ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

افزایش قدرت یادگیری مغز | تکنیک های ساده برای افزایش کارایی مغز

برای افزایش قدرت یادگیری مغز چه کارهایی می توان کرد؟ احتمالا این را می دانید که یادگیری با حافظه ارتباط مستقیم دارد. یادگیری توانایی به دست آوردن اطلاعات جدید است و حافظه این اطلاعات را در طول زمان نگه می دارد. مشکل مردم بالاخص دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری این است که آن ها مطلب را می فهمند اما نمی توانند به وقت نیاز از آن استفاده کنند. یعنی حافظه آن ها یاری نمی کند. اگر شما بتوانید حافظه تان ارتقا بدهید درواقع یادگیری را افزایش داده اید. افزایش قدرت یادگیری مغز با به کارگیری تکنیک های درونی و بیرونی امکان پذیر است.  
 

تماس با مشاور

                                            

چه قسمت هایی در مغز مسئول یادگیری هستند؟

نورون ها و اتصالات سیناپسی در مغز شما ارتباطاتی هستند که به شما در یادگیری کمک می کند. سه چهارم تمام اتصالات عصبی شما در مخ شما قرار دارد. این بخش بزرگ از مغز شامل لایه بیرونی و بسیاری از قسمت های داخلی مغز شما مانند هیپوکامپ است. اگر به دنبال تقویت حافظه و یادگیری هستید ساختار دیگری در هیپوکامپ مربوط به این کار است. این ساختار شامل نوروژنزها است. هرچه هیپوکامپ بزرگتر باشد افراد اظهار می کنند که در به یادآوردن دروس و مطالعاتشان بهتر هستند. یادگیری در این جا به این شکل محقق می شود؛ زمانی که شما مغز را وادار به یادگیری می کنید درواقع درحال ایجاد پیوندهای جدید هستید که می تواند مغز شما را بزرگتر کند. برای کسب آگاهی بیشتر درباره مراحل یادگیری کلیک کنید.  

اینفوگرافیک افزایش قدرت یادگیری مغز

اینفوگرافیک افزایش قدرت یادگیری مغز

موانع یادگیری را از بین ببرید

برای دسترسی به همه ی ظرفیت مغزتان نیاز است که اول موانع یادگیری را از بین ببرید.

از بین بردن ذهنیت ثابت ِ« من نمی توانم! »  

یکی از چیزهایی که باعث می شود یادگیری در مغز شما کاهش پیدا کند نظریه « ذهنیت ثابت » است. کارل دوک روانشناس مشهور دانشگاه سال ها به مطالعه انگیزه افراد پرداخت. او متوجه شد که نوع نگاه مردم به خود بر توانایی آنها برای انجام کاری تأثیر می گذارد. او متوجه شد قدرت یادگیری مغز در افرادی که به توانایی های ثابت در مغزشان معتقدند، نسبت به افرادی که پذیرفته بودند لازمه رشد تلاش است، پایینتر است. این بدان معنا است که ذهنیت  شما نسبت به خودتان این باشد که من در ریاضیات افتضاحم! این ذهنیت ثابت اجازه یادگیری به شما نمی دهد. اما قدرت یادگیری در افرادی که معتقدند هرچقدر ریاضی سخت باشد آن ها با تلاشی بیشتر می توانند آن را یاد بگیرند بیشتر است.

کاهش استرس با مایندفولنس

یکی دیگر از موانع یادگیری استرس و اضطراب است. عملکرد اجرایی مغز شما توسط قشر پیش پیشانی مغز کنترل می شود. این بخش از مغز کندتر از آمیگدال رشد می کند که می تواند باعث شود عملکرد اجرایی مغز شما با چالش مواجه شود. وقتی می ترسید یا استرس دارید آمیگدال فعال شده و شما را در حالت مبارزه یا پرواز قرار می دهد.
توانایی شما در استفاده از عملکرد اجرایی مختل می شود  زیرا اطلاعات در آمیگدال باقی می ماند و به قشر پیشانی شما نمی رسد. آن چه گفته شد توضیح می دهد که چرا به خاطر سپردن دروس هنگام ترس یا استرس مشکل است  زیرا هیچ اطلاعاتی برای ذخیره طولانی مدت به هیپوکامپ ارسال نمی شود.دقیقا به همین دلیل است که کنترل استرس کنکور یکی از مهمترین عوامل موفقیت در دانش آموزان است. 
برای رفع این مشکل پس از خواندن بخشی از کتاب که امتحان آن را دارید، آرام باشید مطمئن شوید که در یک موقعیت راحت نشسته  در فضایی آرام هستید و چشمان خود را ببندید. یک لحظه وقت بگذارید و متوجه شوید در اطراف شما چه می گذرد. به نحوه قرارگیری بدن خود و نحوه تنفس در داخل و خارج توجه کنید. روی این تنفس تمرکز کنید. چشمان خود را بعد از خواندن این بخش مقاله ببندید و آن را امتحان کنید. 
به این کار « مایند فولنس» به معنای ذهن آگاهی گفته می شود. راهی برای کنترل توجه شما و تمرکز آن بر لحظه حال است. وقتی مشغول تمرین ذهن آگاهی هستید دیگر نگران کارهایی که انجام داده اید یا چیزهایی که ممکن است در آینده برای شما اتفاق بیفتد نیستید.  
افزایش قدرت یادگیری مغز

افزایش قدرت یادگیری مغز با تقویت سیستم های حافظه

سیستم های حافظه برای حفظ منظم اطلاعات در مغز بسیار عالی هستند. اگر شما به دنبال اطلاعاتی در بایگانی یک شرکت باشید مسلما یافتن پوشه هایی که برچسب اطلاعات خورده اند بسیار راحت تر از یافتن پوشه هایی است که دسته دسته بدون راهنما روی هم قرار گرفته اند.
مغز ما و سیستم حافظه به همین شکل است. شما می توانید با برچسب های بصری به چیزهایی که در حافظه خود ذخیره کرده اید یافتن آن ها را به وقت نیاز آسان تر کنید. معمولا مشکل دانشجویان یا دانش آموزان این نیست که اطلاعات در مغزشان نیست بلکه مشکل این است که هیچ برچسب یا علامت و راهنمایی برای به یاد آوردن آن موضوع ندارند. برای کسب آگاهی بیشتر درباره تقویت حافظه کلیک کنید.

1-گره زدن کلمه سخت به کلمه آسان

یکی از فنون افزایش ظرفیت یادگیری مغز این است که موضوعی که یادگیر ی آن برای شما سخت است را با یک موضوع بسیار آسان کنارهم قرار دهید به طوری که از دفعه های بعد هر زمان که موضوع سخت رویت شد مغز به طور خودکار موضوع آسان را به خاطر بیاورد. با این کار ذهن خود را برای فراهم آوردن موضوع آسان شرطی کرده اید. 
درواقع انگار به مغز برای به خاطر آوردن سرنخ می دهید.  مثلا برای آموزش زبان انگلیسی برای افزایش ظرفیت یادگیری مغز برای هر کلمه ای سرنخ سازی می کنند. کلمه ای مثل ABONDON که برای یادگیری به آن سرنخ « آبادان » می دهند. دیگر هرکجا که باشید با دیدن این کلمه یاد تصویر آبادان در ذهن خود می افتید. بدین معنا که مغز شما با شنیدن یا دیدن کلمه ABONDON کلمه ی دوم یعنی آبادان را فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسئله از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*