکتور خطر افزایش ایست قلبی است
  • نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر
  • سابقه حملات قلبی، ایست قلبی
  • نارسایی قلبی: فاکتوری که در اثر ناتوانی در پمپاژ خون و خونرسانی به اندام ها اتفاق می افتد و باعث افزایش احتمال ایست قلبی می شود
  • جنسیت: مردان بیش از زنان به ایست قلبی دچار می شوند
  • پایین بودن میزان پتاسیم و منیزیم در بدن

2-عوارض ایست قلبی

هنگام ایست قلبی اولین قسمتی از بدن که آسیب می بیند مغز انسان است زیرا مغز نیاز به خون مداوم و بدون وقفه دارد تا از طریق آن اکسیژن دریافت کند بنابراین کاهش جریان خون باعث بی نظمی در عملکرد مغز شده و در صورتی که قلب به حالت سلامت بازنگردد مغز دچار آسیب جدی شده و مرگ اتفاق می افتد. در ایست قلبی بالای هشت دقیقه احتمال زنده ماندن بسیار  کاهش می یابد. برای آشنایی با بهترین روش ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

راه های تشخیص ایست قلبی

هنگامی که فردی بدون هشدار قلبی و به شکل ناگهانی دچار ایست قلبی می شود معمولا با انجام یک سری آزمایشات و اقدامات،علت ایست قلبی مشخص می شود که عبارتند از

1-الکتروکاردیوگرام

یکی از راه های تشخیص سکته قلبی استفاده از الکتروکاردیام است که شیوه انجام آن به این شکل است که فعالیت الکتریکی قلب را به وسیله وصل کردن الکترودها به قفسه سینه ثبت و ضبط می کنند. استفاده از این روش می تواند اختلالات در ریتم قلب را که هشدار دهنده خطر مرگ ناگهانی است، نشان می دهد. برای آشنایی با تاثیر مواد مخدر بر بدن کلیک کنید.

2-آزمایش خون

آزمایش خون معمولا به این دلیل تجویز می شود که با انجام آن میزان و سطح پتاسیم و منیزیم و همچنین هورمون ها و مواد شیمیایی موجود در خون اندازه گیری شود. پتاسیم و منیزیم از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در سلامت قلب هستند که با آزمایش مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین مطالعه مقاله ترک اعتیاد در خانه پیشنهاد میشود.

3-تصویر برداری به کمک اشعه ایکس قفسه سینه

به کمک تصویر برداری به این روش سعی می شود با اشعه ایکس از سینه شما عکس گرفته شود تا پزشک مربوطه بتواند اندازه و شکل قلب و هم چنین عروقی خونی شما را با دقت بیشتری بررسی کند و متوجه شود که آیا نارسایی قلبی هستید یا خیر. برای آشنایی با درمان اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

 ایست قلبی بر اثر مصرف مواد

 اقدامات مناسب هنگام ایست قلبی

برای نجات فردی که دچار ایست قلبی شده زمان اهمیت بسیار بالایی دارد و درمان در چند دقیقه ابتدایی ایست می تواند برای نجات جان بیمار بسیار تعیین کننده باشد. بنابراین هنگام مواجهه با این عارضه به سرعت باید اقدامات زیر را انجام دهید

  • با 115 تماس بگیرید و برای موقعیت پیش آمده درخواست فوریت های پزشکی بکنید.
  • دقت و بررسی کنید که آیا بیمار و فرد بیهوش نفس می کشد یا خیر و برای این کار هر دو دست خود را روی مرکز قفسه سینه او قرار بدهید و صد تا صدوبیست بار در دقیقه محکم سینه او را فشار دهید و به این شکل خون رسانی و اکسیژن رسانی را تا رسیدن اورژانس ادامه دهید تا مغز دچار آسیب نشود.

1-درمان ایست قلبی

مراقبت از بیماری که ایست قلبی را تجربه کرده است بسیار حائز اهمیت است بنابراین به طور معمولا پس از اقدامات فوری که پس از ایست قلبی اتفاق می افتد لازم است که بیمار در بیمارستان بستری و درمان شود. پزشک مربوطه علائم و نشانه های فیزیولوژیک فرد بیمار را تحت کنترل دارد و در صورت لزوم برای بیمار دارو تجویز می کند و به این شکل بیماری و خطر قلبی را کاهش دهد.برای آشنایی با احیای قلبی ریوی یا CPR کلیک کنید.

پس از آن با انجام آزمایشاتی علت ایست قلبی تشخیص داده می شود تا بهترین درمان برای او درنظر گرفته شده و زمینه تشدید کننده بیماری از بین برود. پس از تشخیص علت ایست قلبی اقدامات لازم از قبیل عمل جراحی برای بازگشت جریان خون به قلب، استفاده از شوک دهنده های الکتریکی برای کنترل آریتمی قبل، استفاده از رژیم غذایی خاص و استراحت برای بیمار درنظر گرفته می شود.

2-راهکار مناسب جهت جلوگیری از ایست قلبی

برای محافظت از قلب و سلامت آن می توان با پرهیز از فاکتورهای خطر و انجام یک سری کارهای مراقبی و تغییر در سبک زندگی از بروز ایست قلبی جلوگیری کرد. انجام ورزش به صورت روزانه، داشتن رژیم غذایی مناسب که تامین کننده نیازهای بدن بوده و مانع از دیابت و چاقی باشد و همچنین چکاپ منظم و مصرف دارو در بیماران قلبی می تواند تا حد زیادی جلوی عارضه ایست قلبی را گرفته و سلامت قلب را تامین کند.

 

مصرف مواد و ایست قلبی | سخن آخر

داشتن اطلاعات در خصوص آسیب های جبران ناپذیر مواد مخدر و اثرات ماندگار این مواد، بار مسئولیتی بر دوش فرد آگاه می گذارد که به اطرافیانی که به هر دلیلی دسترسی به این مواد دارند و یا جزء مصرف کنندگان مواد هستند اطلاع بدهند و آنها را از عواقب خطرناک مواد افیونی آگاه کنند. با این پیش فرض که سلامت هر فرد سلامت یک جامعه است. برای آگاهی بیشتر در این رابطه مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی پاسخگوی شما است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*