ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

روانشناسی رابطه | نکاتی برای داشتن رابطه خوب و دوستانه


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با روانشناسی رابطه پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


داشتن یک رابطه سالم و دوستانه با شریک عاطفی‌مان همواره یکی از مسائلی است که توجه خاصی به آن داریم. در این راستا روانشناسی رابطه به شما کمک می‌کند تا به بررسی رفتارها و ویژگی‌هایی بپردازید که می‌توانند به تحکیم روابطتان کمک کنند و یا با بیان دلایلی شما را آگاه کرده که بهتر است از ادامه آن خودداری کنید. همچنین روانشناسی رابطه از جمله عوامل مهمی است که افراد قبل از ازدواج باید از آن بهره برده تا زندگی موفقی را شکل دهند. مشاوره ازدواج می تواند در این زمینه برای شما سودمند باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره ازدواج کلیک کنید.تماس با مشاور

;

برای شروع یک رابطه به این نکات توجه داشته باشید

پیدا کردن یک همراه که بتوانیم زندگی‌مان را با او تقسیم کنیم، اگرچه پدیده‌ای بسیار عالی می‌باشد، با این ‌حال گاهی اوقات نیز، بسیار سخت است. برای پیدا کردن چنین فردی، ممکن است در فضای مجازی یا دنیای واقعی به دنبال فردی بگردید که مشخصاتی مطابق معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه شما را داشته باشد. در این میان افراد بسیاری هستند که ممکن است به‌صورت بالقوه بتوانند در جایگاه شریک عاطفی شما قرار بگیرند، شما می‌بایست در میان آن‌ها با دقت جستجو کرده و یکی را انتخاب نمایید.

یک سوال مهم در این زمینه این است که طرف مقابلمان می‌باید چه خصوصیاتی را داشته باشد یا چه ویژگی‌هایی را نداشته باشد؟ پاسخ به این سوال به دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی‌های شما مربوط است با این حال، برخی نکات مهم در زمینه شروع رابطه عاشقانه شامل موارد زیر هستند.

اینفوگرافیک روانشناسی رابطه

اینفوگرافیک روانشناسی رابطه

روانشناسی رابطه | سپری کردن زمان با طرف مقابل

برای شناخت طرف مقابلتان، می‌بایست زمانی را با او بگذرانید. مدت آشنایی ازدواج مهم‌ترین عاملی است که به شما کمک می‌کند ویژگی‌های طرف مقابلتان را در موقعیت‌های مختلف ببینید و بررسی کنید. در نتیجه در روزهای اول رابطه سعی کنید قبل از گرفتن هر تصمیم مثبت یا منفی مدتی را به آشنایی اختصاص دهید. در این زمان سعی کنید تا طرف مقابلتان را در موقعیت‌های مختلف با دقت مشاهده کرده و بسنجید.

علاقه به پیشرفت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شریک عاطفی خوب این است که به دنبال تجربه فعالیت‌های جدید و پیشرفت در مسیر خود و توســعه فردی باشد. افرادی که به‌صورت ایستا و متوقف به زندگی نگاه نمی‌کنند، می‌توانند خــودباوری خود و طرف مقابلشان را گسترش داده و پیشرفت‌هایی را برای هر دو نفر ایجاد کنند. در مقابل افرادی که دغدغه ندارند و همواره سرخورده و تسلیم در برابر شرایط هستند، نمی‌توانند به رشد طرف مقابل نیز کمکی داشته باشند.

این افراد پس از مدتی شما را خسته خواهند کرد. یک رابــطه سالم و پویا، ارتباطی است که در آن، هردو نفر در حال پیشرفت و بهبود وضعیت باشند. افراد دسته دوم، معمولاً انگیزه‌ای به تغییر دادن شرایط ندارند.

اعتماد به‌ نفس بالا

یکی دیگر از این نشانه‌ها، اعتماد به‌ نفس فرد است. ارتباط داشتن با افرادی که بیش‌ از حد به نظر و رضایت دیگران اهمیت می‌دهند و دائماً به دنبال تاییــد شدن از سوی دیگران هستند و یا در این نگرانی به سر می‌برند که کسی را رنجانده باشند؛ می‌تواند بسیار سخت باشد. آن‌ها از شما هم توقع خواهند داشت بسیاری از مواقع از حقوق خود به نفع دیگران بگذرید یا مطابق میل آن‌ها رفتار کنید.

روانشناسی رابطه | شک کردن‌های بیش‌ از حد

رفتارهای شک گرایانه یا وارسی‌های مداوم یکی از نشانه‌هایی هستند که در صورت مواجهه با آن‌ها بهتر است رابطه را ادامه ندهید. از نشانه‌های این رفتار این است که آن‌ها معمولاً سعی می‌کنند با سوال کردن‌های بیش‌ از حد از شما، مطمئن شوند که دروغ نگفته‌اید. تمایل به وارسی کردن، کنترل کردن، دستور دادن و لحن آمرانه می‌تواند از نشانه‌های این رفتار باشد. در واقع وجود شک و عدم اعتماد در رابطه از نشانه های رابطه بی سرانجام است که ادامه ندادن چنین رابطه ای به نفع طرفین است.

درون‌گرایی بیش‌ از حد

اینکه یک فرد تا حد زیادی تلاش می‌کند راجع به مسائل مختلف خود، مثل میزان درآمد، اعضای خانواده، محل کار یا سکونت و یا حتی اتفاقات روزمره زندگی اطلاعاتی در اختیار شما نگذارد و یا جواب سوال‌هایتان را با پاسخ‌های کلی بدهد به این معناست که احتمالاً شما با یکدیگر دچار مشکل خو‌اهید شد. این قبیل افراد حتی اگر در حال پنهان کردن چیزی از شما نباشند به‌ طور کلی دارای شخصیت کم‌حرف و درونــگرایی هستند که ممکن است ارتباط برقرار کردن با آن‌ها برایتان سخت باشد. درنتیجه با دقت به این مسئله توجه داشته باشید که آیا می‌توانید با این رفتار کنار بیایید یا خیر.

روابط اجتماعی

نحوه تعامل فرد با دیگران و رعایت یا عدم رعایت آداب معاشرت در زندگی توسط شریک عاطفی، به شکل قوی نشان‌دهنده نحوه تعامل او با شما خواهد بود. اگر طرف مقابل شما، در ارتباط با دیگران گذشت و محبت نشان می‌دهد یا به‌ سرعت از کوره در می‌رود یا حتی احساس می‌کنید نسبت به دیگران اعتمادی ندارد به این رفتارها توجه داشته باشید؛  چرا که در آینده این رفتارها نسبت به شما و در روابـــط اجتماعی فرد نیز اعمال خواهد شد.

روانشناسی رابطه | توجه به‌طرف مقابل

یکی دیگر از ویژگی‌های یک شریک عاطفی مناسب این است که تا چه حد به احساسات و نیازهای شما توجه دارد و شما را درک می‌کند. افرادی که به دنبال هر اشتباه یا تفاوت نظری به‌سرعت عصبانی می‌شوند و رفتار نامناسبی نشان می‌دهند یا افرادی که احساس می‌کنید شما را درک نمی‌کنند، برای برقراری ارتباط مناسب نیستند. مسلما زندگی با فرد عصبی می تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد و نیازمند مهارت های خاصی برای کنار آمدن با چنین فردی است.

یک تصور اشتباه در میان جوانان این است که فکر می‌کنند باگذشت زمان و آشنایی بیشتر می‌توانند موجب تغــییر رفتار طرف مقابل شده و او را با دیدگاه‌های خودشان تطبیق بدهند. به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس، هرگز نمی‌تواند دیگران را شبیه به خود کند. طرف مقابل شما یا احساساتتان را درک می‌کند یا درک نمی‌کند و حالتی در این میان وجود ندارد.

ضربه‌های دوران کودکی

دیدگاه طرف شما در مورد مسائل عاطفی یک نکته بسیار مهم است. متخصصان معتقدند ضربه‌های عاطفی کودکی معمولاً باعث می‌شود که فرد نتواند در آینده روابط مناسبی داشته باشد. این قبیل افراد ممکن است روابط بسیار صمیمانه با دیگران برقرار کنند، به‌ شدت در روابط عاطفی خود با دیگران غرق‌ شده و یا رفتارهای وابستگی بیش‌ از حد را نشان دهند. یا بالعکس ممکن است به‌طورکلی از ارتباط برقرار کردن با دیگران گریزان باشند و به شما اجازه عمیق‌تر کردن ارتباط را ندهند. این قبیل رفتارها نشان‌دهنده نداشتن اعتماد به نفس در رابطه و وجود مشکلات عاطفی جدی درگذشته فرد است که احتیاج دارد به آن‌ها با دقت رسیدگی کنید.

 

چگونگی ایجاد یک رابطه سالم از دیدگاه روانشناسی رابطه

با وجود اینکه روابط می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند بااین‌حال برخی ویژگی‌ها در میان تمامی روابط موفق دیده می‌شود که شامل موارد زیر هستند.

تعهد به یکدیگر

روابط سالم به‌طور عمیقی براساس تعهد و مراقبت از یکدیگر ایجاد می‌شود. اولین قدم برای شروع یک رابطه مناسب این است که هر دو طرف اعتماد داشته باشند که شریک عاطفی‌شان زمان و توجه بسیاری را در رابطه صرف می‌کند. تعهد صرفاً به معنی خیانت نکردن به یکدیگر نیست؛ بلکه به معنای تلاش برای خوشحالی فرد مقابل و بهبود روابط عاطفی نیز می‌باشد.
تعهد می‌بایست به‌صورت متقابل وجود داشته باشد در غیر این صورت یکی از طرفین دیر یا زود خسته شده و از رابطه خارج می‌شود. در مواقعی ممکن است فرد به دلیل ترس از تعهد در رابطه از جدی شدن رابطه جلوگیری نماید و صرفا یک رابطه سطحی و بی هدف را با طرف مقابل ایجاد کند. در چنین شرایطی ادامه یک رابطه بی سرانجام شاید به نوعی اتلاف وقت باشد که لازم است طرفین نسبت به آن به نقطه نظر مشترکی برسند.

روانشناسی رابطه | درک مناسب از شرایط یکدیگر

در یک رابطه، هر دو نفر باید پذیرای تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند باشند. اگر برخی از رفتارها یا عقاید طرف مقابلتان را نمی‌پسندید، می‌توانید در این زمینه‌ها با وی همراهی نکنید، اما نمی‌توانید او را به خاطر عقایدش مورد سرزنش قرار دهید و یا اشتباه بزرگی به نام امید داشتن به تغییر همسر بعد از ازدواج را مرتکب شوید. طرفین باید بپذیرند که فرد مقابل صد در صد مطابق خواسته و سلیقه آن ها رفتار نخواهد کرد. این امری کاملا طبیعی است. امروز برخلاف گذشته اهمیت انعطاف در برابر ویژگی‌های روانی و خلقیات طرف مقابل در رابطه، به‌اندازه مسائل جسمی اهمیت دارد.

برای مثال هنگامی‌که طرف مقابل شما فشار روانی بسیاری را تجربه می‌کند از شما توقع دارد مهارت هـــمدلی کردن داشته باشید و شرایط را درک کنید. این در حالی است که در سال‌های گذشته وظایف هر فرد صرفاً برعهده خودش بوده و انتظار می‌رفت که به‌تنهایی آن‌ها را انجام دهد. مثال معروفی نظیر اینکه مشکلات محل کارتان را پشت در گذاشته و وارد خانه شوید بیانگر همین مسئله است.

اختصاص زمانی برای صحبت با یکدیگر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک زوج موفق و زندگی سالم این است که آن‌ها هرروز زمانی را به صحبت کردن با یکدیگر اختصاص می‌دهند. صحبت کردن با یکدیگر را نباید با صحبت درزمینهٔ مسائل خانواده یا زندگی مشترک یکسان دانست. صحبت کردن به این معناست که شما همواره می‌بایست در مورد دیدگاه‌ها و مسائلتان با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشید.مهارت گفتــگو موثر بین زوجین کمک می‌کند تا ارتباط عمیق‌تری میانتان شکل‌گرفته و به‌خوبی با یکدیگر و دیدگاه‌های طرف مقابل آشنا شوید.

روانشناسی رابطه | ایجاد تنوع در زندگی مشترک

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن روانشناسی آمریکا، یکی از ویژگی‌های زوجین موفق این است که اجازه عادی شدن و یکنواختی در ازدواج و  زندگی‌شان را نمی‌دهند و زندگی را همواره جذاب نگه می‌دارند. به عبارتی اگر می‌خواهید همسرتان همواره کنار شما مانده و به شما خیانت نکند، سعی کنید برنامه‌های جذابی را برای زندگی مشترکتان در نظر بگیرید.

این برنامه‌ها می‌تواند با توجه به شرایط زندگی و روحیات شما و همسرتان، متفاوت باشد. شما می‌توانید غذا خوردن بر روی میز را برای مدتی با غذا خوردن در ایوان یا حیاط معاوضه کنید و یا برای مدتی به سفر بروید.

 

روانشناسی رابطه | افرادی که بهتر است در ارتباط با آن‌ها تجدیدنظر کنید

افرادی که در روابط گذشته خود دچار مشکل بوده‌اند

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌بایست به آن توجه داشته باشید، روابط گذشته طرف مقابل شماست. افرادی که درگذشته سابقه طلاق و یا جدایی‌های عاطفی داشته‌اند، این زنگ خطر را برای شما به صدا درآورده‌اند که درزمینهٔ برقراری رابطه ضعف‌هایی دارند. تنــوع‌طلبی جنسی، مشکلات جنسی و یا وجود اختلالات خــلقی و شخصیتی، از جمله دلایلی هستند که ممکن است در این میان وجود داشته باشد. البته شما می‌بایست گذشته فرد را در کنار شرایط حال حاضر رابطه خودتان بررسی کنید. با این‌ حال بهتر است از کنار این مسائل به‌سادگی عبور نکنید. پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله کنار آمــدن با گذشته همسر را مطالعه فرمایید.

افراد دروغگو

فردی که در مدت آشنایی به شما دروغ می‌گوید، این حقیقت را نشان می دهد که هر زمان دیگری نیز ممکن است به‌سادگی دروغ گفته و شما را فریب دهد. به همین خاطر با توجه به حساسیت موضوعی که از شما پنهان‌شده و همچنین در دیدگاه کلی تر با توجه به تاثیر دروغ در زندگی مشترک، بهتر است در این زمینه تصمیم بگیرید.

افراد خسیس

یکی از ویژگی‌هایی که ادامه ارتباط را سخت می‌کند، خساست طرف مقابل است. خساست شاید پیش از شروع زندگی مشترک چندان به چشم شما نیاید، بااین‌حال با شروع زندگی مشترک، مشکلات بسیاری برایتان ایجاد خواهد کرد و نهایتا زندگی مشترک محکوم به طلاق به خاطر خساست خواهد بود.

افراد وابسته

افراد بیش‌ازحد وابسته که نمی‌توانند به‌تنهایی تصمیم بگیرند، شهامت ایستادن پای تصمیم‌ها و یا مخالفت با آنچه نمی‌پسندند را ندارند، یا در نقطه مقابل، افراد بیش‌ از حد خودرأیی که به دیگران توجهی ندارند، ازجمله گروه‌هایی هستند که بهتر است با آن‌ها وارد رابطه نشوید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله افراد نامناسب برای ازدواج را مطالعه فرمایید.


سخن پایانی
شروع یک رابطه باید با توجه به فاکتورهای متعدد و معیارهای خاص هر فرد انجام شود. تصمـیم گیری احساسی در این زمینه و توجه نداشتن به واقعیت های زندگی می تواند مشکلات فراوانی را برای آینده در پی داشته باشد. بنابراین ضروری است با مشاوره تخصصی نزد روانشناس ضمن شناخت بیشتر روحیات خود انتخاب مناسبی برای شروع رابطه و تشکیل زندگی مشترک داشته باشید.
مشاوران حامی هنر زندگی در کنار شما هستند تا یاریگر شما باشند. در صورت تمایل برای مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

برای شروع یک رابطه باید به چه نکاتی توجه داشت؟

شما می‌بایست ویژگی‌های طرف مقابلتان را به‌دقت بررسی کرده و به‌تناسب این ویژگی‌ها باشخصیت خودتان بیندیشید. افرادی که وابسته به دیگران هستند، تمایلی برای حرکت و بهبود شرایط ندارند، نمی‌توانند فرد مناسبی برای شروع یک رابطه باشند. همچنین می‌بایست به نحوه تعامل طرف مقابل با دیگران و نحوه عکس‌العمل نشان دادن وی توجه داشته باشید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*