ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان

تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان چندین برابر بزرگسالان است. متاسفانه امروزه پورنوگرافی جنبه صنعتی و اقتصادی عظیمی به خود گرفته است؛ در واقع صنعت پورنوگرافی متاسفانه از نیمه قرن قبلی تا به امروز، بسیاری از افراد را فارق از سن و جنسیت درگیر خود کرده است. تعداد زیادی از تحقیقات علمی ثابت کرده اند که استفاده از محتوا های پورنوگرافی آسیبی معادل با مصرف مواد مخدر و الکل بر مغز افراد می گذارد. این صنعت کودکان و نوجوانان را به طور جدی در معرض انواع خطرات قرار می دهد. حال این مقاله قصد دارد به بررسی تاثیرات مخرب این صنعت بر کودکان و نوجوان و راه های مقابله با آن ها بپردازد. برای کسب آگاهی بیشتر از مشاوره جنسی کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

تاثیرات پورنوگرافی بر زندگی انسانی

پاسخگویی به نیاز جنسی یکی از کار های طبیعی هر انسانی محسوب می ‌شود. اما استفاده از هر روشی نه تنها نتیجه مثبتی به دنبال ندارد بلکه سبب بروز آسیب های متنوعی بر افراد می شود.

1-تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان | اثرات منفی بر مغز

یافته های علمی نشان داده اند که با هر بار تماشا فیلم های پورنوگرافی در افراد، الگوی طبیعی تنظیم و ترشح هورمون های تستوسترون، دوپامین و اکسی توکسین به هم می خورد و دجار افزایش نامتناسب می شود. میزان ترشح منظم هورمون حیاتی اکسی توسین نیز که سبب ایجاد حس اعتماد به نفس در خود افراد و همچنین حس اعتماد به دیگران می شود، به سرعت می تواند تحت تاثیر مخرب استفاد از محتوا های پورنوگرافی در افراد قرار بگیرد. افرادی که به استفاده مکرر از منابع پورنوگرافی روی می آورند به مرور زمان دچار احساسات ضد و نقیضی از جنس اعتماد به نفس کاذب و پس کاهش چشمگیر میزان اعتماد به نفس در انسان ها می شود. برای آشنایی بیشتر با تاثیر پورن بر نوجوان کلیک کنید. همچنین ترشح دوپامین به مقدار افراطی در زمان استفاده از محتوا های پورنوگرافی سبب افت عملکردی در مناطق جلویی مغز می شود؛ همین مسئله رابطه مستقیم در کاهش قدرت تصمیم گیری ارادی و کنترل رفتار انسان ها دارد. دوپامین نقشی اصلی در احساس خوشحالی و خوشبختی انسان ها ایفا می کند. زمانیکه افراد به استفاده مکرر از محتوا های پورنوگرافی روی می آورند میزان ترشح دوپامین در مغز نیز افزایش یافته و همین مسئله سبب ایجاد ضعف در سلول های تولید کننده دوپامین می شود. در نتیجه این ضعف در عملکرد سلول ها ترشح دوپامین به تدریج کاهش می یابد و تجربه احساس خوشبختی افراد کاهش می یابد. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به پورنوگرافی کلیک کنید.

2-اثر پورنوگرافی بر رابطه جنسی افراد

با توجه به بسیاری از تحقیقات علمی انجام گرفته می توان فهمید افرادی که در معرض پورنوگرافی قرار دارند، باور هایی غیر واقعی از لذت های جنسی پیدا می کنند؛ به طور مثال پسران و مردان به این باور می رسند که هرگز نمی ‌توانند مانند کسی که که در این دسته از فیلم ‌ها می ‌بینند رفتاری جنسی و لذت بخش داشته باشد. در مقابل دختران و زنان نیز خود را در مقایسه با زنان شرکت کننده در این دسته از فیلم ها، از لحاظ جنسی و فیزیکی بسیار کم تر می ‌بینند که در نتیجه این مسئله افراد به شدت دچار عقده خود کم بینی می شوند. در سال 2007 محققین موسسه کینزی پس از مصاحبه با افرادی که به طور مستمر در معرض استفاده از محتوا های جنسی بودند به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از این افراد دچار اختلال نعوظ هستند. در سال 2012 نیز یافته یک تحقیق نشان داد افرادی که اغلب زندگی جنسی خود را به تماشا محتوا پورنوگرافی گذرانده ‌اند، ساختار مغزشان تغییر کرده و تنها در هنگام تحریک دیداری می‌ توانند ارگاسم را تجربه کنند.

3-اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی و خودارضایی از طریق آن پدیده‌ ای است که افکار و رفتار افراد درگیر را به طور کامل و نامناسب تحت تاثیر قرار داده و آن ها را وادار به استفاده بیش تر و طولانی تر از محتوا های جنسی و تحریک کننده به منظور لذت بیش تر می کند. سیستم های پاداشی در مغز انسان ها وظیفه اصلی یادگیری را برعهده دارند و از آن جا که هر نوع اعتیادی گونه ای از اختلال در یادگیری است پدیده اعتیاد را نیز می توان نوعی اختلالات یادگیری به حساب آورد. در واقع اعتیاد به پورنوگرافی مانند سایر انواع اعتیاد، نوعی اختلال در سیستم پاداشی مغز است که در ابتدا احساس رضایت و لذت را برای افراد به ارمغان می آورد، سپس تبدیل به یک اختلال و یا نابهنجاری شده و ابعاد مختلف زندگی انسانی را مختل می کند. چیزی که مغز به آن به عنوان عاملی سودمند نگاه می کند خود پورن نیست؛ بلکه رابطه جنسی و نیاز طبیعی به آن است. وقتی افراد به صورت ناخودآگاه از یک محرک برای توسعه سیستم پاداش مغزی خود استفاده کرده و نتیجه می گیرند به تدریج و غیر ارادی به دنبال محرک‌هایی قوی ‌تر می ‌گردند. به طور مثال کسی که تنها است وقتی برای اولین بار به پورنوگرافی پناه می برد و احساس لذت می کند به تدریج برای رهایی و درمان تنهایی و کسب لذت به استفاده بیش تر از محتوا های پورنوگرافی می ‌پردازد تا به همان اوج احساس لذت اولیه دست یابند در حالیکه درست مثل چرخه اعتیاد تنها در یک سیکل معیوب به دام می افتد.
پورنوگرافی در نوجوانان

تمایل به پورنوگرافی در نوجوانان

بستر هایی نظیر اینترنت، ماهواره، فیلم، موسیقی و...، همگی می توانند دری به روی دنیا و فضا پورنوگرافی باشند. حال زمانیکه کودکان و نوجوانان بدون هیچ آمادگی این در را بخواهند باز کنند متاسفانه وارد اتاقی می شوند که شاید نتوانند هرگز آن را ترک کنند. تحقیقات جهانی نشان می ‌دهند که متاسفانه 93 درصد پسران و 62 درصد دختران پیش از 18 سالگی با تصاویر و محتوا پورن مواجهه می شوند. بطور مثال یافته های تحقیقی در استرالیا حاکی از این بودند که نیمی از کودکان 9 تا 16 ساله آزمودنی، در ماه گذشته با تصاویر جنسی روبرو شده بود‌ند. از همان تعداد 16 درصد تصاویر فرایند رابطه جنسی و 17 درصد تصاویر اندام های جنسی را دیده بودند.  

آسیب ‌های پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان

همچنین تحقیقات بسیاری نشان داده اند که کودکان در فاصله سنی 9 تا 12 سال، با دیدن محتوا پورن به شدت پریشان می ‌شوند. البته واکنش به مواجه با پورنوگرافی با توجه به جنسیت متفاوت است؛ دختران در مقایسه با پسران واکنش ‌های منفی بیش تری نظیر خجالت کشیدن دارند. در مقابل اغلب پسران پورنوگرافی را محتوایی جذاب و هیجان‌انگیز پیدا می کنند و به عنوان یکی از راه های ارضای نیازجنسی در دوران مجردی به آن نگاه می کنند.

1-تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان | مشکلات مغزی

با توجه به علم فیزیولوژی قسمت جلویی مغز در انسان ها تا 20 سالگی افراد در حال تغییر است. بنابراین شکل گیری ساختار های ذهنی و عادت های رفتاری تا قبل از 20 سالگی بیش تر در معرض تاثیرات محیط قرار می گیرند. از همین جهت جلوگیری از بروز پدیده هایی نظیر اعتیاد به مواد مخدر، الکل، پورنوگرافی و...، در سنین زیر 20 سالگی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه به تدریج الگو های ذهنی و رفتاری در این سن شخصیت افراد و رفتار های آنان را می سازد.

2-بلوغ جنسی زودرس

هنگامی که کودکان و نوجوانان با محتوا های مختلف جنسی زودتر از زمان مناسب خود برخورد می کنند، احتمال بلوغ جنسی زودرس وجود دارد. این پدیده بدون گذراندن دوره تدریجی رشدی متناسب با سن تقویمی و روانی در افراد رخ می دهد و متاسفانه سبب مواجهه افراد با مسائل مهمی در زندگی بدون آمادگی لازم می شود که در نتیجه می تواند احساسات سرخوردگی و پریشانی را برای افراد به ارمغان بیاورد. بلوغ جنسی زودرس اثرات تخریبی زیادی بر هر دو جنس به ویژه پسران، نظیر رفتار های جنسی غلط و زود هنگام، ایجاد هیجانات منفی، طرد شدن توسط دوستان و..، می شود. از طرف دیگر بلوغ زودرس سبب ترس، سردرگمی و انزجار نسبت به مسائل جنسی در زمان کنونی و حتی آینده افراد می شود.

3-تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان | باورهای غلط جنسی

محتوا های پورن به صورت غیر واقعی روابط جنسی را نشان می دهند؛ در نتیجه همین مسئله سبب شکل گیری الگو های نادرستی درباره فرایند های جنسی در کودکان و نوجوانان می شود که هنوز اطلاعاتی نسبت به امور جنسی نداشته به سرعت این باور های غلط را قبول می کنند و محتوا های پورن را به عنوان الگو درست رابطه جنسی می پذیرند. این افراد در بزرگسالی و در برخورد با واقعیت مسائل جنسی دچار مشکلات و اختلالات جنسی می شوند.

3-در معرض خشونت جنسی قرار گرفتن

در اغلب موارد بزرگسالانی که دچار انحرافات جنسی هستند ممکن است با هدف تحریک و فریب افراد خردسال از وسایل مختلف پورنوگرافی استفاده کنند. اثر این وسایل بر خردسالان سبب افزایش احتمال برقراری و کشف رابطه جنسی در آن ها می شود. البته که نتیجه این امر تنها خشونت جنسی است. بر اساس تحقیقات مشاهده تصاویر جنسی در سنین زیر 14 سال احتمال انحراف افراد در جهت انجام رفتار های جنسی غیر اخلاقی را افزایش می دهد. اغلب متجاوزین ادعا می کنند که قبل از ارتکاب به جرم، از وسایل پورن و محرک جنسی استفاده می کنند. به طور مثال متاسفانه 53 درصد از متجاوزین اظهار می کنند که قبل از تعرض به کودکان از عمد بتصاویر پورن مربوط به خردسالان بیش تر را تماشا می کردند. افزایش خودارضایی و عوارض آن: خودارضایی یکی دیگر از اثرات استفاده از پورنوگرافی است. افرادی که دست به خودارضایی به صورت مکرر می زنند در دام اعتیاد به آن می افتند. به تدریج عوارض حسمانی و روانی ناشی از خودارضایی، سبب ضعف شدید افراد شده و احتمال برقراری یک رابطه مناسب و لذت بخش واقعی در آن نیز به شدت کم می شود.

4-تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان | مشکل با رابطه واقعی

تحقیقات درباره اثرات پورنوگرافی نشانگر این نکته هستند که پس از استفاده از پورنوگرافی به طور مکرر ممکن است سبب کاهش علاقه و تمایل نوجوانان به برقراری رابطه جنسی مناسب و سالم با شریک واقعی در بزرگسالی می شود. در یک تحقیق نشان داده‌ا شد که پس از مشاهده پورنوگرافی به مدت شش جلسه 60 دقیقه ای آزمودنی های زن و مرد کاهش تجربه شادی و رضایت زناشویی با شریک واقعی خود، کاهش لذت کنجکاوی جنسی و عملکرد جنسی خود را گزارش کرده بودند. در تحقیقی دیگر، مردانی که از طریق پورنوگرافی برای رسیدن به اورگاسم استفاده می ‌کردند گزارش دادند که وقتی در واقعیت با زنان روبرو شدند، هیچ تمایل جنسی در مردان نسبت به زنان ایجاد نشده بود.

5-تقلید و انجام رفتار ‌های نامناسب جنسی

با توجه به آمار های گزارش شده برخی از نوجوانان و کودکان پس از استفاده و مواجهه با محتوا های پورنوگرافی به تقلید آن رفتار ها به شدتی بیش تر با دیگران به ویژه همسالان، دوستان، افراد کوچک تر... متمایل شده و در صورت عدم کنترل و تداخل به موقع والدین و یا اولیا مراکز آموزش ممکن است اقدام به اعمال این دسته از رفتار ها با دیگران حتی با استفاده از زور، می کنند که که خود می‌تواند سبب آسیب های بزرگ تری نظیر تجاوز جنسی در نوجوانی و کودکی بارداری ناخواسته مبتلا شدن به بیماری ‌های جنسی و... شود.
تاثیرات مخرب پورن بر کودکان

جلوگیری از تاثیرات مخرب پورن بر کودکان و نوجوانان

متاسقانه در بسیاری از موارد دلیل اصلی استفاده از محتوا پورن در نوجوانان و کودکان، غافل شدن والدین از نظارت درست بر آن ها است؛ چراکه والدین درک دستی از وظایف خود و چگونگی اجرا آن در دوره های مختلف سنی فرزندانشان ندارند. در این میان راهکار هایی وجود داند که می توانند به والدین در جلوگیری از استفاده از محتوا های پورن و ارضای حس کنجکاوی جنسی کودکان کمک کنند. تعدادی از این راهکار ها عبارتند از:
  • برقراری ارتباط مثبت و بدون قضاوت با فرزندان
  • پاسخ به سوالات جنسی کودکان
  • کنترل و نظارت مناسب بر استفاده فرزندان از بستر هایی نظیر اینترنت
  • روشنگری مناسب فرزندان درباره پورنوگرافی و اسیب های ناشی از آن
  • انجام فعالیت های مورد علاقه و مشترک با فرزندان
  • گردش های تفریحی و مطابق میل فرزندان
  • گفتگو مناسب، دو طرفه و مدام با فرزندان درباره نیاز های آن ها
  • آموختن مفهوم رضایت و مرز های شخصی در روابط جنسی به فرزندان
  • پرهیز از تنبیه های کلامی و غیر کلامی
درصورت نیاز به مشاوره روانشناسی برای مشورت و کسب آگاهی بیشتر درباره تاثیرات مخرب پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان کلیک کنید.  

پورنوگرافی

پدیده پورنوگرافی تنها در حدود دو قرن است که جنبه صنعتی و اقتصادی تسریعی به خود گرفته است. این پدیده با روند رشد عجیب خود به راحت م تواند افراد را مانند یک مرداب به درون خود کشیده و آن ها را در منجلاب خود غرق کند. واژه پورنوگرافی ریشه ای یونانی دارد؛ این واژه از ترکیب دو کلمه پورن به معنا روسپی و گرافی به معنا نگارش ساخته شده است. پورنوگرافی و یا هرزه‌ نگاری عبارت است از شرح و تجسم بدون سانسور رفتار های جنسی انسان و یا حیوان که به منظور تحریک جنسی و عاطفی مخاطب، در قالب های گوناگون نقاشی، موسیقی، ادبیات، فیلم، مجسمه و...،ارائه می گردد. پورنوگرافی قدمتی بسیار قدیمی دارد و به مرور زمان، مولفه های های متفاوتی را به خود می گیرد. به طور مثال تصاویری که در نیمه اول قرن بیستم تحریک ‌آمیز بودند، در اواخر قرن بیستم این ویژگی را نداشتند، بنابراین توصیفاتی ممکن است در یک فرهنگ، پورنوگرافی باشند درحالیکه در فرهنگی دیگر، پورنوگرافی تلقی نشود.

1-تاریخچه پورنوگرافی

از دوران پیش از تاریخ تا به امروز بشر به توصیف رابطه جنسی در غالب های گوناگون نقاشی، مجسمه سازی، نوشتار، شعر و...، پرداخته است. به طور مثال مجسمه ونوس که نماد جنسی فرهنگ باستان یونان بوده است یک نمونه تاریخی است. به مرور زمان ادبیات عاشقانه اغلب با اعتقادات فراطبیعی درباره مسائل و تمایلات جنسی در بستر هنر، موسیقی، و نقاشی در هم تنیده شد و سبب تشکیل یک دید و بستر مستقل به نام سبک اروتیک در زندگی بشر و هنر شده است. به نظر می رسد اسم این سبک و یا حتی مکتب هنری از نام پاپیروس اروتیک تورین نقاشی از زمانه مصر باستان، که بیشتر آثارش بر حنبه های جنسی امتمرکز بوده است کرفته شده است. در تاریخ قاره آمریکا نیز شاعران لاتین اشعاری را سروده ‌اند که در آن ها به‌ صورت آشکار به شرح رابطه و میل جنسی پرداخته شده است. ورود به عصر کنونی و دیجیتال، پورنوگرافی را نیز، همانند سایر پدیده ها، وارد مرحله ای نو کرده است؛ در واقع دسترسی سریع، آسان، بدون فیلتر و یا حتی سانسور، به انواع محتوا های پورنوگرافی، جوامع بشری را در معرض انتخابات جدیدی قرار داده است. در واقع تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که در حدود نیمی از محتوا های پورنوگرافی دارای مضامینی خشن و در ارتباط جنسی با افراد کم سن و سال است.

2-صنعتی شدن پورنوگرافی

در دهه 70 میلادی یافته های مطالعاتی کشور آمریکا، نشانگر رشد عجیب و تسریعی درآمد سازندگان محتوا های پودن در این کشور بود. در سال 1998 طبق گزارش مرکز تحقیقات فورستر، حجم درآمد سالیانه صنعت پورنوگرافی، تنها در بستر اینترنت، بین 750 میلیون دلار تا 1 میلیارد دلار بود. در واقع صنعت پورنوگرافی به یکی از صنایع پیشتاز در استفاده از فناوری ‌های جدید، به خصوص پخش ویدئو، تبدیل شده است. امروزه بر طبق آمار های جهانی در هر ثانيه بيش از 3 هزار دلار براي دسترسي به منابع پورن در سراسر دنيا پرداخت مي شود. البته در قرن کنونی بر خلاف دهه 80 و 90 که دستمزد برخی از ستارگان پورن حتی با ستارگان هالیوود برابر بودن، دیگر کمپانی‌ های پورنوگرافی سودی آنچنانی ندارند؛ چراکه پخش رایگان این دسته از ویدئو ها میزان فروش این صنعت را کم کرده است و در عوض آسیب های ناشی از استفاده از این محتوا ها را چند برابر.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*