ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

توهم فرگولی چیست؟ نشانه ها و روش های درمانی آن را بشناسید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با توهم فرگولی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


توهم فرگولی یک بیماری روانی است. همچنین به عنوان سندروم imposter یا توهم Capgras شناخته می شود. افرادی که این نوع توهم را تجربه می کنند باور غیر منطقی خواهند داشت که فردی را که می شناسند یا نمی شناسند جایگزین یک شیاد (فریبکار) شده است. یا این که مدام قصد تعقیب و گریز آن ها را دارد. به عنوان مثال ممکن است همسرشان را به فریب کاری خود متهم کنند. این امر می تواند هم برای شخص دچار توهم و هم برای شخصی كه او متهم می داند ناراحت كننده باشد. در بعضی موارد، ممکن است فردی که دچار توهم می شود حیوان، شی یا حتی خانه ای را فریبکار و شیاد تلقی کند. توهم فرگولی می تواند هر کسی را درگیر کند، اما این بیماری روانی در زنان بیشتر مشاهده می شود.  

تماس با مشاور


توهم فرگولی چیست؟

انسان ها ظرفیت های مختلفی را برای کمک به یادآوری اشخاص و اشیاء در دنیای اجتماعی خود تکامل داده اند: تمایز بین عوامل و اشیاء در محیط آن ها، شناسایی عوامل آگاه، شناسایی افراد، شناسایی افراد خاص شناخته شده و پیگیری ماندگاری آن ها در طول زمان. هر یک از این ظرفیت ها ممکن است به طور موقت مختل شود. به عنوان مثال باعث اختلال در تشخیص یک فرد آشنا در هنگام راه رفتن در خیابان شود. کاری که همه ما گاه و بی گاه انجام می دهیم که در صورت عدم معالجه به یکی از اختلالات روانی تبدیل می شود. برای شناخت بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید.
آسیب مغزی یا بیماری روانی ممکن است باعث ایجاد اختلال نا پایدار، حتی دائمی، در هر یک از این ظرفیت ها یا ترکیبی از آن ها شود. مطالعه این موارد پایدار تر فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری بیشتر در مورد خطا های ردیابی و شناسایی عامل و در نتیجه درک بهتر سیستم های عادی برای ردیابی عامل را فراهم می کند.
هدف ما در این مقاله اتخاذ این روش برای پیشبرد درک فرآیند های طبیعی برای شناسایی و ردیابی فرد از طریق نوع خاصی از خطای بالینی شناسایی شخص است: توهم فرگولی.

اینفوگرافیک توهم فرگولی چیست؟

اینفوگرافیک توهم فرگولی چیست؟

نامگذاری توهم فرگولی

در سال 1927، کوربن(Courbon) و فایل(Fail) یک مورد توهمی را توصیف کردند. در آن یک زن جوان پاریسی معتقد بود که دو بازیگر زن پاریسی آن زمان (سارا برنهارد و رابین) او را از نزدیک تعقیب می کنند. کوربن و فایل این سندروم را به دلیل توانایی خارق العاده اش در تقلید از افراد روی صحنه، به نام بازیگر ایتالیایی و تقلید از لئوپولدو فرگولی نام گذاری کردند.
دو پائو، سولوسکا و پولتوک (1987) مورد مشابهی را توصیف کردند. یک خانم مسن که معتقد بود پسر عموی پسرش و دوست خانمش با کلاه گیس و روش های دیگر خود را مبدل می کنند و او را در اطراف دنبال می کنند. این دو مورد شامل شناسایی غلط واهی از اشخاص آشنایی است که به عنوان دیگران مبدل شده اند.
بقیه افراد در محیط (به عنوان مثال یک غریبه، یک آشنا یا یک کارمند بیمارستان) به درستی به عنوان یک غریبه غیر قابل تشخیص از نظر جسمی یا یک آشنای غیر رسمی نسبتاً نا آشنا درک می شوند. در این موارد، در سیستم شناختی عادی برای شناسایی و ردیابی افراد شناخته شده از ادراک شکل فیزیکی آن ها، برخی از خطا های متمایز وجود دارد.
بنابراین این موارد بسیار متفاوت از توهمات عمومی، آزار دهنده و ارجاعی بیشتر است. این مورد در اسکیزوفرنی شایع است و شامل باور های خیالی در مورد نظارت توسط سایر افراد عمومی است. موارد دیگر در این زمینه شخصاً ناشناس هستند. برخی از افراد شخصاً گروه ناشناخته ای هستند نه شخص شناخته شده خاصی. ‌که این موارد و اختلالات در فرگولی اتفاق می افتد.  
توهم فرگولی

علل ایجاد توهم فرگولی

توهم فرگولی معمولا با بیماری آلزایمر یا زوال عقل همراه است. هر دوی این ها بر حافظه تأثیر می گذارند و می توانند احساس واقعی شما را تغییر دهند. اسکیزوفرنی، به ویژه اسکیزوفرنی توهم زا، می تواند باعث بروز توهم فرگولی شود. اسکیزوفرنی بر احساس واقعی فرد نیز تأثیر می گذارد و می تواند باعث توهم شود.
در موارد نادر، آسیب مغزی که باعث ضایعات مغزی می شود نیز می تواند باعث توهم فرگولی شود. این معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که آسیب در پشت نیمکره راست اتفاق بیفتد؛ زیرا در آن جا مغز ما تشخیص چهره را انجام می دهد. افراد مبتلا به بیماری صرع نیز ممکن است در موارد نادر توهم فرگولی را تجربه کنند.

نظریه علل ایجاد توهم فرگولی

چندین نظریه در مورد علت ایجاد این سندرم وجود دارد. بعضی از محققان معتقدند که توهم فرگولی به دلیل مشکلی در مغز مانند آتروفی، ضایعات یا اختلال عملکرد مغزی ایجاد می شود که در اختلالات عصبی_شناختی شایع است. برخی معتقدند که این ترکیبی از تغییرات جسمی و شناختی است؛ که در آن احساس عدم اتصال به مشکل کمک می کند. برخی دیگر معتقدند که این یک مشکل در پردازش اطلاعات است یا خطایی در درک که هم زمان با حافظه های آسیب دیده یا از دست رفته در ارتباط است.  

چه کسی به سندروم توهم فرگولی مبتلا می شود؟

اگرچه این سندروم در زنان بیشتر از مردان شایع است؛ اما این سندروم به طور قطع در هر کسی ممکن است رخ دهد. حتی در برخی موارد نادر برای کودکان نیز شناخته شده است. با این حال به طور کلی، این اختلال تقریباً نادر در نظر گرفته می شود و تقریباً 1.3٪ از افراد در هر سال از آن رنج می برند. در جمعیت عمومی، اعتقاد بر این است که تقریباً 1.8٪ از زنان و 0.9٪ از مردان دارای این اختلال هستند؛ چه تشخیص داده شود و چه تشخیص داده نشود. متأسفانه، این یک اختلال با نتایج درمانی بسیار ضعیف است.  

زیر گروه های توهم فرگولی

اگر گزینه های منطقی را در نظر بگیریم، چهار ترکیب احتمالی از تعداد افراد واقعی با تعداد هویت شناخته شده اشتباه وجود دارد:
الف) یک فرد واقعی (به عنوان مثال، یک آشنای گاه به گاه خاص) به عنوان یک فرد شناخته شده اشتباه شناخته می شود.
ب) دو یا چند شخص واقعی (به عنوان مثال، غریبه های مختلف در موقعیت های مختلف) به عنوان یک فرد شناخته شده که در لباس های مختلف ظاهر می شود، اشتباه شناخته می شوند.
ج) یک شخص واقعی به عنوان دو یا چند شخص شناخته شده اشتباه شناخته می شود. (در موارد مختلف، یکی فرض می کند که به عنوان مثال یک مغازه دار خاص در لباس مبدل در یک روز و به عنوان یه بازیگر در همان لباس در روز دیگر ظاهر می شود.)
د) دو یا چند شخص واقعی به عنوان دو یا چند شخص شناخته شده اشتباه شناخته می شوند.
اگر چه دسته ج از نظر منطقی امکان پذیر است، اما مورد مشخصی از این نوع پیدا نکردیم. در مقابل، ما نمونه های روشنی از زیر گروه های الف، ب و د پیدا کردیم و نمونه هایی از هر یک را ارائه می دهیم.

۱. نمونه ای از زیر گروه الف

(یک شخص واقعی به عنوان یک فرد شناخته شده اشتباه گرفته شده است.)
هفت مورد واضح از این زیر گروه وجود داشت. از جمله یک زن 68 ساله مبتلا به اسکیزوفرنی که دچار سکته مغزی شده بود. آزمایش شناختی، اختلالات تشخیص چهره مشابه آن چه در پروسپاگنوزیا(چهره ناشناسی) دیده می شود را نشان داد. با این وجود، اختلالات تشخیص چهره وی ناپایدار بود و در طی دوره ای که پروسپاگنوزیای او ناپدید شد، دچار توهم فرگولی شد.
او یک بیمار مرد (شخص واقعی مجرد _ یک غریبه نسبتاً نسبی) را به عنوان شوهرش (شخص شناخته شده مجرد) به اشتباه شناسایی کرد. این در حالی بود که عدم شباهت جسمی بین این دو وجود داشت و این که شوهرش 4 سال زودتر فوت کرده بود. وی هیچ توضیحی در مورد دلیل فوت شوهرش در بیمارستان ارائه نداد.

۲. نمونه ای از زیر گروه ب

(چند شخص حقیقی معمولاً غریبه، به عنوان یک فرد شناخته شده اشتباه شناخته می شوند.)
13 مورد واضح از این زیر گروه وجود داشت. از جمله یک زن 36 ساله مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید. زن پس از بارداری از همسرش جدا شد بعد از این سقط جنین کرد. هنگامی که در بیمارستان بستری شد، او باورهای خیالی برجسته فرگولی را در مورد پدر، مادر و برادرش داشت. همین باعث شد که وی خانه و خانواده خود را ترک کند.
به طور مشخص، او یک سری از غریبه ها (افراد واقعی متعدد) را به عنوان یک دوست سابق مجرد، که از او خواسته بود با او ازدواج کند اما او را رد کرده بود؛ اشتباه شناسایی کرد. در طول مصاحبه روانپزشکی، وی هم چنین روانپزشک را به اشتباه به عنوان دوست سابق شناسایی کرد. با این که روانپزشک شخص غریبه ای بود و او را نمیشناخت.

۳. نمونه هایی از زیر گروه د

(چند شخص حقیقی که به عنوان چند نفر شناخته شده شناخته نمی شوند.)
زنی 30 ساله مبتلا به روان پریشی بینابینی كه 8 سال قبل در یك تصادف وسایل نقلیه موتوری تصادف كرده بود. در هنگام پذیرش، او چندین غریبه را به عنوان چندین فرد شناخته شده اشتباه شناسایی کرد. وی بیمار دیگری را در بخش (یکی از افراد واقعی درگیر) به عنوان دوست پسر فعلی خود (شخص شناخته شده اشتباه شناسایی شده)، یک پرستار به عنوان مادرش و مددکار اجتماعی به عنوان خواهر خود، اشتباه شناسایی کرد. در هیچ موردی شباهت ظاهری وجود نداشت. با این وجود، بیمار معتقد بود که اعضای خانواده و دوست پسرش از نظر جسمی به این اشکال جسمی نا آشنا تبدیل شده اند.  
توهم-فرگولی-چیست

درمان اختلال توهم فرگولی

در حال حاضر، هیچ برنامه درمانی برای افراد مبتلا به توهم فرگولی وجود ندارد؛ زیرا تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اما گزینه های درمانی وجود دارد که ممکن است به تسکین علائم کمک کند. هدف از درمان این است که علت اصلی را برطرف کند. به عنوان مثال، اگر کسی که کنترل علامت ضعیفی در اسکیزوفرنیا دارد، توهم فرگولی را تجربه کند؛ درمان اسکیزوفرنی می تواند توهم فرگولی را بهبود بخشد. با این حال، اگر توهم فرگولی در طول بیماری آلزایمر رخ دهد گزینه های درمانی محدود هستند.

1- ایجاد حس امنیت

موثر ترین روش درمانی ایجاد یک فضای مثبت و خوش امدگویی است که در آن فرد مبتلا به این توهم احساس امنیت می کند. برخی از مراکز مراقبت، از درمان معتبر استفاده می کنند. در اعتبار سنجی، توهم به جای رد کردن پشتیبانی می شود. این می تواند اضطراب و وحشت را در شخصی که دچار توهم می شود کاهش دهد.
تکنیک های جهت گیری واقعیت ممکن است در برخی شرایط مفید باشند. به این معنی است که مراقب به طور مکرر زمان و مکان فعلی را یادآوری می کند. از جمله یاد آوری وقایع مهم زندگی، حرکت ها یا هر گونه تغییر اساسی.

2- درک بیمار و عدم مشاجره با او

اگر فردی را می شناسید که به این سندرم مبتلا باشد، مهم است که با او کار کنید و سعی کنید تا آن جا که ممکن است به او کمک کنید. کسانی که دارای سایر اختلالات بهداشت روان یا اختلال حافظه هستند؛ ممکن است دوره هایی از این توهم داشته باشند. اما ممکن است در همه حال به طور کامل در یک حالت توهم قرار نداشته باشند.
برای این افراد حفظ آرامش هر چه بیشتر آن ها در طول دوره زندگی مهم است. هم چنین این می تواند به معنای از بین بردن شخصی باشد که آن ها را در زندگی خود می بینند. مشاجره با آن ها یا تلاش برای اصلاح احساسات آن ها در یک قسمت شدید می تواند آن ها را بیش از پیش تحریک کند.

3- تلاش برای بالا بردن میزان شناخت آن ها

کار با آن ها برای یادگیری روش های جدید شناخت افراد، که دیده نمی شوند همیشه مهم است. اگر آن ها بتوانند قبل از دیدن فرد صدایی را بشنوند، ممکن است بتوانند ارتباطات بهتری ایجاد کنند و ممکن است بتوانند از طریق برخی فرایند های فکری کار کنند.
اگر بتوانند شخص را از طریق دیگری تشخیص دهند، ممکن است بتوانند احساساتی را که یک فرد تقلبی است حس کنند. اما این کار هنوز هم ممکن است یک روند دشوار باشد و ممکن است فرد در بعضی مواقع استرس زیادی را تجربه کند.

4- مراجعه به روانشناس یا درمانگر

اطمینان حاصل کنید که به آن ها کمک می کنید تا شخصی پیدا کنند که بتواند با آن ها صحبت کند. این مهم است که آن ها با کسی که با او احساس راحتی می کنند صحبت کنند که می تواند به آن ها کمک کند تا مشکلاتی را که با آن روبرو هستند و مشکلاتی که همراه با این سندروم است برطرف کنند.
این فقط شناختن عزیزان نیست. این در مورد احساسی است که عزیزان واقعی آن ها دیگر برای آن ها مهم نیستند. با گذشت زمان می توان به این اختلال کمک کرد. اما درمان کامل آن بعید است و حتی روش های جراحی برای از بین بردن ضایعات یا آسیب دیگر به مغز نیز ممکن است خیلی موفقیت آمیز نباشد. هنوز هم تلاش برای تشویق و حمایت هرچه بیشتر از آن ها حیاتی است.

5- دارو درمانی

علت اصلی توهم فرگولی تا آن جا که ممکن است درمان خواهد شد. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  1. دارو هایی مانند مهار کننده های کولین استراز، که انتقال دهنده های عصبی درگیر در حافظه و قضاوت را تقویت می کنند. هم چنین برای زوال عقل و بیماری آلزایمر موثر است.
  2. دارو های ضد روان پریشی و درمان برای مبتلایان به اسکیزوفرنی.
  3. در صورت امکان برای ضایعات مغزی یا ضربه به سر جراحی هایی انجام می شود.
 

چگونه از شخصی که به توهم فرگولی مبتلا است مراقبت کنیم؟

مراقبت از کسی که به اختلال توهم فرگولی مبتلا است می تواند از نظر احساسی طاقت فرسا باشد. به خصوص اگر شما کسی باشید که او شما را به عنوان فریب دهنده تصور می کند. برای کمک به کسی که به این توهم مبتلا است؛ در این جا چند راه کار برای امتحان کردن آورده شده است:
۱. در صورت امکان وارد قلمرو واقعیت آن ها شوید. اگر بخواهید بفهمید چقدر این توهم باید برای آن ها ترسناک باشد ورود به قلمرویشان می تواند به شما کمک کند.
۲. با آن ها بحث نکنید یا سعی نکنید آن ها را اصلاح کنید.
۳. آن چه می توانید انجام دهید تا احساس امنیت در آن ها ایجاد شود. اگر مطمئن نیستید که چه کاری انجام دهید، می توانید از آن ها بخواهید که چه چیزی نیاز دارند.
۴. احساسات آن ها را تصدیق کنید.
۵. در صورت امکان، فریبکار را از اتاق خارج کنید. اگر این شخص فریبکار شما هستید می توانید اجازه دهید شخص دیگری مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.
۶. به صدا اعتماد کنید. اگر می دانید کسی مستعد ابتلا به توهم فرگولی است؛ می توانید مطمئن شوید که اولین روش ثبت افراد در ذهنشان صدا است. قبل از دیدنشان، آن ها را با صدای بلند صدا کنید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

کمک حرفه ای همیشه یک روش عالی برای شروع درمان هر اختلال روانی است. زیرا به فردی که رنج می برد اجازه می دهد افکار و احساسات خود را در یک محیط امن و سالم بیان کند. این امر هم چنین می تواند به آن ها کمک کند تا مشاوران دید بی طرفانه ای نسبت به اوضاع و آن چه اتفاق می افتد داشته باشند. حتی نظر بی طرفانه درباره نحوه پیشرفت داشته باشند.
درمان به آن ها کمک می کند تا افکار، احساسات و ایده های خود را انجام دهند. هم چنین با گذشت زمان می تواند به آن ها کمک کند که هنوز با افرادی که فکر می کنند فریبکار هستند تعامل داشته باشند. این امر به ویژه اگر این افراد از دوستان نزدیک یا خانواده فرد مبتلا باشند مهم است.  

جلوگیری از فرسودگی و افزایش پیشرفت اختلال فرگولی در بیماران

بیماران آلزایمر و زوال عقل قبلاً فشار روحی و جسمی جدی را تجربه می کنند. این تنها با ایجاد رفتار های دشوار مرتبط با زوال عقل مانند سندروم فرگولی افزایش می یابد. شووتزوف هنسی، روانشناس و درمانگر اصرار می کند: (برای اعضای خانواده و مراقبت از مبتلایان مهم است که اول از خود مراقبت کنند تا بتوانند از عزیزانشان بهتر مراقبت کنند.) این مراقبت از خود می تواند شامل افزایش زمان دور از بیمار، پذیرش محدودیت ها و اعتماد به سایر سیستم های پشتیبانی از جمله دوستان، خانواده، مراقبان حرفه ای و بهداشتی و اجتماعی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از روان درمانی کلیک کنید.  

سخن آخر

توهم فرگولی علامتی است که تجربه آن برای فرد مبتلا به زوال عقل به همان اندازه دردناک است که برای خانواده اش نیز اتفاق افتاده است. بهتر است بدانید که توهم فرگولی و سایر علائم، مانند توهم های دیگر، اضطراب و افسردگی علائمی هستند که به دلیل تغییرات مغزی ایجاد می شوند و نه احساس واقعی فرد.
به جای قضاوت و عدم اعتماد به نفس، به خود مهربانی و عطوفت هدیه بدهید. این احساسات می تواند به شما در حفظ دیدگاه واقع بینانه کمک کند و به شما انگیزه دهد تا خود رشد سالم را دنبال کنید. اگر به مبارزه با احساسات فریبکار ادامه دهید، یک درمانگر در کنارتان می تواند با این موارد شما را پشتیبانی کند:
_ غلبه بر احساس عدم لیاقت یا کلاه برداری ادراک شده.
_ پرداختن به اضطراب، افسردگی یا سایر ناراحتی های عاطفی.
_ اعتقادات ناخواسته را به چالش بکشد و آن ها را تغییر شکل دهد. در آخر برای درمان هر چه سریعتر و بهتر این بیماری می توانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*