ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تقویت حافظه | بهترین روش ها و عادات برای تقویت حافظه

برای تقویت حافظه چه باید کرد؟ بسیاری از افراد از مشکلات و اختلالات حافظه شکایت دارند. این مشکلات غالبا به مواردی مربوط می‌شود که در زندگی روزمره برای هر کسی پیش می‌آید. اما بخشی از مشکلات نیز بر اثر ضربه به سر، سکته یا فشار روانی بروز پیدا می‌کنند که شدیدتر از مشکلات حافظه روزمره بوده و نیاز به مراقبت و درمان دارند. در این مقاله به بررسی روش‌های تقویت حافظه می پردازیم که می‌تواند برای هر دو دسته از افراد مفید واقع شود. در افرادی که مشکلات جدی و حاد حافظه دارند این تمرینات نیاز به ممارست بیشتری دارند. برای تقویت حافظه تنها استفاده از دارو کافی نیست، برای تقویت حافظه از روش‌های دیگر نیاز به کسب آگاهی و تمرین دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات حافظه کلیک کنید. 

گیف تقویت حافظه


10 روش برای تقویت حافظه

شیوه‌های متفاوتی در منابع مختلف برای تقویت حافظه بیان شده‌اند. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های تقویت حافظه را گزینش کرده‌ایم. غالب این موارد در صورت شکایت داشتن از مشکلات حافظه روزمره یا وجود آسیب، می‌توانند با تمرین به شما در تقویت حافظه کمک کنند. با این حال بعضی از روش‌ها مثل بازتوانی شناختی و تغذیه مناسب نیز وجود دارند که با مراجعه به متخصص میسر خواهند بود و تأثیرات قابل توجهی خواهند داشت. گاهی ممکن است بیماری‌های جسمانی و یا برخی از اختلالات روانی باعث بروز مشکلاتی در حافظه شوند. در آن صورت ممکن است روش‌های ذکر شده با تاثیر کمتری در فرد مشخص شود. برای اطلاع از روش‌های مناسب‌تر برای تقویت حافظه کوتاه مدت و تقویت حافظه بلند مدت کلیک کنید.

اینفوگرافیک تقویت حافظه

اینفوگرافیک تقویت حافظه

1- تقویت حافظه با افزایش تمرکز

تقویت حافظه

عوامل حواس پرتی در هر دو دسته افراد که به مشکلات حافظه روزمره مبتلا هستند یا از یک علت بالینی رنج می‌برند باعث کاهش کارایی حافظه می‌شود. تمرین برای تمرکز بر موضوعات می‌تواند به تقویت حافظه در این موارد کمک کند. فرد برای تقویت تمرکز می‌تواند در هر موقعیتی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد به خود یادآور شود که توجه بیشتری داشته باشد. بر اساس قاعده شرطی سازی این یادآوری باعث می‌شود در موقعیتی که نیاز به تمرکز برای تقویت کارکرد حافظه احساس می‌شود به صورت خودکار فرد برای توجه بیشتر ترغیب شود. همچنین برای تقویت تمرکز می‌توانید این تمرین‌ها را ابتدا به یک فعالیت اختصاص دهید برای مثال تنها در هنگام خوردن غذا توجه و تمرکز خود را به انجام آن کار بدهید.

2- بازتوانی شناختی

در این شیوه کارکرد حافظه با استفاده از روش‌های شناختی تقویت می‌شود. این روش شامل تکنیک‌ها و تمرینات شناختی است که به بهبود و تقویت حافظه کمک می‌کند.

3- تقسیم اطلاعات به قطعات کوچک‌تر

برای کمک به ثبت اطلاعات در حافظه می‌توان آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد و با تکرار اطلاعات و استمرار در این روش، توان حافظه را بالاتر برد. این روش معمولا در روش‌های آموزشی به کودکان استفاده می‌شود اما در حفظ کردن اطلاعات می‌تواند به بزرگسالان نیز کمک کند.

4- تقویت حافظه با استفاده از یادآورها

از عناصر مختلفی می‌توان جهت کمک به حافظه خود در یادآوری استفاده کرد. ایجاد رابطه با کلمات مترادف یا مخالف، تصویر سازی ذهنی، ساخت داستان، ایجاد شعر و موسیقی روی اطلاعات مورد نظر از جمله روش‌هایی هستند که در یادسپاری اطلاعات به کمک حافظه می‌آیند.

5- یادسپاری گروهی

با تشکیل گروه‌های مطالعه و یادگیری می‌توانید با کمک اعضای گروه و استفاده از اطلاعات یکدیگر و همچنین اشتراک گذاری روش‌های تقویت حافظه فرایند یادگیری را بهبود بخشید.

6- کاهش نشانه‌ها

در این روش یادگیری با یادآور و نشانه آغاز می‌شود اما به مرور و در طی دوره‌های بعدی یادآوری هر بار از نشانه‌های کمتری استفاده می‌شود. با این کار اطلاعات مورد نیاز بدون نیاز به نشانه قابل بازیابی خواهد شد.

7- برای تقویت حافظه زمان بگذارید

تمرینات تقویت حافظه و تلاش‌هایی که برای یادسپاری اطلاعات می‌کنید اگر در طول زمان تقسیم و تکرار شوند بسیار مؤثرتر از حجم بیشتر تمرین در مدت زمان کوتاه است. روش‌هایی مثل لایتنر بر این اساس استوار هستند. روش لایتنر نشان می‌دهد که تکرار یک واژه در بازه‌های زمانی طولانی مدت، یادگیری آن را نسبت به تکرار در یک دفعه به طرز چشم گیری افزایش می‌دهد.

8- از ابزار استفاده کنید

تقویت حافظه

جدول، دفترچه یادداشت، برچسب، و مانند این‌ها می‌توانند در یادسپاری و یادآوری اطلاعات حافظه کمک کنند. نکته مهم این است که این وسایل که برای جلوگیری از فراموش کردن اطلاعات استفاده می‌شوند ممکن است خود فراموش شوند. به همین دلیل استفاده از گوشی هوشمند و رایانه که می‌توانند در زمان‌های مشخص شده آنچه که قبلا برنامه ریزی شده‌اند را به شما یادآوری کنند بسیار مفیدتر خواهند

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*