ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بهترین کتاب های روانکاوی | لیست بهترین کتاب های روانکاوی ایران و جهان

بهترین کتاب های روانکاوی ایران و جهان را بشناسید. کتاب یکی از مهم ترین رسانه هایی است که می تواند در انتقال اندیشه های افراد به دیگران بسیار موثر و مهم باشد؛ بنابراین بسیاری از افراد از همین رسانه برای انتقال اندیشه خود استفاده می کنند. روانکاوی نیز از این قائده مستثنی نمانده و با وجود کتاب های بسیار مفیدی که در این حیطه به نگارش درآماده است، می توان با خواندن آن ها به شناختی نسبی از روانکاوی و مولفه های آن رسید. حال این مقاله قصد دارد به معرفی تعدادی از بهترین کتاب های مکتب روانکاوی بپردازد. برای کسب آگاهی بیشتر با مشاوره تلفنی فردی تماس بگیرید.

تماس با مشاور



تفاوت روانشناسی و روانکاوی

اغلب افراد روان شناسی و روانکاووی را مشابه یکدیگر می دانند و حتی بعضی از افراد آن ها را یکی می دانند که درست نیست. البته هم روانکاوی و هم روان شناسی، بستر درمانی و بهبود زندگی را برای افراد به همراه می آورد. روان شناسی یک رشته علمی بسیار گسترده است که به زبان ساده عبارتست از علم مطالعه رفتار و ذهن انسان. علم روان شناسی به نسبت علمی جدید است که ریشه کهنی در اندیشه های انسانی دارد اما به طور علمی و به عنوان رشته ای جدا هویتی برای خود تا اواسط سده بیستم میلادی، پیدا نکرده بود. با اینکه علم روان شناسی به صورت یک علم جداگانه در سده اخیر در آمده است، با این حال با بسیاری از علوم دیگر نظیر علوم شناختی، جامعه شناسی، فلسفه، تربیتی، شناختی، اعصاب و...، تعامل نزدیکی دارد. تعداد زیادی از مردم روانکاوی، روان شناسی و روان پزشکی را، به اشتباه به جای یکدیگر بکار می برند؛ چراکه تفاوت های اصلی این سه حوزه جداگانه ولی در تعامل با یکدیگر را، به درستی نمی دانند. با تعریف درست و متمایز آن ها شاید بتوان تفاوت ها و تشابهات آن ها را دریافت.
تفاوت روانشناسی و روانکاوی

1-روان شناسی

روان شناسان را می‌توان به عنوان متخصصان تغییر الگو های رفتاری نا بهنجار دانست. یکی از نتایج علم روان شناسی، روان درمانی است. روان شناس بالینی و یا روان درمانگر سعی می کند با استفاده از نظریه ‌های موجود در علم روان شناسی و کاربرد عملی آن ها، ریشه‌ مشکلات مراجع را شناسایی کرده و آن ها را برطرف می سازد. به طور کلی روانشناسی به شناخت درمان مشکلات رفتاری و روانی انسان ها می پردازد و سعی در تغییر سازنده آن ها دارند؛ مشکلاتی نظیر: اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی، اختلالات جدی شخصیتی و حتی درمان افراد دارای اعتیاد.

2-روان پزشکی

روانپزشکان از دید متفاوتی برای درمان مراجعین استفاده می‌کنند. در واقع تمرکز اصلی رویکرد آن ها در درمان، تغییر و رفع ناسازگاری های زیستی بدن و به دنبال آن تغییر رفتار در انسان ها است. در واقع فرض اساسی آن ها بر این است که عملکرد نامناسب مغز و بخش های عصبی، منجر به ناراحتی‌ های روانی و رفتار های نابهنجار می ‌شود. همان ‌طور که از اسم روانپزشکان پیدا است، این افراد دوره های عمومی علم پزشکی را می گذارند و در دوره تخصصی خود، وارد حوزه روان پزشکی می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه فرق روانشناس و روانپزشک کلیک کنید. بنابراین باید اشاره کرد که روان پزشک مانند روان شناس با استفاده ازاصول، فنون و گفتار خاص علمی، فرآیند و مراحل درمان مراجعین را پیش نمی ‌برد؛ بلکه روان پزشکان بعد از شناخت ناهنجاری ‌های روانی، متناسب با نوع و شدت آن ها، با استفاده از دارو ها، عمل های جراحی مخصوص و ابزار پزشکی، به درمان مراجع مبادرت می کنند.

3-روانکاوی

روانکاوی توسط فردی اتریشی به نام زیگموند فروید پایه ریزی شد. وقتی از این واژه استفاده می‌ شود دو موضوع برای ذهن تداعی می شود؛ اولین مسئله مکتب فکری و نظری روانکاوی است که تاثیر بسیار زیادی بر شناخت انسان ها از خودشان و دیگران گذاشت. دومین مسئله استفاده این مکتب خاص به عنوان رویکردی روان درمانی است که طی آن، متخصصین روانکاوی، با استفاده از فرضیه های روانکاوی، تکنیک های اصلی تحلیل رویا و تداعی آزاد، سعی می ‌کنند مسائل پنهان بخش مهم ناهشیار فرد را شناسایی و برای او روشن کنند، تا افراد بتوانند با شناخت آن ها و کمک متخصصین، مشکلات خود را حل کنند.

4-رابطه روان شناسی و روانکاوی

روانکاوی قدیمی ترین مکتب روانشناسی است؛ که البته بر اساس پیش ‌فرض ‌های خود تشکیل شده است. روانکاوی را می توان یکی از زیر مجموعه های علم روانشناسی دانست؛ در واقع یک روانکاو، یک روان شناس نیز است در حالی که یک روان شناس می تواند روانکاو نباشد. در تمام نظریه های مکتب روانکاوی، درباره عملکرد های ذهنی و اختلالات روانی، فرض اساسی بیش تر بر فعالیت‌ های ذهنی و پردازش آن ‌ها در بخش ناخودآگاه ذهن انسان ها متمرکز است؛ در واقع این مکتب برای پرداختن عمیق ‌تر و بهتر به بخش ناخودآگاه ذهن است. روانکاوان اعتقاد دارند که نیرو اصلی حاکم بر زندگی افراد، بخش ناهشیار و یا ناخودآگاه آن ها است. ناخودآگاه آن بخش از بعد انسانی است که از دسترس آگاهی افراد خارج می شود ولی بر رفتار های آن ها تاثیر می گذارد.  

روانکاوی و تارخچه آن

یکی از قدیمی ترین نهضت هایی که به دنبال ورود تخصصی به شناخت و تحلیل افکار، احساسات و رفتار های انسانی بوده است، نهضت روانکاوی یا روان تحلیل گری است. روانکاوی امروزه به عنوان یکی از زیر مجموعه های علم بزرگ تر روان شناسی قرار می گیرد. روانکاوی نوعی گفتار درمانی تخصصی است که در تلاش است افکار، عواطف و تجارب ضمیر ناخودآگاه و عمیق ذهن را به سمت ضمیر خودآگاه سوق داده تا تجارب و عواطف سرکوب ‌شده، که اغلب ریشه در کودکی دارند، به صحنه ظهور برسند و سپس مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند. مراجع و روانکاو در کنار یکدیگر تاثیر خاطرات سرکوب شده خردسالی بر روی چگونگی نحوه شناخت، رفتار و روابط در بزرگسالی فرد را بررسی می کنند. از نظر مکتب روانکاوی، رشد فردی توسط اتفاقاتی که در کودکی رخ داده اند، مشخص می ‌شوند و رفتار انسان ‌ها توسط افکار غیر منطقی آن ها که ریشه در ناخودآگاه دارد تعیین می‌شوند. همچنین انتقال افکار از بخش ناهشیار به بخش هشیار ذهن، باعث ایجاد مکانیزم ‌های دفاعی می گردد؛ در این میان ممکن است اختلالات روانی از جمله اضطراب، افسردگی و...، رخ دهد.

1-فروید پایه گذار روانکاوی

پایه ‌گذار رویکرد روانکاوی در علم روانشناسی زیگموند فروید است. فروید اعتقاد داشت که ذهن انسان از سه بعد نهاد، من و فرامن تشکیل شده است. با اینکه امروزه به نظریه های او با تردید نگریسته می ‌شود اما همچنان نظریه‌ های اساسی او درباره مراحل رشد روانی، جنسی، ناهشیاری و..، در بین روا‌شناسان، به عنوانی نظریه هایی معتبر باقی مانده است. از دید فروید عصبانیت و مسائل جنسی، دو انگیزه‌ اصلی ایجاد رفتار در انسان ها هستند. باید دانست که بسیاری از نظریه ‌ها و مشاهده ‌های فروید، تنها بر اساس مشاهده های بالینی و مطالعات موردی است. همین مسئله باعث می شود که تعمیم یافته ‌های او به جمعیت های بزرگ تر با مشکلاتی اساس مواجهه بشود. با این حال، نظریه ‌های فروید، شیوه‌ تفکر انسان را درباره‌ ذهن و رفتار دگرگون کرده است و تاثیرات پایداری بر علم روانشناسی داشته است.

2-شرایط نیاز به روانکاوی

برخی از روان درمانگران در حین فرایند درمان با تمایلات متناقض مراجعین مواجه می شوند؛ در واقع به نظر می رسد که افراد روش هایی را که به آن ها پیشنهاد می شود می آموزند ولی آن ها را بکار نمی برند. فروید نقطه شروع نهضت خود را در اینجا پیدا کرد؛ او با بیمارانی کار می کرد که روش های سنتی درمانی به آن ها کمکی نکرده بود و حالا به دنبال راهی برای حل این مشکل بود. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید. در ابتدا شنیدن و صحبت با بیماران می توانست مفید باشد، ولی پیشرفت روند درمانی آن ها پس از مدتی کمرنگ می شد و بیماری افراد دوباره به نقطه شروع خود باز می گشت. به این ترتیب فروید به پدیده مقاومت ناخودآگاه روان انسانی در برابر تغییر رسید. مقاوت ناخودآگاه ذهنی عاملی است که در اکثر فرایند های روان درمانی درمان نمی شود؛ بلکه به درمان تخصصی و تدریجی خود نیاز دارد که در بخش روانکاوی یه آن پرداخته می شود. بنابراین در جایی که بسیاری از روش های روان درمانی نمی توانند به تغییر مثبتی برسند، روانکاوی با استفاده از تکنیک های خاص درمانی می تواند به فرایند روان درمانی وارد شود.
 بهترین کتاب های روانکاوی

بهترین کتاب های روانکاوی

با اینکه تعداد زیادی کتاب در حیطه روانکاوی به دست چاپ رسیده است، اما همه آن ها دارای ارزش و اعتبار علمی لازم نیستند. در لیست زیر تعدادی از بهترین کتاب های علمی و معتبر این حوزه به همراه نام ها مولف، مترجم و انتشارات جمع آوری شده است. این لیست عبارتست از:

1-بهترین کتاب های روانکاوی | روانکاوی چیست؟

  • نویسنده: دکتر علی فیروز آبادی
  • انتشارات: قطره
خلاصه: دکتر فیروز آبادی که خود یکی از روانپزشکان نامی ایرانی است در این کتاب، ضمن ارائه تعریفی کلی و جامع از رویکرد روانکاوی و تاریجچه آن، به مباحث دیگری نظیر مراحل درمانی بستر روانکاوی، مکانیزم های دفاعی، بستر روانکاوی پس از مرگ فروید، شکل گیری جنبش نوفرویدی ها و روانکاوی معاصر نیز پرداخته است. این کتاب را می توان یکی از بهترین کتاب های تعریفی برای روانکاوی در ایران که دارای زبانی شیوا و در عین حال دقیق نیز است، به شمار آورد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین کتاب های روانشناسی کلیک کنید.

2-بهترین کتاب های روانکاوی | من به روایت من

  • نویسنده: نیما قربانی
  • انتشارات: بینش نو
خلاصه: نیما قربانی در این کتاب خودشناسی را مورد بررسی دقیق در ارتباط بین فلسفه، روانکاوی و روان درمانی قرار می دهد. نویسنده در این کتاب ارزش خودشناسی، ماهیت ناهشیاری، وجدان، مکانیزم های دفاعی و...، را مورد واکاوی قرار داده است. از دید نویسنده این کتاب روایتگر نوعی رویارویی شخصی با خود است که در زمینه های مختلف لذت بخش و دردناک رخ می دهد و انسان با تکامل در خویشتن خود، به درونیاتش پی می برد که این خود گام بزرگی در خودشناسی است.

3-بهترین کتاب های روانکاوی | راه های نو در روانکاوی

  • نویسنده: کارن هورنای
  • انتشارات: هدف
خلاصه: هورنای در این کتاب توصیف می کند که بیماری های روانی به عنوان تلاشی ناعادی برای حفظ زندگی در شرایط سخت عمل می کنند و همچنین به نشریح چگونگی روان درمانی در افراد می پردازد. هورنای با پرداختن به مفاهیم پایه ای روانکاوی، به شکلی منطقی نشان می دهد که چگونه فروید یافته های خود را تعمیم داده است. هورنای همچنان در کتاب خود نشان می دهد که از طریق بازآرایی و اصلاح بینش های فروید، می توان از قدرت مداوم اثر گذاری این تفکرات بهره گرفت.

4-روان درمانی پویشی به زبان ساده

  • نویسنده: پاتریشا هیوز
  • مترجم: عطالله محمدی
  • انتشارات: ارجمند
خلاصه: نویسندگان این کتاب تلاش کرده اند مفاهیم روان درمانی پویشی را در غالب یک مجموعه مرجع مانند، برای متخصصان شرح دهند. از ویژگی مهم این کتاب می توان به ترکیب عصب روان شناسی یا نوروسایکولوژی با نظریه های روان پویشی و تاکید آن بر اهداف مشترک شناخت درمانی و درمان پویشی اشاره کرد. این کتاب به توضیح مفهومی تفاوت های بین روان درمانی شناختی و مشاوره با درمان پویشی می پردازد. از دیگر مباحث اصلی این کتاب می توان به مواردی نظیر نظریه روان درمانی پویشی، شیوه اجرای آن و چگونگی درمان اشاره کرد.

5-بهترین کتاب های روانکاوی | درآمدی نو بر روانکاوی

  • نویسنده: آنتونی بیتمن
  • مترجم: علیرضا طهماسب
  • انتشارات: بینش نو
خلاصه: این کتاب بر اساس دیدگاه‌ های نویسنده، مبانی روانکاوی را شرح داده‌ است. بعلاوه مباحثی نظیر تاریخچه روانکاوی، اختلافات میان متخصصان این حوزه، الگو های ذهنی و مکانیزم های دفاعی نیز بخش های اصلی این کتاب را می سازند. از مباحث ابتدایی کتاب نظریه ها هستند و سپس بخش های درمانی نظیر رابطه‌ درمانی این کتاب را کامل کرده اند. همچنین مسائلی از جمله معضلات بالینی، نقش روانکاوی در روانپزشکی و...، مباحث مهم بخش دوم کتاب، یعنی درمان را نیز می سازند.

6-لطیفه و ارتباطش با ناخودآگاه

  • نویسنده: زیگموند فروید
  • مترجم: دکتر آرش آمینی
  • انتشارات: ارجمند
حلاصه: در این کتاب می توان به درک دیدگاه فروید درباره ماهیت لطیفه و فرآیند های ناخودآگاهی که به دنبال شنیدن آن در انسان رخ می دهد، دست یافت. طبق بررسی های فروید، لذت موجود در لطیفه جایگاهی در ناخودآگاه ذهن دارد. فروید در این کتاب اشاره می کند که لذت طنز می تواند به وسیله موقعیت لذتبخش همزمان دیگری نیز تقویت و گسترده شود. به عقیده او، طنز زمانی در درمان کاربرد دارد که بتوان اجزا آن را تجزیه کرده و با توجه به اندیشه های روانی فرد در گذشته او، مورد استفاده قرار داد. این کتاب به بررسی ماهیت لطیفه و فرایند تاثیر ذاری آن بر ناخودآگاه انسان، از دید فروید، اشاره دارد.

7-روانشناسی تحلیلی یونگ

  • نویسنده: کارل یونگ
  • مترجم: دکتر رضاعی
  • انتشارات: ارجمند
خلاصه: کارل یونگ در شصت سالگی خود پنچ سخنرانی مهم و مداوم در لندن انجام داد که این سخنرانی ‏ها ضبط شد و بعد ها به صورت یک کتاب مهم انتشار یافت. در این سخنرانی‏ ها یونگ درباره مفاهیم پایه ای روانکاوی نظیر من، فرامن، نهاد، پدیده درونگرایی‌-برونگرایی و تداعی، تحلیل رویا، تجسم فعال و فرایند انتقال، صحبت کرده است. سخن گفته است. خواندن این کتاب دیدگاهی کلی ولی نسبت به اندیشه ‏های یونگبرای مخاطب ایاد می کند. البته در بخش های ابتدایی کتاب، به نظریه های روانشناسی معاصران یونگی نیز اشاره شده است ولی به طور کلی تمرکز این کتاب بر پنچ سخنرانی یونگ است.

8-بهترین کتاب های روانکاوی |بیمار و روانکاو

  • نویسنده: جوزف سندلر
  • مترجم: نهاله مشتاق، مریم اصل ‌ذاکر و معصومه فلاح
  • انتشارات: ارجمند
خلاصه: این کتاب در باب مفاهیم ابتدایی روانکاوی است و با گذشت زمانی به نسبت طولانی از چاپ اول این کتاب،همچنان جایگاه مرجعی خود را حفظ کرده است و در مراکز معتبر علمی تدریس می‌ شود. مفاهیم اصلی این کتاب شامل موقعیت درمان، اتحاد درمانی، انتقال و انتقال متقابل، مقاومت، واکنش درمانی منفی، تعبیر و..، هستند که با بیانی ساده ولی دقیق در کنار هم جمع شده اند. این کتاب بدون هر گونه سو گیری، عقاید مختلف نظریه‌ پردازان اصلی بستر روانکاوی را گرداوری و بررسی می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رشته روانشناسی کلیک کنید.

9-اصول روانکاوی بالینی

  • نویسنده: زیگموند فروید
  • مترجم: سعید شجاع‌ شفتی
  • انتشارات: ققنوس
خلاصه: این‌ کتاب‌ شامل تعدادی از مقالات‌ اصلی فروید در باب شیوه های درمانی روانکاوی‌ به گونه کلاسیک‌ است‌. این شیوه های درمانی مرحله‌ دوم پیشرفن های نوین فرایند های‌ روان‌ درمانی‌ عملی‌ محسوب‌ می‌ شوند. برخی‌ از این‌ شیوه های درمانی‌ که کتاب به تشریح آن ها می پردازد، عبارتند از: روانکاوی‌ کلاسیک‌، روان‌ درمانی‌ های کوتاه‌ مدت‌ و گروه درمانی، شیوه های تلفیق‌ی انفرادی و گروهی برگرفته از روانکاوی و...

10-بهترین کتاب های روانکاوی | تفسیر خواب

  • نویسنده: زیگموند فروید
  • مترجم: رویگریان
  • انتشارات: مرکز
خلاصه: فروید خواب‌ را بزرگراهی به درون ناخودآگاه ذهن می‌ دانست و در کتاب تفسیر خواب، به معرفی نظریه تعبیر خواب خود با توجه به ذهن ناهشیار افراد می‌ پردازد که شامل روایت تلاش های او در فرایند تبیین و رمزگشایی پدیده خواب است. قسمت های مهمی از دستاورد های نظری و عملی فروید در زمینه ابعاد ذهن، امیال غریزی و غیر ارادی، ارتباط رویا و خواب و...،بخش های اصلی این کتاب را تشکیل می دهند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*