ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

آمادگی برای ازدواج | هر آن چه که برای شروع زندگی نیاز دارید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با آمادگی‌ برای ازدواج پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


باید بدانید که تنها با رسیدن به بلوغ جسمی، آمادگی لازم برای ازدواج بدست نمی‌آید. لازم است پیش از ازدواج به تمام ابعاد آمادگی‌ برای ازدواج فکر کنید. مثلاً اینکه شما آمادگی روحی برای ازدواج دارید یا نه. اگر فردی بعضی از آمادگی‌های لازم ازدواج را در خود پرورش نداده باشد، حتی با وجود یک فرد مناسب هم نمی‌تواند ازدواج پایداری با او داشته باشد. به این دلیل که در صورت عدم آمادگی‌های لازم، تنش‌های کوچک در زندگی مشترک تبدیل به بحران‌های بزرگ می‌شوند و ما قادر به مدیریت شرایط نخواهیم بود. حالا سوال اصلی این است که آیا کاملاً  برای ازدواج آمادگی دارید؟ ما در این مقاله منظور از آمادگی‌های ازدواج را بیان می‌کنیم تا شما وضعیت را بسنجید. ضمن اینکه از مشاوره قبل از ازدواج هم می‌توانید کمک بگیرید.  تماس با مشاور

استقلال عاطفی و روانی

منظور از استقلال روانی و عاطفی، زیر مجموعه‌های زیادی دارد اما به صورت خلاصه و ساده می‌توان به توان تصمیم گیری فردی و قدرت مسئولیت پذیری نسبت به انتخاب اشاره کرد. یعنی فرد باید بتواند در زندگی انتخاب مسئولانه‌ای داشته باشد و بهای انتخابش را نیز بپذیرد. مثلا فردی که نمی‌تواند حتی انتخاب رشته دانشگاهش را خودش انجام دهد، آمادگی لازم برای ازدواج را ندارد. برای آگاهی از سختی های زندگی مشترک کلیک کنید.

نکته: اهمیت خانواده در ازدواج آنقدر زیاد است که خیلی‌ها تصمیم گیری نهایی را برعهده خانواده می‌گذارند؛ اما در نهایت مسئولیت با خود فرد است. همانطور که برای تصمیم گیری و انتخاب رشته، هر فرد عاقلی از یک متخصص و مشاور جهت تصمیم گیری استفاده می‌کند؛ منتها تصمیم نهایی را بر اساس شنیده‌ها و ادراکات خودش می‌گیرد.

اینفوگرافیک آمادگی برای ازدواج

 اینفوگرافیک آمادگی برای ازدواج

آمادگی برای ازدواج : استقلال و تمکن مالی

گاهی اینطور به نظر می‌رسد که یک پدر زن پول دار یا پدر شوهر پول دار، تمام مشکلات مالی را حل خواهد کرد. اما نکته مهم و اساسی در زندگی آن است که فراموش نکنید، حمایت‌های مالی به قدرت کنترل فرد در زندگی مشترک‌تان می‌انجامد. شما نمی‌توانید در مقابل فردی که خرج خانه شما را می‌دهد، تصمیم قاطعی اتخاذ نمائید. فردی که آمادگی ازدواج را درک کرده باشد، می‌داند که زندگی‌اش را خودش می‌سازد و جهت زندگی را خودش تعیین خواهد کرد. مطالعه مقاله مدیریت خرج خانه مطالب مفیدی در این زمینه به شما ارائه خواهد داد.

نکته: حمایت‌ها و کمک‌های خانواده‌ها، نکات مهمی هستند و اصلا لازم نیست آن‌ها را دریافت نکنید، بحث اصلی این است که روی پای خودتان ایستاده باشید و آن‌ها به کیفیت زندگی شما بیافزایند. داشتن استقلال و تمکن مالی جزو اصلی‌ترین موارد آمادگی مردان برای ازدواج محسوب می‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آمادگی مردان برای ازدواج کلیک کنید. 

آمادگی برای ازدواج و نقش خانواده

نقش خانواده در ازدواج آنقدر هست که آن را در اولویت قرار دهید. ابتدایی‌ترین نکته در این مبحث، این سوال اساسی است که آیا خانواده، با مستقل شدن و ازدواج من موافق هستند؟ آیا خانواده من، فرد مورد نظرم را به عنوان عروس یا داماد خانواده می‌پذیرد؟ آیا خانواده از لحاظ مالی، حمایتی از من خواهد داشت؟ و مهمترین سوال: من چگونه می‌توانم خانواده‌ام را به بهترین وجه از نظر و تصمیمم آگاه سازم؟ برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید. 

فردی که برای ازدواج به آمادگی و بلوغ لازم رسیده باشد، می‌داند که به سادگی می‌تواند با خانواده به مشورت بپردازد و خانواده (به جز موارد استثنا) هیچوقت در این مقوله از حمایت و مشورت دریغ نخواهد کرد. بنابراین مناسب نیست که این مقوله را تا روز آخر از خانواده‌ها پنهان نگه داشت. زیرا خانواده‌ها یکی از مهم ترین نهادهای مشورتی و تصمیم گیری هر فرد به حساب می‌آیند. از طرفی هم ساختن یک خانواده با فردی که همه چیز را از خانواده‌اش پنهان می‌کند، تصمیم چندان منطقی نیست.

آمادگی برای ازدواج | آمادگی اجتماعی قبل از ازدواج

این مسئله بیشتر در مورد آمادگی شما در ارتباطات اجتماعی بحث می‌کند. شما باید بتوانید این مسئله را در ذهنتان هضم کرده و درک کنید که در یک خانواده جدید قرار گرفته‌اید و لازم است که با افراد جدیدی از خانواده همسرتان یا دوستان، رفت و آمدهای جدیدی را آغاز کنید. و باید در این مورد آمادگی خودتان را مورد ارزیابی قرار بدهید. همچنین حفظ کردن حدود رابطه با خانواده همسر یکی از مهم ترین اصولی است که باید به آن توجه کنید.

نکته: می‌توانید به نحوه تعامل‌تان با دیگران در محیط‌های جدید دقت کرده و آن را با افراد موفق در این قضیه مقایسه کنید.

آمادگی جسمانی قبل از ازدواج

در موارد آمادگی زنان برای ازدواج باید به سن و سال و توانایی جسمانی هم توجه کنید. مسلم است که ازدواج به آمادگی جسمانی مناسبی نیاز دارد. تا حدی که بعضی‌ها آن را برای امر ازدواج کافی می‌شمارند. برای ازدواج بهتر است که زوجین از تفاهم مناسبی نسبت به آمادگی جسمانی برخوردار باشند. مثلا نسبت به سن و سال ازدواج گفته می‌شود که تا حد امکان بین 2 تا 7 سال اختلاف سنی نداشته باشید. اما هرچه سن از 30 بالاتر می‌رود، این توصیه هم کم رنگ تر شده و بلوغ فکری جایگرین آن می‌شود.

شما لازم است در این نقطه به این مقوله فکر کنید که ازدواج در سنین پایین با چه پیامدهایی روبرو خواهد بود؟ مثلا افراد زیادی پس از ازدواج در سن پایین، ازانتخاب ناآگاهانه خود ناراضی هستند. یا اینکه تعویق ازدواج و بالا رفتن سن چه پیامدهایی خواهد داشت؟ مثلا می‌تواند باعث کاهش انعطاف پذیری و همچنین شادابی جسمانی شما باشد. خصوصا در زمانی که شما به آن بیشترین احتیاج را دارید. برای کسب آگاهی در زمینه ازدواج زودهنگام کلیک کنید.

قدرت پذیرش در رویارویی با مشکلات

طرز نگاه، هم سطح بودن، قدرت مدیریت بر هیجان‌ها و ارزش پذیری را می‌توان به عنوان برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای ازدواج نام برد. فردی که خود را آماده برای ازدواج می‌داند باید بتواند در مقابله با بحران‌ها و چالش‌های زندگی مشترک، قدرت پایداری و پذیرش داشته باشد. اگر مشکلی قابل حل است، آن را حل کند. اگر غیر قابل حل است، انعطاف لازم را داشته باشد و در پذیرش یک امر از زندگی نشکند. قدرت همدلی و خودابرازی نیز از نکات دیگر هستند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آمادگی روحی برای ازدواج کلیک کنید. 

آمادگی برای ازدواج : شادکامی در زمان مجردی

فراموش نکنید که شادی و شادکامی ابتدا از درون خودتان شکل می‌گیرد. اگر فردی باشید که در دوران مجردی نمی‌تواند یا نتوانسته شادی را دریابد، برقراری ارتباط عاطفی هم چندان موثر نخواهد بود. خوشبختی و خوشحالی واقعی چیزی نیست که در خارج از خودتان به دنبال آن باشید. بنابراین لازم است که در دوران مجردی، پیش از ورود به چالش‌های سنگین و پیچیده زندگی مشترک، کمی به خودتان برسید و نیرومند باشید. نیرومند تا جایی که بتوانید با مشکلات و اتفاق‌ها کنار بیائید و همچنین در کنار این کنار آمدن از زندگی نیز لذت ببرید. برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران مجردی کلیک کنید.

نکته: فراموش نکنید که توانایی لذت بردن از زندگی، امری نیست که بتوان با برقراری ارتباط عاطفی آن را ایجاد کرد؛ با خودتان صادق باشید، آیا شما می توانید از زندگی لذت ببرید؟

چگونه خود را برای ازدواج آماده کنیم؟ 

با توجه به آنچه در مورد آمادگی برای ازدواج گفته شد این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید خود را برای ازدواج آماده کنید و چه زمانی می‌توان برای این تصمیم مهم اقدام نماید. ما در ادامه به چند نکته بسیار مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم:

1. تمرین مسئولیت پذیری 

یکی از اصول بسیار مهم برای شروع زندگی مشترک این است که بتوانید مسئولیت پذیری را یاد بگیرید. به این معنا که احساس کنید کارها و رفتارهایتان تا چه حد زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اینکه باید در برخی مواقع پاسخگوی دیگران باشید. از همین رو باید تمرین کنید وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید خودتان پیامدهای آن را گردن بگیرید و دائما از دیگران انتظار نداشته باشید شما را به سمت و سوی بهتر هدایت کنند. البته کمک گرفتن از دیگران در طول زندگی بسیار اهمیت دارد اما این کمک‌ها باید تا حدی باشد که شما تحت وابستگی آن‌ها قرار نگیرید و عملکرد مستقلتان را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات در زمینه نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت کلیک کنید.

2. درک اهمیت مراقبت از دیگری

برای اینکه بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و عشق و علاقه پایداری را تجربه کنید باید مراقبت کردن را یاد گرفته و از اهمیت آن غافل نشوید. مراقبت کردن به این معناست که به شخص دیگری اهمیت می‌دهید و برای رشد و سلامت او نیز همانند خود ارزش قائل هستید. افرادی که چیزی از مراقبت کردن نمی‌دانند در زندگی مشترک دائما از فرد مقابل انتظار دریافت عشق و محبت دارند اما خود نمی‌توانند هیچ اقدام موثری در در این زمینه انجام دهند. برای آگاهی از راهکار های ازدواج موفق کلیک کنید.

3. آمادگی برای ازدواج | ایجاد مرزهای مشخص برای روابط 

یک فاکتور بسیار مهم برای اینکه بدانید برای ازدواج آماده هستید این است که بتوانید تعهد و پایبندی را رعایت نمایید. برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند اگر قبل از ازدواج دارای روابط متنوعی باشند پس از شروع زندگی مشترک کم تر به فکر خیانت می‌افتند و در واقع دیگر نیازی به شریک‌های عاطفی متعدد ندارند. این در حالی است که داشتن روابط بی قید و بند آسیب پذیری شما را در مورد خیانت بالا می‌برد چرا که به نوعی عادت و سبک زندگی تبدیل شده و تغییر آن دشوار است. در نتیجه انتظار نداشته باشید که پایبندی و تعهد یک شبه در شما ایجاد شود. این مسئله چیزی است که نیازمند تمرین و ایجاد مرزهای مشخص در رابطه با جنس مخالف است. مطالعه تنوع طلبی جنسی در مردان و زنان میتواند در این زمینه اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهد.

4. رسیدن به یک هویت مشخص 

بسیار اهمیت دارد که قبل از ازدواج ابتدا خودتان را بشناسید. بدانید حقیقتا چه کسی هستید و چه علایقی دارید؟ می‌خواهید در زندگی چه مسیری را بپیمایید؟ افرادی که نمی‌توانند به این سوال‌ها پاسخ دهند هنوز درک دقیقی از هویت شخصی‌شان ندارند. این مسئله باعث می‌شود که ملاک‌ها و معیارهای خود را برای ازدواج نشناسید و در نتیجه به احتمال بالاتری انتخاب نادرست داشته باشید. اگر در این زمینه احساس سردرگمی می‌کنید روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت خودآگاهی‌تان را بالا ببرید و به درک دقیق‌تری از خود و ملاک‌های شخصی‌تان دست یابید. مطالعه مقاله خودشناسی نیز میتواند شما را در این زمینه یاری کند.

5. نیاز به با هم بودن در کنار استقلال طلبی 

معمولا احساس استقلال طلبی در نوجوان و جوان ها شدت بیشتری دارد و همین امر باعث می‌شود که بخواهند از خانه پدری بروند و زندگی جدیدی را آغاز نمایند. با این حال شما برای ازدواج کردن باید علاوه بر روحیه استقلال طلبی میل به اشتراک و تقسیم کردن را نیز در خود شکل دهید. در واقع شما باید بتوانید بین نیاز به تنها بودن و آمیختگی با فردی دیگر به یک تعادل دست یابید. عدم درک این مفهوم باعث می‌شود با وجود زندگی در کنار هم احساس کنید از نظر روانی فرسنگ‌ها بایکدیگر فاصله دارید و هرکدام در دنیای شخصی خود به سر می‌برید.

6. آمادگی برای ازدواج | داشتن برنامه ریزی برای آینده 

ازدواج یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای زندگی هر انسانی است. زندگی کردن با همسری که از نظر ویژگی‌های رفتاری با شما تطابق دارد، می‌تواند سلامت روانتان را تحت تاثیر قرار داده و تا حد زیادی بر رضایتمندی شما از زندگی تاثیر بگذارد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که به درستی از قبل برای آن برنامه ریزی کنید و بی گدار به آب نزنید. تصمیمات ناگهانی و احساسی در اکثر موارد باعث می‌شوند که افراد در طول زندگی با مشکلاتی مواجه شوند که قبلا فکرش را نمی‌کردند. مشاوره پیش از ازدواج یکی از گزینه‌هایی است که به شما کمک می‌کند برنامه ریزی دقیق تری در این زمینه داشته باشید و هیجانات خود را نیز به درستی مدیریت نمایید. برای شناخت از راهکار های مدیریت خانواده کلیک کنید.

7. بالا بردن روحیه همدلی 

زندگی مشترک آغاز راهی است که همواره در آن دو نفر از زوایای دید مختلف به موضوعات یکسان نگاه می‌کنند. اگر زوجین نتوانند خود را جای هم بگذارند و گاهی با کفش‌های یکدیگر قدم بزنند همواره درگیر تعارض و مشکل خواهند بود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بتوانید روحیه همدلانه خود را بالا ببرید و گاهی از دریچه چشم فرد مقابل زندگی را نگاه کنید. از خود بپرسید آیا می‌توانید احساسات سایر افراد را در موقعیت‌های مختلف زندگی درک کنید؟ این امر به شما کمک می‌کند تا پس از ازدواج درک متقابل بیشتری را شکل دهید و اختلافات را با شدت کم تری تجربه نمایید. همچنین شما می‌توانید با کمک روانشناس آمادگی خود برای ازدواج را افزایش دهید. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*