ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نشانه های سلامت نوزاد | چگونه از سلامت نوزاد خود باخبر شویم؟


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با نشانه های سلامت نوزاد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


نشانه های سلامت نوزاد کدام‌اند؟ هنگامی که نوزادان به دنیا می‌آیند، والدین نگران هستند که آیا فرزندشان سالم است و مراحل رشد را به خوبی می‌گذراند یا خیر. وجود برخی نشانه‌ها و رفتارها به شما کمک می‌کند تا از رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی مناسب کودک خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. وجود این نشانه‌ها در کودکان بر تمام جنبه‌های زندگی آنان تاثیرات مثبت می‌گذارد. در ادامه به نشانه هایی که از سلامت نوزاد خبر می‌دهد پرداخته‌ایم که شما می‌توانید با در نظر گرفتن این نشانه‌ها از وضعیت فرزند خود باخبر شوید. همچنین برای آنکه از سلامت جسمی و روانی کودک خود اطمینان یابید می‌توانید از مشاوره کودک بهره ببرید. 

تماس با مشاور

ویژگی های نوزاد سالم 

نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند ویژگی‌ها و رفتارهایی دارند که نشان می‌دهد از سلامت کافی برخوردارند و وضعیت جسمانی آن‌ها نرمال است. اما در صورتی که نوزاد فاقد برخی از ویژگی‌های زیر باشد بهتر است با پزشک اطفال مشورت کرده و از سالم بودن نوزاد خود اطمینان حاصل کنید. نوزادان قادر به بیان نیازهای خود نیستند و والدین خود را در موقعیت سختی قرار می دهند. با این حال اگر توجه کنید، ممکن است سیگنال های مختلفی را کشف کنید که نشان می دهد کودک شما سالم است و خوب رشد می کند.
اما والدین فقط به یک تصور پارانوئید کوچک نیاز دارند که گرفتار شدن در چرخه نگرانی را برای آن ها آسان می کند. مانند اینکه ممکن است با نگرانی سوال کنید نشانه های یک نوزاد سالم چیست؟ چگونه بفهمم کودکم به خوبی رشد می کند؟ چگونه بفهمم نوزادم طبیعی نیست؟ برای دریافت پاسخ، به خانواده و دوستان خود نزدیک می شوید یا میلیون ها مورد را در گوگل جستجو می کنید. اما بهتر است نگران نباشید و آرام بمانید. بیشتر علایمی که ابتدا عجیب به نظر می رسند درواقع روند طبیعی رشد می باشد. در اینجا علائم خاصی را مرور می کنید که هر والدینی باید از آن ها آگاه باشد تا تشخیص دهد که کودک از سلامت کافی برخوردار است.

اینفوگرافیک نشانه های سلامت نوزاد

اینفوگرافیک نشانه های سلامت نوزاد

شیر خوردن

کودکان هنگامی که به دنیا می‌آیند شروع به دریافت غذا می‌کنند و به دفعات بیشتری نیز نیاز به شیر خوردن دارند. چرا که قدرت مکیدن ضعیف تر بوده و شیر کمتری می‌خورند. هرچقدر بزرگتر می‌شوند میزان دریافت شیر در کودکان کاهش می‌باید. در واقع با شروع غذای کمکی نوزاد در هر وعده نوزادان به طور کامل تغذیه می‌شوند. شیر خوردن و دریافت غذا ساده‌ترین علائمی است که نشان دهنده سلامت نوزاد است. 

نشانه های سلامت نوزاد | دقت کردن نوزاد به محیط اطرافش

نوزاد سالم درطول روز به مدت کمی آرام می‌شود و به محیط اطرافش توجه می‌کند. این کار نشان می‌دهد که او هشیاری کافی دارد و در حال مشاهده‌ جهان پیرامون و آموختن از آن است. کودکان معمولا به محیط اطراف خیره می‌شوند و یا سعی می‌کنند آن‌ها را به دهان بگیرند. این مسئله نشان دهنده سلامت روانی کودک است و به رشد شناختی او کمک زیادی می‌کند. برای آگاهی بیشتر درباره رشد شناختی کودک کلیک کنید.

نشانه های سلامت نوزاد | عوض کردن 8 تا 10 بار پوشک در طول روز

این کار نشان می‌دهد که وزن کودک در حال افزایش است و به خوبی شیر می‌خورد. برای اینکه مطمئن شوید که آیا نوزادتان با توجه به نـمودار رشد کودک به خوبی وزن اضافه کرده است یا نه بهتر است نزد پزشک اطفال بروید. تعداد دفعاتی که پوشک نوزاد را عوض می‌کنید، درباره سلامت سیستم گوارش او نیز به شما اطلاعات می‌دهد.
با این حال در کنار تعداد دفعات دفع نوزاد به شکل و رنگ مدفوع و ادرار فرزندتان نیز دقت نمایید. مدفوع سفت معمولا نشان دهنده کم آبی نوزاد و مدفوع شل و آبکی نشان دهنده سرماخوردگی در ناحیه کلیه‌های کودک و یا حساسیت به دارو و غذای خاصی است که می تواند علـت اسهال نوزاد باشد. در صورتی که خون در ادرار و یا مدفوع کودک مشاهده کردید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه کنید. 

جستجوی رنگ ها توسط نوزاد

در این زمان که توانایی تشخیص رنگ‌ها برای نوزاد دشوار است و یا ادراک عمق آن‌ها کاملا رشد نکرده است، رنگ‌های متفاوت برای نوزاد جذاب است و نشان می‌دهد که بینایی او تیزتر شده است و رشد مغزی خوبی دارد‌.

نشانه های سلامت نوزاد | توجه نوزاد به صداهای اطراف

گاهی نوزاد برای اینکه بتواند صدایی را بشنود سکوت کرده و به آن توجه می‌کند. این عمل نشان می‌دهد حس شنوایی نوزاد در حال رشد است و برای تشخیص صداها از مغزش استفاده می‌کند. البته برای اینکه نوزاد بتواند صداها را از یکدیگر تشخیص دهد چند هفته طول می‌کشد، زمانی که واکنش نوزادتان را با سربرگرداندن و جستجو کردن منبع صوت می‌بینید، باید بدانید هم شنوایی کودک سالم است و هم کنجکاوی‌اش درباره صداهایی که می‌شنود در حال رشد است. برای آگاهی بیشتر در خصوص مراحل رشد بینایی و شنوایی نوزاد کلیک کنید.

برقراری تماس چشمی با دیگران، لبخند زدن، خندیدن با صدا و سعی در برقراری ارتباط با دیگران

این واکنش‌ها که معمولا از یک ماهگی به بعد آغاز می‌شوند، نشان دهنده رشد اجتماعی و هوش هیجانی کودک هستند. کودک ابتدا ارتباط چشمی خود را با مادر و مراقبین اصلی آغاز می‌کند و سپس با اطرافیان نیز ارتباط برقرار می‌نماید. با این حال سعی کنید به این علائم حساس باشید. چرا که عدم وجود آن‌ها نشان دهنده اختلالی از جمله اوتیــسم در کودکتان می‌تواند باشد. در صورتی که کودک ارتباط مناسبی با اطراف برقرار نمی‌کند و یا با تمام تلاشی که انجام می‌دهید لبخند بر لبان کودکتان جاری نمی‌شود لازم است که با یک متخصص مشورت نمایید. برای شناخت بیشتر عـلائم اوتیسم کلیک کنید.

افزایش تدریجی مهارت های حرکتی

نوزادان بعد از یک ماهگی به تدریج می‌توانند بدن خود را نگه دارند و شما باید زمان مفیدی برای تمرین دادن ماهیچه‌ها خارج از گهواره و صندلی برای آنان فراهم کنید. تاخیر در مهارت‌های حرکتی می‌تواند نشانه‌ای از اختلال همــاهنگی رشدی باشد. در صورت وجود هر نوع مشکل هرچقدر زودتر برای رفع تاخیرهای حرکتی اقدام کنید از آسیب‌های بعدی نیز بیشتر جلوگیری خواهد شد.

نشانه های سلامت نوزاد | صدای مادر آهنگی آشنا برای نوزاد

نوزاد در بدو تولد در بیشتر اوقات گریه می‌کند و ممکن است به سختی آرام بگیرد. اما از آنجایی که در شکم مادر با صدای او انس گرفته است، پس از تولد نیز می‌تواند به زودی این صدا را تشخیص دهد و در آغوش او آرام گیرد. توانایی نوزاد در برقراری ارتباط با مادر یکی از نشانه‌های اولیه رشد هیجانی و عاطفی او است. پیشنهاد می کنیم در همین رابطه مقاله نوزاد از کی مادرش را می شناسد را مطالعه فرمایید.

نوزاد به تدریج کمتر گریه میکند و خواب منظم تری دارد

با رشد سیستم عصبی نوزاد به تدریج خواب اومنظم تر می‌شود و در طول روز نیز بی قراری‌های کمتری از خود نشان می‌دهد. اما اگر با گذشت زمان نوزاد شما همچنان دائما بی قرار است و در به خواب رفتن مشکل دارد برای اینکه از وضعیت سلامت او و عـلت بی خوابی نوزاد بیشتر با خبر شوید حتما با یک متخصص کودک مشورت کنید.



نشانه های سلامت نوزاد | واکنش های نوزاد سالم

نوزادان در دوران ابتدایی زندگی خود در برابر برخی عوامل محیطی واکنش‌های غریزی و غیر ارادی نشان می‌دهند که به آن‌ها بازتاب می‌گویند. وجود برخی از بازتاب‌ها برای کودک حیاتی است و عدم برخورداری از آن‌ها نشانه‌ای از عدم سلامت محسوب می‌شود. در ادامه به برخی از بازتاب‌های رایج در نوزادان اشاره کرده‌ایم. برای دریافت اطلاعات جامع در مورد انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

بازتاب از جا پریدن

این بازتاب زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد صدای بلند و ناگهانی بشنود. او در این موقعیت واکنش سریعی از خود نشان می‌دهد و سر خود را به عقب برمی‌گرداند. همچنین دست‌هایش را به دو طرف می‌کشد. این بازتاب از ماه سوم تا ششم از بین می‌رود و هرگونه ناهماهنگی در انجام آن می تواند به دلیل اختلالات عصبی - رشدی کودک باشد.

بازتاب مکیدن

هنگامی که چیزی داخل دهان نوزاد گذاشته شود (سینه مادر، پستانک یا انگشت دست) واکنش مکیدن شروع می‌شود و نوزاد با تمام قدرت شروع به مکیدن می‌‌کند، طوری که مکیدن او با بلعیدن شیر همراه خواهد شد. این واکنش تا ماه سوم و چهارم ادامه دارد و به تدریج از بین می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اهمیت بازتاب مکیدن کلیک کنید.

بازتاب گالانت

هنگامی که نوزاد را به روی شکم بخوابانید و با انگشت دست، به آرامی بر روی پشت کودک (از قسمت سر تا باسن نوزاد) ضربه بزنید، نوزاد باید به سمت محلی که ضربه زده‌‌اید، واکنش نشان دهد و خم شود. این واکنش در طی ماه اول تا سوم از بین می‌رود.

نشانه های سلامت نوزاد | بازتاب مردمک

هنگامی که نوزاد را از مکانی تاریک به یک مکان روشن می‌برید، باید نسبت به این تغییر وضعیت عکس العمل نشان دهد و مردمک‌های چشمش تنگ شود. هر دو مردمک باید به یک اندازه تنگ شوند. این واکنش تا بزرگسالی با فرد باقی می‌ماند و نباید از بین برود.

واکنش پلک زدن

هنگامی که نوری به طور مستقیم به چشم نوزاد تابیده شود، نوزاد باید بلافاصله چشمک بزند و نسبت به نور واکنش نشان دهد. این واکنش‌ها همگی بعد از تولد نوزاد سالم و طبیعی وجود دارند و به تدریج در طی سال اول زندگی نوزاد از بین می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازتاب پلک زدن نوزاد کلیک کنید.

سخن پایانی
باید توجه داشت که تمامی موارد یاد شده می تواند در بعضی از نوزادان با تفاوت ها و یا تاخیرهایی همراه باشد که طبیعی هستند. تا زمانی که معاینات تخصصی توسط متخصص اطفال صورت نگرفته باشد نمی تواند اختلال در هر کدام از موارد فوق را نشان از عدم سلامت نوزاد دانست.
لازم است والدین با کاهش نگرانی های خود در روند مراقبت از کودک عملکرد خود را تقویت نمایند. با تشخیص به موقع اختلالات ذهنی و روانی کودک و درمان به موقع آن می توان از بسیاری از مشکلات دیگر پیشگیری کرد. مشاوران حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا یاریگر شما باشند. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

سوالات متداول

چه علائمی نشان دهنده سلامت روان کودک است؟

هر چقدر کودک شما بتواند ارتباط با دیگران برقرار نماید و به محیط اطراف توجه داشته باشد نشان دهنده سلامت روان اوست. علاوه بر این خندیدن نوزاد، جستجوی رنگ‌ها، تمایل به برقراری بازی و همچنین تماس چشمی با مراقبین اصلی و اطرافیان از دیگر نشانه‌های سلامت روان نوزاد است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*