ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

ترک اعتیاد ب2 در خانه | راهنمای ترک علمی ب2

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با ترک اعتیاد ب2 در خانه پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

نحوه ترک اعتیاد ب2 در خانه، یکی از سؤالاتی است که مصرف کنندگان ب2 یا بوپرنورفین درباره آن از کارشناسان سلامت سؤال می‌پرسند. ب 2 یا بوپرنورفین داروی مسکنی است که در درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود. اما به دلیل اثرات شبه افیونی این دارو، بسیاری از افراد در مصرف همین دارو نیز دچار سوءمصرف شده و در نتیجه به آن معتاد می‌شوند. برای ترک اعتیاد به ب2 روش‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها اکثراً روش‌های سرپایی هستند و شما قادر خواهید بود در خانه با صرف وقت و هزینه کم‌تر اعتیاد خود را درمان کنید. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد ترک اعتیاد به ب 2 در خانه خواهیم پرداخت. ضمن اینکه برای ترک اعتیاد اصولی، ضروری است که از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

ترک اعتیاد ب2 در خانه: اعتیاد به ب۲ چیست؟

ب 2 مسکنی بسیار قوی است که برای دردهای بسیار شدید توسط پزشک تجویز می‌شود. این دارو هم‌چنین به دلیل ساختار شیمیایی مشابه با مخدرها در درمان اعتیاد به مواد مخدری نظیر هروئین، تریاک و اعتیاد به شیره و... نیز استفاده می‌شود. چرا که می‌تواند علائم ترک اعتیاد را کاهش داده و فرایند درمان اعتیاد را آسان‌تر کند. اولین دوز ب 2 باید حداقل 24 ساعت بعد از آخرین دوز متادون مصرف شود.

قرص ب 2 به صورت آمپول و پچ پوستی هم هست. هر چند قرص ب 2 برای ترک اعتیاد است اما عوارض جانبی هم دارد. استفاده از ب 2 می تواند منجر به تنگی نفس، نشئگی، گیجی، اختلالات خواب، رفتار و افکار نامعمول و مشکلات روحی روانی شود. تاثیر مواد مخدر بر بدن مشکلات جدی را به همراه دارد. این قرص نیز تاثیراتش را بر کبد و کلیه و اسپرم می گذارد. ترک ب 2 و سم زدایی از آن سریع تر از متادون است اما پیامدهای آن هم نباید نادیده گرفته شود. دوز و بازه زمانی مصرف ب 2 مسئله‌ای است که تعیین آن بسیار اهمیت دارد و حتماً باید زیر نظر پزشک مشخص شود. مصرف سرخود این دارو یا عدم توجه به دستورات پزشک، اعتیاد به ب 2 را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و عوارض مصرف قرص ب2 کلیک کنید.

اینفوگرافیک ترک اعتیاد ب2 در خانه

اینفوگرافیک ترک اعتیاد ب2 در خانه

ترک اعتیاد ب2 در خانه| نکاتی که باید رعایت کنید

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می کنند که آیا ترک اعتیاد به ب 2 در خانه امکان‌پذیر است یا خیر؟ جواب این سؤال مثبت است اما به شرطی که شما به موارد ضروری در ترک ب 2 توجه کنید. در ادامه به این موارد مهم اشاره می‌کنیم.

1- ترک اعتیاد ب2 در خانه: ترک تدریجی

ب 2 با تأثیرات آرام‌بخش و شبه افیونی خود در طبقه انواع مواد مخدر قرار می‌گیرد. این ماده تأثیرات مشابه با داروهایی نظیر تریاک، مورفین، هرویین و... ایجاد می‌کند با این تفاوت که شدت اثرگذاری آن نسبت به دیگر مواد مخدر کم‌تر است. ترک مخدرها به دلیل وابستگی جسمانی بالایی که ایجاد می‌کنند به علائم جسمانی متعددی می‌انجامد. از جمله این علائم می‌توان به دردهای جسمانی ترک اعتیاد، آبریزش بینی، خارش پوستی و... اشاره کرد. هرچقدر میزان مصرف بیشتر بوده باشد این علائم به هنگام ترک شدیدتر اتفاق می‌افتند.

برای اینکه ترک در خانه موفقیت‌آمیز باشد و لغزش اتفاق نیفتد، لازم است بتوانید علائم ناشی از ترک را تا جایی که می‌توانید کاهش بدهید. ترک تدریجی یکی از روش‌هایی است که به شما در کنترل این علائم کمک بسیاری می‌کند. اما اگر مصرف را به یک باره قطع کنید بخصوص زمانی که میزان مصرف زیادی دارید، علائم جسمانی و روانی ممکن است آن‌قدر به شما فشار بیاورند که نتوانید فرایند ترک را تحمل کنید. در این شرایط بسیاری از افراد فکر می کنند که هیچ راهی جز مصرف کردن ندارند. به این ترتیب مصرف دوباره مواد مخدر را از سر می‌گیرند.

2-  ترک اعتیاد ب2 در خانه: از داروهای جایگزین استفاده نکنید.

افراد زیادی هستند که برای ترک اعتیاد به دنبال داروهای ترک اعتیاد و یا داروی جایگزین هستند. این روش می‌تواند روشی بسیار مؤثر باشد و روند ترک قرص ب 2 را برای شما تسهیل کند. اما به شرطی که دارو توسط پزشک انتخاب و تجویز شود. چرا که نوع دارویی که باید مصرف کنید و میزان دوز آن بستگی به عوامل متعددی نظیر شرایط جسمی، روانی، میزان دوز مصرف ب 2 و... دارد. پزشک با سنجیدن همه این عوامل بهترین دارو را به شما پیشنهاد خواهد داد.

توجه کنید که هرگز به پیشنهاد دوستان و اطرافیان دارویی را جایگزین ب 2 نکنید. ممکن است این دارو برای فرد دیگری پاسخگو باشد اما شرایط هر فردی در ترک اعتیاد منحصر به فرد است و سنجش پزشکی و ارزیابی روانی برای این امر ضرورت بسیار زیادی دارد. اکثر داروهای جایگزین مانند شربت اپیوم تینکچر، یا شربت تریاک همگی خود خاصیت شبه افیونی دارند. مصرف نادرست آن‌ها نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه اعتیاد جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد.

3- در ترک اعتیاد ب2 عوامل روانی را دست کم نگیرید.

برخی از افراد بخصوص خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر بدن فرد نسبت به مواد سم‌زدایی شود اعتیاد او پایان می‌یابد. این در حالی است که روانشناسان سم‌زدایی را آغاز درمان اعتیاد به مواد مخدر می‌دانند. علت این موضوع این است که اعتیاد معمولاً ریشه‌های درون روانی دارد به این معنا که از مشکلات روحی-روانی فرد نشات می‌گیرد. سم زدایی برای ترک مواد انواع گوناگونی دارد که معمولا برای رفع وابستگی جسمی و دفع سموم بدن انجام می شود. نکته مهم این است که اگر عوامل محرک برای شروع مصرف مجدد مواد شناسایی نشود و فرد راه های کنترل هیجان و مدیریت خویش در چالش ها را نداند سم زدایی یا سایر درمان های دارویی نتیجه نخواهد داد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سم زدایی برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات خود به مصرف مواد روی می‌آورند. در نتیجه تا زمانی که این مشکلات باقی بمانند اعتیاد نیز رفع نشده و به احتمال زیاد در دراز مدت مجدداً لغزش‌های مکرر روی خواهند داد‌. به همین دلیل لازم است که به وضعیت روانی خود بیشتر توجه کنید. ترجیحاً در کنار برنامه ترک اعتیاد ساعاتی را در ماه برای مراجعه به روانشناس یا رفتن به گروه‌های خودیاری نظیر NA اختصاص دهید تا بتوانید برای همیشه از شر اعتیاد خلاص شوید. توصیه می کنیم مقاله برنامه 12 قدمی ترک اعتیاد  را مطالعه فرمایید.

4- ترک اعتیاد ب2 در خانه: نقش عوامل محرک و برانگیزاننده

عوامل تحریک کننده مصرف (مُحرک ها) به هر عنصری گفته می‌شود که در شما وسوسه مصرف ایجاد می‌کند. برای مثال برخی مکان‌ها که در آنجا مواد مصرف می‌کردید، دوستانی که خود درگیر اعتیاد هستند، وسایل مرتبط با مصرف، برخی موقعیت‌های هیجانی نظیر غمگینی یا شرایط استرس‌زا که در آن‌ها مواد مصرف می‌کردید همگی به نوعی عوامل برانگیزاننده هستند.

غلبه بر وسوسه بعد از ترک خود عامل مهمی برای ماندن در ترک و درمان اعتیاد است.

این عوامل ممکن است برای هر کس با دیگری متفاوت باشد. برای برخی افراد ملاقات با دوستان قدیمی و کسانی که مسبب روی آوردن به سمت اعتیاد شده اند، سرزنش های خانواده و اطرافیانی که دیگر برای فرد ارزشی قائل نیستند، حس ناتوانی و از دست دادن فرصت های گذشته، ناامیدی و عدم اعتماد به نفس برخی از دلایل روی آوردن دوباره به سمت مواد هستند. نقش خانواده در اعتیاد یکی از عوامل موثر در گرایش به اعتیاد به شمار می رود. در نتیجه تلاش کنید تا با شناخت بیشتر از عوامل برانگیزاننده و دوری کردن از آن‌ها، وسوسه مصرف را کاهش دهید. هرقدر این وسوسه‌ها کمتر باشند، شما در زمان کم‌تر و با موفقیت بیشتری فرایند ترک را طی خواهید کرد. نکته مهم این است که دوری از محرک ها به راحتی ممکن نیست و فرد نیازمند همراهی اطرافیان می باشد. ارتباط موثر و صمیمی با روانشناس متخصص ترک اعتیاد می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. برای پی بردن به سایر جوانب ترک اعتیاد در خانه کلیک کنید.

راهکار کاهش علائم ترک اعتیاد ب2 در خانه

کاهش علائم ترک B2 در خانه می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا ترک این دسته از داروها پیچیده و گاهی شدید است. مهم است که با احتیاط به مدیریت ترک وارد شوید و از یک متخصص راهنمایی بگیرید تا از استراتژی های ایمن و مؤثر اطمینان حاصل کنید. با یک داروساز و پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این درمان ها برای مدیریت علائم شما ایمن و مناسب هستند.

اتخاذ شیوه های زندگی سالم

  • رژیم غذایی و هیدراتاسیون: رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، هیدراته بمانید و از مصرف بیش از حد کافئین و قند خودداری کنید که می تواند علائم ترک را بدتر کند.
  • ورزش: فعالیت بدنی منظم می تواند به کاهش استرس، اضطراب و ارتقای کیفیت خواب بهتر در طول ترک B2 کمک کند.

تکنیک های آرامش

  • تنفس عمیق: تمرینات تنفس عمیق را برای کاهش اضطراب و تقویت آرامش انجام دهید.
  • مدیتیشن و یوگا: درگیر شدن در تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن یا یوگا می تواند به مدیریت استرس و بهبود رفاه عاطفی کمک کند.

سیستم پشتیبانی

  • خانواده و دوستان: برای حمایت عاطفی و تشویق در طول فرآیند کناره گیری به سیستم حمایتی خود تکیه کنید.
  • گروه‌های حمایتی: پیوستن به گروه‌های پشتیبانی یا انجمن‌های آنلاین برای افرادی که در حال ترک بنزودیازپین هستند، می‌تواند بینش‌های ارزشمند و تجربیات مشترکی را ارائه دهد.

حواس پرتی و سرگرمی ها

  • درگیر فعالیت‌ها باشید: مشغول سرگرمی‌ها، فعالیت‌ها یا کارهایی باشید که می‌تواند حواس شما را از علائم ترک منحرف کند و حس موفقیت را تقویت کند.
  • رسانه های خلاق: فعالیت هایی مانند نوشتن، نقاشی یا گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش و تمرکز ذهنی شما کمک کند.

ذهن آگاهی و کاهش استرس

  • تکنیک های ذهن آگاهی: تمرین های تمرکز حواس را برای ثابت ماندن و کاهش احساس اضطراب یا بی قراری تمرین کنید.
  • کاهش استرس: از تکنیک‌های کاهش استرس مانند آرام‌سازی پیشرونده عضلانی یا تصاویر هدایت‌شده برای مدیریت استرس مربوط به ترک استفاده کنید.

ضروری است که سلامت و رفاه خود را در طول ترک B2 در اولویت قرار دهید و به دنبال راهنمایی های حرفه ای برای اطمینان از یک روند کاهش ایمن و موفقیت آمیز در خانه باشید.

مرکز مشاوره حامی هنر زندگی

بسیاری از افراد به دلایل مختلف امکان مراجعه حضوری برای ترک اعتیاد را ندارند و در نتیجه بدون هیچ کمک و راهنمایی شروع به ترک می‌کنند. در حالی که این نوع ترک چندان موثر نیست و به مرور زمان بر می‌گردد. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی این امکان را مهیا کرده تا در هر کجا که هستید با متخصصان این مرکز تماس بگیرید و در زمینه ترک اعتیاد در خانه با آنان مشورت کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

سوالات متداول

-ترک ب 2 چند روز طول می‌کشد؟

مدت زمان ترک اعتیاد با توجه به شرایط خاص هر فرد مثل میزان مصرف و شدت وابستگی او با دیگران متفاوت است. برای ترک اعتیاد ب2 در خانه در کوتاه‌ترین زمان توصیه می‌شود که با یک فرد متخصص در ارتباط باشید.

-ترک ب 2 با کلونیدین امکان پذیر است؟

بله اما به هیچ عنوان نباید این دارو یا سایر داروها را به صورت خودسرانه مصرف کنید. با یک فرد متخصص مشورت کنید تا میزان دوز و نحوه مصرف را برای شما مشخص کند چراکه در غیر این صورت مشکلات جدی به همراه خواهد داشت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*