ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

اختلافات و مشکلات خانوادگی | کلید حل مشکلات چیست؟

آیا بروز اختلافات و مشکلات خانوادگی برای شما نگرانی زیادی را به وجود آورده است؟ این مسئله امری است که به طور اجتناب‌ناپذیر در همه خانواده‌ها کمابیش رخ می‌دهد. اختلاف‌های خانوادگی اغلب به دلیل تفاوت‌ در عقاید و دیدگاه‌های اعضای خانواده اتفاق می‌افتند. در بسیاری ازاین مشکلات، شاهد سوءتفاهم‌هایی در برداشت اعضای خانواده از یکدیگر هستیم که به قضاوت‌های نادرست و در نهایت بحث و درگیری می‌انجامد. هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند به طور کامل از پیش آمدن دعوا و اختلاف اجتناب کند. در واقع تجربه اندک این موضوع امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد، اما اگر شما در ارتباط با خانواده خود مشکلات اساسی داشته باشید و مشکلات شما به برخوردهای پرخاشگرانه و آسیب زننده‌ای منجر شود، باید برای بهبود هرچه زودتر این مشکلات گام بردارید. مشاوره خانواده می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره خانواده کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

اختلافات و مشکلات خانوادگی رایج

اختلافات خانوادگی ممکن است در هر سطحی و بین هر یک از اعضای خانواده اتفاق بیفتند. مشکلات روابط زناشویی، والدین با فرزندان و دعواهای بین خواهر وبرادرها نمونه‌هایی هستند که به طور طبیعی هر خانواده‌ای در طول زمان بارها با آن مواجه می‌شود. اما نحوه مدیریت کردن این تعارض‌هاست که بیش از هرچیزی اهمیت دارد. مدیریت کردن این تعارض‌ها، انعطاف پذیری و مهارت‌های ارتباطی مناسبی را از طرف همه اعضای خانواده می‌طلبد. در ادامه توضیحات جامع‌تری درباره هریک از این اختلافات ارائه خواهد شد.

 

اینفوگرافیک اختلافات و مشکلات خانوادگی

 اینفوگرافیک اختلافات و مشکلات خانوادگی

اختلافات بین والدین

از جمله اصلی‌ترین عواملی که منجر به تعارض‌های والدین می شود می‌توان به مشکلات مالی، اختلاف نظرهایی در مورد تصمیم گیری‌های مهم برای خانواده و تفاوت نظر درباره نحوه تربیت کردن فرزندان و سبک فرزندپروری اشاره کرد. 
در واقع تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده یکی از مخرب ترین مواردی است که موجب ایجاد تنش های روانی بسیاری میان اعضای خانواده می شود.

اگر شما این اختلافات را دائما تجربه می‌کنید باید مراقب تاثیرات این تعارض‌ها بر سلامت روان فرزندان خود باشید. به خصوص فرزندان کوچک‌تر به میزان بسیار زیادی از دعوای والــدین آسیب می‌بینند. تحقیقاتی که در حوزه روان شناسی درمورد سلامت روان کودکان انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر شاهد دعواهای بین والدین خود هستند بیشتر دچار اختلالات رفتاری کودکان نظیر پرخاشگری و اختلالات هیجانی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شوند. همچنین از آن جایی که والدین الگوی رفتاری فرزندان خود هستند، فرزندان والدینی که دائما با یکدیگر دعوا می‌کنند و اختلافات و مشکلات خانوادگی دارند، بیشتر با همسالان خود دچار دعوا و درگیری می‌شوند. 

دعوای والدین و فرزندان 

دعواهای شدیدی که بین پدر مادر و فرزندانشان رخ می دهد در بسیاری از مواقع استرس شدیدی را برای کل اعضا فراهم می‌کند. این دعواها در دوره ی نوجوانی فرزندان بسیار شایع هستند. چرا که آن‌ها با توجه به میل استقلال طلبی در نوجوان، میل شدیدی به استقلال پیدا می‌کنند و تمایل دارند از خانواده جدا شده و هویت مستقلی را برای خود تعریف کنند. در این شرایط اگر شما برای فرزند خود والدین کنترل گر باشید و بخواهید همه رفتارهای او را تحت کنترل و سلطه خود در بیاورید به احتمال بیشتری با نافرمانی او مواجه خواهید شد. چراکه او احساس می‌کند شما مانعی بر سر راه کسب استقلال او هستید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

 

رفتارهایی مانند سرزنش، توهین، تحقیر نوجوانان و برچسب زدن از جانب پدر ومادر به فرزند هنگام دعوا، منجر به تاثیرات بسیار منفی بر سلامت روان او خواهد شد .چرا که این رفتارها به عزت نفس فرزندتان آسیب می‌زند. نکته حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی شما دائما در حال درگیری و دعوا با یکی از فرزندان خود هستید سایر فرزندان هم دچار آسیب می‌شوند. چرا که بسیاری از اوقات آن‌ها احساس می‌کنند که شما همه توجه خود را معطوف به یک نفر کرده‌اید و آن‌ها را نادیده می‌گیرید.

اختلاف بین خواهر برادرها

عوامل مختلفی می‌توانند باعث اختلاف بین فرزندان شما با یکدیگر شوند. یکی از عواملی که به این مشکل دامن می‌زند احساس فرق گذاشتن بین فرزندان است. اگر آن‌ها احساس کنند که شما به یکی از فرزندان علاقه بیشتری دارید و به او توجه بیشتری نشان می‌دهید؛ خشمی که از این مسئله در افراد ایجاد می‌شود، به بروز تنش بین آن‌ها و فرزندی که توجه بیشتری دریافت می‌کند می‌انجامد. از جمله موارد دیگری که اختلاف خواهر و برادرها را برمی‌انگیزد می‌توان به اختلاف سنی، رقابت جویی و احساس حسادت میان آن‌ها اشاره کرد.

 

رفع اختلافات و مشکلات خانوادگی از طریق خانواده درمانی 

اگر دعوا و تعارض بین اعضای خانواده شما به موضوعی دائمی و تکراری تبدیل شود، به مرور زمان شاهد تحلیل رفتن سلامت روان تک تک اعضای خانواده خواهید بود. در این شرایط به تدریج صمیمیت در خانواده کم می‌شود و هر روز افراد فاصله عاطفی بیشتری از یکدیگر می‌گیرند. یکی از راه‌هایی که در این وضعیت می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند، استفاده از خدمات مشاوره خانواده درمانی است.

 

خانواده درمانی شاخه‌ای از مشاوره روان شناسی است. در این نوع از جلسات مشاوره که با حضور اعضای خانواده برگزار می‌شود، توانایی اعضای خانواده در حل کردن مشکلات توسط خانواده درمانگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در واقع نقاط قوت و ضعف هریک از افراد و کلیت خانواده مشخص خواهد شد. همچنین اعضای خانواده می‌توانند تمام احساسات و افکاری را که در جریان این مشکلات تجربه کرده‌اند آزادانه بیان کنند. پس از انجام این‌ها خانواده درمانگر، مداخلاتی را برای رفع درگیری‌ها انجام می‌دهد. این مداخلات مواردی نظیر آموزش و تمرین مهارت‌های ارتباطی، تمرین مهارت گفتگوی موثر، کمک به رفع تعارضات حل نشده و  درمان آسیب‌های روانی ناشی از اختلافات را شامل می‌شود. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک خانواده درمانگر گام بزرگی در جهت رفع مشکلات خانوادگی خود بردارید. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در کنار شما خواهد بود تا بر مشکلات خانوادگی خود فائق آیید. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*