ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

گفتار درمانی | روش ها و افراد نیازمند گفتاردرمانی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با گفتار درمانی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

 
گفتار درمانی
یکی از شاخه های توانبخشی است که اختلالات گفتاری را شناسایی و آن ها را درمان می‌کند. گفتار درمانی در حیطه های مختلفی فعالیت می‌کند و حتی درمان مشکلاتی همچون اختلالات مربوط به بلع را نیز پوشش می‌دهد. درمان مشکلات گفتاری در سنین پایین بهتر جواب می‌دهد و در صورت عدم درمان، تا دوره ی بزگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. مهم ترین عامل موفقیت در گفتار درمانی، صبر و تداوم درمان است. در ادامه مقاله به بررسی کامل گفتار درمانی می‌پردازیم. 

تماس با مشاور


گفتار درمانی چه نوع درمانی است؟

گفتار درمانی

گفتار درمانی از زیر شاخه های توانبخشی است که به شناسایی و حل مشکلات مربوط به زبان و گفتار می‌پردازد. این درمان دو بخش اصلی دارد؛ در بخش اول دهان را برای تولید صداها و شکل دادن کلمات و جمله ها تمرین می‌دهند و در بخش دوم به درک کلمات و نحوه گفتار می‌پردازند. هدف گفتار درمانی این است که بالاترین و بیشترین توانایی فرد را در گفتار به کار بگیرد. گفتار درمانگران برای رسیدن به اهداف خود از علوم مختلف بهره می گیرند که از جمله آن ها می توان به روانشناسی، آناتومی، علوم اعصاب و...اشاره کرد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علم روانشناسی و مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

تفاوت گفتار و زبان در گفتاردرمانی

در هنگام صحبت کردن، بخشی از این فرایند همچون انتخاب کلمات و جمله بندی ها در مغز اتفاق می‌افتد. این بخش مربوط به ذهن، زبان است. بخش دیگری که توسط عضلات حنجره، لب، دهان و زبان اتفاق می‌افتد و باعث تولید صدا می‌شود، گفتار نام دارد. گفتار درمانی به شناسایی و درمان مشکلات مربوط به هر دو بخش گفتار و زبان می‌پردازد. لازم به ذکر است که فرآیند بلع نیز بخش مهمی از حیطه فعالیت گفتار درمانی می‌باشد.

 

گفتار درمان گران در چه حیطه هایی فعالیت می‌کنند؟

گفتار درمانی در حیطه های بسیار زیادی فعالیت می‌کند و به درمان آسیب های گفتاری در اختلالات متعدد می‌پردازد. برخی از این حیطه ها عبارتند از:

- لکنت زبان

- اختلالات تولیدی و تلفظی

- اختلالات صوت و صدا

- اختلالات یادگیری

- مشکلات شنوایی

- زبان پریشی

- شکاف کام و لب

- گفتار فلجی

- اختلال اوتیسم

- بیش فعالی

- ناتوانی ذهنی

- مشکلات مربوط به بلع

توجه داشته باشید که مداخله زود هنگام برای درمان آسیب های فوق بسیار اهمیت دارد. در صورتی که هریک از این آسیب ها در سنین پایین شناسایی شوند، گفتار درمانی بهتر جواب می‌دهد و میزان بهبودی افزایش پیدا می‌کند.

 

چه افرادی نیاز به گفتار درمانی دارند؟

روش های گفتاردرمانی

هر فردی که در ارتباط برقرار کردن از طریق زبان و گفتار مشکل داشته باشد، باید از گفتار درمانی کمک بگیرد. به طور کلی افراد زیر بیش از سایرین به خدمات گفتار درمانی نیاز پیدا می کنند. 

- افراد دارای لکنت زبان و مشکلات تلفظی

- افراد کم توان ذهنی و اوتیسم

- افرادی که در یادگیری و خواندن و نوشتن مشکل دارند

- افراد مبتلا به مشکلات شنوایی

- افرادی که شکاف کام و لب دارند

- افراد مبتلا به اختلالات صوتی

- افراد مبتلا به سرطان حنجره، زبان و گردن

- کودکانی که دیر شروع به صحبت کرده اند

- افرادی که پس از صدمه مغزی دچار مشکلات گفتاری و بلعی شده اند

- نوزادان نارس و کودکانی که مشکل بلع شیر دارند

- کودکان مبتلا به بیش فعالی و سندروم داون

- بیماران مبتلا به پارکینسون و MS

مهم ترین عامل نتیجه بخش بودن گفتار درمانی، تداوم و زمان درمان است. با توجه به میزان مشکل و سن و شرایط جسمی افراد، این مدت زمان فرق می‌کند.

 

گفتار درمانی در کودکان

بسیاری از مشکلات مربوط به گفتار و زبان ریشه در مغز دارند و در صورت عدم درمان جدی تر شده و پیامدهای آن ها بیشتر می‌شود. بسیاری از این اختلالات در اثر آسیب های مغزی، ژنتیک، مشکلات متابولیک، سندروم های مختلف، شیوه های تربیتی نادرست و غیره به وجود می‌آیند. با توجه به انعطاف پذیری مغز در کودکی، درمان اختلالات در این دوره بسیار راحت تر است و در صورت عدم توجه و درمان، مشکل جدی تر و درمان آن نیز سخت تر می‌شود.

در بسیاری از موارد دیده شده است که والدین تاخیر در حرف زدن کودک را نادیده می‌گیرند و با توجیه این که خودشان نیز دیر صحبت کرده اند، درمان را جدی نگرفته اند. بی توجهی به درمان باعث می‌شود که شانس بهبودی کودک کم شود و یا به طور کل از بین برود. توصیه می‌شود که حداقل برای ارزیابی به گفتار درمانی مراجعه کرده تا از علت مشکلات گفتاری کودک خود مطلع شوید.

 

گفتار درمانی در بزرگسالی

بسیاری از اختلالات گفتاری بزرگسالی ریشه در اختلالات درمان نشده کودکی دارند. مثل لکنت زبان درمان نشده ای که از کودکی همراه با فرد بوده و در شرایط محیطی و اجتماعی استرس زا تشدید می‌شود، در حالی که به راحتی با گفتار درمانی در همان کودکی قابل درمان هستند. مشکلات گفتاری در بزرگسالی با مشکلات زیادی همراه هستند چرا که افراد در این سنین، نیاز به برقراری ارتباط بیشتری دارند.

مسائلی همچون پیدا کردن شغل، ارتباطات روزانه، ازدواج و غیره از مواردی هستند که نیاز به برقراری ارتباط قوی دارند. به همین دلیل لازم است که افراد بزرگسال برای حل مشکلات گفتاری خود به گفتار درمانگر مراجعه کنند. اگر ریشه مشکلات گفتار ناشی از مسائل روانی باشند درمانگر شما را به یکروانشناس ارجاع خواهد داد.

 

مزیت های گفتار درمانی

مشکلات گفتاری در هر سنی باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می‎‌شود و مشکلاتی همچون افسردگی و گوشه گیری را با خود به همراه می آورد. اختلالات گفتار در کودکان می تواند به مشکلاتی در خواندن و نوشتن نیز بیانجامد. گفتار درمانی باعث می‌شود که اعتماد به نفس در کودکان و بزرگسالان تقویت شود تا بتوانند به خوبی در اجتماع فعالیت کرده و از سایر مشکلات جانبی پیشگیری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افسردگی کلیک کنید. 

گفتار درمانی باعث می‌شود که کودکان مشکلات یادگیری خود را حل کنند و برای خواندن و نوشتن تمایل بیشتری داشته باشند. حتی اگر میزان آسیب به قدری زیاد باشد که توانایی صحبت کردن وجود نداشته باشد، به افراد کمک می‌کند تا با روش مکمل و جایگزین، به نحو دیگری با دیگران ارتباط برقرار کنند. 

گفتار درمانی در مرکز حامی هنر زندگی

مرکز مشاوره حامی هنر زندگی مفتخر است با گردهم آوری با تجربه ترین متخصصان در زمینه کودک و گفتار درمانی خدماتی با بالاترین کیفیت ارائه دهد. یکی از مزایای مراجعه به کلنیک حامی هنر زندگی این است که با تشکیل تیمی از روانشناسان در زمینه های تخصصی مختلف قادر است به مراجعان همزمان خدمات مشاوره خانواده، کودک، ازدواج، ترک اعتیاد و... نیز ارائه دهد. تنها کافی است از طریق تلفن با مرکز ارتباط گرفته و از خدمات حضوری و غیر حضوری اطلاعات بیشتر کسب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گفتار درمانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*