ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

برداشتن ترس از بدن با استفاده از روش‌های معجزه‌آسا!

برداشتن ترس از بدن چگونه ممکن است؟ ترس یکی از قوی ترین احساسات است. تاثیر بسیار قوی بر روی ذهن و بدن افراد دارد. وقتی در شرایط اضطراری هستید، ترس می‌تواند سیگنال‌های پاسخ قوی ایجاد کند. برخی از افراد غرق در ترس ها می شوند و تلاش می کنند از موقعیت هایی که ممکن است آن ها را ترسان یا مضطرب کند اجتناب کنند. شکستن این چرخه می تواند سخت باشد، اما راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد. شما می توانید یاد بگیرید که کمتر احساس ترس کنید و با ترس کنار بیایید تا مانع زندگی شما نشود. در گام اول اگاهی از اینکه چه چیزی باعث ترس شما می شود کمک بزرگی خواهد بود. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

 

تماس با مشاور


هیجان ترس و اضطراب

اضطراب واژه‌ای است که برای آن دسته از انواع ترس استفاده می‌شود که معمولاً مربوط به فکر تهدیدآمیز یا مشکلی است که در آینده رخ می‌دهد و نه لزوما همین الان. ترس و اضطراب ممکن است برای مدت کوتاهی دوام بیاورند و سپس از بین بروند اما می‌توانند بسیار طولانی‌تر نیز ادامه داشته باشند و شما را با خود درگیر کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

در برخی موارد آن ها می توانند زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده و بر توانایی شما برای خوردن، خوابیدن، تمرکز، مسافرت، لذت بردن از زندگی یا حتی ترک خانه یا رفتن به سر کار یا مدرسه تأثیر مخرب بگذارند؛ در نتیجه شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید باز می دارد و همچنین بر سطح سلامت روان و جسم تأثیرگذار است.

وقتی در شرایط اضطراری هستید، ترس می‌تواند سیگنال‌های پاسخ قوی ایجاد کند. به عنوان مثال اگر در آتش گرفتار شوید یا مورد حمله قرار بگیرید‌. همچنین زمانی که با رویدادهای غیرخطرناکی مانند امتحانات، سخنرانی در جمع، گرفتن شغل جدید، قرار ملاقات یا حتی حضور در یک مهمانی مواجه می شوید می تواند تاثیرگذار باشد. ترس یک پاسخ طبیعی به تهدیدی است که می تواند درک شده و واقعی باشد. موارد متعدد و متنوعی باعث می شود احساس ترس کنید که شناخت هریک از آن ها در برداشتن ترس از بدن کمک زیادی می کند.

برداشتن ترس از بدن |فایده هیجان ترس

وجود هیجان ترس همیشه هم بد و نگران کننده نیست. هیجاناتی مانند ترس توجیه تکاملی برای حفط بقا و دور نگه داشتن از چیزهایی است که زندگی فرد را تهدید می کند. ترس از برخی چیزها مانند آتش سوزی می تواند شما را ایمن نگه دارد. ترس از شکست می تواند شما را وادار کند تا خوب کار کنید تا شکست نخورید، اما همچنین اگر این احساس خیلی قوی باشد می تواند شما را از عملکرد خوب باز دارد. چیزی که از آن می ترسید و نحوه واکنش شما نسبت به ترس ها می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

دانستن اینکه چه چیزی باعث ترس شما می شود و چرا، می تواند اولین قدم برای حل مشکلات مرتبط با ترس باشد. چه چیزی شما را مضطرب می کند؟ از آنجایی که عدم کنترل اضطراب نیز نوعی ترس است، چیزهایی که در بخش قبلی درباره ترس توضیح داده شد در مورد اضطراب نیز صادق است. اضطراب کلمه ای است که اغلب توسط متخصصان بهداشت هنگام توصیف ترس مداوم استفاده می شود. حالت‌هایی که هنگام ترس و اضطراب احساس می‌کنید بسیار شبیه به هم هستند، زیرا احساس اصلی و هدفی که برای انسان به بار می آورد یکسان است.

تجارب همراه احساس ترس و اضطراب

ترس و اضطراب چه حسی دارد؟ وقتی احساس ترس یا اضطراب جدی و ناراحت کننده می کنید، ذهن و بدن شما خیلی سریع به کار می افتد و علائمی بروز می دهد که هشدار دهنده هستند. این موارد به این دلیل اتفاق می‌افتند که بدن با احساس ترس، شما را برای یک موقعیت اضطراری آماده می‌کند. بنابراین باعث می‌شود خون به ماهیچه‌ها سرازیر و قند خون افزایش یابد و به شما توانایی ذهنی می‌دهد تا روی چیزی تمرکز کنید که بدن آن را به عنوان یک تهدید درک می‌کند.

با حس اضطراب، در درازمدت، ممکن است برخی از علائم بالا و همچنین احساس ترس آزاردهنده‌تری داشته باشید و به مرور تحریک‌پذیر شوید، در خوابیدن مشکل داشته باشید، دچار سردرد شده یا در ادامه کار و برنامه‌ریزی برای آینده به مشکل بر بخورید؛ حتی در برقراری رابطه جنسی مشکل داشته و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. آنچه در ادامه می خوانید برخی از واکنش هایی است که ممکن است هنگام تجربه هیجان استرس و اضطراب اتفاق بیفتد:

  • قلب خیلی سریع می‌تپد و شاید احساس نامنظم بودن طپش قلب داشته باشید.
  • خیلی سریع نفس می‌کشید. در ماهیچه‌های خود احساس ضعف می‌کنید. خیلی تعریق دارید، معده‌ پیچ می‌خورد و روده‌ها شل می‌شوند.
  • تمرکز کردن روی مسائل دیگر برای شما سخت می شود.
  • احساس سرگیجه دارید.
  • خشکی دهان را تجربه کرده و عضلات بسیار منقبض می شود.

 برداشتن ترس از بدن

احساس ترس در مواقع بی خطر و انواع ترس

بسیاری متوجه می شوند که وقتی در خطر واقعی نیستند نیز احساس ترس دارند. انسان‌های اولیه به واکنش‌های سریع و قدرتمندی که ترس ایجاد می‌کند نیاز داشتند؛ زیرا اغلب در موقعیت‌های خطر فیزیکی قرار داشتند. با این حال انسان های کنونی دیگر با تهدیدات مشابه در زندگی مدرن روبرو نیستند با وجود این ذهن و بدن همچنان مانند اجداد اولیه‌ کار می‌کند و واکنش‌های مشابهی به نگرانی‌های امروزی‌ درباره قبوض، سفر و موقعیت‌های اجتماعی نشان می دهد.

انسان امروزی نمی تواند از این مشکلات فرار کند یا به طور فیزیکی به آن ها حمله کند. احساسات فیزیکی ترس می توانند به خودی خود ترسناک باشند؛ به خصوص اگر آن ها را تجربه می کنید و نمی دانید چرا، یا اگر به نظر نامتناسب با موقعیت هستند. در نتیجه به جای هشدار دادن به شما در مورد یک خطر و آماده کردن شما برای واکنش به آن، ترس یا اضطراب می تواند برای هر تهدیدی که می تواند تخیلی یا جزئی باشد، وارد شود.

1-برداشتن ترس از بدن |حمله پانیک

برخی از افراد همیشه بدون هیچ محرک خاصی احساس اضطراب می کنند. محرک‌های زیادی برای ترس در زندگی روزمره وجود دارد و شما همیشه نمی‌توانید دقیقاً دلیل ترس و یا احتمال آسیب دیدن خود را مشخص کنید. حتی اگر بتوانید ببینید که ترس چقدر نامتناسب است، بخش عاطفی مغز شما همچنان سیگنال‌های خطر را به بدن شما ارسال می‌کند. گاهی اوقات برای مقابله با ترس به راه حل های ذهنی و فیزیکی نیاز دارید.

حمله پانیک زمانی است که تحت تأثیر احساسات فیزیکی و روانی ترس قرار می گیرید. افرادی که حملات پانیک دارند می گویند که نفس کشیدن برای آن ها سخت می شود و نگران هستند که دچار حمله قلبی شوند یا کنترل بدن خود را از دست می دهند.

2-فوبیا

فوبیا یک ترس شدید از یک حیوان، مکان یا موقعیت خاص است. افراد مبتلا به فوبیا نیاز شدیدی به اجتناب از هرگونه تماس با علت خاص اضطراب یا ترس دارند. فکر تماس با عامل فوبیا شما را مضطرب یا وحشت زده می کند. هر ازگاهی ترس و اضطراب می تواند همه را تحت تاثیر قرار دهد. تنها زمانی که شدید و طولانی مدت باشد، پزشکان آن را به عنوان یک مشکل سلامت روان طبقه بندی می کنند. اگر برای چندین هفته دائماً مضطرب هستید یا اگر احساس می‌کنید ترس‌ها زندگی‌ شما را فرا گرفته اند بهتر است از پزشک کمک بخواهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

 

روش های برداشتن ترس از بدن

اگر می توانید با ترس خود روبرو شوید. اگر همیشه از موقعیت هایی که شما را می ترساند اجتناب کنید ناچارید از انجام کارهایی که می خواهید یا نیاز دارید دست بکشید. شما نمی توانید آزمایش کنید که آیا وضعیت همیشه به همان اندازه که انتظار دارید بد است یا خیر، بنابراین فرصتی را از دست می دهید که در آن می توانید ترس های خود را مدیریت کرده و اضطراب خود را کاهش دهید. اگر وارد این الگو شوید، مشکلات اضطرابی افزایش می یابد. قرار گرفتن در معرض ترس‌ها می‌تواند راهی مؤثر برای غلبه بر این اضطراب باشد. برای دریافت مشاوره کنترل استرس و اضطراب کلیک کنید.

1-افزایش خوداگاهی

سعی کنید در مورد ترس یا اضطراب خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یک دفتر خاطرات اضطرابی یا سابقه فکری داشته باشید تا یادداشت کنید چه زمانی اتفاق می افتد و چه اتفاقی می افتد. می توانید اهداف کوچک و دست یافتنی را برای رویارویی با ترس های خود تعیین کنید. فهرستی از چیزهایی را که در مواقع احتمالاً ترسیده یا مضطرب تجربه می کنید به همراه داشته باشید. این خودآگاهی می تواند یک راه موثر برای پرداختن به باورهای اساسی که در پس اضطراب شما هستند باشد.

2-عضویت در گروه های پشتیبانی و تصور بدترین حالت

شما می توانید با پرس و جو از افراد دیگری که وضعیت ترس مشابه شما را تجربه کرده اند، چیزهای زیادی در مورد مدیریت آن بیاموزید. گروه‌های پشتیبانی محلی یا گروه‌های خودیاری افرادی را با تجربیات مشابه گرد هم می‌آورند تا بتوانند داستان‌های یکدیگر را بشنوند، نکاتی را به اشتراک بگذارند و یکدیگر را تشویق کنند تا راه‌های جدیدی را برای مدیریت ترس خود امتحان کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های خودیاری کلیک کنید.

اجتناب از ترس تنها آن ها را ترسناک تر می کند. ترس شما هر چه باشد، اگر با آن روبرو شوید، شروع به محو شدن می کند. برای مثال اگر از ورود به آسانسور وحشت دارید، بهتر است روز بعد دوباره به آسانسور برگردید. سعی کنید بدترین اتفاقی را که ممکن است رخ بدهد را تصور کنید - شاید این وحشت و حمله قلبی باشد. سپس سعی کنید فکر کنید که دچار حمله قلبی شده اید. این فقط یک امکان نیست. ترس را هر چه بیشتر تعقیب کنید بیشتر فرار خواهد کرد.
از بین بردن ترس از بدن

3-سعی برای درک ترس از طریق تنفس و افزایش ورزش

اگر ضربان قلب شروع به تندتر و سریع‌تر شدن کرد یا عرق کردن کف دست ها حس کردید، بهترین کار این است که با آن مبارزه نکنید و تمرین کنید بابت آن خود را نترساتید و سرزنش نکنید. در جایی که هستید بمانید و بدون اینکه سعی کنید حواس خود را از ندضوع ترس و علائم آن پرت کنید وحشت را احساس کنید. کف دست خود را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی و عمیق نفس بکشید. هدف کمک به ذهن برای مقابله با هراس است که ترس از ترس را از بین می برد. این تکنیک تنفسی را برای استرس های مختلف امتحان کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه غلبه بر ترس کلیک کنید.

ورزش نیاز به تمرکز دارد و این می تواند ذهن شما را از ترس و اضطراب دور نگه دارد. کسب ارامش با یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب می تواند به شما در رفع احساسات روحی و جسمی ترس کمک کند. فقط شل کردن شانه ها و نفس عمیق کشیدن می تواند کمک شایانی به شکل درست بدن و تنفس و جریان خونرسانی و اکسیژن کند. یا خود را در مکانی آرام تصور کنید. همچنین می‌توانید روش هایی مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ یا گوش دادن به پادکست‌های سلامت روان را امتحان کنید.

4-برداشتن ترس از بدن |رژیم غذایی مناسب

تغذیه سالم شامل میوه و سبزیجات و سعی برای کاهش مصرف زیاد شکر تاثیر زیادی بر بروز احساسات مرتبط با هراس ها خواهد داشت. افت قند خون شما می تواند باعث ایجاد احساسات اضطرابی در شما شود. سعی کنید از نوشیدن زیاد چای و قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد. از الکل نیز بپرهیزید یا در حد اعتدال بنوشید. بسیار معمول است که مردم وقتی احساس عصبی بودن می کنند نوشیدنی بنوشند.

برخی از مردم الکل را "شجاعت هلندی" می نامند. اما اثرات پس از آن الکل می تواند شما را حتی بیشتر دچار احساس ترس یا اضطراب کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید.

5-درمان های مکمل

برخی افراد دریافته اند که درمان‌ها یا تمرین‌های مکمل مانند تکنیک‌های تمدد اعصاب، مدیتیشن، یوگا یا تای چی به آن ها کمک می‌کند تا با اضطراب خود کنار بیایند. داشتن ایمان و یا باور به معنویت اگر مذهبی یا فرد روحانی هستید نیز می تواند به شما احساس ارتباط با چیزی بزرگ تر از خود شما را بدهد. ایمان می‌تواند راهی برای مقابله با استرس‌های روزمره فراهم کند و حضور یک فرد مذهبی در مکان های مورد احترام برای او و سایر گروه‌های مذهبی می‌تواند فرد را با یک شبکه پشتیبانی ارزشمند در مواقع بروز بحران ها و ترس ها مرتبط کند.

6-دریافت مداخله حرفه ای و دارو درمانی

درمان های گفتگومدار و  درمان‌های گفتاری(روان درمانی) مانند مشاوره و درمان های شناختی رفتاری، برای افراد مبتلا به مشکلات اضطرابی بسیار مؤثر است. از جمله درمان شناختی رفتاری آنلاین که شما را از طریق آموزش یک سری تمرین‌های خودیاری روی صفحه نمایش یاری می رسانند. درمان های دارویی برای ارائه کمک کوتاه مدت به جای بررسی ریشه مشکلات ترس و اضطراب استفاده می شود. داروها زمانی مفیدتر هستند که با سایر درمان ها یا حمایت ها ترکیب شوند.

 

سخن آخر درمورد برداشتن ترس از بدن

به شواهد نگاه کنید و سعی نکنید کامل باشید. گاهی اوقات به چالش کشیدن افکار ترسناک کمک می کند. به عنوان مثال، اگر از گیر افتادن در آسانسور و خفگی می ترسید، از خود بپرسید که آیا تا به حال شنیده اید که این اتفاق برای کسی افتاده باشد. از خود بپرسید به دوستی که ترس مشابهی داشته باشد چه خواهید گفت؟ زندگی پر از ترس و استرس است و با این حال بسیاری از افراد احساس می کنند که زندگی باید عالی و بی نقص باشد.

روزهای بد و شکست ها و ناکامی ها همیشه اتفاق خواهند افتاد. مهم این است که به یاد داشته باشید که زندگی در مجموع به هم ریخته است و سرشار از موارد ترسناک. برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*