ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مشکل با قیافه در بلوغ | علت مشکل نوجوانان با ظاهرشان

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با مشکل با قیافه در دوران بلوغ پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


مشکل با قیافه در دوران بلوغ یکی از تجارب مشترک بین نوجوانان است که در برخی موارد می‌تواند به بحرانی جدی تبدیل شود. نوجوانان در سنین بلوغ دچار نوعی خود مرکزبینی می‌شوند که این مسئله توجه بیشتر نسبت به ظاهر را برای آن‌ها در پی دارد. به عنوان والدین با کمی دقت متوجه می‌شوید که فرزندتان در دوران بلوغ بیشتر به آینه نگاه می‌کند و اغلب تمایل دارد تا ظاهر متفاوتی را نسبت به گذشته داشته باشد. ما در ادامه  تلاش کرده‌ایم تا اشتغال ذهنی با قیافه و ظاهر در دوران بلوغ را از دید روانشناسی بررسی نماییم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. همچنین با دریافت مشاوره خانواده می‌توانید به اختلاف‌های نظرتان با نوجوان خود پایان دهید.
تماس با مشاور

                                            

علل و عوامل مؤثر در ایجاد مشکل با قیافه در دوران بلوغ

بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ از قیافه و ظاهر خود راضی نیستند و همین امر باعث احساس ناکامی در آن‌ها می‌شود. آنچه این ناکامی و نارضایتی را شکل می‌دهد تصاویر ایده آلی است که آن‌ها در ذهن خود از یک ظاهر و قیافه خوب دارند.

به عبارت دیگر اگر تصویر ذهنی نوجوانان از قیافه خود با تصویر ایده آلی که از یک چهره زیبا و محبوب دارند متفاوت باشد آن‌ها سرخوردگی و ناامیدی از خود را احساس می‌کنند. طبیعی است که شدت هیجانات منفی در افرادی که قیافه خود را بسیار متفاوت با تصاویر ایده آلی می‌بینند بیشتر خواهد بود.

با این حال مسئله مهم اینجاست که این تصاویری که در ذهن نوجوانان نقش بسته است در اکثر موارد منطبق با واقعیت‌های موجود نیست بلکه عواملی نظیر میزان اعتماد به نفس، کمال گرایی و میزان نیاز به پذیرش در گروه‌های خاص است که آن‌ها را شکل می‌دهد. برای مثال اگر فرزندتان در دوران بلوغ اعتماد به نفس کمی داشته باشد نوعی تحریف شناختی در ذهن او شکل می‌بندد و باعث می‌شود که تنها به جنبه‌های منفی ظاهر خود توجه کرده و در نتیجه خود را از آنچه که هست پایین‌تر ببیند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نوجوان کلیک کنید.

 

چگونه مشکل با قیافه در دوران بلوغ را در فرزند خود بهبود ببخشیم؟

نوع برخورد والدین و واکنش‌هایی که آن‌ها به بحران‌های مرتبط با بلوغ فرزندان خود نشان می‌دهند از جمله عوامل بسیار مؤثر در میزان سازگاری نوجوانان و سلامت روان آن‌ها است. ما در ادامه به چند توصیه اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند به فرزندتان در دوران بلوغ کمک کنید تا به پذیرش واقع بینانه‌ای در مورد ظاهر خود دست یابد و این موضوع برای او به یک بحران و مشکل جدی تبدیل نشود.

فرزندتان را به صورت یک کل یکپارچه در نظر بگیرید

اینکه شما در جایگاه پدر یا مادر در خانواده خود برای چه چیزهایی ارزش قائل می‌شوید و در ازای چه چیزهایی به فرزندتان پاداش می‌دهید، در نوع شکل‌گیری باورهای فرزندتان و میزان اعتماد به نفس او بسیار تأثیرگذار است. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که فرزندتان را به خاطر توانمندی‌ها و کارهایی که می‌تواند انجام دهد تشویق کرده و او را بر مبنای نوع ظاهر و قیافه‌ای که دارد ارزش گذاری نکنید.

افتخار کردن به فرزندتان به خاطر تلاش‌ها و پشتکارهایی که در زندگی از خود نشان می‌دهد فارغ از نوع ظاهری که دارد به او کمک می‌کند تا از تمرکز افراطی در مورد قیافه خود دست بردارد و برای مسائل مهم‌تری در زندگی خود وقت بگذارد. شما می‌توانید با تربیت درست و داشتن برخوردهای مناسب این پیغام را به نوجوانتان برسانید که او را همان گونه که هست به صورت یک کل یکپارچه در نظر می‌گیرید و برای توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های او بیش از هر چیز ارزش قائل هستید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه بلوغ جسمی دختران و بلوغ جسمی پسران کلیک کنید.

الگوی مناسبی برای نوجوان باشید

نوجوانی دوره‌ای است که در طی آن افراد بیش از هر زمان دیگری از الگوهای زندگی خود پیروی می‌کنند و به خاطر علاقه‌ای که به آن‌ها دارند به تقلید از آن‌ها روی می‌آورند. در این میان لازم است که شما بتوانید در جایگاه والدین الگوی مثبت و سازنده‌ای برای فرزند خود در دوران بلوغ باشید و به او کمک کنید تا مشکل با قیافه و ظاهر خود را با سهولت بیشتری حل و فصل نماید. از جمله کارهایی که شما در این زمینه می‌توانید انجام دهید باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • تلاش کنید تا به طور معتدل و معمول به ظاهر و قیافه خود بپردازید. والدینی که به طور کل هیچ اهمیتی به ظاهر خود نمی‌دهند، نمی‌توانند درکی از کمال طلبی فرزندشان در دوران بلوغ داشته باشند. علاوه بر این اگر پدر و مادر خود نیز به طور افراطی دائماً درگیر قیافه و ظاهر خود باشند نمی‌توانند به درستی به فرزندشان بیاموزند که ارزش‌های جدی‌تری را در زندگی خود دنبال کند.
  • اطرافیان و مردم را همان گونه که هستند بپذیرید و دائماً انسان‌ها را بر اساس شکل ظاهریشان قضاوت یا طبقه بندی نکنید.
  • تلاش کنید تا عزت نفس خود را ارتقا ببخشید و بر مبنای توانمندی‌ها و تلاش‌های شخصی خود را قضاوت کنید. اگر در این زمینه دچار مشکل هستید مراجعه به یک روانشناس می‌تواند هم برای شما و هم برای تربیت فرزندانتان راهگشا باشد.

 

پیامدهای ادامه یافتن مشکل با قیافه در دوران بلوغ 

مشکل داشتن با قیافه و ظاهر خود امری رایج در بین نوجوانان است. با این حال در اکثر موارد این مشکل با سپری شدن دوران بلوغ و رفع شدن بحران‌های مرتبط با هویت یابی از بین می‌رود. اگر نوجوانان در این دوره از مهارت‌های کافی برای عبور از این مشکل برخوردار نباشند در گذر کردن از کودکی به بزرگسالی دچار مشکل شده و نوعی نوجوانی طولانی را تجربه می‌کنند. به این صورت که آن‌ها تعارضاتشان را با خود به دوران بزرگسالی منتقل کرده و همچنان همانند یک فرد نوجوان نگرانی‌هایی مرتبط با ظاهر، قیافه و ناتوانی در رسیدن به هویت دلخواه را تجربه می‌کنند. این امر به خودی خود می‌تواند پیامدهای بسیاری را برای افراد به همراه بیاورد.

برای مثال افراد در این شرایط به نوعی از رشد روانی و اجتماعی خود عقب می‌مانند و نمی‌توانند همانند یک بزرگسال بالغ رفتار کنند. همین امر باعث می‌شود که روز به روز اعتماد به نفس فرد آسیب بیشتری ببیند و در نتیجه با مشکلات عملکردی در زمینه خانوادگی، شغل و تحصیل مواجه شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که افراد از بحران‌ها و چالش‌های مرتبط با هر دوره سنی آگاه باشند و به خود و دیگران کمک کنند تا از آن‌ها عبور کرده تا سطوح بالاتری از رشد را تجربه نمایند.

برای شناخت بیشتر در زمینه ویژگی‌های نوجوان کلیک کنید.

 

سؤالات متداول درباره مشکل با قیافه در دوران بلوغ 

- چگونه می‌توانیم بفهمیم که مشکل نوجوان با ظاهر و قیافه خود از یک بحران طبیعی مرتبط با سن فراتر رفته و به یک مشکل اساسی تبدیل شده است؟

برخی نشانه‌ها می‌توانند به شما هشدار دهند که فرزندتان بیش از هم سن و سالانش با قیافه و ظاهر خود درگیر شده و اشتغال ذهنی فراوانی در این باره دارد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به مواردی نظیر مقایسه کردن بسیار زیاد خود با دیگران، داشتن اعتقاد محکم در مورد زشت بودن، خودداری کردن از حضور در محافل و جمع‌ها به خاطر عدم برخورداری از اعتماد به نفس کافی در مورد ظاهر، گوشه گیری و گذراندن زمان بسیار زیاد رو به روی آینه برای ارزیابی خود اشاره کرد. در صورت مشاهده این ویژگی‌ها در فرزندتان لازم است که با یک مشاور روانشناس در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید به شیوه مؤثرتری به فرزندتان برای عبور از این موقعیت کمک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکل با قیافه در بلوغ می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*