ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

خطرات بارداری | نشانه ها و خطرات تهدید کننده جنین و مادر

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با خطرات بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

بارداری دوران حساسی است که در کنار لحظات زیبا و خوشایند می‌تواند با خطراتی برای مادر و جنین نیز همراه باشد. این خطرات به گونه‌ای است که می‌تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند. در این راستا شما به عنوان مادر نقش مهمی در پیشگیری از این خطرات دارید و با شناسایی عوامل و نشانه‌ها قادر خواهید بود تا زودتر برای درمان اقدام نمایید. در کنار این مسئله باید بتوانید با پزشک خود در ارتباط باشید و از آن جایی که مشکلات روحی و روانی ارتباط مستقیمی با مشکلات جسمانی دارند، لازم است تا از وجود یک روانشناس نیز در کنار خود بهره ببرید. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

شماره تماس با مشاوره روانشناسی

خطرات بارداری

در دوران بارداری هر مادری با مشکلات و خطراتی ممکن است مواجه شود که با آگاهی و پیش بینی بسیاری از آن‌ها می‌تواند سلامتی خود و جنین‌اش را حفظ کند. در ادامه به برخی از خطرات و تهدیداتی که سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهند اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی بیشتر از چالش و مسائل دوران بــارداری کلیک کنید.

اینفوگرافیک خطرات بارداری

اینفوگرافیک خطرات بارداری

1- خونریزی بارداری

خونریزی در بارداری را نباید نادیده بگیرید. اگر در ســه ماهه اول بارداری خونریزی دارید، می‌تواند نشانه‌ای از خطر سقط جنین باشد. در ســه ماهه دوم بارداری مربوط به مشکلات جفت و یا زایمان زودرس است. البته وجود لکه‌ کوچک بعد از برقراری رابــطه جنسی به ویژه تا هفته هجدهم بارداری نگران کننده نیست، اما در صورتی که بیش از این مقدار بود حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

2- ترشحات بارداری

ترشح از واژن معمولا یا علامت پارگی زود هنگام غشا است و یا نشانه‌ای از مشکل در دهانه رحم. در هر مقطعی از بارداری که هستید، در صورت مشاهده ترشــحات واژن با پزشک خود تماس گرفته و موضوع را مطرح کنید.

3- انقباضات دوران بارداری

ممکن است انقباضاتی در دوران بارداری برای مادر اتفاق بیفتد. این انقباضات که حتی ممکن است در هــفته ششم بارداری صورت بگیرد کاملا طبیعی هستند و ناشی از پدیده برکستون هیکس (انقباضات کاذب) می‌باشند. این انقباضات معمولا به صورت خفیف و نامنظم بوده و خطری ایجاد نمی‌کنند. اما احساس انقباض‌های مداوم به ویژه اگر بیشتر از شش بار در یک دقیقه باشد نشانۀ زایمان زودرس است.

در صورت وجود این انقباضات، عوامل استرس زا تهدیدات جدی‌تری محسوب می‌شوند. بنابراین مادران باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس در دوران بارداری باشند. خواندن مقاله کاهــش استرس بارداری می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

4- دردهای شکمی از مهم ترین خطرات دوران بارداری

از خطرات مهمِ دوران بارداری دردها و ناراحتی‌های شکمی است؛ اگر در ناحیه شکم، پهلو و سر دل خود احساس گرفتگی مزمن و درد شدید دارید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. دردهای مزمن می‌تواند زنگ خطری برای وارد شدن به مرحله آغازین زایــمان شما باشد.

5- درجه بالای تب بدن

در صورتی که هیچ نشانه‌ای از سرما خوردگی و آنفــولازا ندارید، اما حرارت بدن بیشتر از سی و هفت درجه است، با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که دمای بدن در دوران بارداری به بالای سی و نه درجه سانتی گراد برسد، احتمال ابتلا به عفونت در شما بالا می‌رود. در این شرایط لازم است سریعا خانم‌های باردار به اورژانس و پزشک خود مراجعه کنند. همچنین تب بالای سی و نه درجه در مدت زمان طولانی ممکن است باعث آسیب به کودک شود. پزشک زنان و زایمان معمولا برای کاهش دمای بدن آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. توصیه می‌شود در این شرایط استراحت مطلق داشته باشید‌. برای مطالعه بیشتر در مورد ســرما خوردگی در دوران بارداری کلیک کنید.

6- تهوع و استفراغ شدید

اگردر دوران بارداری زیاد دچار تهوع می‌شوید، باید عاملی که باعث بروز تهوع و استفراغ می‌شوند را پیدا کنید. در صورتی که علت تهوع خود را می‌دانید مثلا خوردن و یا بوییدن تخم مرغ عامل تهوع شما باشد؛ تنها کافی است از تخم مرغ دوری کنید. اما اگر دچار استفراغ‌های شدید می‌شوید، اما علت آن را نمی‌دانید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تهوع و استفراغ شدید باشد به گونه‌ای که نتوانید هیچ گونه مایعات و مواد غذایی را در معده خود نگه دارید، به مرور آب بدن شما کم شده و خطرات جدی در پی خواهد داشت. بنابراین حــالت تهوع در بارداری اگر به طرز آزاردهنده ای باشد باید با پزشک مشورت نمایید.

7- سردرد، تاری دید و سرگیجه‌ی شدید

احساس درد مزمن و مداوم در سر، تار شدن دید و کاهش قدرت بینایی و سرگیجه شدید از جمله نشانه‌های خطر در بارداری هستند. در صورت داشتن چنین علائمی حتما مراقب باشید و با پزشک تماس بگیرید.

8. مصرف دارو به صورت خودسرانه از خطرات دوران بارداری

در این دوران مادران معمولا به دلیل داشتن مشکلات جسمی مانند دردهای مختلف و حالت تهوع ممکن است به مصرف داروهای مسکن و ضدتهوع روی آوردند. همچنین به دلیل حالات روحی مختلف در این دوران، مادران با افــسردگی در بارداری و اضطراب مواجهه می‌شوند. در صورتی که بخواهید برای بهبود همه مشکلات خود از دارو استفاده کنید دچار مشکل خواهید شد و جنین را نیز با خطر مواجه خواهید کرد. داروهای خواب آور و مسکن موجب وقفه تنفسی و اختلال در جریان خون جنین می‌شوند. لازم است تا مصرف و میزان داروها حتما زیر نظر پزشک صورت گیرد. برای اطلاع بیشتر در زمینه مــصرف دارو در بارداری کلیک کنید.

9. زایمان دیرتر از موعد

همانطور که زایمان زودرس با مشکلاتی همراه است زایمان دیرتر از موعد نیز عوارض گوناگونی برای مادر و جنین دارد. در واقع رشد بیش از حد کودک باعث می‌شود که عمل زایمان به سختی انجام گیرد و احتمال بروز عفونت‌های واژینال نیز وجود داشته باشد. جنین نیز امکان دارد که به دلیل کاهش مایع آمنیوتیک ضربان قلبش کاهش یافته و احتمال خفگی با بند ناف وجود داشته باشد. برای شناخت در زمینه زایــمان زودرس و زایمان دیرتر از موعد کلیک کنید.

زایمان زودرس به شروع زایمان قبل از هفته 37 بارداری اطلاق می شود. می تواند منجر به زایمان پیش از موعد شود که خطرات مختلفی را برای کودک به همراه دارد، مانند مشکلات تنفسی، تاخیر در رشد و احتمال بیشتر مشکلات سلامتی طولانی مدت.

10. مصرف انواع مواد مخدر از خطرات بارداری

گاهی مادران فکر می‌کنند که منظور ما از مواد مخدر سیگار و قلیان نیست. در صورتی که تفاوتی نمی‌کند شما سیگار مصرف کنید یا شیشه بکشید! چیزی که برای مادر و جنین مضر است شدت نمی‌شناسد. مصرف مواد مخدر و سیــگار کشیدن در بارداری با احتمال ایست قلبی، سکته مغزی، مشکلات تنفسی و حملات صرع برای مادر و نوزاد همراه است و در مواردی حتی منجر به ســقط جنین و مرده زایی می‌شود.

11. پره اکلامپسی

پره اکلامپسی وضعیتی است که با فشار خون بالا و آسیب به اندام ها، به طور معمول کبد و کلیه ها، در دوران بارداری مشخص می شود. در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارضی مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و حتی مرگ و میر مادر و جنین شود.

12. اختلال پرخوری

اختلال پرخوری یک اختلال خوردن است که با مصرف مقادیر زیاد غذا در مدت کوتاهی همراه با عدم کنترل و احساس گناه یا شرم مشخص می شود. در دوران بارداری، پرخوری می تواند منجر به افزایش بیش از حد وزن شود که خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا و عوارض حین زایمان را افزایش می دهد.

13. . افسردگی پس از زایمان

اگرچه مختص بارداری نیست، اما افسردگی پس از زایمان یک وضعیت سلامت روان جدی است که به طور معمول پس از زایمان رخ می دهد. می تواند به صورت احساس غمگینی، خستگی و عدم علاقه به نوزاد، در کنار سایر علائم ظاهر شود و بر توانایی مادر در مراقبت از خود و فرزند تأثیر منفی بگذارد.

خطرات دیگر بارداری

در صورت داشتن علائم زیر به صورت شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

_ ورم دست‌ها، ساق پا، ران، صورت و یا تمام بدن در طول دوران بارداری.
_ آبریزش و یا خیس شدن ناگهانی واژن (که نشان از پاره شدن کیــسه آب است)
_ افزایش شدید و ناگهانی وزن (افزایش وزن یک کیلوگرم یا بیشتر در طول یک هفته می‌تواند خطرناک باشد).
_ سوزش و درد هنگام دفع ادرار از خطرت رایج در بارداری
_ کاهش یا عدم احساس تکان خوردن جنین در شکم مادر پس از هفته بیستم بارداری
_ تنگی نفس و تپش قلب شدید
- عفونت، آبسه و دردهای شدید دندان
- بیماری‌های زنان باردار مثل دیابت بارداری و بیماری های مقاربتی

دیابت بارداری وضعیتی است که در آن سطح قند خون بالا در دوران بارداری ایجاد می شود. خطراتی هم برای مادر و هم برای نوزاد به همراه دارد، از جمله افزایش احتمال عوارض در حین زایمان و افزایش خطر ابتلای نوزاد به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی.

توجه به این نکته مهم است که اینها تنها چند نمونه از خطرات بالقوه بارداری هستند و بارداری می تواند خطرات و عوارض مختلف را به همراه داشته باشد. برای افراد باردار بسیار مهم است که به دنبال مراقبت های دوران بارداری منظم و مشورت با متخصصان مراقبت های بهداشتی برای مدیریت و کاهش موثر این خطرات باشند.

کلام آخر

به طور کلی در دوران بارداری شما باید به تمامی علائم و نشانه‌های خود توجه داشته باشید. مادرانی که انــواع ویار بارداری را تجربه می‌کنند و یا به هر دلیلی پزشک به آنان دستور استراحت مطلق را می‌دهد؛ گاهی بسیار از وضعیت خود خسته شده و دیگر توجهی به نشانه‌ها ندارند. در صورتی که در این دوران شما افسردگی را نیز تجربه کنید قدرت و تمایل کافی به مراقبت از خود و نوزاد را نخواهید داشت. در کنار این مسئله به این نکته توجه داشته باشید که مشکلات روحی و اخــتلالات روانی شما ارتباط مستقیمی با جسم شما دارد و در صورتی که ذهنی آرام داشته باشید توان مقابله با علائم جسمی را نیز خواهید داشت. همه ما می‌دانیم که بارداری در کنار شیرینی‌ها و تجربیات زیبا، با مشکلات و خطرات زیادی همراه است. سعی کنید با بهره بردن از مشاور و روانشناس در کنار خود رنج کمتری را تحمل کنید.

ما نیز به شما مشاوره تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم چرا که از هر نقطه از ایران می‌توانید از منزل خود و زمانی که استراحت می‌کنید با بهترین و برجسته‌ترین مشاوران مرکز حامی هنر زندگی صحبت نمایید و مشاوره مناسب با شرایط فردی دریافت کنید. در کنار این مسئله در صورت تمایل خواهید توانست با گوشی همراه نیز با ما تماس حاصل فرمایید. برای تحقق این امر کافی است با کلیک بر روی مشاوره تلفنی با ما همراه شوید.

سوالات متداول

سن بالای مادر نیز می‌تواند خطراتی را در دوران بارداری ایجاد کند؟

بله. علاوه بر اینکه در این سنین تحمل مادر پایین است و خطر ابتلا به افسردگی نیز افزایش می‌یابد، برای جنین نیز خطراتی از جمله عقب ماندگی و اختلالاتی مانند اوتیسم وجود دارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*