ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

گرایشات جنسی متفاوت را می‌شناسید | آشنایی با 7 گرایش جنسی

 


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با گرایشات جنسی متفاوت پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

گرایش جنسی به چه معناست و انواع گرایش های جنسی کدام‌اند؟ گرایش جنسی به الگوی پایدار تمایلات جنسی فرد اشاره دارد. برای مثال این تمایلات اکثراً نسبت به افراد جنس مخالف سوق پیدا می‌کند، اما برخی تمایلات جنسی متفاوتی دارند. بسیاری از کسانی که مشکلاتی در هویت جنسی پیدا می‌کنند در حقیقت ممکن است اطلاع دقیقی از تمایلات و گرایش جنسی خود نداشته باشند و یا علت بروز این گرایش را ندانند. در بیشتر جوامع تنها یک تمایل جنسی مورد پذیرش عموم بوده و سایرین به دلیل تعارض با ارزش‌های جامعه در خفا به سر می‌برند. همین پنهانکاری آسیب‌های روحی و روانی زیادی را برای این افراد و در نتیجه جامعه به بار می‌آورد. در ادامه به توضیحاتی درباره انواع گرایشات جنسی پرداخته‌ایم که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا برای رفع مسائل مربوط به هر گرایش از کمک متخصصان استفاده نمایید.

گیف گرایشات جنسی

 

انواع گرایشات جنسی

در بیشتر کشورها گرایش به جنس مخالف و همجنس‌گرایی شناخته شده‌ترین نوع گرایشات جنسی هستند؛ در حالی که گرایشات جنسی متعدد و گوناگونی در دنیا وجود دارند. نکته مهم این است که گرایش های جنسی با انحرافات جنسی تفاوت دارد و نباید بدون نشانه های کافی آن را اختلال برشمرد. با افزایش اطلاعات نسبت به انواع گرایشات جنسی، می‌توانید در مورد گرایش جنسی خود اطلاعات بیشتری به دست آورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در صورت تشخیص هر نوع مشکل از جمله ملال جنسیتی و یا دیگر کژکاری های جنسی و اختلالات جنسی خود هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کنید. مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره جنسی در این زمینه کمک بسیاری به شما خواهد کرد. برای اطلاع بیشتر درباره کژکاری های جنسی کلیک کنید.

1- همجنس‌گرایی (Homosexual)

شما احتمالاً درباره گرایش هم‌جنس گرایی شنیده‌اید. هم‌جنس گرایی به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد فقط به افراد هم‌جنس خود علاقه دارد. این نوع گرایش می‌تواند ناشی از مشکلات جنسی و هورمونی باشد درحالی‌که برخی افراد نیز هستند که بدون اینکه مشکل فیزیولوژیکی خاصی داشته باشد در سطح روانی احساس می‌کنند که به جنس مخالف خود تمایلی ندارند و گرایش جنسی آن‌ها تنها به سمت جنس موافق است. این مسئله معمولا هنگامی که افراد در زندگی مشترک قرار می‌گیرند آسیب‌های فراوانی را به وجود می‌آورد و به طلاق میان زوجین نیز منجر می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر درباره هم جنس گرایی و هم جنس گرایی همسر کلیک کنید.

2- دگرجنس‌گرایی (Heterosexual)

دگر جنس‌گرایی گرایشی رایج در بین اکثر افراد است و به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد فقط به جنس مخالف خود تمایلات جنسی دارد. دگرجنس گرایی به گرایش جنسی اطلاق می شود که در آن افراد عمدتاً یا منحصراً جذب افراد با جنسیت متفاوت می شوند. به عبارت دیگر، افراد دگرجنسگرا جذب جنسی، عاشقانه یا عاطفی را نسبت به افراد غیر جنس خود یا جنس مخالف تجربه می کنند. اصطلاح «دگرجنس‌گرا» اغلب برای توصیف افرادی استفاده می‌شود که در زمینه ایجاد روابط صمیمانه به سوی افراد جنس مخالف جذب می‌شوند.

3- گرایش های جنسی : هر دو جنس‌گرایی (Bisexual)

افرادی که گرایش جنسی آن‌ها تحت عنوان دو جنس گرایی یا بایسکشوال مشخص می‌شوند، تمایلات جنسی‌ محدود به به یک جنس نیست. آن‌ها هم با زنان و هم با مردان می‌توانند رابطه جنسی برقرار کنند. البته معنی این موضوع این نیست که آن‌ها علاقمند هستند با هرکسی که می‌بینند ارتباط برقرار کنند. این حالت ممکن است در حدود سن 20 تا 25 سال شدت بیشتری به خود بگیرد اما بعد از آن فرد به مرور دگر جنس گرا خواهد شد. گاهی دختران بر اثر آسیب‌هایی که در رابطه خود با جنس مخالف متحمل می‌شوند روابط عاطفی خود را به سمت جنس موافق سوق می‌دهند.

برای اطلاع بیشتر درباره دوجنس گرایی و رابطه جنسی کلیک کنید.

4- هر جنس‌گرایی (Pansexual)

پان‌جنس‌گرایی نوعی گرایش جنسی است که در آن افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن هویت جنسی یا جنسیت بیولوژیکی افراد، جاذبه‌های عاشقانه، عاطفی یا جنسی را برای افراد تجربه کنند. افراد پان‌جنس‌گرا با مفاهیم دوتایی سنتی جنسیت (مذکر یا زن) محدود نمی‌شوند و می‌توانند با افرادی که به‌عنوان مرد، زن، تراجنسیتی، غیردودویی، جنسیتی یا هر هویت جنسی دیگری شناسایی می‌شوند ارتباط برقرار کنند. اصطلاح «پان‌جنسی» بر پتانسیل جذب بر اساس ویژگی‌های فردی، شخصیت و سایر عوامل فراتر از جنسیت فرد تأکید می‌کند. افراد پان‌جنس‌گرا تنوع هویت‌های جنسیتی را می‌شناسند و برایشان ارزش قائل می‌شوند و بر اساس درک جامعی از اینکه چه کسی هستند، جذب افراد می‌شوند.

افراد هر جنس گرا تنها به دنبال کیفیت رابطه جنسی هستند، آن‌ها به رابطه جنسی با هر نوع جنسیت و هر نوع گرایشی تمایل دارند. یعنی آن‌ها فقط به رضایت جنسی اهمیت می‌دهند و مسائلی مانند جنسیت، مسائل عاطفی، اندام تناسلی و ... برای آن‌ها مهم نیست. البته این مورد نیز مانند مورد قبل به معنای تمایل جنسی نسبت به همه کس نیست.

5- هیچ جنس‌گرایی (Asexual)

هیچ جنس گراها افرادی هستند که هیچ نوع گرایش جنسی را کلاً تجربه نمی‌کنند. در حالی که قابلیت برقراری روابط سالم را دارند. در واقع غیرجنسی نوعی گرایش جنسی است که با فقدان جذابیت جنسی یا علاقه کم یا فقدان به فعالیت جنسی با دیگران مشخص می شود. فردی که خود را غیرجنسی معرفی می کند ممکن است کشش جنسی نسبت به هیچ جنسیتی را تجربه نکند یا ممکن است آن را به میزان محدودی تجربه کند. غیرجنسی یک هویت معتبر و متنوع است و افراد غیرجنسی ممکن است جذابیت های عاشقانه، عاطفی و یا محبت آمیز نسبت به دیگران داشته باشند.

توجه به این نکته مهم است که غیرجنسی با تجرد یا داشتن میل جنسی کم یکی نیست. تجرد انتخابی برای پرهیز از فعالیت جنسی است در حالی که غیرجنسی یک جهت گیری جنسی است که به دلیل تمایل به فعالیت جنسی ایجاد نمی شود.

6- گرایش های جنسی : گرایش جنسی نسبت به خود (Autosexual)

افراد خود جنس‌گرا (اتوسکچوال) کسانی هستند که داشتن رابطه جنسی با خود را نسبت به هر نوع رابطه دیگری ترجیح می‌دهند. اگر همه آنچه که شما از سکس می‌خواهید از طریق خودارضایی برآورده می‌شود در حالی که روابط دیگر برای شما اصلاً ارضا کننده نیست شما خودجنس‌گرا هستید.

البته این گرایش جنسی می‌تواند تحت تأثیر داشتن خود ارضایی زیاد به وجود بیاید و باعث شود که فرد نتواند از سایر روابط به جز از طریق خودارضایی لذت ببرد. در این گونه مواقع لازم است که ابتدا به درمان خودارضایی در فرد توجه شود چراکه این مسئله اختلالات و مشکلات جنسی متفاوتی را برای فرد به وجود می‌آورد و تاثیرات خود را بر جنبه‌های مختلف زندگی او می‌گذارد.

برای آشنایی بیشتر درباره اختلالات جنسی کلیک کنید.

7. ترنسکشوال (Transsexual)

ترنسکشوال با نام‌های دیگری از جمله تراجنسی و ملال جنسیتی نیز شناخته می‌شود. ملال جنسی شامل یک تعارض در جنسیت فیزیکی فرد با جنسیتی که از خود شناسایی می‌کند، می‌باشد. افراد مبتلا از هویتی که با بدن آن‌ها برایشان تعریف شده ناراضی هستند و حتی از نظر روانشناختی نیز خود را در گروه مخالف در نظر می‌گیرند. همچنین انتظار نقش‌هایی که از جنسیت مورد نظر داریم می‌تواند آن‌ها را با ناراحتی رو به رو کند.

اصطلاح "تراجنسی" یک اصطلاح قدیمی تر است که از نظر تاریخی برای توصیف افرادی استفاده می شود که هویت جنسیتی آن ها با جنسیتی که در بدو تولد به آ نها اختصاص داده شده متفاوت است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که امروزه جامعه تراجنسیتی به طور گسترده ای از اصطلاح "تراجنسی" استفاده تمی کند و این بیان را ترجیح نمی دهد. اصطلاح ترجیحی و رایج تر "تراجنسیتی" است.

برای آگاهی بیشتر درباره ملال جنسیتی کلیک کنید.

 

گرایش های جنسی: علل تفاوت گرایش بین افراد

بسیاری از جوامع معتقدند که گرایشات جنسی تنها یک انتخاب شخصی است و ارتباط زیادی به عوامل زیستی و جسمانی ندارد. در همه گرایشات جنسی باز هم عملکرد جنسی طبیعی زنان و مردان در نظر گرفته می‌شود. با این حال متخصصان یکسری احتمالات را در مورد انواع گرایش های جنسی مطرح می‌کنند که شامل موارد زیر است:

- تأثیرات ژنتیک: بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت روان معتقدند که جهت‌گیری جنسی یک فرد قبل از تولد توسط ژن‌ها در یک DNA فرد یا توسط اپی ژنتیک تعیین می‌شود.

- تأثیرات ترتیب تولد: تحقیقات نشان می‌دهند احتمال همجنس‌گرا بودن مردانی که مادرانشان پیش از آن‌ها پسران فراوانی به دنیا آورده‌اند بسیار بیشتر است.

- تأثیرات هورمونی: بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند قرار گرفتن جنین در برابر برخی از هورمون‌ها، جنسیت و گرایش جنسی او را پس از تولد تا حد زیادی تعیین خواهد کرد.

برای اطلاع بیشتر درباره عملکرد جنسی طبیعی در مردان و زنان کلیک کنید.

کلام آخر

توجه داشته باشید که گرایش های جنسی در افراد بسیار مهم هستند و تاثیرات خود را بر تمام جنبه‌های جسمی و روانی زندگی می‌گذارند. تمایل به بعضی از گرایش های جنسی می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد و از آنجایی که منع قانونی نیز در رابطه با آن وجود دارد مشکلات بیشتر می‌شود. در صورتی که اختلال جنسی و کژکاری‌ها مشکلاتی را برای شما به وجود آورده لازم است که با بهره بردن از مشاور و متخصص در زمینه مسائل جنسی موضوع را با او در میان بگذارید.

همچنین در این شرایط به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از مشاوره تلفنی بهره بگیرید چراکه راحت‌تر می‌توانید تمامی مسائل را بیان کنید و احساساتی از جمله شرم و خجالت را تجربه نخواهید کرد. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی یکی از بهترین مراکز روانشناسی در زمینه مسائل جنسی است که امکان بهره بردن از مشاوره جنسی را از طریق تلفن برای شما فرآهم آورده است. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی و مشاوره تلفنی کلیک کنید.

سوالات متداول درباره گرایش های جنسی

چه عواملی در ترنس شدن افراد نقش دارد؟

عوامل مختلفی از جمله ژنتیکی، هورمونی و محیطی می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند. در کنار این مسائل عوامل روانشناختی از جمله استرس دوران بارداری و سبک‌های دلبستگی و همانند سازی با والد همجنس در صورتی که به درستی شکل نگیرد تاثیرات خود را در شکل گیری تراجنسی می‌گذارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*