ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مکانیسم دفاعی فرار | نحوه استفاده از مکانیسم فرار

مکانیسم دفاعی فرار چیست و چه زمانی از آن استفاده می‌شود؟ فرار که در اصطلاح تخصصی بیشتر با نام‌های انحراف و deflection شناخته می‌شود، به معنای منحرف کردن توجه خود به سمت موضوعات خوشایند برای عدم پردازش موضوعات تنش‌زاست. مکانیسم دفاعی فرار می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می توان به کشیدن سیگار، مصرف مواد مخدر و پرخوری اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکانیسم فرار تا انتهای مطلب همراه ما باشید. تماس با مشاور


 

مکانیسم دفاعی فرار ؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

مکانیسم‌های دفاعی که در نظریه روان کاوی فروید برای اولین بار مطرح شدند به هرگونه رفتاری گفته می‌شوند که به طور ناخودآگاه از انسان در برابر افکار، امیال و احساسات ناخوشایند محافظت می‌کنند. فروید بر این باور بود که ساختار روانی انسان دارای 3 بخش است که اید، ایگو و سوپرایگو را در بر می‌گیرد. در این میان اید مسئول تمامی امیال و غرایز ابتدایی است. برای آشنایی بیشتر با نظریه زیگموند فروید کلیک کنید.

در جریان رشد با پدید آمدن ایگو و سوپرایگو  ساختار روان می‌تواند این امیال را بر اساس امکانات موجود در واقعیت و معیارهای اخلاقی ارزیابی کند. گاهی اوقات بین امیال و معیارهای اخلاقی تعارضات زیادی وجود دارد که لازم است ساختار ایگو در آن میانجی گری کند. برای حفظ تعادل در این شرایط ایگو از راهبردهای مختلفی استفاده می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به مکانیسم‌های دفاعی اشاره کرد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مکانیسم‌های دفاعی کلیک کنید.

 

مکانیسم دفاعی فرار چیست؟

فرار به معنای پناه بردن به هرگونه رفتار زودگذر و خوشایند است که باعث می‌شود ذهن خودآگاه از پردازش موضوعات تنش زا و اضطراب آور دور بماند. از این مکانیسم دفاعی با نام‌های دیگری نظیر انحراف و deflection نیز یاد می‌شود. از جمله رفتارهایی که به طور روزمره به عنوان نشانه‌هایی از مکانیسم دفاعی فرار در نظر گرفته می‌شوند، می‌توان به استعمال سیگار، مصرف الکل، روی آوردن به رفتارهای جنسی پرخطر و پرخوری برای اجتناب از درگیری با موضوعات استرس زای زندگی اشاره کرد.

 

پیامدهای استفاده مکرر از مکانیسم دفاعی فرار

مکانیسم دفاعی فرار به انسان این اجازه را نمی‌دهد که به شیوه‌ای سالم با تعارضات و تنش‌های موجود در زندگی خود رو به رو شود. همین مسئله باعث می‌شود که به روش‌های مخربی روی بیاورد و در بلند مدت راه حل سالمی برای بهبود اوضاع خود پیدا نکند. به همین خاطر در درمان‌های روان شناختی آسیب‌هایی نظیر اعتیاد، درمانگران به مکانیسم فرار بیش از هرچیزی توجه می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که اختلالات رفتاری در اکثر موارد راه حل غلطی هستند که افراد برای مشکلات خود برمی‌گزیننند. در نتیجه اگر بتوانیم مشکلات زیر بنایی را به درستی حل و فصل کنیم معضلاتی نظیر اعتیاد نیز با سهولت بیشتری بهبود می‌یابند. برای کسب مهارت‌های لازم و حل اصولی مشکلات می توانید از خدمات روان درمانی استفاده نمایید.

 

سخن آخر

مکانیسم‌های دفاعی رفتارهای ناخودآگاهی هستند که از انسان در برابر تنش‌ها و اضطراب‌های زندگی محافظت می‌کنند. با این حال استفاده مکرر و افراطی از آن‌ها آسیب زا بوده و می‌تواند زمینه بروز مشکلات روان رنجوری و اختلالات روان شناختی را فراهم کند. از همین رو در شرایطی که فرد بیش از حد دفاعی برخورد می‌کند، لازم است که به یک روانشناس مراجعه نماید. روانشناس در این شرایط به شما کمک می‌کند تا از انگیزه‌های ناخودآگاهتان بینش بیشتری کسب کنید و بتوانید شخصیت بالغ‌تری را در درون خود پرورش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه روانکاوی چیست کلیک کنید.

 

سوالات متداول

- آیا مکانیسم فرار می‌تواند همراه با سایر مکانیسم های دفاعی اتفاق بیافتد؟

بله، تقریبا می‌توان گفت همه مکانیسم‌های دفاعی به نحوی فرار از مواجهه با موضوعات تنش زا هستند. در نتیجه در دل هر مکانیسم دفاعی یک فرار نهفته وجود دارد.

- آیا مکانیسم دفاعی فرار قابل درمان است؟

بله، اگر افراد به طور افراطی و مکرر از این مکانیسم دفاعی استفاده کنند، با مراجعه به یک روانشناس می‌توانند برای بهبود وضعیت خود اقدام نمایند. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

- برای درمان استفاده افراطی از مکانیسم فرار باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

روانشناسان به خصوص درمانگران آموزش دیده در حوزه روان کاوی و روان تحلیل گری از جمله متخصصینی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مکانیسم های دفاعی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*