ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قرص ال کارنیتین | موارد مصرف، مزایا و عوارض ال کارنیتین

قرص ال کارنیتین یک مکمل غذایی شبیه به ویتامین ب است. هر آنچه لازم است در مورد داروی ال کارنتین بدانید اعم از این که این دارو چیست؟ روش مصرف آن چگونه است، تداخل و عوارض آن به چه شکل است و موارد دیگر در این مقاله گردآوری شده است. اگر به این اطلاعات نیازدارید با این مقاله همراه باشید.  

تماس با مشاور

قرص ال کارنیتین چیست؟

مکمل غذایی ال-کارنیتین بیشتر شبیه یک ویتامین ب1 است، اما همچنین بسیار شبیه یک اسید آمینه عمل می کند. در واقع، از دو اسید آمینه: لیزین و متیونین در کبد و کلیه ها تشکیل شده است. بنابراین، به نظر می رسد، صدا و رفتار آن مانند یک اسید آمینه است، و برای سادگی بیشتر مردم آن را به عنوان یک اسید آمینه یاد می کنند. برخی دیگر آن را یک ترکیب "ویتامین مانند" یا حتی "شبه اسید آمینه" می نامند. پس از نزدیک به هفت دهه مطالعه امروزه اطلاعات زیادی در مورد ال کارنتینی در دسترس است بااین حال برخی از اثرات آن هنوز به طور کامل توضیح داده نشده است.

انواع  قرص ال کارنتین

انواع مختلفی از مکمل قرص ال کارنیتین  (یا مکمل های حاوی ال-کارنیتین) وجود دارد، بسته به نحوه جفت شدن این ترکیب با دیگری، برای به حداکثر رساندن اثرات بیولوژیکی مختلف. آن ها عبارتند از:
  • ال کارنیتین
  • استیل ال کارنیتین (ALCAR)
  • ال-کارنیتین ال تارتارات (LCLT)
  • گلایسین پروپیونیل ال کارنیتین (GPLC)
همچنین ممکن است آن را به صورت زیر مشاهده کنید:
  • استیل کارنیتین
  • لووکارنیتین L
  • 3-هیدروکسی تری متیل آمینو بوتانوات (منظورم واضح است که درست است)

کاربرد مکمل

ال کارنیتین در اشکال مختلف توسط شرکت های مکمل برای مزایای زیر تبلیغ می شود:
  • چربی سوزی
  • عملکرد فیزیکی/ورزشی
  • رشد عضلانی
  • انرژی
  • عملکرد شناختی
  • ضد افسردگی
  • حساسیت به انسولین
  • سلامت قلبی عروقی
می توان آن را به صورت مایع و پودر، در چربی سوزها، قرص های لاغری و پودرهای قبل از تمرین یافت. برای کسب آگاهی بیشتر در این رابطه از مشاوره تغذیه کلیک کنید.  
قرص ال کارنیتین

میزان ال کارنیتین در گوشت خواران و گیاه خواران

همه چیزخواران در میان ما که قادرند آن را به صورت درون زا سنتز کنند و آن را از بافت حیوانی بدست آورند، به ندرت دچار کمبود ال کارنیتین هستند. با این حال، به دلیل اینکه بیشتر در گوشت ها یافت می شود (با اندکی جذب از شیر)، گیاهخواران و گیاهخواران مقدار کمتری دارند. آنزیم های وابسته به ویتامین C، ویتامین B6، نیاسین و آهن در سنتز ال کارنیتین نقش دارند.
بنابراین، کمبود در هر یک از آن ها نیز می تواند برای سطوح ال-کارنیتین درون زا مشکل ساز باشد بیوسنتز ال-کارنیتین تنها حدود 25 درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد. بقیه باید از غذا و شیر تامین شود. همچنین بحث هایی وجود دارد که چگونه گیاهخوارانی که مکمل ال کارنیتین مصرف نمی کنند از وضعیت کمبود اجتناب می کنند. تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که این می‌تواند یک مکانیسم بازخورد تنظیمی باشد که فراهمی زیستی را افزایش می‌دهد، بیوسنتز را افزایش می‌دهد و ضایعات ادراری را کاهش می‌دهد تا در غیر این صورت مصرف کم را کاهش دهد.

تاثیر بر متابولیسم

یک مطالعه نشان داد که مکمل باعث افزایش غلظت ال-کارنیتین در عضلات و پلاسما شد، اما بر عملکرد عضلانی یا متابولیسم انرژی تاثیری نداشت. بدن ما می تواند به طور متوسط ​​حدود 20 گرم ال کارنیتین ذخیره کند. نود و پنج درصد آن در بافت عضلانی و قلب ما است، در حالی که باقیمانده از طریق خون ما در گردش است و پس از تولید در کبد و کلیه ها. نسبت جذب آن از غذا (~70%) بسیار بیشتر از مکمل ها (~16%) است، که ممکن است به این دلیل باشد که دوزهای پایین تر در غذا نسبت به دوزهای مکمل که می تواند بیش از 1500 میلی گرم در روز باشد، راحت تر جذب می شود.
با این حال، به دلیل تفاوت زیاد در دوز کل، شما همچنان مقدار بیشتری از مکمل ها نسبت به غذا جذب خواهید کرد. این همچنین به این معنی است که وگان ها، گیاهخواران، گوشت خواران و لبنیات پس از مصرف مکمل ها تقریباً در یک زمین بازی برابر هستند.  

مکانیسم اثر ال- کارنیتین

به زبان ساده قرص ال کارنیتین چربی را از طریق غشای میتوکندری داخلی غیرقابل نفوذ منتقل می کند، جایی که می تواند برای استفاده به عنوان انرژی [منبع] سوزانده (اکسید شود). در طول تمرینات با شدت کم، ال کارنیتین به عنوان پلت فرم آنزیمی به نام CPT1 عمل می کند تا اسیدهای چرب با زنجیره بلند را به داخل میتوکندری سلول ها منتقل کند. میتوکندری ها - اساساً نیروگاه های سلولی ما - می توانند از این اسیدهای چرب به عنوان سوخت برای فرآیندهای متابولیک استفاده کنند.
این حرکت از طریق غشاء به بخش میتوکندری سلول به عنوان شار میتوکندری شناخته می شود. ال-کارنیتین در حین ورزش شدید، استیل کارنیتین را تشکیل می دهد که مجموعه ای از کوآنزیم A را حفظ می کند، که برای ادامه جریان میتوکندری ضروری است. با توجه به تهی شدن مخزن کارنیتین آزاد برای تشکیل استیل کارنیتین، افزایش محتوای کارنیتین عضلانی (از مصرف مکمل) بستر اضافی برای ادامه جابجایی اسید چرب فراهم می کند تا حتی بیشتر ادامه یابد.
این فرآیند امکان تولید ATP میتوکندری (آدنوزین تری فسفات) را فراهم می‌کند و تولید ATP ناشی از گلیکولیز هیدرولیز (کربوهیدرات) را به تاخیر می‌اندازد. در اصطلاح اولیه، ال کارنیتین بافری را فراهم می کند که استفاده از چربی را به عنوان سوخت طولانی تر می کند تا اینکه به کربوهیدرات ها تغییر دهید. علاوه بر این، این امر تولید اسید لاکتیک را به تاخیر می اندازد و در نتیجه اسیدوز عضلانی و اثر خستگی را برای عملکرد کاهش می دهد.
نتیجه کاهش درک تلاش خستگی همراه با فعالیت اضافی چربی سوزی است. بنابراین افزایش تامین ال-کارنیتین از طریق ذخیره سازی کارنیتین ماهیچه ای یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل است.

موارد مصرف ال کارنیتین

  • افزایش چربی سوزی در حین ورزش
  • کاهش توده چربی بدن
  • کاهش خستگی در طول ورزش شدید
  • افزایش پارامترهای تناسب اندام و بدن (به دلیل افزایش توانایی ورزش) برای آگاهی بیشتر درباره تغذیه سالم کلیک کنید.
 

تبعات کمبود ال-کارنیتین در بدن

در جمعیت هایی که به اندازه کافی دریافت نمی کنند، مردم می توانند وارد یک وضعیت کمبود شوند. از علائم آن کمبود، چند خطر بالقوه سلامتی است:
  • دمانس یا زوال عقل زودرس
  • آتروفی یا ضعف عضلانی
  • اختلال عملکرد کبدی (کبد).
  • کاردیومیوپاتی (سخت شدن قلب بیمار / بافت قلب، بافت اسکار و غیره)
  • میوپاتی عضلات اسکلتی
اکثریت قریب به اتفاق مردم هرگز نیازی به در نظر گرفتن چنین مسائل بهداشتی نخواهند داشت زیرا به مقدار کمی نیاز است و در یک رژیم غذایی گرد رایج است. همچنین پتانسیل یک سوئیچ ایمنی وجود دارد که نسبت جذب را تغییر می‌دهد تا مصرف کم را برطرف کند. در مورد اهمیت مکمل ال کارنیتین - این بستگی به رژیم غذایی شما دارد. اگر در یک کشور توسعه یافته زندگی می کنید و از رژیم غذایی حاوی گوشت استفاده می کنید، نباید کمبود داشته باشید.
برخی از نقایص مادرزادی یا آسیب اکتسابی به مکانیسم های ناقل کاتیون آلی می تواند منجر به کمبود کارنیتین و کاردیومیوپاتی فوق الذکر و میوپاتی عضله اسکلتی شود. صرف نظر از مشکلاتی که کمبود می تواند ایجاد کند، هنوز به عنوان یک ویتامین یا ماده معدنی طبقه بندی نمی شود زیرا می تواند تا حدی از متیونین و لیزین بیوسنتز شود. بهتر است به عنوان "شرط ضروری" توصیف شود، جایی که تحت شرایط خاصی می تواند باعث یک حالت کمبود و بیماری شود.  

مزایای مصرف مکمل

مطالعات فوق بر عملکرد فیزیکی در شدت بالا و پایین، متابولیسم انرژی (از جمله زمینه ژنتیکی)، کاهش چربی و سلامت انسولین متمرکز بودند. شاید 3 مزیت هیجان انگیز این مطالعات این باشد که مکمل ال-کارنیتین:
  1. باعث افزایش قابل توجهی چربی سوزی به عنوان سوخت بر روی گلیکوژن ماهیچه ها می شود
  2. از تجمع توده چربی حتی در کالری اضافی کربوهیدرات جلوگیری می کند
  3. درک خستگی را به طور قابل توجهی در طول ورزش شدید کاهش می دهد
  4. افزایش جریان خون و پمپ های عضلانی از طریق تولید و محافظت از اکسید نیتریک
  5. افزایش تستوسترون با افزایش تراکم گیرنده های آندروژن - و تنظیم مثبت آنها در بافت ماهیچه ای
  6. کاهش درد/آسیب عضلانی
  7. بهبود بهبود یافته
  8. بهبود سلامت جنسی
  9. استیل ال کارنیتین (ALCAR) عملکرد شناختی را بهبود می بخشد
 

نحوه مصرف ال کارنیتین

ال-کارنیتین، صرف نظر از شکل خاص، باید با کربوهیدرات مصرف شود. مصرف پروتئین در کنار ال کارنیتین و کربوهیدرات ها نیز مفید است. بدون افزایش نسبتاً زیاد انسولین مکمل ال کارنیتین شما بسیار کمتر موثر است. با این حال، نباید نگران این موضوع باشید، زیرا همانطور که محققان نشان داده اند، به هر حال عملکرد انسولین شما را بهبود می بخشد، به چربی سوزی کمک می کند و از افزایش وزن ناشی از کربوهیدرات جلوگیری می کند. علاوه بر این، عاقلانه است که مقدار کل روزانه ال کارنیتین خود را به دو وعده جداگانه تقسیم کنید.

عوارض جانبی ال کارنیتین 

دوزهای توصیه شده در بالا نباید عوارض جانبی ایجاد کنند. من پیشنهاد می‌کنم کل روزانه را به دو وعده تقسیم کنید، زیرا وعده‌های بزرگ تکی می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. با دوزهای بیشتر از حد توصیه شده، فرد ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده ... مشکلات مشابه شکم و روده را تجربه کند که ممکن است با دوزهای بالای BCAA، کراتین یا بتا آلانین و غیره رخ دهد.
بر اساس شواهد، برخی از افراد به کارنیتین پاسخ نمی‌دهند، اما این یک عارضه جانبی نیست، بلکه یک عارضه جانبی نیست. در موارد نادر افراد مبتلا به اختلالات تشنجی که از ال کارنیتین استفاده می کنند، مکمل می تواند باعث تشنج شود. همچنین افرادی که از اورمی (اوره در خون ناشی از متابولیسم غیرطبیعی پروتئین) رنج می برند، ممکن است دچار ضعف عضلانی شوند. بدیهی است که این افراد باید از مکمل های ال کارنیتین اجتناب کنند.

دوزهای توصیه شده

دوزهای توصیه شده متوسط ​​​​اشکال مختلف مکمل های قرص ال کارنیتین در زیر آمده است:
  • دوز مجاز ال کارنیتین: روزانه 3 گرم (3000 میلی گرم) ال کارنیتین مستقیم، با رعایت دستورالعمل های تغذیه مصرف کنید.
  • دوز مجاز استیل ال کارنیتین (ALCAR): استیل ال کارنیتین نسبت جذب بالاتری از روده ها نسبت به سایر اشکال دارد و بنابراین می توان آن را در مکمل های کپسول یافت و با دوزهای پایین تر مصرف کرد. حداکثر 1500 میلی گرم ALCAR که به چند دوز در طول روز تقسیم می شود کافی است.
  • دوز مجاز ال-کارنیتین ال تارتارات (LCLT): این شکل از ال کارنیتین معمولاً به عنوان یک تقویت کننده عملکرد و برای بهبود توان خروجی کلی در طول تمرین استفاده می شود. شما آن را در قبل از کار پیدا خواهید کرد
  • دوز مجاز ال-کارنیتین ال تارتارات (LCLT): این شکل از ال کارنیتین معمولاً به عنوان یک تقویت کننده عملکرد و برای بهبود توان خروجی کلی در طول تمرین استفاده می شود. شما آن را در مکمل های قبل از تمرین خواهید یافت، اما همچنان بهتر است آن را با منبع کربوهیدرات مصرف کنید. دوزهای روزانه 1 تا 4 گرم (1000 تا 4000 میلی گرم) رایج است.
  • دوز مجاز گلایسین پروپیونیل ال کارنیتین (GPLC): مشابه ال-کارنیتین و LCLT، باید حدود 3000 میلی گرم در کل در طول روز مصرف کنید. این فرم برای افزایش جریان خون و بدست آوردن یک پمپ عضلانی مناسب بهترین است. برای پمپ های عضلانی، در ترکیب با سایر موادی که NO را تقویت می کنند مانند ال-سیترولین کار می کند.
 قرص ال کارنیتین

پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز با ال کارنیتین

همانطور که قبلاً بحث شد، ال کارنیتین از طریق حمل و نقل با واسطه انسولین وارد بافت عضلانی می شود و بنابراین مصرف کربوهیدرات ها همراه با مکمل ال کارنیتین توصیه می شود. موضوعات تحقیقی که در بخش های قبلی این مقاله مورد بحث قرار گرفت، 80 گرم کربوهیدرات دو بار در روز همراه با ال-کارنیتین مصرف کردند.

1-کربوهیدرات ها

من پیشنهاد می کنم حدود 30 تا 50 گرم کربوهیدرات کافی است تا انسولین را به اندازه کافی افزایش دهد تا این روند تأثیرگذار باشد. این کار را هم برای دوز صبح و هم برای اوایل بعدازظهر بعد از تمرین قرص ال کارنیتین انجام دهید

2-پروتئین

در عین حال باید مقداری پروتئین خورده شود. پروتئین بدون چربی در حدود 30 گرم باید کافی باشد (محدوده 20-40 گرم خوب است). اندازه اسکوپ های پروتئین بعد از تمرین معمولاً در این حد است.
کربوهیدرات ها و پروتئین های شما می توانند به شکل غذا در صبحانه و ناهار یا به عنوان یک مکمل کربوهیدرات با فرمول مناسب برای استفاده پس از تمرین باشند. استیل کارنیتین را می توان در بین وعده های غذایی مصرف کرد زیرا در غیاب کربوهیدرات نسبت جذب بهتری دارد.  

نکات مهم

قرص ال کارنیتین یک ماده پرطرفدار در صنعت مکمل ها است و از بررسی برخی تحقیقات کلیدی به نظر می رسد که این هیجان معتبر است. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به نظر نمی رسد ال-کارنیتین اثرات حادی داشته باشد. در واقع، صرف نظر از مشاهدات مطالعاتی در سال 1989 مبنی بر اینکه دوزهای منفرد عملکرد را در کل بهبود می بخشد، مطالعات بعدی به طور قابل اعتماد نشان داده اند که برای اثربخشی به مکمل های مزمن نیاز دارد. مطالعه سال 2011 که ردپای تبلیغات امروزی را در مورد ال-کارنیتین روشن کرد، از یک پروتکل دوز روزانه 24 هفته پیروی کرد.
  • با توجه به اینکه به اندازه شش ماهگی است، می‌توان گفت که از دوچرخه‌سواری و خاموش کردن ال کارنیتین سودی نخواهید برد. برخی از بدنسازان تمایل دارند از آن فقط در یک چرخه برش استفاده کنند، که منطقی است با توجه به اینکه جلوگیری از افزایش جرم ناشی از کربوهیدرات برای افزایش حجم مناسب نیست.
  • اگر در چرخه‌های اولیه پیشرفت خطی کار می‌کنید و از روتین حجیم برش لذت می‌برید، به‌هیچ‌وجه استفاده از ال-کارنیتین را زمانی که به دنبال حداکثر هیپرتروفی هستید، متوقف کنید.
  • با این حال، بسیاری از شما احتمالاً به دنبال مکملی هستید که بتواند به طور مداوم به کاهش وزن به شکل توده چربی، افزایش سطح انرژی، افزایش توان خروجی و بهبود فیزیک شما کمک کند.
  • در موارد نادری که به نظر می رسد مکملی برای افراد سالم و ورزشکار از نظر چربی سوزی و بهبود عملکرد مفید باشد، ایده خوبی است که مقداری مصرف کنید و ببینید که چگونه برای شما کار می کند. برای آگاهی بیشتر درباره انواع مکمل های غذایی از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*