ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

آماده کردن دختران برای بلوغ | راهنمایی برای والدین


 

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با آماده کردن دختران برای بلوغ پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


آماده کردن دختران برای بلوغ بسیار مهم است. دختران معمولا پیش از پسران وارد سن بلوغ می شوند و تغییرات جسمی و ظاهری نیز بیشتر از پسران در آن ها ایجاد می شود. از آن جایی که دختران زودتر و بیشتر از پسران دچار تغییرات جسمی و روانی دوران بلوغ می شوند آماده سازی آنان برای این دوره از زندگی و اتفاقات آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. وظیفه ی آماده کردن دختر در سنین پیش از بلوغ و ارائه ی آگاهی های مورد نیاز به او معمولا به عهده ی مادر اوست. برای کسب آگاهی بیشتر در این رابطه با مشاوره جنسی مشورت کنید.  
 

تماس با مشاور

                                            

میانگین شروع سن بلوغ در دخترها

امروزه سن بلوغ کاهش یافته و به زیر 12 سال رسیده است. اکثر دخترها در سنین بین 12 تا 14 سالگی وارد دوران بلوغ می شوند و تغییرات جسمی به تدریج در بدن آن ها اتفاق می افتد. این روند ممکن است در برخی دخترها تا 16 سالگی نیز طول بکشد. برخی دخترها در سنین زیر 12 سال وارد پروسه ی بالغ شدن می شوند که اصطلاحا به این موضوع بلوغ زودرس گفته می شود.
دخترانی که بلوغ زودرس را تجربه می کنند در صورتی که آمادگی قبلی و اطلاعی از علائم بلوغ زودرس نداشته باشند ممکن است دچار استرس و اضطراب یا افسردگی شوند. یک واقعیت غیرعلمی نیز در این باره وجود دارد که می گوید سیکل بالغ شدن فرزند شما به احتمال زیاد از لحاظ زمانی مشابه مادر، خواهر، خاله یا عمه هایش خواهد بود. البته این موضوع قطعی نیست و ممکن است دختر شما زودتر یا دیرتر از خود شما به سن بلوغ رسیده و علائم بلوغ را تجربه کند.  

آماده کردن دختران برای بلوغ | درک نشانه ها

رشد سینه ها و رویش موهای زائد در نواحی زیر بغل و زیر شکم (ناحیه ی شرمگاهی) اولین نشانه های جسمی بلوغ در دخترها هستند. در دوران بلوغ ترشح استروژن و پروژسترون که هورمون های جنسی زنانه هستند با سرعت بیشتری انجام شده و باعث می شود بزرگ شدن سریع سینه ها و زنانه تر شدن فرم و شکل بدن به سرعت اتفاق بیفتد. حدود یک الی دو سال پس از ظهور علائم اولیه، اولین قاعدگی نیز اتفاق می افتد. 
تجربه اولین پریود نشان دهنده ی قابلیت باروری فرد نیست و حدود یک سال طول می کشد تا سیکل قاعدگی منظم شود و به عبارتی دخترها توان تولیدمثل و باروری پیدا کنند. پس از شروع قاعدگی صفحات استخوانی دخترها بسته می شود و رشد قدی دختران متوقف می شود. معمولا پس از تجربه ی اولین قاعدگی، به ندرت قد دختر از دو تا سه سانتی متر بیشتر می شود.

تغییرات هورمونی

در کنار علائم جسمی، به دلیل تغییرات هورمونی وسیعی که در بدن دخترها اتفاق می افتد سن بلوغ  نوجوان با تغییرات روحی و روانی عمده نیز همراه است. برخی از دخترها در این سن دچار حس اضطراب و نگرانی نسبت به تغییرات ایجاد شده در بدن خود می شوند، به دلیل ظاهر شدن جوش های جوانی در نواحی صورت و پیشانی و بروز آکنه به سلامتی پوست و زیبایی خود حساس می شوند و به خاطر رشد سینه ها و تغییر شکل بدن ممکن است در ابتدا نوعی حس شرم و خجالت را تجربه کنند. 
هم چنین تغییرات وسیع هورمونی در برخی دخترها نوسانات روحی و خلقی نیز ایجاد می کند و ممکن است آن ها برخی اوقات بدون دلیل مشخص، منزوی افسرده یا پرخاشگر شوند. تمامی این حالات گذرا بوده و پس از سپری شدن دوران بلوغ خود به خود از بین می روند اما در این شرایط حساس، هر چقدر دختران آگاهی و شناخت بیشتری نسبت به تغییرات دوران بلوغ خود داشته باشند راحت تر با آن کنار می آیند و اضطراب و عواطف منفی آن ها کاهش می یابد. برای آشنایی بیشتر با تغییرات ناشی از بلوغ جسمی دحتران کلیک کنید.  
آماده کردن دختران برای بلوغ

سیکل طبیعی قاعدگی در دختران چگونه است؟

سیکل طبیعی قاعدگی در خانم های بالغ هر 28 روز اتفاق می افتد و بین سه تا ده روز طول می کشد. دخترانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند معمولا سیکل قاعدگی منظمی ندارند. حدود یک سال تا چهارده ماه طول می کشد تا عادت ماهانه ی دختران منظم شود. اگر دختر شما تازه به سن بلوغ رسیده و سیکل قاعدگی او منظم نیست جای نگرانی وجود ندارد اما اگر دوران قاعدگی او بیش از هفت روز طول می کشد لازم است موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.  

سن مناسب آماده کردن دختران برای بلوغ

بهتر است آماده سازی دختران برای دوران بلوغ پیش از ظهور اولین نشانه ها انجام شود. زمانی که می دانید نزدیک سن بلوغ دخترتان است و به احتمال زیاد هم سالان او نیز به زودی وارد پروسه ی بالغ شدن می شوند. اگرچه هنوز نشانه های جسمی بلوغ در جسم او ظاهر نشده باشد اما دختران نوجوان معمولا بین سنین 11 الی 12 سال نسبت به فرآیند بلوغ کنجکاو شده و از طریق همسالان خود از آن آگاهی پیدا می کنند.
بنابراین بهتر است به جای این که دختر شما از طریق دوستانش یا منابع نادرست به کسب اطلاعات اشتباه بپردازد خود شما وارد عمل شوید و به سادگی تمام سوالات ذهنش را پاسخ دهید. این  کار باید پیش از شروع بلوغ و پیدایش نشانه های جسمی مانند رشد سینه ها و مخصوصا پیش از تجربه ی اولین قاعدگی ماهانه صورت گیرد. همچنین در این رابطه برای شناخت بیشتر در زمینه بلوغ پسران کلیک کنید.  

چگونگی آماده کردن دختران برای بلوغ

آماده کردن دختران برای دوران بلوغ معمولا به عهده ی مادران است. اگرچه در غیاب مادر، پدر نیز می تواند دخترش را از بروز نشانه های بلوغ آگاه کرده و اقدامات لازم را برای راحتی و رفع نگرانی و کاهش استرس او انجام دهد یا در کنار مادر نقش مثبتی در آماده کردن دختر برای رویارویی با تغییرات دوران بلوغ ایفا کند. برای این که راحت تر بتوانید دخترتان را برای قدم گذاشتن در مسیر بلوغ راهنمایی کنید راهکارهایی وجود دارد که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است

1-آماده کردن دختران برای بلوغ | آرامش

زمانی که فرزندان خانواده به سن بلوغ می رسند بسیاری از پدر و مادر ها از این قضیه متعجب و به نوعی شوکه می شوند. این موضوع در مورد به بلوغ رسیدن دخترها بیشتر صادق است زیرا دخترها زودتر از پسرها وارد سن بلوغ می شوند و اکثر پدر و مادرها از لحاظ روانی برای آن چندان آماده نیستند. مخصوصا که امروزه سن بلوغ کاهش یافته و به زیر 12 سال هم رسیده است.
زمانی که دختر خانواده در عرض چند ماه تغییرات جسمی زیادی می کند ممکن است پدر و مادر و اطرافیان تصور کنند که او واقعا بالغ شده است و از نظر رفتاری و احساسی از او توقعات یک دختر بالغ و بزرگسال را داشته باشند اما در عین حال متوجه می شوند دخترشان رفتارهای کودکانه ی خود را هم چنان حفظ کرده است. مدیریت چنین شرایطی نیاز به خودآگاهی و برخورد صحیح والدین دارد. لازم است همواره به خود یادآور شوید که دختر شما اگرچه از لحاظ جسمی در حال بالغ شدن است اما بلوغ جسمی زودهنگام او نباید شما را به خطا بیندازد. بلکه باید اجازه دهید فرزندتان از لحاظ عقلی و عاطفی نیز به بلوغ لازم برسد.

2-آماده کردن دختران برای بلوغ | آگاهی

زمانی که متوجه می شوید زمان بلوغ فرزندتان فرا رسیده یا وقوع آن نزدیک شده است بدون تعارف و رودربایستی، گفتگویی دونفره و مادر دختری با او ترتیب داده و سعی کنید در کمال آرامش هر آنچه احساس می کنید لازم است دخترتان در مورد بلوغ خود بداند برای او توضیح دهید. متن گفتگوی شما باید دربرگیرنده ی اطلاعات صحیح و کافی در مورد تغییرات جسمی که به زودی در پیش دارد و حواشی مربوط به آن باشد.
از او بخواهید سوالاتی که در این مورد دارد را مستقیما با خود شما مطرح کند تا بتوانید راحت تر با او صحبت کنید. واقعیت ها را بگویید و سعی کنید بیان شما طوری نباشد که او از تغییرات سن بلوغ خود شرمگین، وحشت زده یا منزجر شود. به او بگویید که روزهای بالغ شدن نقطه عطف زندگی او هستند که او را به دوره ی بزرگسالی و تجربه ی مادر شدن در آینده منتقل می کنند. پس باید به خاطر قدم گذاشتن او در راه بلوغ و کامل شدن خوشحال و سپاسگذار باشید و به او تبریک بگویید.

3-تهیه و هدیه دادن کتاب های مفید

کتاب های خوب بسیاری وجود دارد که فرآیند بلوغ و مسائل بعد از آن را برای دختران به صورت کاملا علمی و واضح توضیح می دهند. می توانید برای این که اطلاعات کاملا صحیح و علمی به فرزندتان داده باشید از این کتاب ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر شما پیش از سن بلوغ اطلاعاتی که در مورد آن ها کنجکاو است را در اختیار فرزندتان قرار ندهید او از منابع دیگری برای ارضای حس کنجکاوی جنسی و پاسخ به سوالات جنسی کودکان  استفاده خواهد کرد که شاید چندان مناسب هم نباشند و اطلاعات نادرست و اشتباهی به او منتقل کنند. بنابراین پیش از آن که او از منابع نادرست به سوالات ذهن خود پاسخ دهد خودتان دست به کار شده و منابع صحیح و علمی را در اختیار فرزندتان قرار دهید. این موضوع باعث تقویت رابطه او با شما نیز می شود.
آماده کردن دختران برای بلوغ

4-آماده کردن دختران برای بلوغ | لوازم بهداشتی

زمانی که احتمال می دهید زمان بلوغ و شروع اولین قاعدگی فرزندتان فرا رسیده یا وقوع آن نزدیک شده است پیش از آن که اولین عادت ماهیانه را تجربه کند وسایل بهداشتی که نیاز دارد را برای او تهیه کنید و در کشوی کمد او قرار دهید. این کار باعث می شود هم خود شما و هم فرزندتان احساس نگرانی در مورد اولین عادت ماهیانه نداشته باشید. چرا که ممکن است در تجربه ی اولین عادت ماهیانه دختران لزوما کنار شما نباشد که بتواند از شما برای تهیه ی لوازم بهداشتی کمک بخواهد. در این رابطه مطالعه مقاله اشتباهات دختران در دوران پریودی پیشنهاد می شود.

5-عادی سازی تغییرات

موضوع بلوغ و شروع اولین قاعدگی دخترتان را به هیچ عنوان محرمانه، ترسناک یا شرم آور نشان ندهید. طوری وانمود نکنید که او باید تغییرات بلوغ خود را از سایر افراد خانواده مانند پدر پنهان کند یا به خاطر آن خجالت بکشد. هیچ ایرادی ندارد که پدر دخترتان نیز متوجه شود که دخترش بالغ شده و در حال ورود به سنین بزرگسالی است.
سرکوب کردن زنانگی و این موضوع که به دخترتان القا کنید زن بودن را باید پنهان کند یا به خاطر روزهای قاعدگی از دیگران خجالت بکشد اثرات نامطلوب بسیاری بر روح و روان او خواهد گذاشت هم چنین اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. هر پدر و مادری بالغ شدن دخترشان را باید جشن بگیرند نه این که بخواهند ان را مانند چیزی که موجب شرمساری است از بقیه پنهان کنند. به خاطر داشته باشید خلقت بی نقص پروردگار، زیبا و ستودنی و موجب ستایش است.

6- سهم پدر در آماده کردن دختران برای بلوغ

زمانی که دخترتان به سن بلوغ می رسد موضوع را از پدر او پنهان نکنید. همراهی پدر با او در سنین بلوغ نقش بسیار مهمی در موفقیت های او در رابطه با سایر مردان زندگیش در آینده دارد. در واقع اولین مردی که دخترتان در زندگی خود تجربه می کند پدر اوست و نوع رفتارهای پدرش با او تاثیر شگرفی بر درکی که او از خود و جنسیت خود دارد می گذارد. زمانی که به او یاد می دهید در مورد جنسیت خود در رابطه با مردان خجالت زده رفتار کند یا موضوع را از ان ها پنهان کند عزت نفس جنسی او را تخریب می کنید و او تا پایان عمر با همان عزت نفس ناکافی و تخریب شده، در رابطه زناشویی و ازدواج خود ظاهر می شود. 
با سهیم کردن پدر در فرایند بلوغ دخترتان عزت نفس جنسی او را تقویت می کنید. برای این منظور می توانید خرید لوازم بهداشتی را به پدر بسپارید یا از پدرش بخواهید برای تبریک بلوغ او هدیه ای برای او تهیه کند. این کار تاثیر بسیار مثبتی در روحیه ی زنانه او در تمام طول زندگیش خواهد داشت.

7-خرید هدیه و برگزاری یک جشن خانوادگی

پس از تجربه ی اولین عادت ماهیانه و کامل شدن فرایند بلوغ دخترتان می توانید یک جشن کوچک خانوادگی ترتیب دهید و برای دخترتان به خاطر این که وارد مرحله ی جدیدی از زندگی خود شده است هدیه بخرید. مرحله ای از زندگی و فرایندی که یک دختر را برای مادر شدن و پرورش و حیات یافتن یک انسان جدید در بطن او اماده می کند بدون شک مستحق جشن گرفتن است. هم چنین این کار شما اثرات بسیار موثری در روح و روان دخترتان خواهد داشت که در اینده و حتی در زمان ازدواج و مادر شدن دخترتان هنگام رو در رو شدن با فاکتورهایی که مرتبط با زنانگی او هستند خود را نشان می دهد. برای رفع ابهامات در این رابطه می توانید از مشاوره روانشناسی راهنمایی بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*