ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

راهکارهای مفید برای رهایی از احساس تنهایی در جمع


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با احساس تنهایی در جمع پیج اینستاگرام مؤسسه حامی را دنبال کنید.


احساس تنهایی در جمع را تجربه کرده اید؟ دوره های کوتاه مدت تنهایی ممکن است برای بسیاری از افراد در برهه ای از زندگی رخ دهد. این نوع احساسات معمولاً مختصر هستند و مزمن تلقی نمی شوند. با این حال، هنگامی که احساس تنهایی و انزوا بدتر می شود و در طولانی مدت ادامه می یابد، ممکن است علائم و نشانه های جدی تری وجود داشته باشد که باید از آن ها آگاه باشید و اقدامات لازم برای مقابله با تنهایی را انجام دهید. در بسیاری موارد احساس تنهایی عمیق در طولانی مدت منجر به بروز افسردگی می شود که در ای شرایط یاری گرفتن از روانشناس و مشاوره افسردگی الزامی است.  

تماس با مشاور


تنهایی چیست؟

تنهایی زمانی رخ می دهد که احساس انزوای ناخوشایند اجتماعی برای مدت طولانی در درون شما ادامه یابد. با این احساسات مداوم و بی وقفه، تنها بودن یا جدا ماندن یا جدا شدن از دیگران و ناتوانی در برقراری ارتباط عمیق تر مشخص می شود. همچنین می تواند با احساس ناکافی بودن، عزت نفس ضعیف و نفرت از خود همراه باشد. تنهایی مداوم می تواند حتی در ظاهر فرد هم تاثیر بگذارد. این نوع احساس تنهایی مزمن یا طولانی مدت مخصوصا در میان جمع، در نهایت می تواند بر تمام زمینه های زندگی شما تأثیر بگذارد.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله احساس تنهایی در رابطه عاطفی را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک راهکارهای مفید برای رهایی از احساس تنهایی در جمع

اینفوگرافیک راهکارهای مفید برای رهایی از احساس تنهایی در جمع

نشانه های اصلی احساس تنهایی در جمع چیست؟

علائم و نشانه های تنهایی خصوصا احساس تنهایی در جمع بسته به شخصیت شما و موقعیت شما می تواند متفاوت باشد. اگر به طور مداوم برخی یا همه موارد زیر را احساس می کنید، ممکن است با تنهایی مزمن سروکار داشته باشید:

1. ناتوانی در برقراری ارتباط صمیمی

شاید شما دوستان و خانواده ای در زندگی خود داشته باشید، اما تعامل با آن ها در سطح بسیار سطحی است. تعامل شما به گونه ای است که احساس رضایت نمی کنید و به عبارت دیگر دوست صمیمی ندارید. اگر با تنهایی مزمن روبرو هستید تلاش برای برقراری ارتباط و معاشرت با دیگران می تواند باعث خستگی شما شود. احساس مداوم خستگی می تواند منجر به مسائل دیگری مانند مشکلات خواب، ضعف سیستم ایمنی بدن، رژیم غذایی نامناسب و موارد دیگر شود. در این شرایط راهنمایی گرفتن از فردی متخصص مانند روانشناس می تواند مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره تلفنی کلیک کنید.

2. احساس تنهایی در جمع به دلیل نداشتن دوست صمیمی

شما دوستانی دارید، اما آن ها دوستان یا آشنایان معمولی هستند و احساس می کنید نمی توانید کسی را پیدا کنید که واقعاً شما را جذب کند یا خیلی به شما نزدیک باشد. شما می توانید در یک مهمانی باشید که ده ها نفر آن را احاطه کرده اند و در عین حال احساس انزوا، جدایی و عدم مشارکت می کنید. در محل کار، ممکن است احساس بیگانگی و تنهایی کنید؛ در اتوبوس، قطار یا قدم زدن در خیابان شلوغ. گویی در حبابی قرار دارید که قصد شکستن ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله دوست خوب را توصیه می کنیم.

3. احساس تنهایی در جمع به دلیل خود کم بینی

آیا احساس می کنید که همیشه کمتر از حد کافی هستید؟ این احساسات طولانی مدت یکی دیگر از علائم احتمالی تنهایی مزمن است. وقتی سعی می کنید ارتباط برقرار کنید یا با کسی تماس بگیرید، رابطه تان متقابل نیست و حس می کنید که نه دیده می شوید و نه شنیده می شوید.
احساس تنهایی 

احساس تنهایی با مغز شما چه می کند؟

تحقیقات نشان می دهد که تنهایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی شما، از جمله سلامت مغز شما داشته باشد. برخی مطالعات حتی نشان می دهند که بین تنهایی و افزایش خطر ابتلا به دمانس یا زوال عقل و آلزایمر ارتباط وجود دارد.احساس طولانی مدت تنهایی و انزوای اجتماعی هم چنین می تواند مهارت های شناختی مانند توانایی تمرکز، تصمیم گیری، حل مسئله و حتی تغییر باور های منفی خود را کاهش دهد. در نهایت می تواند منجر به افسردگی شود‌.  

چه کسانی بیشتر در معرض تنهایی هستند؟

احساس تنهایی در جمع یا احساس تنهایی طولانی مدت می تواند همه نوع افراد را مبتلا کند. به راحتی می توان تصور کرد که افرادی که به طور طبیعی خجالتی و درون گرا هستند بیشتر در معرض خطر هستند. اما شخصیت های نوع برون گرا، همچنین ممکن است از تنهایی رنج ببرند. این نوع تنهایی منحصر به هیچ تیپ شخصیتی نیست. برای برخی از افراد، تنهایی ممکن است به یک عارضه جانبی یک مشکل جسمی یا عاطفی تبدیل شود، از جمله کسانی که درگیر مسایل زیر هستند:
• استفاده از مواد
• افسردگی و اختلال دوقطبی
• بیماری جدی
• برخی از انواع خفیف اوتیسم، مانند سندرم آسپرگر
• زوال عقل و آلزایمر
• مسائل گرایش جنسی
همه این مسائل همچنین می تواند منجر به احساس طولانی مدت تنهایی و انزوا شود. اطمینان حاصل کنید که پزشک، درمانگر یا سایر ارائه دهندگان خدمات پزشکی از مسائل احساسی شما مطلع هستند.  

ارتباط تنهایی مزمن با مشکلات سلامتی

احساس طولانی مدت تنهایی می تواند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تنهایی مزمن می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. کورتیزول هورمونی است که بدن شما هنگام استرس ایجاد می کند. با گذشت زمان، سطح بالاتر کورتیزول می تواند منجر به التهاب، افزایش وزن، مقاومت به انسولین، مشکلات تمرکز و موارد دیگر شود. در صورت عدم کنترل، این علائم تنهایی مزمن می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات جدی پزشکی و روحی قرار دهد، از جمله:
افسردگی
• اختلالات خواب
• دیابت نوع دوم
• بیماری قلبی
• فشار خون بالا
سلامت روان و مشکلات عاطفی
• استفاده از مواد مخدر یا نوشیدنی های الکی
حتی این احتمال وجود دارد که تنهایی مزمن و خطرات ناشی از آن می تواند طول عمر فرد را کوتاه کند. اگر فکر می کنید از احساس تنهایی طولانی مدت رنج می برید توصیه می کنیم با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.  

دلیل احساس تنهایی در جمع

احساس تنهایی اغلب ربطی به زمان حال ندارد، بلکه همه چیز مربوط به گذشته است. بیایید دلایل احتمالی را که شما احساس تنهایی می کنید، بررسی کنیم.

1. ترس از صمیمیت دلیل احساس تنهایی در جمع

احساس عمیق و بی پایان تنهایی به این دلیل اتفاق می افتد که ما از صمیمیت می ترسیم. ما در این جا از صمیمیت عاشقانه صحبت نمی کنیم. ما در مورد این موضوع صحبت می کنیم که اجازه دهیم دیگران شما را واقعی ببینند، با ترس ها و نگرانی ها، امید ها و رویا های شما آشنا شوند. عدم علاقه به این گونه رابطه یک نوع آسیب پذیری است. و اگر از صمیمیت می ترسید، اجبار در برقراری رابطه برایتان خیلی سخت و استرس زا می تواند باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صمیمت در خانواده کلیک کنید.

2. احساس تنهایی در جمع بخاطر عدم مهارت های ارتباطی

همه نمی توانند ارتباط با دیگران را آسان بدانند. متأسفانه این چیزی نیست که در مدرسه ها تدریس کنند و اگر در یک محیط خانوادگی بزرگ شده اید ممکن است آن را آموزش ندیده باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است با والدینی با اضطراب اجتماعی بزرگ شده باشید. یا با خویشاوندان مسن تر که از نسلی آمده اند که همه چیز را برای خود نگه می دارید و دیگران را تهدید می بینید.
اگر در کودکی شما را وارد روابط اجتماعی با دیگران نکرده اند؛ احتمالا در بزرگسالی هم علاقه ای به برقراری رابطه با دیگران نخواهید داشت.

3. عدم آرامش در کودکی

کودکی که میخواهد به بزرگسالی برسد باید چگونه احساس امنیت و راحتی کند؟ چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند؟ ما در سال های اول زندگی باید به شخص مطمئن تکیه کنیم، مراقب داشته باشیم، هم برای حفظ امنیت ما و هم برای دوست داشتن بی قید و شرط ما. اگر ما در سال های اول زندگی همچین افرادی را نداشته باشیم در آینده چه تاثیری در ما می گذارد؟ یا چگونه می توانیم مشکلات خود را به پایان برسانیم؟ اگر در کودکی افراد مطمئنی در اطراف شما نباشند، در بزرگسالی سعی می کنید که تنها باشید زیرا در کودکی خود احساس امنیت پیش نزدیکان خود نداشتید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عدم توانایی دوستیابی کودکان کلیک کنید.

4. والدین مستبد دلیل احساس تنهایی در جمع

شاید والدین شما در ظاهر از شما مراقبت می کردند و شما را دوست داشتند. اما آن ها به شما اجازه ندادند خودتان باشید. تنها در صورتی به شما محبت می شد که انتظارات خاصی را برآورده کرده باشید؛ یا تنها در شرایطی که والدین شما روحیه خوبی داشتند با شما مهربان بودند. بنابراین یاد گرفتید که شخصیت خود را نسبت به چیزهایی تغییر دهید که باعث خوشحالی والدین شما می شود و مورد تأیید قرار می گیرد. با گذشت زمان، این به یک مشکل برای آیندتان تبدیل می شود. طوری که در کودکی آنقدر روحیه خود را سرکوب کرده اید که اغلب در بزرگسالی از خود می پرسید که اصلا کی هستید.
و در این جا چیزی در مورد هویت ضعیف خود وجود دارد. هویتی که به نظر نمی رسد یا دائما در حال تغییر است یا خیلی پیچیده است. بنابراین مسائل مربوط به هویت شما می تواند به این معنی باشد که درک دیگران برای شما بسیار دشوار است. در این صورت شما به شدت احساس تنهایی می کنید.

5.تجربه یک تروما در کودکی

تنها چیزی که می تواند هر گونه احساس ارتباط با دیگران را از بین ببرد؛ ضربه است. این می تواند شامل مواردی مانند سوء استفاده عاطفی، جسمی و جنسی، غفلت یا از تحمل مرگ عزیزان باشد. کودکان اغلب خود را مسئول تروما می دانند. بنابراین هر گونه ضربه در دوران کودکی می تواند به این معنا باشد که شما نه تنها احساس می کنید که ارتباط با دیگران خطرناک است، بلکه احساس می کنید که به هر حال شایسته دوست داشتن نیستید. بنابراین شما ناخودآگاه دیگران را از خود دور می کنید.

6. شما دارای اختلال شخصیت هستید

نه تنها نمی توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، بلکه درک دیگران را غیر ممکن می دانید؟ و اگر دیگران در مقابل، همیشه شما را عجیب یا متفاوت می خوانند یا حتی شما را به خاطر طرز فکر و عمل خود کوچک می دانند؟ ممکن است دچار اختلال شخصیت باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت کلبک کنید.  
تنهایی

پیشنهاداتی برای رفع احساس تنهایی در جمع

آیا تا به حال در یک اتاق شلوغ بوده اید و هنوز احساس تنهایی می کنید؟ حقیقت این است که شما می توانید در هر زمان احساس تنهایی کنید. مهم نیست که چقدر افراد از نظر جسمی در اطراف شما هستند. اما اگر از احساس تنهایی خسته شده اید و مشتاق برقراری ارتباط هستید، ما یک راهنما برای کمک به تحقق این امر تهیه کرده ایم.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان تنهایی کلیک کنید.

1. معاشرت را از صبحت های کوتاه شروع کنید

صحبت های کوچک همیشه نتیجه نمی دهد؛ اما در واقع بخش بزرگی از کمک به شکستن یخ تنهایی در جمع است. سعی کنید از فردی که نزدیک شما است بپرسید که روز خود را چگونه گذرانده است. ممکن است در ابتدا بسیار ناخوشایند به نظر برسد، اما این تعاملات کوچک می تواند به شما کمک کند در شرایط اجتماعی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
به چه چیزی علاقه دارید؛ بازی های ویدیویی، موسیقی، کتاب؟ عضویت در باشگاه راهی عالی برای ملاقات و برقراری ارتباط با افراد همفکر است. مدرسه، دانشگاه یا مراکز محلی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا گروه هایی را اجرا می کنند که ممکن است در آن گروه احساس رضایت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید دوستی کلیک کنید. گزینه دیگر دورهمی است. دورهمی افرادی را که از چیز ها یا فعالیت های مشابه لذت می برند گرد می آورد، چه تناسب اندام باشد، چه عکاسی، چه فناوری و تقریباً همه چیز.

2. فعال باشید

آیا به عنوان راهی برای ملاقات با افراد جدید فکر کرده اید؟ بسیاری از گروه های ورزشی و لیگ های ورزشی اجتماعی وجود دارد که برای مبتدیان طراحی شده است. ممکن است در حال حاضر نتوانید به یک گروه تمرینی یا ورزشی بپیوندید، اما می توانید با جستجوی Google، تحقیق را شروع کنید. اگر در زندگی شما افرادی هستند که می خواهید آن ها را بشناسید یک قرار ملاقات با آن ها بگذارید و همراهیشان کنید. برای آگاهی از مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

3. آنلاین و مجازی با دیگران راجع به موضوعات مختلف گفتگو کنید

به سادگی در انجمن ها با افراد همفکر خود ارتباط برقرار کنید، چت آنلاین یک راه عالی برای مبارزه با تنهایی است. در گروه ها نظرات خود را بیان کنید و از انتقاد ها یا پیشنهاد های دوستان دیگر خود کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوستیابی آنلاین کلیک کنید.
گاهی اوقات وقتی در مارپیچ تنهایی قرار دارید ممکن است فرصت های معاشرت را بدون این که متوجه باشید؛ رد کنید. شما ممکن است افکاری مانند: این موضوع شاید جالب نباشه، یا آن ها واقعاً نمی خواهند من به این موضوع بیایم، داشته باشید. اما اگر این احساسات را رها کنید، ممکن است بسیار بیش تر از آن چه فکر می کنید از دورهمی ها لذت ببرید.

4. فعالیت های داوطلبانه و مکان های متفاوت را امتحان کنید

هنگامی که احساس می کنید منزوی هستید، داوطلب شدن به شما کمک می کند تا به دنیای جدید ارتباطات بیایید و شما را با جامعه اطراف خود ارتباط می دهد. مجموعه ای از موسسات خیریه وجود دارد که به داوطلب نیاز دارند. می توانید سری به این موسسه ها بزنید و ارتباط بیشتری با سایر افراد و اقشار جامعه برقرار کنید.
یک لیست از مکان های دلخواه خود تهیه کنید و یک مکان راحت برای نشستن پیدا کنید. صرفا گذراندن وقت با دوستان و تلاش برای ملاقات با مردم ارزش دارد. ممکن است متوجه شوید از شرکت خود در جمعشان بیش از آن چه فکر می کنید لذت می برید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های بهبود و تقویت روابط اجتماعی کلیک کنید.

5. با احساس تنهایی خود کنار بیایید و به خود زیاد سخت نگیرید

ممکن است عجیب باشد که به خودتان اجازه دهید احساس تنهایی را تجربه کنید در حالی که تنها کاری که می خواهید انجام دهید خلاص شدن از آن است. اما انکار احساسات خود و غلبه بر آن می تواند احساس بد تری را نیز برای شما ایجاد کنید. وقتی روی پذیرش احساسات خود کار می کنید، می توانید کمی ریلکس تر شوید. شما می توانید این کار را با تأیید احساسات (به عنوان مثال: من احساس تنهایی می کنم و مشکلی نیست من این گونه احساس را دارم یا همه گاهی اوقات چنین احساسی دارند.) و سپس مانند یک دوست با خود صحبت کنید (به عنوان مثال: متاسفم که این گونه احساس می کنید اما می گذرد.)

6. افکار و احساسات خود را بنویسید.

نوشتن یک راه عالی برای مبارزه با تنهایی است. زیرا به شما کمک می کند تا احساسات خود را پردازش کرده و تصور واضح تری از این که در جمع قرار است چه احساسی داشته باشید بدست آورید. چه نوشتن افکار در دفترچه یادداشت، نوشتن اشعار، یا جمع آوری آن چه در ذهن دارید می تواند یک راه مفید برای مقابله با احساس انزوا است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت نوشتن کلیک کنید.

7. اندکی از وقت خود را با برخی از حیوانات بگذرانید.

حیوانات در ایجاد ارتباط و مراقبت از ما بسیار عالی عمل می کنند. حیوانات خانگی، به ویژه سگ و گربه می توانند استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی را کاهش دهند. اگر برای مسئولیت داشتن یک حیوان خانگی آماده هستید می توانید به فکر حیوان خانگی باشید. رابطه سرپرستی و وابستگی بین حیوانات خانگی و انسان میتواند اوقات تنهایی را به ساعت های خوشی تبدیل کنند.
از همسایگان و دوستان خود بپرسید که آیا آن ها سگی دارند که بتوانید گهگاه با او پیاده روی کنید یا گربه ای که می توانید برای ملاقات به او سر بزنید و او را نوازش کنید. اگر این مراحل موفقیت آمیز نبود به باغ وحش طبیعت بروید! علاوه بر این همه حیوانات را دوست دارند، بنابراین معاشرت با یک حیوان خانگی راهی تضمین شده برای ملاقات با افراد جدید است.  

سخن آخر درباره احساس تنهایی در جمع

فراموش نکنید همه زمان هایی دارند که احساس تنهایی می کنند. انجام حتی چند مورد از مراحل بالا می تواند به کاهش انزوای شما کمک کند و باید به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. از مشاوره با درمانگران نهراسید، بلکه آن ها کمک می کنند بهتر مسیر زندگی خود را هموار کنید. اگر چند مرحله را امتحان کرده اید و هنوز احساس تنهایی می کنید، از درخواست کمک حرفه ای نترسید. در صورت نیاز مشاور یا روانشناس می تواند برنامه ای هدفمند را برای شما تعیین کند که به شما در دستیابی به احساسات بهتر کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*